Тема уроку. Монументальн мистецтво. Синтез мистецтв в архітектурі. Вітраж
Мета уроку: продовжити ознайомлювати учнів із живописом як видом образотворчого мистецтва, з монументальним мистецтвом його видами; ознайомлювати з історією виникнення та розвитку фрески, мозаїки та вітража; ознайомлювати з технікою виконання вітража ; надавати навички створення віражної композиції; удосконалювати навички і вміння в оволодінні роботою художніми матеріалами; розвивати творче мислення, уміння аналізувати; активізувати спостережливість, фантазію, сенсорні вміння й навички; розвивати охайність; стимулювати розвиток допитливості, уяви; виховувати любов і цікавість до творів світового мистецтва.
Тип уроку: комбінований
Техніка виконання: вітраж
Обладнання: фарби, пензлики,А-ф,ємність для води, ескіз вітражу.
для вчителя – репродукції зі зразками видів монументального мистецтва, комп′ютер, мультимедійна дошка, зразки вітражного розпису скла.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Прогноз настрою.
Слайд 1.
|
Не забувайте, що сніжинки та краплинки все одно розтануть.
|
|
Ви роздратовані, але заспокойтесь, адже від ваших блискавок можуть постраждати інші. Все буде добре. |
|
Я вам бажаю, щоб ваш настрій був частіше сонячним, а життя розфарбоване всіма кольорами веселки. |
Слайд 2.
“Ручка трудівниця»
Вчитель показує три положення долоні на столі, які послідовно змінюють один одного: розкрита долоня на столі, долоня, стиснута в кулак, долоня ребром на столі. Спочатку вправа виконується разом з ведучим:
а) долонею правої руки;
б) долонею лівої руки;
в) обома долонями одночасно.
“Кільце”
Піднімаємо вгору обидві долоні і починаємо перебирати пальці на обох руках, поєднуючи в кільце з великим пальцем по черзі вказівний, середній, безіменний та ін. Виконується спочатку правою рукою, потім лівою, потім обома.
“Вухо – ніс”
Лівою рукою візьміться за кінчик носа, а правою рукою – за протилежне вухо. Одночасно відпустіть вухо і ніс, хлопніть в долоні, змініть положення рук «з точністю до навпаки».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Слайд 3.
Гра « Картки запитань»
Учні отримують кольорові картки, на сторонах яких, записані запитання. Обираючи колір, відповідають на питання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Отже, живопис – це один з видів образотворчого мистецтва, він розмовляє мовою кольору.
За практичним призначенням живопис поділяється на станковий, монументальний, декоративний, театрально-декораційний. З одним з цих видів ми сьогодні і будемо знайомитись детальніше.
Слайд 4.
ІV. Повідомлення теми уроку
V. Вивчення нового матеріалу.
Монументальне мистецтво - різновид образотворчого мистецтва, твори якого створюють для певного архітектурного середовища ( пам′ятники, монументи, скульптурні, мозаїчні композиції…).
Синтез мистецтва - поєднання різних видів мистецтва. Єдність компонентів синтезу мистецтв визначається єдністю ідейно-художнього задуму. Архітектурно-художній синтез мистецтв утворюють архітектура, образотворче та декоративно-ужиткове мистецтва (архітектурний ансамбль, будівля, інтер'єр).
Монументальний живопис - це живописне зображення на внутрішніх або зовнішніх поверхнях архітектурних споруд. Зміст і образне вирішення композиції може бути самостійним, але вони не мають суперечити архітектурному стилеві споруди або інтер’єру, де знаходяться.
Монументальний живопис зустрічається всюди: на стінах будинків, станціях метрополітену, в інтер’єрах громадських споруд, театральних фойє, спортивних комплексах. Над створенням цих шедеврів працюють художники-монументалісти. Сьогодні ж ми зупинимося на таких видах монументального живопису як фреска , вітраж та мозаїка. І, можливо, практичне завдання, яке ви будете виконувати на уроці, знайде своє застосування в оформленні інтер’єру вашої кімнати чи будинку.
Слайд 5
Фреска ( у перекладі з італійської мови означає «свіжий», «сирий») наноситься на сиру штукатурку за короткий проміжок часу, коли розчин ще не затвердів і добре всотує фарбу.
Слайд 6
Фресками - вкривалися стіни православних храмів. Така техніка вимагала від художника високої майстерності, швидкого і точного нанесення малюнка і фарб. Відповідно всю композицію необхідно виконати через не великий час.Зате фарби добре вбираються, висихають разом з штукатуркою, завдяки чому не обсипаються і не вицвітають. Рецепти складання фарб трималися у суворому секреті, передавалися від майстра до учня. Завдяки чудовим властивостям цієї техніки давньоруські розписи витримали випробування часом.
Вчитель: В сучасному світі фрески не втратили своєї привабливості. Художники і в наш час створюють розписи стін. Тільки сюжети тепер відображають грані сучасного суспільного життя.
Слайд 7
Мозаїка – це картини, які роблять зі шматочків різнокольорових твердих матеріалів (смальти, природного кольорового каміння, кераміки, скла) добре підігнаних одне до одного та закріплених цементом або спеціальною мастикою на стіні .
Слайд 8
Мозаїчні зображення складалися зі смальти - кубиків спеціального кольорового скла, секрет виготовлення якого прийшов з Візантії і був втрачений під час монголо-татарського ярма. Колірна гама смальти нараховувала безліч відтінків (наприклад, зелена - понад 30, червона і синя - по 20 і т.д.) При виготовленні золотої смальти тонку металеву пластину вміщували між шарами прозорого скла.
Вчитель: Для створення сучасної мозаїки використовуються різноманітні матеріали. Мабуть, вам доводилось бачити узори мозаїки, викладені бруківкою чи шматками кахлів. Мені довелось побачити незвичайну мозаїку в місті Полтава . Є різні матеріали створення мозаїки (пластикові корки)
Отже не дарма говорять, що мистецтво лікує. Слайд 9-10
Вітраж – це сюжетна або орнаментальна композиція, виконана з шматочків прозорого кольорового скла, що пропускають світло, які скріплювали свинцевим обрамленням. Слайд 11Вітраж використовується для освітлення і декорування приміщень. Вітражі «розмальовують» світло в різні кольори, що впливає на емоційне сприйняття інтер’єру культової споруди. Слайд 12
Вітражі з’явилися в давні часи. На них переважно зображали релігійні образи, історичні події, іноді – життя і працю людей.
Вітраж може бути сюжетним або орнаментальним. Слайд 13
У релігійних спорудах багатьох країн Європи набули поширення вітражі у формі вікна-рози, у яких переважали червоні, сині, пурпурові та жовтувато-оранжеві кольори. Сонячне світло, проходячи крізь кольорові вітражі, надавало храму чи собору урочистості, таємничості та водночас утворювало сяючу атмосферу духовності й піднесення.
VІІ. Виставка та аналіз учнівських робіт.
При оцінюванні учнівських практичних робіт звертається увага на: оригінальність, правильність виконання композиції, та закінчений вигляд. Найкращі роботи демонструються.
Узагальнення і повторення вивченого.
Українські вітражі. Слайд 20
Гра « Незакінчене речення»
Потрібно продовжити ,або закінчити речення.
VІІІ. Рефлексія
Слайд 21
Слайд 22-23