Конспект уроку
фізики в 10 класі
по темі
« Сила тертя»
Підготувала вчитель фізики
опорного закладу
«Чутівської ЗОШ І-ІІІ ступенів»
Лещенко О.П.
Тема. Сила тертя.
Мета уроку:
Формування предметних компетентностей: вивчити види сили тертя, визначити природу і напрямок сил тертя, з’ясувати від чого залежить (не залежить) ця сила, які існують засоби її збільшення і зменшення, з’ясувати корисні і шкідливі сторони сил тертя.
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;
комунікативної: розвивати фізичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням фізичних термінів;
соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;
здоров'язбережувальної: прищеплювати бажання вести здоровий спосіб життя.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання уроку: підручники, динамометр, набір важків, скло, дерев’яний брусок, проектор, презентація «Тертя. Сила тертя», робочі картки.
Очікувані результати:
План-схема уроку
№ п/п |
Етап уроку |
Форми і методи діяльності проведення уроку |
Результат діяльності |
1 |
Організаційний |
Підготовка до уроку |
Підготовка учнів до сприйняття матеріалу |
2 |
Повідомлення теми та мети уроку |
Зчитування епіграфа |
Розвиток логічного мислення |
3 |
Мотивація навчальної діяльності |
Повідомлення історичного факту |
Мотивація навчальної діяльності |
6 |
Вивчення нового матеріалу |
Урок – дослідження |
Засвоєння навчального матеріалу |
7 |
Закріплення нових знань |
Розв’язування задач Відповіді на питання тесту |
Контроль за рівнем засвоєння нового матеріалу |
8 |
Підсумок уроку |
Взаємоперевірка тестів та аналіз помилок. |
Підведення підсумків уроку |
9 |
Домашнє завдання |
Вивчити теоретичний блок. Опрацювати робочу картку, перенести інформацію до робочого зошиту |
Ефективне засвоєння знань, підготовка до уроків розв’язування задач і лабораторної роботи |
«Сила тертя»
Девіз:
Три шляхи ведуть до знань:
шлях наслідування - найлегший,
шлях роздумів – найскладніший
і шлях дослідження – найцікавіший.
Конфуцій
Завдання уроку – дослідити силу тертя:
Рівномірно переміщувати брусок з тягарцями по деревянній лінійці; по пластику. Записати покази динамометрів.
Запитання для обговорення після виконання завдання: Чи залежить сила тертя від роду поверхонь стичних тіл та якості їх обробки?
Покласти на парту брусок більшою гранню і виміряти силу тертя ковзання.
Покласти на парту брусок меншою гранню і виміряти силу тертя ковзання.
Записати покази динамометрів.
Запитання для обговорення після виконання завдання: Чи залежить сила тертя від площі поверхонь тіл, що труться, при незмінній силі тиску?
Покласти на парту брусок і виміряти силу тертя ковзання.
Покласти на брусок ще один брусок і виміряти силу тертя ковзання.
Запитання для обговорення після виконання завдання:
Чи залежить сила тертя від сили тиску?
Висновок. Слайд 7
5.Закріплення нового матеріалу.
Пояснення зменшення сил зовнішнього тертя починаю уривком вірша С.Руданського « Добре торгувалось»:
Чи в Одесі , чи в Полтаві, чи в самій столиці.
Ходить чумак із мазницею помежи крамниці.
А крамницях тих товару:
Срібло й злото сяє.
А чумакові все байдуже,
Він дьогтю шукає…
Поясніть промовки :
« Немазаний віз скрипить , а мазаний –сам біжить».
« Без мастила нема діла».
« На те й коня кують, щоб не спотикався».
« Коса любить брусок і сала кусок».
« Плуг від роботи блищить».
« Зникло б у ниток тертя, пропали б одяг і взуття».
Тести Слайд 15
2. Які причини виникнення сили тертя?
Б. Взаємодія молекул дотичних поверхонь;
В. Рух тіла по поверхні.
Г. Нерівності на поверхнях та сили міжмолекулярного притягання молекул поверхонь
3. Вкажіть правильний висновок:
4.Як розрахувати силу тертя ковзання при русі тіла по горизонтальній поверхні?
5. Як розрахувати коефіцієнт тертя?
6. Яка сила тертя утримує вантаж на похилому транспортері?
7. За допомогою динамометра учень рівномірно переміщував дерев'яний брусок масою 0,2 кг по горизонтально розташованій дошці. Яку силу показував динамометр? Коефіцієнт тертя становить 0,3.
8. Чому космічний корабель, що відправляється на Місяць з штучного супутника Землі, може не мати обтічної форми?
Б. На Місяці немає атмосфери;
В. Атмосфера на Місяці щільна;
Г. Сила опору не залежить від форми супутника.
Рефлексія. Слайд 15
Вибери смайлик та поясни свої враження
Було на уроці
Не зовсім легко, Важко,
я не все зрозумів я нічого не зрозумів
,
Література
1.Берг А. И. Бионика и её значение для развития техники. В кн.; Бионика. М., "Наука", 1965, стр. 3.
3.Бравеман Э.М. Вечера по физике в средней школе. – М., «Просвещение»,1969
4.Ґудзь В.В. Фізика в запитаннях та відповідях. Інтегрований курс.—Тернопіль: Мандрівець, 2003
5.Иванов А.С., Проказа А.Г. "Мир механики и техники", Просвещение, 1993.
6.Кац Ц.Б. Биофизика на уроках физики. – М., «Просвещение», 1974
7.Лисовский Л.П., Саломонович А.Е. "Трение в природе и технике", Гостехиздат - 1948.
8.Рабиза Ф. Простые опыты. – М., «Детская литература», 2002
9.Дж. Уокер. Физический фейерверк. – М., «Мир», 1989