7 клас
Тема. Середньовічні школи та університети
Очікувані результати:
Учень / учениця: знає поняття: «сім вільних мистецтва», університет;
характеризує систему освіти середньовічної Європи;
оцінює вплив католицької церкви на освіту;
показує на карті місця виникнення найдавніших університетів Європи.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Вступ (Обговорення оцінювання)
Ознайомлення з темою уроку. Очікування.
Обговорення вислову «Неуцтво — мати дійсного благочестя» Папа Римський Григорій І.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Невелика кімната з низькою склепінчастою стелею. Крізь вузькі вікна ледь пробиваються тонкі промені сонячного світла. За довгим столом сидять хлопчики різного віку. Справний одяг видає дітей забезпечених батьків — бідняків тут точно немає. На чолі стола — священик. Перед ним велика рукописна книга, неподалік лежить купка різок. Священик бубонить молитви на латині. Діти механічно повторюють услід за ним незрозумілі слова. Триває заняття в середньовічній церковній школі.
Розклад уроків: «Сім вільних мистецтв»
Grammatica
rhetoric
dialectica
arithmetica
geometria
music
astrologia
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Найскладнішою була граматика: в ті часи її часто зображали у вигляді цариці з ножем для чистки помилок у правій руці та з батогом у лівій. Діти зазубрювали визначення, вправлялись у відмінюванні різних форм слова.
Виконання онлайн-вправи https://wordwall.net/uk/resource/70173418
Цікаве потрактування давалося буквам: голосні – це душі, а приголосні – подібні до тіл; тіло нерухоме без душі, і приголосні без голосних не мають жодного сенсу. В риториці проходили правила синтаксису, стилістики, вправлялись у складанні письмових та усних проповідей, листів, грамот, ділових паперів.
Завдання для учнів: додати душі до змісту (вставити голосні букви).
Додаток 1
Вчитель читав матеріал для сприймання латинською мовою, а учні всі разом повторювали його вголос з метою вивчити почуте напам’ять. Потім кожен учень викликався до дошки i повинен був повторювати вивчене без будь-яких затримок.
Після засвоєння алфавіту тексти не тільки заучували, а й читали. Потім вчили письму. Писати вчилися на навощених дерев'яних дощечках металевою загостреною паличкою.
У школах панували жорстокі покарання: голод, карцер, побиття. До XI ст. учнів били по щоках, губах, носі, вухах, спині, пізніше - по голому тілу. Покарання розглядалися як природна і богоугодна справа.
Діалектика (так тоді іменувалося мистецтво мислити, назване потому логікою) навчала розмислам і вмінню робити висновки.
Завдання для учнів: по 1 предствнику групи «відвідують» «сусідній» клас і знайомляться з текстом, який опрацьовували інші групи. Потім повідомляють своїй групі.
Уроки арифметики знайомили зі складанням та відніманням, меншою мірою – з множенням і діленням (написання римськими цифрами гальмувало процес).
Розв’язати задачу середньовічної школи.
Один купець пройшов через три міста. У першому місті в нього взяли половину і третину майна, у другому половину і третину того, що залишилося, у третьому знову половину і третину того, що у нього було. Коли він прибув додому, то в нього залишилося 11 грошів. Скільки всього грошів було у купця спочатку? (2376)
У курсі геометрії повідомлялись і географічні відомості, часто фантастичні і безглузді.
За допомогою QR-кодів дізнатися про місця виникнення найдавніших університетів Європи, позначити їх на карті. (Додаток 2)
Займаючись музикою, учні співали в церковному хорі. Учні знайомляться із середньовічними музичними інструментами. (Додаток 3)
Флейта пана (свиріль, сиринга )— багатоцівкова флейта, що складається з кількох бамбукових, очеретяних, кістяних або металевих дудок, порожнистих трубок різної довжини, що ступінчасто зменшуються, закритих знизу. Верхні, відкриті, кінці розміщені в один або два ряди.
Лютня — щипковий струнний музичний інструмент з ладами на грифі й овальним корпусом.
Псалтиріон - це струнний музичний інструмент
Цимбали — струнно-ударний музичний інструмент.
Учні на слух розпізнають звучання музичних інструментів.
Знайомились із сузір’ями, спостерігали за рухом планет, Сонця, Місяця, зірок, але пояснювали це відповідно до розвитку тогочасної науки. Астрономія покликана була допомогти вирахувати терміни настання церковних свят.
На зірках учні пишуть, що нового дізналися на уроці.
ІV. Формувальне оцінювання. Кількістю зірочок (від 0 до 3) позначте свої отриманні знання та вміння. (Додаток 4)
Можу пояснити поняття: «сім вільних мистецтва», університет |
|
Знаю особливості навчання учнів у середньовічних школах |
|
Можу назвати і показати на карті місця виникнення перших університетів у Європі |
|
Можу розповісти іншим про середньовічні школи |
|
Взаємооцінювання
V. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 22.
Написати лист від імені середньовічного студента додому.
ДОДАТКИ
Додаток 1
Вч _т_ль ч_т_в м_т_р_ _л дл_ спр_йм_нн_ л_т_нськ_ _ м_в_ _, _ _чн_ вс_ р_з_ м п_вт_р_в_л_ й_г_ вг_л_с з м_т_ _ в_вч_т_ п_ч_т_ н_п_м’_ть. П_т_м к_ж_н уч_нь в_кл_к_вс_ д_ д_шк_ _ п_в_н_н б_в п_вт_р_в_т_ в_вч_н_ б_з б_дь-як_х з_тр_м_к.
П_сл_ з_св_ _нн_ _лф_в_т_ т_кст_ н_ т_льк_
з_ _ч_в_л_, _ й ч_т_л_. П_т_м вч_л_ п_сьм_. П_с_т_ вч_л_с_ н_ н_в_щ_н_х д_р_в'_н_х д_щ_чк_х м_т_л_в_ ю з_г_стр_н_ю п_л_чк_ _.
_ шк_л_х п_н_в_л_ ж_рст_к_ п_к_р_нн_: г_л_д, к_рц_р, п_б_тт_. Д_ XI ст. _чн_в б_л_ п_ щ_к_х, г_б_х, н_с_, в_х_х, сп_н_, п_зн_ш_ - п_ г_л_м_ т_л_. П_к_р_нн_ р_згл_д_л_с_ _к пр_р_дн_ _ б_г_ _ г__дн_ спр_в_.
Додаток 2
Париж
Болонья
Оксфорд
Додаток 3
Додаток 4
__________
Кількістю зірочок (від 0 до 3) оцініть свої отриманні знання та вміння.
Можу пояснити поняття: «сім вільних мистецтва», університет |
|
Знаю особливості навчання учнів у середньовічних школах |
|
Можу назвати і показати на карті місця виникнення перших університетів у Європі |
|
Можу розповісти іншим про середньовічні школи
|
|
__________________
Кількістю зірочок (від 0 до 3) оцініть свої отриманні знання та вміння.
Можу пояснити поняття: «сім вільних мистецтва», університет |
|
Знаю особливості навчання учнів у середньовічних школах |
|
Можу назвати і показати на карті місця виникнення перших університетів у Європі |
|
Можу розповісти іншим про середньовічні школи
|
|
_____________
Кількістю зірочок (від 0 до 3) оцініть свої отриманні знання та вміння.
Можу пояснити поняття: «сім вільних мистецтва», університет |
|
Знаю особливості навчання учнів у середньовічних школах |
|
Можу назвати і показати на карті місця виникнення перших університетів у Європі |
|
Можу розповісти іншим про середньовічні школи
|
|
_____________
Кількістю зірочок (від 0 до 3) оцініть свої отриманні знання та вміння.
Можу пояснити поняття: «сім вільних мистецтва», університет |
|
Знаю особливості навчання учнів у середньовічних школах |
|
Можу назвати і показати на карті місця виникнення перших університетів у Європі |
|
Можу розповісти іншим про середньовічні школи
|
|