Конспект уроку з теми "Злочин". Підготовлений за підручником Наровлянського. Додано презентацію
Херсонське училище фізичної культури
Херсонської обласної ради
Методична об’єднання вчителів суспільно-гуманітарного циклу
Конспект відкритого уроку з теми:
«ЗЛОЧИН»
Підготував:
учитель історії та правознавства
Карнаух А.О.
Херсон – 2019
Клас: 9-В
Дата: 05.04.2019
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи: робота з роздатковим матеріалом, розповідь учителя, бесіда, фронтальне опитування, робота з правовими документами, юридичний диктант.
Обладнання: підручник «Основи правознавства. 9 клас» О.Д. Наровлянський, мультимедійна презентація, проектор, ноутбук, роздатковий матеріал, робочі картки, оформлена дошка, наочність.
Структура уроку
І. Організаційний етап ………………………………1 хв.
ІІ. Перевірка домашнього завдання………………..5 хв.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності………………2 хв.
IV. Повідомлення теми та мети уроку……………...1 хв.
V. Вивчення нового матеріалу ………………………25 хв.
VІ. Рефлексія …………………………………………..9 хв.
VІІ. Повідомлення домашнього завдання ………… 2 хв.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Слайд №1.
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Перевірка відсутніх.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
Неповнолітні Ю. (17 р.) та М. (16 р.) під час перегляду фільму в кінотеатрі 12 березня 2019 року розпивали спиртні напої та під впливом алкоголю почали лаятися та ображати відвідувачів. Слайд №7.
Рішення:
Слайд №8.
Суб’єкти – неповнолітні Ю. та М.
Об’єкт – громадський порядок, посягання на честь і гідність особи.
Суб’єктивна сторона:
Вина – умисна
Мотив – з хуліганських спонукань
Об’єктивна сторона:
Діяння – дія
Місце – кінотеатр
Час – 12 березня 2019 р.
Обставини – під час перегляду фільму.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
IV. Повідомлення теми та мети уроку
Злочин
Слайд №9.
V. Вивчення нового матеріалу
Робота з поняттям
Слайд №10.
Злочин – суспільно небезпечне винне (умисно чи з необережності) діяння, вчинене суб’єктом злочину.
Як ми бачимо, саме визначення вже містить ознаки злочину:
Питання до учнів:
Чому, на вашу думку, люди вчиняють злочини?
Повідомлення учня: «Чому люди вчиняють злочини?» (Слайд №11)
Згідно з теоріями кримінології, зрозуміти, чому люди скоюють злочини, значить зуміти знайти можливість їх запобігання. За ці роки утворилося безліч теорій, і вони продовжують досліджуватися, як індивідуально, так і комплексно. Так криміналісти шукають кращі рішення для скорочення типів правопорушень і рівня злочинності. Ось короткий огляд ключових теорій:
1. Теорія раціонального вибору. Здебільшого люди діють, виходячи з особистих інтересів, і приймають рішення про вчинення злочину, зіставивши потенційний ризик (включаючи ймовірність бути спійманим і покараним) з отриманням можливої вигоди.
2. Теорія соціальної дезорганізації. Як правило, на поведінковий вибір, який робить людина, головним чином впливають її фізичний і соціальне оточення. Наприклад, в районі зі слабкою соціальною інфраструктурою (погані школи, безліч безгоспних будівель, високий рівень безробіття, поєднання комерційної і житлової нерухомості) скоріше за все буде високий рівень злочинності.
3. Теорія напруги. Більшість людей мають схожі прагнення, але, на жаль, не всі мають рівні можливості або здатності. Коли люди не можуть досягти схвалення або виправдати очікування певної частини суспільства мирним шляхом, наприклад, наполегливою роботою, вони можуть спробувати домогтися успіху завдяки криміналу.
4. Теорія соціального навчання. Люди вдосконалюють кримінальні навички і отримують мотивацію до вчинення злочинів завдяки оточенню, в якому обертаються.
5. Теорія суспільного контролю. Багато людей могли б піти на порушення закону, якщо б не було громадського контролю, наприклад, школа, робота, церква і родина.
6. Теорія маркування. Люди при владі вирішують, які дії називати криміналом. Як тільки на людину вішають ярлик злочинця, суспільством суттєво обмежуються його можливості, що в кінцевому підсумку стимулює ще більшу злочинну поведінку.
7. Біологія, генетика і еволюція. Погане харчування, психічні захворювання, слабка мозкова хімія і навіть досягнення еволюції «відповідальні» за агресивну злочинну поведінку і запропоновані як пояснення правопорушень.
Слайд №12.
Як й адміністративне правопорушення, злочин має склад – це сукупність встановлених кримінальним законом об’єктивних і суб’єктивних ознак, які характеризують суспільно небезпечне діяння.
Що б не витрачати час, пропоную вам звернути свою увагу на картки, в яких вже описаний склад злочину.
Суб’єкт злочину |
Об’єкт злочину |
Суб’єктивна сторона злочину |
Об’єктивна сторона злочину |
Фізична осудна особа. Вік – 16 років. У деяких випадках з 14 років. |
Суспільні відносини, які охороняються Кримінальним кодексом України. |
Психічне відношення особи до вчиненого ним діяння і його наслідків. Проявляється у формі: Мети – уява особи про бажаний результат, до якого вона прагне, вчиняючи злочин. Мотиву – внутрішні процеси, що відображаються у свідомості особи та спонукають її вчинити злочин. Види мотивів: а) корисливі; б) помста; в) хуліганські спонукання. Вини – психічне ставлення особи до вчиненого діяння (дія чи бездіяльність) та його наслідків, виражене у формі умислу чи необережності. |
Зовнішнє вираження злочину: а) діяння (дія чи бездіяльність); б) час; в) місце; г) засоби; д) обставини. |
І так, давайте разом з’ясуємо, хто є суб’єктами злочину.
Учень зачитує визначення.
Фізична осудна особа. Вік – 16 років. У деяких випадках з 14 років.
А тепер розглянемо ситуації й спробуємо визначити суб’єкт злочину.
Слайд №13.
1) Група повнолітніх осіб М., К., та В. пограбували магазин.
Суб’єкти злочину – М., К., В.
Слайд №14.
2) Директор школи №15 міста Х привласнив кошти, які були виділені на ремонт приміщення спортзалу.
Суб’єкт злочину – директор школи №15.
А тепер давайте з вами розберемося із тим, що є об’єктом злочину.
Учень зачитує визначення.
Суспільні відносини, які охороняються Кримінальним кодексом України.
Пропоную вам, перед тим як повправлятися у вирішенні задач, за допомогою ККУ з’ясувати, які види злочинів є, відповідно до об’єкту.
Робота із витягом з ККУ.
ст. 109 - 114 |
розділ I |
|
ст. 115 - 145 |
розділ II |
|
ст. 146 - 151 |
розділ III |
|
ст. 152 - 156 |
розділ IV |
|
ст. 157 - 184 |
розділ V |
|
ст. 185 - 198 |
розділ VI |
|
ст. 199 - 233 |
розділ VII |
|
ст. 236 - 254 |
розділ VIII |
|
ст. 255 - 270 |
розділ IX |
|
ст. 271 - 275 |
розділ X |
|
ст. 276 - 292 |
розділ XI |
|
ст. 293 - 304 |
розділ XII |
|
ст. 305 - 327 |
розділ XIII |
|
ст. 328 - 337 |
розділ XIV |
|
ст. 338 - 360 |
розділ XV |
|
ст. 361 - 363 |
розділ XVI |
|
ст. 364 - 370 |
розділ XVII |
|
ст. 371 - 400 |
розділ XVIII |
|
ст. 401 - 435 |
розділ XIX |
|
ст. 436 - 447 |
розділ XX |
Ознайомившись із витягом з ККУ, пропоную вам розглянути ситуації та з’ясувати об’єкт злочину.
Слайд №15.
3) Група осіб, використовуючи заборонене програмне забезпечення, викрала особисті данні користувачів через електронну пошту.
Об’єкт злочину – особисті данні користувачів.
Слайд №16.
4) 26-річний П., дізнавшись, що його дружина має коханця, вислідив їх та застрелив із саморобної зброї.
Об’єкт злочину – життя дружини та коханця.
Дякую всім за відповіді.
Тепер давайте разом з вами визначимо, що являє собою суб’єктивна сторона злочину.
Учень зачитує визначення. Учитель пояснює.
Ускладнимо наше завдання. Пропоную вам вирішити задачу та з’ясувати суб’єкт, об’єкт та суб’єктивну сторону злочину.
Слайд №17.
5) 25-річний безробітний П. вирішив підзаробити грошей і почав торгувати наркотичними засобами.
Суб’єкт злочину – 25-річний П.
Об’єкт злочину - порядок обігу наркотичних речовин.
Суб’єктивна сторона:
Мета – отримання прибутку.
Мотив – корисливий.
Вина – умисна дія.
Тепер нам залишилося розібратися із останньою складовою злочину – об’єктивною стороною.
Учень зачитує визначення.
Наше завдання визначити повний склад злочину.
Слайд №18.
6) 17-річний Іван вирішив викрасти автомобіль сусіда, щоб потім продати його на запчастини. Готуючись до злочину, юнак попросив свого товариша, 21-річного Петра, виготовити спеціальну відмичку. Однак, не маючи досвіду керування, Іван домовився із знайомим таксистом, що той, віджене автомобіль на дачу знайомого Андрія, де вони разом його розберуть на деталі.
Підготувавшись, Іван о 3 год. 45 хвилин ранку викрав автомобіль із стоянки на вулиці Сестринській 49.
Суб’єкт злочину – Іван, Петро, таксист, Андрій.
Об’єкт злочину – приватна власність (автомобіль сусіда).
Суб’єктивна сторона:
Мета – отримання прибутку від продажу запчастин автомобіля.
Мотив – корисливий.
Вина – умисна дія.
Об’єктивна сторона:
Діяння – дія.
Час – 3 год. 45 хв.
Місце – стоянка на вулиці Сестринській 49.
Засоби – спеціальна відмичка.
Дякую Вам за роботу. Як ми бачимо з даної задачі, маєм декілька суб’єктів. Як ви їх можете назвати? (співучасники) Тож з’ясуймо, які види співучасті визначає ККУ, а потім визначимо види співучасників даного злочину.
Робота з витягом із ККУ (Слайд №19)
Розділ VI
СПІВУЧАСТЬ У ЗЛОЧИНІ
Співучастю у злочині є умисна спільна участь декількох суб'єктів злочину у вчиненні умисного злочину.
1. Співучасниками злочину, поряд із виконавцем, є організатор, підбурювач та пособник.
2. Виконавцем (співвиконавцем) є особа, яка у співучасті з іншими суб'єктами злочину безпосередньо чи шляхом використання інших осіб вчинила злочин, передбачений цим Кодексом.
3. Організатором є особа, яка організувала вчинення злочину (злочинів) або керувала його (їх) підготовкою чи вчиненням. Організатором також є особа, яка утворила організовану групу чи злочинну організацію або керувала нею, або особа, яка забезпечувала фінансування чи організовувала приховування злочинної діяльності організованої групи або злочинної організації.
4. Підбурювачем є особа, яка умовлянням, підкупом, погрозою, примусом або іншим чином схилила іншого співучасника до вчинення злочину.
5. Пособником є особа, яка порадами, вказівками, наданням засобів чи знарядь або усуненням перешкод сприяла вчиненню злочину іншими співучасниками, а також особа, яка заздалегідь обіцяла переховати злочинця, знаряддя чи засоби вчинення злочину, сліди злочину чи предмети, здобуті злочинним шляхом, придбати чи збути такі предмети, або іншим чином сприяти приховуванню злочину.
Слайд №20.
Організатор – Іван.
Пособники – Петро та Андрій.
Співвиконавець – таксист.
Задача на закріплення (Слайд №21)
7) Група підлітків І., П., А., повертаючись опівночі з дискотеки, вирішили пограбувати магазин на розі вулиць Квіткової та Студентської. Розбивши скло вітрини камінням, вони взяли 5 пляшок горілки та блок сигарет й продовжили свій відпочинок. Через годину їх затримав наряд патрульної поліції. Встановіть склад злочину.
Суб’єкт злочину – підлітки І., П. та А.
Об’єкт злочину – приватна власність (товар – 5 пляшок горілки та блок сигарет, розбите скло вітрини).
Суб’єктивна сторона:
Мета – викрадення товарів.
Мотив – хуліганські спонукання.
Вина – умисна дія.
Об’єктивна сторона:
Діяння – дія.
Час – опівночі.
Місце – перехрестя вулиць Квіткової та Студентської.
Засоби – каміння.
Повідомлення учня: «В Нідерландах закривають тюрми та роблять із них модні готелі» (Слайд №22)
За останні 4 роки 19 голландських в'язниць були закриті після падіння злочинності на 25%. У країні просто не вистачало злочинців для їх наповнення, пише Business Insider.
У минулому році уряд приступив до ліквідації ще 5 кутузок.
І хоча це залишає без роботи майже 2000 осіб, з яких тільки 700 можуть отримати інші посади в правоохоронних органах, тенденція до ліквідації в'язниць слідує за неухильним зниженням злочинності з 2004 року.
Проблема порожніх камер стала настільки нагальною, що в 2016-му Нідерланди навіть імпортували 240 ув'язнених з Норвегії, щоб зайняти в'язниці.
Є кілька причин, чому в Нідерландах такий низький рівень злочинності: ліберальні закони щодо наркотиків, акцент на реабілітації, а не на покаранні, і застосування електронних браслетів для засуджених, які дозволяли б їм продовжувати роботу на свободі.
У 2008 році були опубліковані результати дослідження, які свідчать, що система електронних браслетів знижує рецидив на 50% в порівнянні з традиційним висновком. Замість того, щоб марніти в камері за гроші платників податків, злочинець отримує можливість приносити користь суспільству.
Все це призводить до неймовірно низьких показників тюремного ув'язнення: при населенні країни 17 млн у в'язниці сидить всього 11 600 осіб. Це 69 ув'язнених на 100 000 населення.
Деякі в'язниці були перероблені для розміщення біженців. Але порожніх в'язниць залишалося ще дуже багато, тому уряд вирішив перетворити занедбані в'язниці в розкішні бутік-готелі.
VІ. Рефлексія
Слайд №23.
Бесіда за питаннями
Оцінювання учнів.
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
Слайд №24.
Прочитати с.153-154. Вирішити різнорівневі задачі на картках