Урок на тему «Шлюб та сім’я . Як закон регулює шлюбні відносини»
Мета: розкрити значення слова «сім’я», ознайомити з умовами укладення і припинення шлюбу; розвивати вміння логічно мислити та виділяти окремі права та обов’язки подружжя, формувати вміння висловлювати власну думку характеризуючи приклади статей Сімейного кодексу України; виховувати пізнавальний інтерес до норм сімейного права України.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Основні поняття: сімейне право, сім’я, шлюб, подружжя, шлюбний вік, шлюбний контракт.
Обладнення : Сімейний кодекс України, підручник «Правознавство», мультимедійне обладнання.
Методи і прийоми: метод «Піраміда роздумів», «Експерт-журналіст», робота з документами, бесіда.
Хід уроку
Щасливою є та людина, яка щаслива у себе дома.
Л.Толстой
І. Організаційний момент.
Привітання, позитивні налаштування на роботу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
ПРИТЧА
На краю поля стояли Любов і Розлука і милувалися молодою парою.
Розлука говорить Любові:
- Споримо, я їх розлучу?
- Любов відповідає:
- Стривай, дай я зроблю до них всього один підхід, а потім ти можеш
підходити до них стільки, скільки захочеш - і тоді ми побачимо, чи
зможеш ти їх розлучити.
Розлука погодилася.
Любов підійшла до молодої пари, доторкнулась до них, заглянула в їхні очі
і побачила, як між ними пробігла іскра...
Любов відійшла і каже:
- Тепер твоя черга.
Розлука відповіла:
- Ні, зараз я нічого не можу зробити - зараз їх серця наповнені любов'ю. Я
прийду до них пізніше.
Минув час. Розлука заглянула в будинок і побачила молоду матір з
немовлям, батька. Розлука сподівалася, що любов вже пройшла і тому з
надією переступила поріг їхнього будинку. Але, заглянувши в їхні очі, вона
побачила Подяку.
Розлука повернулась і сказала:
- Я прийду до них пізніше.
Минув час, Розлука знову з'явилася до них - у будинку шуміли діти, з
роботи прийшов втомлений чоловік, мати заспокоювала дітей. Розлука
сподівалася, що вже тепер-то вона точно зможе їх розлучити - адже за
цей час і Любов і Подяка вже давно повинні були вивітритися з їх
сердець. Але, заглянувши в їхні очі, вона побачила Повагу і Розуміння.
- Я загляну пізніше, - сказала Розлука.
Минув час. Знову прийшла в їхній дім Розлука. Дивиться вона - діти вже
дорослі, сивий батько пояснює щось своїм дітям, дружина щось готує на
кухні. Глянула в їхні очі і розчаровано зітхнула: вона побачила в них
Довіру.
- Я прийду пізніше, - сказала Розлука і вийшла.
Минув ще час. Заглядає знову Розлука в будинок, дивиться, а там бігають
онуки, біля каміна сидить, похнюпившись, старенька жінка.
Розлука дивиться і думає про себе:
- Ну от, схоже, мій час настав. Хотіла вона було зазирнути старенькій в
очі, але та встала і вийшла з дому. Розлука пішла за нею. Незабаром
прийшла старенька на цвинтар і сіла біля могили. Це була могила її
чоловіка.
- Схоже, я запізнилася, - подумала Розлука, - час зробив за мене мою
роботу.
І Розлука заглянула в заплакані очі старенької. А в них вона побачила
Пам'ять - Пам'ять про Любов, Подяку, Повагу, Розуміння і Довіру ...
Отже, принципи на яких може будуватися сім’я і без яких не можливо прожити життя це -любов, подяка, розуміння і довіра між подружжям.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
План уроку.
1.Що таке сім’я.
Сім’я відіграє важливу роль у житті кожної людини, в сім’ях народжуються і виховується більшість дітей. Сім’я – спільне проживання осіб, яке ґрунтується на шлюбі або кровній спорідненості, пов’язане спільним побутом та взаємною відповідальністю. Один і з подружжя за певних обставин (навчання, робота, догляд за батьками, лікування) може проживати окремо. Щоправда, сім’ї бувають різні: повні та неповні, багатодітні та бездітні, щасливі й нещасливі. Але, якою буде ваша сім’я – значною мірою залежить від вас самих.
Запитання.
А що таке сім’я для кожного з вас?
Створення «Асоціативного куща – Сонечка»
Учні на промінцях пишуть що таке сім’я і приклеюють на сонце, що на дошці.
Робота з документом стаття 3,4 Сімейного кодексу України.
Стаття 3. Сім'я
1. Сім'я є первинним та основним осередком суспільства.
2. Сім'ю складають особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права та обов'язки.
Подружжя вважається сім'єю і тоді, коли дружина та чоловік у зв'язку з навчанням, роботою, лікуванням, необхідністю догляду за батьками, дітьми та з інших поважних причин не проживають спільно.
Дитина належить до сім'ї своїх батьків і тоді, коли спільно з ними не проживає.
3. Права члена сім'ї має одинока особа.
4. Сім'я створюється на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, а також на інших підставах, не заборонених законом і таких, що не суперечать моральним засадам суспільства.
Стаття 4. Право особи на сім'ю
1. Особа, яка досягла шлюбного віку, має право на створення сім'ї.
У випадках, передбачених частиною другою статті 23 цього Кодексу, сім'ю може створити особа, яка не досягла шлюбного віку.
2. Сім'ю може створити особа, яка народила дитину, незалежно від віку.
3. Кожна особа має право на проживання в сім'ї.
Особа може бути примусово ізольована від сім'ї лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
4. Кожна особа має право на повагу до свого сімейного життя
Питання до документа.На якій підставі створюються сім’ї?
Підстави створення сімї
- кровна спорідненість;
- усиновлення (удочеріння);
- шлюб.
Метод «Аналіз правової ситуації»
Проаналізуйте ситуації і визначте, чи є особи, зазначені в них сім’єю. Свою відповідь обґрунтуйте.
1. Марія Іванівна усиновила хлопчика з дитячого будинку. (На підставі усиновлення).
2. Бабуся виховує онука – сина своєї доньки, яка трагічно загинула. (На підставі кровного споріднення).
3. Дарина і Дмитро одружилися. Поки що вони проживають з батьками Дарини.
2. Шлюб умови укладання та припинення.
Шлюб (у перекладі – обіцянка) – це сімейний союз чоловіка та жінки, зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану (РАЦС), породжує взаємні права та обов’язки для подружжя
1.Умови укладення шлюбу:
Взаємна згода чоловіка та жінки.
Досягнення шлюбного віку – 18 років.
Одношлюбність.
Робота з документом.
А зараз з’ясуємо обставини, за яких шлюб не може бути укладено.
Читання ланцюжком.
Стаття 26 СКУ. Особи, які не можуть перебувати у шлюбі між собою.
1. У шлюбі між собою не можуть перебувати особи, які є родичами прямої лінії споріднення.
2. У шлюбі між собою не можуть перебувати рідні (повно- рідні, неповнорідні) брат і сестра. Повнорідними є брати й сестри, які мають спільних батьків. Неповнорідними є брати й сестри, які мають спільну матір або спільного батька.
3. У шлюбі між собою не можуть перебувати двоюрідні брат і сестра, рідні тітка, дядько та племінник, племінниця.
4. За рішенням суду може бути надане право на шлюб між рідною дитиною усиновлювача та усиновленою ним дитиною, а також між дітьми, які були усиновлені ним.
5. У шлюбі між собою не можуть бути усиновлювач та усиновлена ним дитина. Шлюб між усиновлювачем та усиновленою ним дитиною може бути зареєстровано лише в разі скасування усиновлення.
Отже, за сімейним кодексом
Не можна укладати шлюб, якщо:
1.Є інший зареєстрований шлюб одного із членів майбутнього подружжя;
2. Дані особи — кровноспоріднені, усиновителі та усиновлені;
3. Бажаючі укласти шлюб — недієздатні.
За яких обставин припиняється шлюб.
Припинення
шлюбу
Автоматично Визнання шлюбу
недійсним
Шляхом розлучення
Органами В судовому
Рішення правової задачки.
Задача.
Іванов подав до РАЦСу заяву про реєстрацію шлюбу з Петровою. Через декілька днів до РАЦСу прийшла Козлова та попросила не реєструвати шлюб Іванова, оскільки вона та Іванов проживають уже декілька років разом; всі сусіди, знайомі вважають їх чоловіком та дружиною, хоча шлюб не зареєстрований.
Дайте правовий аналіз ситуації. Чи зміниться Ваше рішення, якщо виявиться, що у Іванова та Козлової є спільна дитина?
Відповідь.
Ці правовідносини відносяться до сімейного права, і основним документом, що врегульовує ці відносини, є Сімейний кодекс України.
Шлюб – сімейний союз жінки і чоловіка, зареєстрований у державних органах реєстрації актів цивільного стану.
Прохання Козлової не реєструвати шлюб Іванова з Петровою є неправомірним, тому що Козлова з Івановим не перебували в зареєстрованому шлюбі, адже Сімейний кодекс України передбачив таку ситуацію у статті «Одношлюбність», що свідчить, що чоловік (жінка) не може перебувати у декількох зареєстрованих шлюбах. А якщо шлюб Козлової та Іванова не був зареєстрованим, то прохання Козлової є неправомірним.
Якщо у Козлової та Іванова є спільна дитина, то це ситуацію стосовно шлюбу не змінить, а Іванов просто буде утримувати дитину, тобто платити аліменти у твердій грошовій сумі у частці від доходу. Але аліменти встановлюють, враховуючи:
Стан здоров’я і матеріальний стан дитини;
Стан здоров’я і матеріальний стан платника (Іванова);
Наявність у платника аліментів інших дітей, непрацездатних чоловіка, дружини, батьків, дочки, сина.
3. Види шлюбу:
КЛАСИЧНИЙ (ТРАДИЦІЙНИЙ) ШЛЮБ
Такий шлюб укладається в загсі. Цей різновид шлюбу є основою стабільності існування суспільства загалом. Більше, ніж інші шлюби., охороняє права дітей, права й обов'язки подружжя, передбачає певний ступінь обмеження волі подружжя.
ЦЕРКОВНИЙ ШЛЮБ
Вінчання сьогодні увійшло в моду як красивий ритуал. Хотілося б наголосити: святими речами не можна легковажити! Йти до вінця треба з розумінням змісту цього таїнства, вірою в Бога і готовністю докласти всіх зусиль, щоб прожити до самої смерті з однією людиною.
КОРПОРАТИВНИЙ ШЛЮБ
Об'єднання в одному шлюбі спадкоємців двох великих капіталів, бажання батьків прийняти в родину представника свого кола. Головне тут — розрахунок, але й любов не виключається.
ПРОБНИЙ ШЛЮБ
Став нині досить популярним. Нерідко жінки самі не поспішають іти до РАГСу, мотивуючи свою неготовність вступити до законного шлюбу невпевненістю в собі та своєму обранцеві. Марно — пробний шлюб не може врятувати від сумнівів у партнері, у його коханні до тебе, серйозності його намірів так само, як і від сумнівів у власних почуттях.
Ще частіше «ідеологом» пробного шлюбу є чоловік. Адже до відповідальності за сім’ю ще треба дозріти, а як відомо, наші хлопці не поспішають дорослішати.
ЦИВІЛЬНИЙ ШЛЮБ
Не треба плутати пробний і цивільний шлюб, хоча, з юридичної точки зору, вони ідентичні. У цивільному шлюбі можуть жити люди, котрі й не уявляють свого життя нарізно. Серед причин, з яких подружжя не хоче оформляти свої стосунки, можуть бути прагнення спочатку заробити гроші на весілля, міркування про свободу від умовностей, бажання подратувати батьків. Відрізнити пробний шлюб від цивільного можна лише проаналізувавши мотиви чоловіка і жінки, які обрали саме цей вид сімейного союзу.
ФІКТИВНИЙ за вигодою обох або однієї сторони.
4.Шлюбний контракт.
Існує таке поняття як шлюбний контракт ,мабуть не раз чули у фільмах.
Особи, які подали заяву про реєстрацію шлюбу, а також подружжя може укласти шлюбний договір (контракт).
Робота з документом.
Стаття 93. Зміст шлюбного договору
1. Шлюбним договором регулюються майнові відносини між подружжям, визначаються їхні майнові права та обов'язки.
2. Шлюбним договором можуть бути визначені майнові права та обов'язки подружжя як батьків.
3. Шлюбний договір не може регулювати особисті відносини подружжя, а також особисті відносини між ними та дітьми.
4. Шлюбний договір не може зменшувати обсягу прав дитини, які встановлені цим Кодексом, а також ставити одного з подружжя у надзвичайно невигідне матеріальне становище.
5. За шлюбним договором не може передаватися у власність одному з подружжя нерухоме майно та інше майно, право на яке підлягає державній реєстрації.
Стаття 94. Форма шлюбного договору
1. Шлюбний договір укладається у письмовій формі і нотаріально посвідчується.
Стаття 95. Початок дії шлюбного договору
1. Якщо шлюбний договір укладено до реєстрації шлюбу, він набирає чинності у день реєстрації шлюбу.
2. Якщо шлюбний договір укладено подружжям, він набирає чинності у день його нотаріального посвідчення.
Стаття 97. Визначення у шлюбному договорі правового режиму майна
1. У шлюбному договорі може бути визначене майно, яке дружина, чоловік передає для використання на спільні потреби сім'ї, а також правовий режим майна, подарованого подружжю у зв'язку з реєстрацією шлюбу.
2. Сторони можуть домовитися про непоширення на майно, набуте ними за час шлюбу, положень статті 60 цього Кодексу і вважати його спільною частковою власністю або особистою приватною власністю кожного з них.
3. Сторони можуть домовитися про можливий порядок поділу майна, у тому числі і в разі розірвання шлюбу.
4. У шлюбному договорі сторони можуть передбачити використання належного їм обом або одному з них майна для забезпечення потреб їхніх дітей, а також інших осіб.
5. Сторони можуть включити до шлюбного договору будь-які інші умови щодо правового режиму майна, якщо вони не суперечать моральним засадам суспільства.
Стаття 98. Визначення у шлюбному договорі порядку користування житлом
1. Якщо у зв'язку з укладенням шлюбу один із подружжя вселяється в житлове приміщення, яке належить другому з подружжя, сторони у шлюбному договорі можуть домовитися про порядок користування ним. Подружжя може домовитися про звільнення житлового приміщення тим з подружжя, хто вселився в нього, в разі розірвання шлюбу, з виплатою грошової компенсації або без неї.
2. Сторони можуть домовитися про проживання у житловому приміщенні, яке належить одному з них чи є їхньою спільною власністю, їхніх родичів.
Ролик про сімю.
http://pandorum.net/zvorushliviy-videorolik-pro-simyu-roztopiv-sercya-milyoniv-glyadachiv.
5.Права та обов’язки подружжя.
Одружитися – це означає наполовину зменшити свої права і вдвічі збільшити свої обов’язки. Процес одруження передбачає не тільки зміну цивільного стану, але й набуття нових прав та обов’язків щодо своєї половини та по відношенню до суспільства. Якими правами та обов’язками можуть володіти члени подружжя?
Права подружжя.
• право вільно обирати місце проживання;
• право вільно обирати професію і місце роботи;
• право самостійно обирати майбутнє прізвище.
Обов'язки подружжя:
• взаємна повага, дружба, взаємодопомога;
• матеріальне забезпечення сім'ї;
• обов'язок створити вагітній жінці умови для народження та виховання дитини;
• взаємне утримання.
ЦІКАВО
«В Європі не прийнято одразу ж реєструвати шлюб. Нерідко на весіллі разом з молодими святкують і їх дорослі діти. Проте в Німеччині жити в офіційному шлюбі дуже вигідно:
менший прибутковий податок;
при купівлі житла одруженим компенсують частину його вартості;
надають пільги у разі страхування.
До того ж, в разі розлучення жінка тут повністю захищена законом: колишній чоловік «повинен турбуватися про те, щоб у неї не знизився життєвий рівень, навіть якщо у пари немає дітей. У разі втрати годувальника дружина отримує державну пенсію і страховку».
Разом з тим, за статистикою, у країнах Європи лише кожен четвертий цивільний шлюб завершується маршем Мендельсона.
ІV. Узагальнення і систематизація вивченого.
Гра «Вірю-не вірю». Учні плескають в долоні на твердження НІ
1. Сукня нареченої має бути лише білою. (ні)
2. Щоб створити сім’ю, треба мати дозвіл батьків. (ні)
3. Шлюбний вік для жінок і чоловіків ― 18 років. (так)
4. Майбутнє подружжя може укласти шлюбний договір. (так)
5. Сімейні відносини регулюються Цивільним кодексом. (ні)
6. Чоловік повинен бути старшим за свою дружину. (ні)
Метод експерт журналіст
Журналіст -вчитель, а експерт - учень
Що важливого ви дізналися для себе на уроці?
Які знання сімейного права вам знадобляться в житті?
На яких підставах створюється сім’я?
Що таке шлюб і хто має право його укладати?
Де реєструються шлюби?
Які права та обов’язки ви запам’ятали?
V. Підсумки уроку.
Світ краще сварки, розуміння важливіше конфлікту, доброта дорожче злоби - все це розуміють, але відразу забувають, коли порушуються їхні інтереси. Адже в сім'ї немає поняття «я» і «ти», є «МИ», завжди разом, завжди в турботі один про одного, завжди в прагненні зрозуміти, прийняти, пробачити.
Юридична задача .
Петро й Катерина подали заяву про укладення шлюбу. За декілька днів до реєстрації Катерина раптом завередувала і висунула вимогу до Петра, щоб він надав їй медичну довідку, яка засвідчує, що він не хворий на СНІД. Петро розсердився і сказав, що інформація про стан здоров'я людини є таємницею і розголошенню не підлягає. Хто з них не правий?
(Особи, що беруть шлюб, згідно зі ст. 30 Сімейного Кодексу України мають бути взаємно обізнані про стан здоров'я один одного. Вимога Катерини законна.)
Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати § 17.
Створити презентацію «Знайомтесь, ми ― ...» про свою родину.