Розробка уроку з ЯДС "Турбота кожного про довкілля. Я і природа. Я і довкілля."

Про матеріал
Розробка уроку з ЯДС "Турбота кожного про довкілля. Я і природа. Я і довкілля." Розробка уроку з ЯДС "Турбота кожного про довкілля. Я і природа. Я і довкілля." Розробка уроку з ЯДС "Турбота кожного про довкілля. Я і природа. Я і довкілля."
Перегляд файлу

Тема:    Турбота кожного про довкілля. Я і природа. Я і довкілля.

Мета:  Вчити дітей встановлювати зв'язок між елементами довкілля; аргументовано доводити свою думку. Закріпити навички норм і правил поведінки на природі. Спонукати дітей до фантазії і творчості, викликати у них бажання допомагати у природоохоронному вихованні населення.  Виховувати шанобливе ставлення до природи .

Обладнання:презентація, ілюстрації, муз. запис  «Голоси птахів», роздатковий матеріал,  карточки.

 

                                 Хід уроку:

І. Організаційний  момент

  Усміхніться всім довкола:

Небу, сонцю, добрим людям,

І тоді обов’язково

Наш урок цікавим буде.

 

Девіз   нашого уроку:

 

Земля – наш спільний дім. А дім треба берегти й охороняти.(слайд 1)

 

 

II. Актуалізація опорних знань учнів

 

.    1.Казка (розповідає вчитель на фоні казкової мелодії)

 

Жили-були у Всесвіті дев`ять сестер, дев`ять красунь. Та одна з них булла найчарівніша. Тішила вона своїми чистими очима-озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом, линув перегуками лісових жителів та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвівалося на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок – і заллється все навколо бузковими кольорами, засміється – і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…

   2.Бесіда

  •                Чи впізнали ви, що ж це за сестри?( планети Сонячної системи)

(слайд 2)

  •                Назвіть їх. (Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон )

Про яку планету говориться в казці?  Як звуть її? (Земля) (слайд 3)

 

 

Так, це наша планета, наша домівка у Всесвіті - Земля, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною. 

3 .Інтеграція  з  уроками   математики та української мови

-  А сьогодні ми з вами вирушаємо у подорож на невідому, а може краще сказати нерозгадану  планету, де дізнаємося багато цікавого.  А щоб дізнатися , як називається ця планета, вам доведеться попрацювати, розв’язуючи приклади. Поруч з відповіддю напишіть літеру, яка в українському алфавіті стоїть під цим номером.( колективна робота)

 

Д    6=24+12:6

 

           О  19= 10*10-81

       В   3=11*6-63

        К 15=150:10-0

           І   12=240:24+2

        Л   16= 8+10-2

         Л  16=260:24+2

             Я  33= 700:100+26

- Як називається планета ? (Довкілля)(слайд 5)

-Тож, вперед….

-- Послухайте , будь ласка, що таке довкілля?

       Це сонце і місяць, і блискавка, й грім,

          І хмари, що з неба привіти шлють всім.

Це вітер веселий, що травами грає.

Ранкова зоря,що в небі засяє.

І друзі, і школа, і все, що довкола.

      Що любиш, шануєш, завжди бережеш

    Словом єдиним  « довкілля» назвеш.

- Хто скаже одним реченням, що ж таке довкілля?( довкілля -  все те, що нас оточує. )

 А зараз давайте згадаємо з яких частин складається природне середовище. В цьому нам допоможе опорна схема.

 

 

 

 

 

 

4.Мотивація  навчальної  діяльності.  Повідомлення  теми  і  мети  уроку.

    Сьогодні  ми  помандруємо  до  уявної  планети, яка називається  «Довкілля».  Поринемо  у прекрасний світ природи.   Ми  дізнаємось,  як все в природі пов’язане між собою,   як людина впливає на природу і чому потрібно охороняти навколишнє середовище.  Ми  будемо    міркувати,  дивитись  і  бачити,  слухати  і  чути,  сприймати  розумом  і  душею  те,  про  що  йтиметься  та спробуємо зробити висновок.

         Це і буде темою для нашої сьогоднішньої  цікавої і водночас дорослої та серйозної подорожі на уроці: « Турбота кожного про довкілля. Я і природа. Я і довкілля».

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

1.Розповідь учителя з елементами бесіди.


На початку уроку ми почали  читати гарну казку про нашу планету. Тож продовжимо…


… притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…

   Та минав час. Почали тьмяніти і міліти її очі-озерця, рідшати волосся, затихати голос…

  •  Діти, у мою душу закрадається тривога, а у вашу?
  • Що саме непокоїть і тривожить вас?  Чому так відбувається? 

 (Міліють і забруднюються ріки, вирубуються ліси, зникають деякі рослини,  винищуються  тварини і птахи)

 

 

  •  Якщо ви розмістите букви у порядку зростання чисел, то дізнаєтесь , хто винен у цьому? (л ю д и н а)

http://abetkaland.in.ua/wp-content/uploads/2017/09/17-533-1.jpg

 

  • Так, дійсно  -  це є  людина?
  •  Поява на Землі людини спричинила великі зміни у тваринному і рослинному світі. Багато тварин, навіть такі великі, як мамонти виявилися цілком беззахисними перед першими мисливцями, що мали у своєму арсеналі таку грізну зброю, як вогонь. Ми – люди, самі цього не розуміючи стали загрозою для всього ,що нас оточує. А це ж наша матінка --  Земля!
  • А чи є людина частиною довкілля? (Так.)
  •  Так чому ж тоді людина робить так, що її навколишнє середовище кричить про допомогу? Що потрібно зробити людям, щоб виправи це?
  •  Зараз ми помандруємо по планеті «Довкілля» і визначимо, що ж необхідно для того, щоб знати і  берегти нашу природу .

ПУНКТИ ПОДОРОЖІ

 

1.Вода.

2. Повітря.

3.Жива природа.

 

 

Розгляд  планети «Довкілля»( Слайди- блакитна планета)

 

1.Вода.

 

    Зараз ми бачимо на екрані блакитну планету. Яку планету називають блакитною? Що надає їй такого кольору?      (Вода)

 

   Майже три чверті земної поверхні вкрито водою. Отже, в першу чергу , мова піде про воду. Для того, щоб з’ясувати, що ви знаєте про неї,  попрацюйте в групах -- проведемо бліц – турнір. ( За кожну правильну відповідь команда отримує фішку – сонечко. Перемагає та команда, яка набрала більшу кількість фішок. )

 

 

Бліц – турнір

 

  •  Найпоширеніша речовина на землі?  ( вода)
  • До якого роду належить слово «вода»?( Жіночого)
  • Із скількох складів складається слово «вода»?( двох)
  • У  чому головна цінність води?   (без води не можуть жити люди, тварини, рослини)
  • Моря, водосховища, ставки, річки, джерела – це …( Водойми)
  • Найбільша  водойма на Землі ? (Океан)
  • Які океани є на Землі? ( Тихий, Індійський, Атлантичний, Північний – Льодовитий) 
  • Назвіть найбільший океан. ( Тихий)
  • Брижі на воді, які підіймаються вітром.( Хвилі)
  • Гігантські хвилі.( Цунамі)
  • Які моря омивають Україну? (Чорне, Азовське)
  • Яке море більше – Чорне чи Азовське? (Чорне)
  •  Хто плаває у воді?( риби, водоплавні птахи, водоплавні тварини)
  • Як називаються рослини, які ростуть у воді? (Водорості)
  • Яка вода потрібна людям для пиття? (Прісна)
  • На скільки відсотків людина складається із води? (80%)
  • Як впливає якість питної води на здоров’я людей?( Якщо пити забруднену воду, можна захворіти)
  • Яку загрозу несе забруднення водойм? ( У брудній воді багато шкідливих речовин та хвороботворних бактерій. Вони викликають різні хвороби у людей. У такій воді гинуть рослини і тварини.)

 

Підбиття підсумків бліц – турніру.

 

   Завдяки бліц – турніру, ви самі довели, що вода – це справжнє диво природи і без неї ніщо живе не зможе жити. Але часто люди не вміють його цінувати.  Надзвичайно швидкими темпами в наш час забруднюються води річок, морів стічними водами фабрик і заводів, які шкідливо впливають на здоров’я людини і всього живого. Чиста вода стає все більшим дефіцитом. Хворіють люди, гине тваринний світ. Деякі маленькі річечки в результаті неправильної  господарської  діяльності людини висихають і зовсім зникають. (Слайди)

Зробіть висновок ( Відповіді дітей)

.

Що ми можемо зробити:

1.Очищати дрібні водойми.

2.Не засмічувати річки.

3. Розчищати джерела .

 

 

                                

2. Повітря.

 

 

  •                Кажуть, що є п’ятий океан? Відгадайте загадку:

         

 

Не прісний, не солоний,

         Хоча блакитний і прозорий.

Без берегів і без води,

Пливемо в ньому я і ти.

                         І легкокрилі літаки. (Повітряний океан)

 

  •                Що ж це за п’ятий океан?( Повітря)

 

  • Чи повітря необхідне всім живим організмам?
  • Для чого? 

 

      Повітряна оболонка Землі--це її атмосфера, є однією із найголовніших умов для життя.Без їжі людина не може прожити місяць, без води — тиждень, а без повітря не може прожити і кількох хвилин. Сьогодні промисловість, енергетика, транспорт поглинають стільки кисню, скільки б вистачило для життя більш ніж 45 млрд. людей. Та людина часом недбало ставиться до цього безцінного дару.
     Сьогодні ми переважно дихаємо повітрям, що є шкідливим для здоров'я.

Проблема.

  Уявіть собі парк. Там згребли торішнє листя і запалили багаття. І вулиці, і перехожі потопають у великих сизуватих клубах диму.

Висновок.(Не спалювати опале листя)

 

Проблема.

 

 Ще один випадок. Фабрики і заводи викидають під час роботи в атмосферу велику кількість чорної кіптяви, що туманом розповзається по містах і селах, вкриваючи і осідаючи на все оточуюче середовище.

Висновок. (Очищувати відпрацьовані гази)

 

 

  •                А які ви знаєте випадки забруднення повітря?

 

Що ми можемо зробити:

  1. Не спалювати опале листя.
  2. Не палити.

 

 

 

. Фізкультхвилинка.

 

 

3. Жива природа.

 

 

  •                Що збагачуює повітря  киснем? (дерева)

 

  •                Що є легенями нашої планети? (Ліси)

 

Слухання грамзапису «Голоси лісу»

  •                Діти, ми потрапили з вами на лісову галявину. І чому тут так легко дихається? (Бо у лісі багато дерев і повітря насичене киснем)

--Так , правильно,  у  лісі росте безліч різноманітних  дерев,а ще кущі,трави, квіти, гриби, мохи,папороті.

      Не так багато на нашій планеті багатств, що могли б зрівнятися з лісом. Його зелене вбрання вбирає сонячні промені, накопичує енергію. Ліс — одне з джерел кисню на Землі. Він очищує повітря від забруднення, захищає від руйнування ґрунти. А скільки всілякого добра постачає нам ліс! Без дерева не обходиться жодне будівництво, з деревини виготовляють папір, зокрема ваші зошити та підручники. А ще ліс — це здоров'я і відпочинок людей. Також ліс  є домівкою для різних тварин.

       Щоб дізнатися хто живе у лісі вам потрібно попрацювати в парах і виконати деякі завдання.

 

 Робота в  парах.

 

1 пара – з’єднайте частини прислів`я і прочитай їх.

Вовка боятись --                    весни не робить.

Одна ластівка                       не ганяйся з топором.

За комаром                            в ліс не ходити.

 

 2 пара—відгадайте загадки.

Хоч не олень — роги має,
і не птиця, а літає.
Чорний-чорний, а не крук,
це малий, моторний ... (жук).

 

Жовтогруді щебетушки
мають чорні капелюшки,
сірі лапки, білі щічки,
називаються ... (синички).

 

 Клишоногий, волохатий,
влітку спритний та завзятий,
ну а взимку, лежебока,
у барлозі гріє боки. (Ведмідь)

 

 

3 пара— розгадайте  ребуси.

 

Ї  жаба к;            40а;         100ніжка

 

4 пара – розгадайте кросворд.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Хто у лісі найхитріший?
  2. Комаха яка носить мед.
  3. Нічний птах.

 Розподілити відгадки за групами на дошці: звірі, птахи, комахи.

 

Висновок. У лісі живуть звірі, птахи, комахи.

Назвіть тих,що ви знаєте за групами.

 

Ліс — це складне природне утворення, зокрема тварини та рослини.

Все це не може жити одне без одного.

    Прикро  визнавати, але  майбутнє лісу в небезпеці. Людство опинилося на порозі екологічної катастрофи. На жаль, щохвилини на планеті знищується

 50 га лісів. А разом з лісом гинуть і тварини, бо ліс -- це їхня домівка.

 

-- Як ми повинні відноситись до живої природи?

Що ми можемо зробити:

1.Не зривати квітів.

2.Не руйнувати гнізда.

3.Не ламати гілок

4.Не знущатися над живими істотами.

 

 

                                                                                                                                                                          Охорона ґрунтів.

 

Наша планета в небезпеці. Вона просить допомоги!

 Хворіють і вмирають люди, хворіє Земля. Найбільшою катастрофою для Землі стало сміття.   Воно захопило всю планету, забруднюючи грунт. Чому так сталось, запитаєте ви? . А це все людське  недбальство.. Подивіться на екран.

Зробіть висновок.

Що ми можемо зробити:

        

  •                Не кадати сміття будь – де.
  •                Вивозити сміття у призначені місця (сміттєсховища
  •                Насаджувати дерева та кущі.

 

 --Якою ви хотіли б бачити нашу Землю? (Чистою, квітучою, зеленою, здоровою).

 

 

V. Підсумок уроку

Сьогодні на уроці ми довели, що у природі немає нічого зайвого. У ній усе взаємопов’язано.  І якщо розірвати цей зв'язок, то це може призвести до великого лиха. Та все в наших руках, діти, бо ми можемо цього не допустити, дотримуючись правил, що склали .

А зараз послухайте слова-заклик:

На Землі, у домі вселюдському –

Протиріч і негараздів тьма.

Будьте, люди, обережні в ньому!

Іншої домівки в нас нема.

Гра «Клубок – пізнайко»

  •                Що вам сподобалось на уроці?
  •                Що найбільше вас стурбувало?
  •                Про що ви хотіли б розповісти вдома?

 

VІ. Домашнє завдання

Запропонуй свій шлях збереження природи на Землі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                       Не можна забирати тварин з постійного місця мешкання.
  2.                       Не можна ламати гілочки на деревах.
  3.                       Не можна руйнувати пташині гнізда.
  4.                       Не можна різати на корі дерев.
  5.                       Не можна голосно вмикати музику.
  6.                       Не розкидати сміття.
  7.                       Не ламати гілочки на деревах та кущах.
  8.                       Не топтати плазунів.
  9.                       Не топтати гриби.
  10.                  Не руйнувати мурашники.
  11.                  Не обривати павутину
  12.                  Не руйнувати пташині гнізда.
  13.                  Не ловити метеликів.
  14.                  Не залишати сміття.
  15.                  Не ловити птахів.
  16.                  Не рвати квіти.
  17.                  Не палити багаття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                            

 

doc
Додано
10 лютого 2023
Переглядів
944
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку