Урок на тему: «Тварини»
Мета: формувати в учнів уявлення про значення тварин у природі та їх цінність для людей, про види та особливі ознаки тварин, продовжувати формувати поняття "звірі", "птахи", "комахи"; вдосконалювати вміння порівнювати тварин за характерними ознаками, особливостями життя і поведінки, класифікувати за істотними ознаками. Прививати любов до природи рідного краю, її таємниць; розвивати екологічне мислення. Виховувати шанобливе ставлення до всього живого на Землі.
Хід уроку
Сьогодні, діти, у нас цікавий урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну невідому, в країну чудову
Природи сторінку відкриємо знову.
Девіз: « Спостережливість, вміння та знання– наші кращі друзі».
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Де знаходиться насіння у квіткових рослин?
— Як називається плід хвойних рослин?
— Які існують основні способи розмноження рослин?
— Де в природі вам зустрічається розмноження рослин за допомогою кореневих пагонів?
— Де в картоплі міститься насіння?
—Як розмножуються кімнатні рослини?
2. Робота в групах
Картка №1
Прочитайте текст та визначте його головну думку.
Багато користі приносить людині ліс: очищає повітря, дає їжу, деревину для будівництва. У лісах мешкає багато тварин. А скільки різних квітів можна побачити у лісі! Будь-якої пори року ліс чарує нас своєю красою.
Картка №2
До чого закликає матінка природа?
Бережи мене завжди,
І другові розкажи,
Щоб не ламав на дереві гілку,
Не вбивав стрибунця і бджілку,
Не бруднив джерельної водиці,
І не псував чистої криниці.
Не зривав квітку, бо зів’яне,
І травицю не топтав, бо її не стане.
ІІІ.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Отже, сьогодні на уроці ми поговоримо про ще одну частину природи, а щоб дізнатися про що піде мова, вам потрібно попрацювати.
“Всеназемліпотрібноберегти:
іптахайзвіраіотутравинку,
Боврешті,ти—лишейогочастинка”
Отже, тема нашого уроку: «Тварини – частина живої природи. Як тварини впливають на природу Землі? Різномунітність тварин».
ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
“Мозковий штурм”
1. Робота за підручником
— Пригадайте! Які ознаки мають живі організми?
Робота в парах
— Розгляньте малюнки в підручнику. На які групи розподіляють тварин? Складіть список тварин, яких ви знаєте. Розподіліть їх за групами: комахи, риби, птахи і звірі. Які тварини до них не належать?
— Науку про тварин називають — зоологія. Там вивчають Царство Тварин,яке розділяють на велику кількість груп.
Групи:
Черви: дощовий черв’як, п’явки, атакож багато інших червів.
Молюски – це двостулкові жабурниці, виноградні слимаки, кальмари, восьминіг, молюск- ставковик, До молюсків відносять У цих тварин м’яке тіло, захищене черепашкою.
Ракоподібні — це раки, краби, креветки.вони живуть у воді.
Павукоподібні — це павуки, скорпіони, кліщі. Це окрема група тварин. Вони мають вісім лапок.
Комахи — тварини, у яких шість ніг . До ницієї групи належать жуки, метелики, бджоли, мухи, бабки та багато інших. Це найчисельніша група тварин.
Риби. Тіло цих тварин плескате та укрите лускою, живуть у водоймах. Рухаються за допомогою плавців. Дихають киснем, розчиненим у воді, їдять водорості. Серед них є хижаки, які харчуються рибою меншого розміру.
Земноводні — жаби, тритони. Частину свого життя вони проводять на суші, а частину — у воді.
Плазуни, або рептилії — тварини, у яких тіло вкрите сухими лусками, а в деяких вкрите панциром. Вони рухаються «плазуючи», мовби тягнуть своє тіло по землі. До плазунів належать змії, вужі, ящірки, черепахи, крокодили.
Гра “Розшифруй слово”
Я З І М (Змія)
І Р Я К Щ А (Ящірка)
Л И О Р К О К Д (Крокодил)
Р А Ч Е Х А П Е (Черепаха)
Птахи. Головна ознака цих тварин – їхнє тіло вкрите пір’ям.
Звірі, або ссавці. Ці тварини вигодовують малят молоком. Тіло в більшості цих тварин укрите шерстю. Мають чотири лапи.
— У згаданих групах є багато видів тварин та кожна тварина варта уваги та охорони.
1. Робота в групах .
Завдання для груп:
За правильну відповідь група отримує картинку- тваринку.
2. Робота в парах. Гра « Диспут».
- Яке значення мають тварини в житті людей?( спільне обговорення)
Пара отримує 2 запитання: один дає відповідь на перше питання. А другий – на друге.
1.Яку користь приносять тварини людям ?
2.Яку шкоду приносять тварини людям ?
Висновки:
• Науку про тварин називають зоологією.
• Учені розподіляють царство Тварини на велику кількість груп. Серед них — черви, молюски, ракоподібні, павукоподібні, комахи, риби, земноводні, плазуни, птахи, звірі. У кожній із цих груп — багато видів.
Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Цікавинка!
Ученим відомо понад півтора мільйона видів тварин. З них більше мільйона — комахи. Риб – майже 20 000 видів, земноводних – 3400, плазунів — 6000, птахів — 8600, звірів — 4000.
Вік життя тварин
черепаха |
200 р. |
вуж |
33 р. |
щука |
200 р. |
корова |
30 р. |
ворона |
120 р. |
лев |
25 р. |
орел |
104 р. |
пес |
25 р. |
лебідь |
100 р. |
соловей |
25 р. |
слон |
100 р. |
жаба |
22 р. |
папуга |
60—100 р. |
сіра галка |
15 р. |
пугач |
70 р. |
кролик |
5—12 р. |
лелека |
70 р. |
горобець |
11 р. |
сова |
60 р. |
ластівка |
9 р. |
крокодил |
50 р. |
грак |
8 р. |
зебра |
38 р. |
морська свиня |
7 р. |
голуб |
35 р. |
бджола |
3—5 р. |
мавпа |
30—35 р. |
миша |
3 р. |
2. Тестові завдання.
2.Тварини, які їдят рослинну їжу - ...
3.Тварини, що живляться іншими тваринами є…
4.Тварини, які поїдають і тваринну, і рослинну їжу називають
5.Тварини, які самі добувають собі їжу і облаштовують житло у довкіллі є…
Запишіть у таблицю назви відомих вам тварин.
Комахи |
Птахи |
Риби |
Ссавці |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Взаємоперевірка.(міняються картками)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
— Назви групи тварин, про які йшлося на уроці.
— Наведии по 2-3 приклади для кожної групи тварин.
— Пояси, що таке види тварин.
— Чи потрібно оберігати тварин?
Конституція України.
Природа щедра до нас. Те, що ми маємо, – усе від неї. Ти відплати їй своєю добротою, увагою. Природу треба охороняти і оберігати. В Конституції України є стаття 66: «Кожен зобов’язаний не заподіювати шкоди природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдання ним збитки». А громадяни України повинні дотримуватись виконання всіх законів. Наша задача – оберігати природу.
Прошу вас тільки не забувати:
Кожного дня і кожну хвилинку
Оберігайте всяку тваринку!
РЕФЛЕКСІЯ
Розфарбуй метелика теплими кольорами