Конспект уроку "Середньовічне суспільство"

Про матеріал
Данна робота була використана для проведення ознайомлення дітей з темою, а також для проведення відкритого заходу під час дистанційної роботи.
Перегляд файлу

 

 

                                                          7 клас Всесвітня історія

Тема. Середньовічне Європейське суспільство.

Мета ꞉ скласти уявлення учнів про структуру середньовічного Європейського суспільства, показати його складові; охарактеризувати три стани середньовічного суспільства; формувати в учнів уміння аналізувати і узагальнювати історичний матеріал;пояснювати зміст термінів і понять: «васал»,  «сеньйор», «феодальна драбина», «ієрархія», « феод»,     « феодал», «феодалізм», « стани», « єпископ», « монах», , «васалітет», «повинності», «оброк», «панщина», «віллан», «громада»; закріпити знання учнів набуті протягом вивчення навчального матеріалу; розвивати в учнів уміння працювати з документами та візуальними джерелами, аналітично та творчо мислити; сприяти вихованню учнів в дусі толерантного ставлення до людей різного походження.

Тип уроку: комбінований

Обладнання:підручник, зошит, словник,презентація.

                                                           Хід уроку

I.  Організаційний момент.

Вступне слово  вчителя . (Розминка)

Створення  позитивної  робочої атмосфери  у класі.

Метод «Комплімент»

Учні у парах висловлюють один одному по декілька   компліментів, створюючи позитивну робочу атмосферу в класі.

II. Актуалізація опорних знань, вмінь та навичок.(Виклик)

Вчитель. Для успішної роботи на сьогоднішньому уроці спочатку нам потрібно привести в порядок той багаж знань , який ми вже маємо за плечима. Отож, давайте всі разом пригадаємо і відповімо на запитання.

Метод «Мозковий штурм».

  1. Якою була взаємодія людини і природи в Ранньому  Середньовіччі?
  2. Назвіть три найбільші небезпеки середньовічної людини
  3. Міграція – це…?( переселення народів із місць постійного проживання на нові землі).
  4. Внутрішня колонізація – це…?(мирне освоєння селянами вільних земель у Європі).

Вчитель.   Молодці гарно відповідаєте на запитання і добре володієте матеріалом. А тепер побачимо як ви вмієте застосовувати ці знання на практиці і на цій основі засвоювати новий матеріал.

На сьогоднішньому уроці спробуємо дати відповідь  на питання: «Які риси притаманні феодалізму як соціально –економічній системі?»

III. Вивчення нового матеріалу.

Оголошується тема уроку.

На сьогоднішньому уроці ми будемо працювати за таким планом:

1. Феодалізм. Три стани середньовічного суспільства у Європі.

2. «Ті що моляться».

3. « Ті, що воюють».

4. « Ті, що працюють».

 

  1. Феодалізм. Три стани середньовічного суспільства у Європі.

Розповідь учителя. (Лекція )

Слайд 4

   Сьогодні ми розпочнемо наше заняття

«Середньовічне суспільство» з вірша слайд4(читаємо слайд.)

   Пригадаймо, що таке суспільство?

Слайд 5

Суспільство- це соціальна система, основою якої  є взаємовідносини між людьми.

    В історії відокремлюють чотири  суспільні системи.

Рабство               касти   закриті суспільства

Стани                 класи          відкриті суспільств

Закритими є суспільства, де переміщення з однієї групи до іншої заборонене або обмежене, а відкрите – де можна переміщатися вільно.

  Наприклад рабство в часи Стародавнього світу. Це форма соціальних відносин за яких людина позбавлена особистої незалежності, прав і свобод, а часто навіть сприймалася як власність.

             Кастова система, яка склалася в Давній Індії. Вона становила собою закріплення прав і заборон релігійної та професійної діяльності, що виникало при народженні і діяло аж до смерті.

                      Пояснення теми уроку.

 

 

 Слайд 6

А тепер розглянемо станову систему, бо саме вона склалася в епоху Середньовіччя в Західній Європі.

Суспільство поділялося на стани – соціальні групи, які  мали визначенні права та обов’язки. Станова система нагадувала піраміду, де більшість розміщувалась унизу, а меншість  -зверху . Відповідно меншість управляла більшістю.

    Так сформувався порядок розподілу всіх осіб і соціальних груп.

Такі взаємозалежні  відносини називають ієрархією.

Ієрархія – поділ на вищі на нижчі соціальні ролі чи статуси: суворий порядок підлеглості нижчих  щодо вищих .

Міжстанові бар’єри були  досить жорсткими. Людина  майже не могла перейти від одного стану до іншого, попри  свої таланти та хороші якості.

Питання. Як вам така система? Чи була вона справедливою?

Слайд 7

У добу Середньовіччя  виникла  теорія про три стани суспільства. ЇЇ створили богослови Жерар Камбрійський і Альберт Лаонський

Творці теорії  вважали, що  в такому суспільстві пануватиме гармонія.

Священники моляться за всіх, рицарі захищають, а селяни годують.

  Про те все виявилося зовсім не таким ідеальним, тому що насправді права людини на рівність і гідне ставлення

Як же утворилась подібна система?

Слайд 8

Пригадаймо військову реформу Карла Мартелла, проведену у 8 ст.

Щоб сформувати кінне військо Франкські держави у якої не було скарбниці і чіткої системи податків за службу  у війську  надавали землю із селянами, які мали забезпечувати всім необхідним кінного воїна, або як стали йог називати рицаря.

 Він  мав турбуватися  про безпеку і захист залежних від нього людей. Назва такої землі бенефіцій.

      Після  смерті господаря він міг  бути відторгнутим і повернутим державі.

      Із часом бенефіцій  стали передавати у спадок від батька до сина ,він отримав назву феод.

Слайд 9

  • Феод – спадкове земельне володіння, яке надавалося феодалу за несення військової чи придворної служби, яке передавали у спадок.

Феодалізм –суспільно економічна  система в Західній Європі,  основі якої лежить спадкова власність на землю феодала і залежність селян від нього.

Повернемося до нашої  суспільної піраміди.

Слайд 10

  • У Середньовіччі люди були глибоко віруючими, церква відігравала ключову роль у  суспільстві.
  • Обов’язки духівництва полягали в тому, щоб замолювати гріхи християн і допомагати їм вести праведне життя.
  • Верхівка католицького духівництва та монастирі перетворилися на церковних феодалів.
  • Духовенство почало втручатися в політичні справи підпорядкованих їм країн.

Християнство різних частин Римської імперії мало безліч суттєвих відмінностей.Як наслідок уже в добу Середньовіччя ці відмінності призвели до розколу церкви.

Слайд 11

У 1054р. відбувся розкол церкви

  • Католицька церква                       Православна церква

        На чолі з папою римським.            На чолі з патріархом.

 

Столиця – Рим.                             Столиця – Константинополь

У західній Європі утвердився підхід, за якого імператорську і королівську владу підтверджував папа римський, або  єпископ. Завдяки цьому  долали виступи проти монархів, якщо найшановнішим посередником між богом  і людьми коронують  якусь особу, на то воля бога – страшний гріх їй не коритися.

Слайд 12

Окремим світом у християнстві були монастирі. Де монахи створювали так звані господарські комплекси(сади, виноградники, пивоварні та багато іншого.)

                Сюди навідувались королі, рицарі, жебраки та багатії. Існувало негласне правило що монастир може стати примістком будь для кого

Крокуємо далі нашою пірамідою.

Слайд 13

Відносини між феодалами нагадували сходи, на верхніх  сходинках    стояли заможні феодали , на нижніх дрібні. Така організація феодалів дістала назву феодальна дробина .

 Весь  стан від короля до воїна вважали рицарським.

Слайд 14

 

  • Власник феоду був сеньйором, який передавав деяку частину земельних володінь своїм військовим слугам — васалам. 

Головним власником земель усі вважали короля.

Він давав  у володіння землі герцогам, графам, маркизам.

Вони зі свого боку  надавали землі баронам,а ті рицарям. Ця система отримала назву вассалітет. Ті хто надавав землю  був власником, сюзереном, ті хто приймав – залежні вассали.

Слайд15

 

Відносини між сеньйором і вассалом.

  • Захищали своїх васалів від нападів інших феодалів або повстань селян.
  • Не могли забрати феод у васала без підстав.(обов’язки сеньйора)
  • Виступали за наказом сеньйора у похід зі своїм загоном воїнів.(обов’язки васала)
  • Викуповували сеньйора з полону.
  • Допомагали радою, грошима

 

 Слайд16

 

Як ви розумієте правило  «Васал мого  мого васала не мій васал.»

Служба і вірність васала належала  тому, від кого він безпосередньо отримав землю. Якщо рицар отримав її от барона то король для нього  не господар.

 Останній стан Ті що працюють.

Слайд 17-18

  • Найчисленніший стан суспільства.
  • Оскільки земля королівств була поділена сеньйором- королем- між його васалами, то всі хто на ній жив ставали по суті залежними.
  • Як можна було потрапити у цю залежність?
  • Бенефіцій – (дарували землю з селянами.)
  • Розорення та війни –(потреба у захисті.
  • Де які селяни були особисто  вільними, але за користування землею феодала виконували різні повинності

 Таких поземельно залежних селян у Франції. Німеччині та Італії називали віланами.

  Інші селяни потрапляли  в особисту залежність. Їм було найважче вони зовсім не мали не яких прав.

     Назбиравши грошей селянин міг викупити волю, але не землю.

    Таку категорію людей у Франції називали сервами, в Італії ременсами

Слайд 19

  • Феодальні повинності – примусові обов´язки.
  • Панщина – безоплатні роботи селян у господарстві феодала.
  • Оброк – частина продуктів з селянського господарства, а також виготовлені селянами речі, що віддавали феодалові.

Слайд 20

  • Що таке стан? Які стани виникли в Середні віки? 
  • 2. Які відносини виникли між сеньйором і васалом?
  • 3. Використовуючи текст параграфа, сформулюйте визначення понять і термінів: феод, сеньйор, васалітет,  феодальна драбина.
  • Заповніть таблицю

                             

 

Стан

Обовꞌязки

Ті,що моляться(священники,монахи).

Ті,що воюють(рицарі)

 

 

 

 «Ті,що працюють» (селяни,ремісники та ін.)

Молитися.

 

Захищати церкву і народ,усіх без винятку,як сильних так і слабких.

 

Усім-грошима,одягом,харчами-забезпечувати усіх.

 

Повернення до 5 слайду з віршем. Обговорення питання

IV.  Завершальний етап.

Рефлексія

  1. Що нового ви дізналися на уроці?
  2. Що залишилося незрозумілим?
  3. Про що ви хотіли б дізнатися більше?
  • . Опрацювати відповідний матеріал підручника п.10- 11.
  • 2. Підготуватись до практичного заняття.

Теми для проектів: “Рицарський кодекс честі”, “Рицарські турніри”, “Зброя та обладунок рицаря”, “Побут селян”(складаємо за допомогою додаткових  матеріалів .)

 

 

 

1

 

docx
Додано
23 січня 2023
Переглядів
1161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку