Тема: Що приховують глибини Індійського океану.
Мета:
формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із головними особливостями природи Індійського океану; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати взаємозв’язки, проявляти зацікавленість навчанням виховувати спостережливість, захопленість неповторністю й величчю природи;
формування ключових компетентностей: уміння вчитися: навчати визначати мету своєї діяльності;
інформаційно-комунікативної: навчати шукати інформацію з різних джерел; удосконалювати вміння працювати над науково-популярними текстами;
соціальної: розвивати здатність налагоджувати взаємодію з іншими дітьми, уміння працювати в групі, парі, активно долучатися до обговорення питання; загальнокультурної: учити дотримувати норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту.
Тип уроку :отримання нових знань - інтегрований (природознавство –розвиток мовлення)
Форма проведення: урок -конференція.
Обладнання: презентація, фізична карта півкуль, робочі зошити, дидактичний матеріал, картки для опитування, сходинки знань, коло для оцінювання, відео-матеріал.
Хід уроку
І. Організація класу
1. Емоційне налаштування учнів.
2. Гра «Долонька».
Вчитель.(Звертаючись до учнів).
Простягніть мені долоньку.
Загніть мізинчик ті, хто прокинувся з гарним настроєм…
Ті, хто почув лагідні слова від батьків…
Ті, хто зараз почуває себе здоровим на 100%...
Ті, хто до школи прийшов із задоволенням і готовий працювати…
ІІ. Хвилинка спостережень.
Наприклад ,26 січня, в народі спостерігали за поведінкою котів і собак. Багато прикмет дня пов'язані з цими тваринами.
Існують такі народні прикмети на 26 січня:
Вчитель:
-А в кого, з вас , є домашні улюбленці? Дякую. Завжди піклуйтеся про своїх маленьких друзів – домашніх мешканців. Спостерігайте за ними та просто любіть їх.
-А я бажаю вам: нехай проблеми та незгоди, не роблять на уроці нам погоди. Приємного всім настрою. Бережіть себе ,своїх рідних.
ІІІ.Перевірка ДЗ.
Шириною широко,
Глибиною глибоко,
День і ніч об берег б’ється.
Із нього вода не п’ється,
Та тому що не смачна –
А солона і гірка. (Океан)
О – дізнатися, хто вперше відкрив Індійський океан
К – ознайомитися з особливостями Індійського океану
Е– дізнатися про рослинний та тваринний світ Індійського океану
А– ознайомитися зі значенням океану в житті людей
Н– з’ясувати екологічні проблеми Індійського океану
І– перевірити засвоєні знання
Я– створити творчу атмосферу на уроці
— Про який океан ми говорили на минулому уроці? Покажіть його на карті.
*Індивідуальний опрос за картками.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Гра «Вірю — не вірю» (з цеглинками LEGO.)
(Зелений – так, червоний – ні)
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і задач уроку.
- Сьогодні ми продовжуємо говорити про океани і об’єктом нашого дослідження буде Індійський океан.
Вправа з формувального оцінювання «Сходинки до вершин» з LEGO
Оберіть цеглинку, яка вам до вподоби (LEGO.)
«Географи» — положення океану на карті, клімат (зелена цеглинка)
«Біологи» — про тварин і рослини (блакитна цеглинка)
«Екологи» — значення Індійського океану, екологічні проблеми (червона цеглинка)
V. Вивчення нового матеріалу
1.Організаійна бесіда.
Вчитель:
Представники кожної групи обирають доповідача, виконують завдання.
Кожна група виконує своє завдання, використовуючи матеріали підручника та матеріалів з Інтернету.
2. Підготовка до конференції. Робота за підручником с.19-21 та додаткової інформацією.
3. Робота у конференц- залі
Конференція допитливих, спостережливих добувачів знань НУШ
(Формувальна оцінка роботи груп . Постановка проблемних питань вчителем)
-Чому Індійський океан отримав таку назву ?
*Крісло автора - відкриття Індійського океану.
Торговці та мореплавці ще багато тисячоліть тому відкрили Індійський океан.
Китайці першими почали вивчати Індійський океан. Саме китайському мореплавцеві Жен Хо вдалося вперше під час своєї експедиції вивчити береги Шрі-Ланки, Аравійського півострова, Персії та Африки. У 1497 році за наказом короля Португалії Еммануїла I вирушила в плавання експедиція на чотирьох судах на чолі з досвідченим мореплавцем Васко да Гамою. Головна мета експедиції полягала в тому, щоб розвідати морський шлях до Індії. Такі багатства далекого континенту, як прянощі і шовк, дуже цінувалися в тогочасній Європі. Після відкриття Індії Васко да Гамою в 1499 р. європейці почали освоювати Індійський океан.
Назву океану дав португальський учений Себастьян Мюнстер завдяки Індії, береги якої він омиває.
*«Географи» — положення океану на карті, клімат.
Індійський океан — третій за розмірами серед океанів. Більша частина його розташована в Східній Південній півкулі між берегами Африки, Євразії, Австралії та Антарктиди. Займає близько 20% водної поверхні Землі.
Площа поверхні – 75 млн. км2.
Найбільша ширина – 9 973 км.
Середня глибина – 3 900 м.
Найбільша глибина – 7 729 м.
Найбільший острів – Мадагаскар.
У Північній Півкулі океан повністю лежить у жаркому тепловому поясі.
В океані 11 морів, є великі затоки. Великі острови Мадаґаскар, Суматра, Шрі-Ланка, величезна кількість дрібних островів.
Індійський океан — один з найтепліших. Північна частина океану лежить в жаркому тепловому поясі, тому води там добре прогріваються. Температура становить +29 °С. З віддаленням на південь води океану стають дедалі холоднішими. Температура опускається нижче 0 °С. Тут в океані трапляються айсберги.
Особливістю природи Індійського океану є вітри. Взимку мають напрямок з суходолу на океан, влітку — з океану на суходіл. Частими є урагани.
Індійський океан — найсолоніший серед океанів.
Вчитель:
Поміркуйте: Чому так кажуть?
Вчитель:
*«Біологи» — тваринний і рослинний світ (слайди презентації)
Це найтепліший океан, тому тут дуже багатий світ рослин і тварин, але розподілені вони нерівномірно. Найбагатший рослинний і тваринний світ — на півночі Індійського океану.
В Індійському океані зустрічаються зарості бурих, зелених та червоних водоростей. Біля берегів материків і островів вони утворюють підводні луки. У прибережних водах багато заростей мангрових рослин.
В океані живуть численні види риб: сардинела, тунець, камбала, скумбрія, численні акули, скати. У теплих водах Індійського океану на мілководді живуть коралові поліпи (корали). На мілководді поблизу коралових рифів мешкають морські зірки й морські їжаки, каракатиці і кальмари, лангусти і креветки, черепахи, трапляються крокодили.
В Індійському океані живуть дуже отруйні хижі морські змії, які живляться рибою . Також живе найстрашніша отруйна тварина – синьокільчастий восьминіг.
В Індійському океані ще мешкають дельфіни, а поблизу Антарктиди можна побачити багато китів і тюленів. Серед птахів трапляються альбатроси, фрегати, пінгвіни.
Вчитель:
-Складіть ланцюг живлення ,який можна спостерігати в Індійському океані. ( в парах)
Вчитель:
*«Екологи» — значення Індійського океану, екологічні проблеми.
Індійський океан багатий на родовища нафти й газу. За запасами і видобуванням нафти й природного газу Індійський океан посідає перше місце серед інших океанів. Виявлено в океані поклади залізних, марганцевих і мідних руд.
На узбережжі Індійського океану проживає понад 1 млрд осіб. Люди здавна використовують багатства Індійського океану. На півночі океану займаються виловом риби, добувають морські перлини.
Через океан проходять головні морські шляхи. Теплі води й мальовничі коралові острови Індійського океану приваблюють туристів з різних країн світу.
У зв’язку з інтенсивним видобутком нафти й газу на півночі Індійського океану його води часто забруднюються нафтопродуктами. Це спричиняє загибель живих організмів в океані, а також загрожує населенню узбережних районів. Також відбувається надмірний вилов риби.
Вчитель:
Фізкультхвилинка «Океанські хвилі» (музичний супровід)
Ми сіли, розслабились. Відчуваємо спокій, відпочинок, добрий настрій. Ми з вами на березі океану. Сидимо у зручному кріслі, дивимося на море …, Чуємо плескання морських хвиль, гомін чайок, запах морської водички, водоростей…Дивимося на небо …воно чисте, прозоре, тільки де-не-де легкі білі хмаринки пливуть над нами… Море трохи хвилюється… Вода чиста, тепла, приємна…Кожного разу, як тільки вода торкається наших ніг…, ми відчуваємо легкість, спокій, впевненість…
Ми добре відпочили, потягнулися, дихаємо на повні груди… та повертаємося у клас…
Раз – ми вже у класі… Два – сидимо на стільці… Три – потягнулися, посміхнулися, повернулися у клас.
Покажіть, які ви стали здорові та красиві, які ваші руки сильні та ніжні, яка спинка струнка та міцна.
4.Перегляд відео про Індійський океан
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Шість капелюхів мислення»(фронтальна робота)
Білий капелюшок (капелюх –«папір»: інформація/факти)
-Яка інформація про Індійський океан вам відома?
Індійський океан – найтепліший та найсолоніший серед океанів. Третій за розмірами. Площа — близько 76 млн. км². Максимальна глибина Індійського океану — 7729 м. Його відкрив Васко да Гама, за що король дав йому звання «Адмірал Індійського океану», а назву океану дав португальський учений Мюнстер.
Червоний капелюшок (капелюх- «вогонь»:емоції,відчуття,настрій)
-Яке ваше ставлення до Індійського океану? Що вас вразило?
Нас дуже вразив Індійський океан своєю природою, рослиннім та тваринним світом. Індійський океан - океан тільки для найсміливіших, найвитриваліших, найвідважніших людей. Потрібно мати велику силу волі, щоб зважитись його підкоряти. Мореплавці не просто сміливці, це герої.
Чорний капелюшок (капелюх –«земля»: критика,ризики,обережність)
-Які можливі небезпеки та проблеми у Індійському океані?
Індійський океан має розвинуте рибальство, з дна океану видобувають нафту,газ. Дуже прикро, що Індійський океан сильно забруднюється через те, що по ньому полягають маршрути нафтових та торгових суден, через скидання сміття. Він найбрудніший сміттям.
Вчитель:
Ще біля узбережжя Сомалі активно діють пірати. Вони захвачують судна з цінним вантажем, що загрожує життю членам команди.
В Індійському океані мешкають акули, які небезпечні для людей.
-Жовтий капелюшок (капелюх –«сонце»:оптимізм,переваги,позитив)
Які переваги має Індійський океан?
Найважливіші переваги : це третій океан за величиною та найтепліший океан. У ньому водиться багато риби. Ще океан багатий на корисні копалини – нафта та природний газ.
Через Індійський океан, особливо північну його частину, проходять важливі судноплавні траси.
Теплі води і мальовничі коралові острови Індійського океану приваблюють увагу туристів з різних країн світу.
Зелений капелюшок (капелюх- «рослини»)
-Чим вражає рослинний і тваринний світ Індійського океану?
Найдивовижніше, що Індійський океан найсолоніший з океанів, а в ньому такий багатий світ рослин і тварин. Величезні ділянки густих заростей бурих водоростей. Багато раків, медуз, деякі види летючих риб, біла акула, кити, черепахи, тюлені. Це нас дуже вразило.
Синій капелюшок (капелюх-«управління процесом мислення»: вступ або підсумок)
Індійський океан – дивовижний океан. Він має свою історію дослідження, гарний рослинний і тваринний світ. Але він входить до складу Світового океану, який впливає на клімат на планеті. Отже, без Світового океану не було б життя на Землі. А господарська діяльність людини призвела до погіршення природних умов морів та океанів. Тому їх потрібно охороняти. Хтось з нас буде охоронцем природи або моряком чи капітаном. І ми зможемо пропонувати свої задуми з питань охорони природи.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
*Вправа «Сходинки до вершин» (самооцінювання рівня отриманих знань з теми).
-На якій сходинці знань з теми «Що приховують глибини Індійського океану» ви заходитесь?
*Вправа «Коло самооцінювання» (самооцінювання роботи на уроці).
- Про роботу на уроці вам у щоденник будуть записані результати роботи , згідно ваших позначок з самооцінювання та вашої активності на уроці.
Нагадування про домашнє завдання : домашнє завдання -різнорівневе (на вибір дітей)
-Дякую вам, любі діти , за урок!