Тема: Турбота кожного про довкілля. Я і природа. Я і довкілля.
Мета: Вчити дітей встановлювати зв'язок між елементами довкілля; аргументовано доводити свою думку. Закріпити навички норм і правил поведінки на природі. Спонукати дітей до фантазії і творчості, викликати у них бажання допомагати у природоохоронному вихованні населення. Виховувати шанобливе ставлення до природи .
Обладнання:презентація, ілюстрації, муз. запис «Голоси птахів», роздатковий матеріал, карточки.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Усміхніться всім довкола:
Небу, сонцю, добрим людям,
І тоді обов’язково
Наш урок цікавим буде.
Девіз нашого уроку:
Земля – наш спільний дім. А дім треба берегти й охороняти.(слайд 1)
II. Актуалізація опорних знань учнів
. 1.Казка (розповідає вчитель на фоні казкової мелодії)
Жили-були у Всесвіті дев`ять сестер, дев`ять красунь. Та одна з них булла найчарівніша. Тішила вона своїми чистими очима-озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом, линув перегуками лісових жителів та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвівалося на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок – і заллється все навколо бузковими кольорами, засміється – і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…
2.Бесіда
(слайд 2)
Про яку планету говориться в казці? Як звуть її? (Земля) (слайд 3)
Так, це наша планета, наша домівка у Всесвіті - Земля, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною.
3 .Інтеграція з уроками математики та української мови
- А сьогодні ми з вами вирушаємо у подорож на невідому, а може краще сказати нерозгадану планету, де дізнаємося багато цікавого. А щоб дізнатися , як називається ця планета, вам доведеться попрацювати, розв’язуючи приклади. Поруч з відповіддю напишіть літеру, яка в українському алфавіті стоїть під цим номером.( колективна робота)
Д 6=24+12:6
О 19= 10*10-81
В 3=11*6-63
К 15=150:10-0
І 12=240:24+2
Л 16= 8+10-2
Л 16=260:24+2
Я 33= 700:100+26
- Як називається планета ? (Довкілля)(слайд 5)
-Тож, вперед….
-- Послухайте , будь ласка, що таке довкілля?
Це сонце і місяць, і блискавка, й грім,
І хмари, що з неба привіти шлють всім.
Це вітер веселий, що травами грає.
Ранкова зоря,що в небі засяє.
І друзі, і школа, і все, що довкола.
Що любиш, шануєш, завжди бережеш
Словом єдиним « довкілля» назвеш.
- Хто скаже одним реченням, що ж таке довкілля?( довкілля - все те, що нас оточує. )
А зараз давайте згадаємо з яких частин складається природне середовище. В цьому нам допоможе опорна схема.
4.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми помандруємо до уявної планети, яка називається «Довкілля». Поринемо у прекрасний світ природи. Ми дізнаємось, як все в природі пов’язане між собою, як людина впливає на природу і чому потрібно охороняти навколишнє середовище. Ми будемо міркувати, дивитись і бачити, слухати і чути, сприймати розумом і душею те, про що йтиметься та спробуємо зробити висновок.
Це і буде темою для нашої сьогоднішньої цікавої і водночас дорослої та серйозної подорожі на уроці: « Турбота кожного про довкілля. Я і природа. Я і довкілля».
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь учителя з елементами бесіди.
На початку уроку ми почали читати гарну казку про нашу планету. Тож продовжимо…
… притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…
Та минав час. Почали тьмяніти і міліти її очі-озерця, рідшати волосся, затихати голос…
(Міліють і забруднюються ріки, вирубуються ліси, зникають деякі рослини, винищуються тварини і птахи)
ПУНКТИ ПОДОРОЖІ
1.Вода.
2. Повітря.
3.Жива природа.
Розгляд планети «Довкілля»( Слайди- блакитна планета)
1.Вода.
Зараз ми бачимо на екрані блакитну планету. Яку планету називають блакитною? Що надає їй такого кольору? (Вода)
Майже три чверті земної поверхні вкрито водою. Отже, в першу чергу , мова піде про воду. Для того, щоб з’ясувати, що ви знаєте про неї, попрацюйте в групах -- проведемо бліц – турнір. ( За кожну правильну відповідь команда отримує фішку – сонечко. Перемагає та команда, яка набрала більшу кількість фішок. )
Бліц – турнір
Підбиття підсумків бліц – турніру.
Завдяки бліц – турніру, ви самі довели, що вода – це справжнє диво природи і без неї ніщо живе не зможе жити. Але часто люди не вміють його цінувати. Надзвичайно швидкими темпами в наш час забруднюються води річок, морів стічними водами фабрик і заводів, які шкідливо впливають на здоров’я людини і всього живого. Чиста вода стає все більшим дефіцитом. Хворіють люди, гине тваринний світ. Деякі маленькі річечки в результаті неправильної господарської діяльності людини висихають і зовсім зникають. (Слайди)
Зробіть висновок ( Відповіді дітей)
.
Що ми можемо зробити:
1.Очищати дрібні водойми.
2.Не засмічувати річки.
3. Розчищати джерела .
2. Повітря.
Не прісний, не солоний,
Хоча блакитний і прозорий.
Без берегів і без води,
Пливемо в ньому я і ти.
І легкокрилі літаки. (Повітряний океан)
Повітряна оболонка Землі--це її атмосфера, є однією із найголовніших умов для життя.Без їжі людина не може прожити місяць, без води — тиждень, а без повітря не може прожити і кількох хвилин. Сьогодні промисловість, енергетика, транспорт поглинають стільки кисню, скільки б вистачило для життя більш ніж 45 млрд. людей. Та людина часом недбало ставиться до цього безцінного дару.
Сьогодні ми переважно дихаємо повітрям, що є шкідливим для здоров'я.
Проблема.
Уявіть собі парк. Там згребли торішнє листя і запалили багаття. І вулиці, і перехожі потопають у великих сизуватих клубах диму.
Висновок.(Не спалювати опале листя)
Проблема.
Ще один випадок. Фабрики і заводи викидають під час роботи в атмосферу велику кількість чорної кіптяви, що туманом розповзається по містах і селах, вкриваючи і осідаючи на все оточуюче середовище.
Висновок. (Очищувати відпрацьовані гази)
Що ми можемо зробити:
. Фізкультхвилинка.
3. Жива природа.
Слухання грамзапису «Голоси лісу»
--Так , правильно, у лісі росте безліч різноманітних дерев,а ще кущі,трави, квіти, гриби, мохи,папороті.
Не так багато на нашій планеті багатств, що могли б зрівнятися з лісом. Його зелене вбрання вбирає сонячні промені, накопичує енергію. Ліс — одне з джерел кисню на Землі. Він очищує повітря від забруднення, захищає від руйнування ґрунти. А скільки всілякого добра постачає нам ліс! Без дерева не обходиться жодне будівництво, з деревини виготовляють папір, зокрема ваші зошити та підручники. А ще ліс — це здоров'я і відпочинок людей. Також ліс є домівкою для різних тварин.
Щоб дізнатися хто живе у лісі вам потрібно попрацювати в парах і виконати деякі завдання.
Робота в парах.
1 пара – з’єднайте частини прислів`я і прочитай їх.
Вовка боятись -- весни не робить.
Одна ластівка не ганяйся з топором.
За комаром в ліс не ходити.
2 пара—відгадайте загадки.
Хоч не олень — роги має,
і не птиця, а літає.
Чорний-чорний, а не крук,
це малий, моторний ... (жук).
Жовтогруді щебетушки
мають чорні капелюшки,
сірі лапки, білі щічки,
називаються ... (синички).
Клишоногий, волохатий,
влітку спритний та завзятий,
ну а взимку, лежебока,
у барлозі гріє боки. (Ведмідь)
3 пара— розгадайте ребуси.
Ї жаба к; 40а; 100ніжка
4 пара – розгадайте кросворд.
Розподілити відгадки за групами на дошці: звірі, птахи, комахи.
Висновок. У лісі живуть звірі, птахи, комахи.
Назвіть тих,що ви знаєте за групами.
Ліс — це складне природне утворення, зокрема тварини та рослини.
Все це не може жити одне без одного.
Прикро визнавати, але майбутнє лісу в небезпеці. Людство опинилося на порозі екологічної катастрофи. На жаль, щохвилини на планеті знищується
50 га лісів. А разом з лісом гинуть і тварини, бо ліс -- це їхня домівка.
-- Як ми повинні відноситись до живої природи?
Що ми можемо зробити:
1.Не зривати квітів.
2.Не руйнувати гнізда.
3.Не ламати гілок
4.Не знущатися над живими істотами.
Охорона ґрунтів.
Наша планета в небезпеці. Вона просить допомоги!
Хворіють і вмирають люди, хворіє Земля. Найбільшою катастрофою для Землі стало сміття. Воно захопило всю планету, забруднюючи грунт. Чому так сталось, запитаєте ви? . А це все людське недбальство.. Подивіться на екран.
Зробіть висновок.
Що ми можемо зробити:
--Якою ви хотіли б бачити нашу Землю? (Чистою, квітучою, зеленою, здоровою).
V. Підсумок уроку
Сьогодні на уроці ми довели, що у природі немає нічого зайвого. У ній усе взаємопов’язано. І якщо розірвати цей зв'язок, то це може призвести до великого лиха. Та все в наших руках, діти, бо ми можемо цього не допустити, дотримуючись правил, що склали .
А зараз послухайте слова-заклик:
На Землі, у домі вселюдському –
Протиріч і негараздів тьма.
Будьте, люди, обережні в ньому!
Іншої домівки в нас нема.
Гра «Клубок – пізнайко»
VІ. Домашнє завдання
Запропонуй свій шлях збереження природи на Землі.