Конспект уроку "Сила тертя"

Про матеріал
Формує предметі компетентності: вивчити види сили тертя, визначити природу і напрямок сил тертя, з’ясувати від чого залежить (не залежить) ця сила, які існують засоби її збільшення і зменшення, з’ясувати корисні і шкідливі сторони сил тертя.
Перегляд файлу

 

 

Конспект уроку

фізики в 10 класі

по темі

« Сила тертя»

 

 

 

 

 

 

 

 

 Підготувала вчитель фізики

опорного закладу

«Чутівської ЗОШ І-ІІІ ступенів»

Лещенко О.П.

 

 

 

Тема. Сила тертя.

Мета уроку:

   Формування предметних компетентностей: вивчити види сили тертя, визначити природу і напрямок сил тертя, з’ясувати від чого залежить (не залежить) ця сила, які існують засоби її збільшення і зменшення, з’ясувати корисні і шкідливі сторони сил тертя.

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати фізичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням фізичних термінів;

 соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

здоров'язбережувальної: прищеплювати бажання вести здоровий спосіб життя.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання уроку: підручники, динамометр, набір важків, скло, дерев’яний брусок, проектор, презентація «Тертя. Сила тертя», робочі картки.

Очікувані результати:

  • вміння пояснювати природу сили тертя;
  • обраховувати значення сили тертя під час руху тіла;
  • пояснювати прояви сили тертя в природі та техніці.

План-схема уроку

№ п/п

Етап уроку

Форми і методи діяльності проведення уроку

Результат діяльності

1

Організаційний

Підготовка до уроку

Підготовка учнів до сприйняття матеріалу

2

Повідомлення теми та мети уроку

Зчитування епіграфа

Розвиток логічного мислення

3

Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення історичного факту

Мотивація навчальної діяльності

6

Вивчення нового матеріалу

Урок – дослідження

Засвоєння навчального матеріалу

7

Закріплення нових знань

Розв’язування задач

Відповіді на питання тесту

Контроль за рівнем засвоєння нового матеріалу

8

Підсумок уроку

Взаємоперевірка тестів та аналіз помилок.

Підведення підсумків уроку

9

Домашнє завдання

Вивчити теоретичний блок. Опрацювати робочу картку, перенести інформацію до робочого зошиту

Ефективне засвоєння знань, підготовка до уроків розв’язування задач і лабораторної роботи

 

  1. Організація класу.
  2. Мотивація навчання. Слайд 1
  3. Повідомлення теми.  Слайд 2

 «Сила тертя» 

Девіз:

Три шляхи ведуть до знань:

шлях наслідування -  найлегший,

шлях роздумів – найскладніший

і шлях дослідження – найцікавіший.

                                                                                 Конфуцій

Завдання уроку – дослідити силу тертя:

  • Що таке сила тертя?
  • Види сил тертя.
  • Які причини виникнення   тертя?
  • Способи зміни  сили тертя.
  • Роль тертя в природі та  техніці.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  • Пояснення сил, що діють на тіло під час руху. Сила тертя,її напрямок. Слайд 3, 4.
  • Види тертя: тертя ковзання, тертя кочення, тертя спокою. Слайд 5
  • Дослідження  сили тертя                                 Слайд 6
  1. Від  матеріалу  поверхні (група 1)

Рівномірно переміщувати брусок з тягарцями по деревянній лінійці; по пластику. Записати покази динамометрів.

 Запитання для обговорення після виконання завдання: Чи залежить сила тертя від роду поверхонь стичних тіл  та якості їх обробки?

 

  1. Від  площі поверхні (група 2)

Покласти на парту брусок більшою гранню і виміряти силу тертя ковзання.

Покласти на парту брусок меншою гранню і виміряти силу тертя ковзання.

Записати покази динамометрів.

 Запитання для обговорення після виконання завдання: Чи залежить сила тертя від площі поверхонь тіл, що труться, при незмінній силі тиску?

 

  1. Від  маси (група 3)

Покласти на парту брусок і виміряти силу тертя ковзання.

Покласти на брусок ще один брусок і виміряти силу тертя ковзання.

Запитання для обговорення після виконання завдання:

Чи залежить сила тертя від сили тиску? 

 

Висновок. Слайд  7

  • Формула для обрахунку числового значення сили тертя. Слайд 8,9.
  • Причини виникнення тертя та його природа. Слайд 10 .
  • Значення тертя та способи його зміни. Слайд 11,12.

 

5.Закріплення нового матеріалу.

  • Сила тертя і усна народна творчість. Слайд 13.

 Пояснення зменшення сил зовнішнього тертя починаю  уривком  вірша С.Руданського « Добре торгувалось»:

                                           Чи в Одесі , чи в Полтаві, чи в самій столиці.

                               Ходить чумак із мазницею помежи крамниці.

                               А крамницях тих товару:                

                               Срібло й злото сяє.

                               А чумакові все байдуже,

                                Він дьогтю шукає…

                Поясніть промовки :

                          « Немазаний віз скрипить , а мазаний –сам біжить».

                            « Без мастила нема діла».

                             « На те й коня кують, щоб не спотикався».

                            « Коса любить брусок і сала кусок».

                            « Плуг від роботи блищить».

                            « Зникло б у ниток тертя, пропали б одяг і взуття».

Тести  Слайд 15

  1. При рівних умовах порівняйте силу тертя ковзання і силу тертя кочення?
  2. Сила тертя ковзання менше;   Б Сила тертя кочення менше;
  3. Сили тертя кочення і ковзання однакові; Г  Сила тертя кочення і ковзання завжди дорівнюють нулю.

2. Які причини виникнення сили тертя?

  1. Шорсткість дотичних поверхонь; 

Б.  Взаємодія молекул дотичних поверхонь;

        В. Рух тіла по поверхні.

      Г. Нерівності на поверхнях та сили міжмолекулярного притягання молекул поверхонь

   3. Вкажіть правильний висновок:

  1. Сила тертя ковзання не залежить від площі дотичних поверхонь;
  2. Сила тертя ковзання обернена до сили нормальної реакції опори;
  3. Сила тертя ковзання залежить від роду дотичних поверхонь;
  4. Сила тертя ковзання не залежить від роду дотичних поверхонь.

4.Як розрахувати силу тертя ковзання при русі тіла по горизонтальній поверхні?

  1. µmg; Б. mg; В. kx;  Г. mgh.

5. Як розрахувати коефіцієнт тертя?

  1. Fтр / m;    Б. Fтр / N;     В.  N / Fтр;      Г. Fтр ∙ mg.

6. Яка сила тертя утримує вантаж на похилому транспортері?

  1. Тертя кочення; Б. Тертя ковзання; В. Тертя спокою; Г.   Сила опору в повітрі.

7. За допомогою динамометра учень рівномірно переміщував дерев'яний брусок масою 0,2 кг по горизонтально розташованій дошці. Яку силу показував динамометр? Коефіцієнт тертя становить 0,3.

  1. 0,5;  Б.  0,05;  В.   0,06;  Г.   0,6.

8. Чому космічний корабель, що відправляється на Місяць з штучного супутника Землі, може не мати обтічної форми?

  1. Космічний корабель рухається з великою швидкістю;

Б. На Місяці немає атмосфери;

        В. Атмосфера на Місяці щільна;

        Г. Сила опору не залежить від форми супутника.

 

  1. Підсумок уроку. Перевірка тестів. Обговорення оцінок.
  2. Домашнє завдання.  П.27.  Творче завдання : скласти твір  «Тертя – за і проти" Слайд 15

Рефлексія. Слайд 15

 Вибери смайлик та поясни свої враження

Було на уроці

 

                                                                                 

 

          Не зовсім легко,                      Важко,

                             я не все зрозумів                    я нічого не зрозумів

 

,                                                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

1.Берг А. И. Бионика и её значение для развития техники. В кн.; Бионика. М., "Наука", 1965, стр. 3.

3.Бравеман Э.М. Вечера по физике в средней школе. – М., «Просвещение»,1969

 4.Ґудзь В.В. Фізика в запитаннях та відповідях. Інтегрований курс.—Тернопіль: Мандрівець, 2003

       5.Иванов А.С., Проказа А.Г. "Мир механики и техники", Просвещение, 1993.

      6.Кац Ц.Б. Биофизика на уроках физики. – М., «Просвещение», 1974

 7.Лисовский Л.П., Саломонович А.Е. "Трение в природе и технике", Гостехиздат - 1948.

 8.Рабиза Ф. Простые опыты. – М., «Детская литература», 2002

 9.Дж. Уокер. Физический фейерверк. – М., «Мир», 1989

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
Додано
25 лютого 2023
Переглядів
163
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку