Конспект уроку : «Стабільність екосистеми та причини її порушення.»

Про матеріал
Крмбінований урок з різними методами роботи на розвиток критичного мислення
Перегляд файлу

НВК «ЗОШ І- ІІІ ступеня – дитячий садок» с. Жиричі

 

 

Конспект уроку

 на районне  методобєднання вчителів біології:  «Стабільність екосистеми та причини її порушення.»

 

Вч. Біології І.А.Матвіюк

 

 

 

 

 


Біологія 9 клас

Тема: Стабільність екосистеми та причини її порушення.

Мета: ознайомити учнів із причинами порушення різних екосистем; продовжити формувати знання про взаємодії різних живих організмів в екосистемах; ознайомити з поняттям «сукцесії»; розвивати критичне мислення; пам'ять, увагу, вміння порівнювати й узагальнювати інформацію, працювати в групах,робити висновки; виховувати дбайливе ставлення до природи; формувати екологічне мислення.

Обладнання та матеріали: підручник, зошити, фотографії екологічних проблем, мультимедійна дошка, проектор, презентація, роздатковий матеріал.

Базові поняття і терміни: сукцесія, антропогенний фактор, екосистема.

Тип уроку: комбінований урок.

Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, комунікативна, загальнокультурна, здоров'язбережувальна, науково-природнича, екологічна грамотність.

Епіграф уроку:

«Природа так про все подбала, що повсюди ти знаходиш, чому вчитися.

Леонардо да Вінчі

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання, налаштування позитивного настрою.

(учні поділені на групи)

Вправа. «Павутинка  побажань».

( Кожна група учнів отримують кольорові нитка, намотують собі на палець, висловлюють своє побажання однокласнику, якому і передають клубочок, той в свою чергу передає естафету наступним учням, поки всі не висловлять свою думку)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Учні гляньте на власно створені павутинки і скажіть мені, що вам це нагадує?

(трофічна сітка)

Чим виступають тут нитки?

(харчовими зв’язками)

Учні, а тоді ви, хто у цій сітці?

(живі організми , що населяють екосистему)

Я зараз візьму ножниці і в якості антропогенного чинника  відєднаю одного із вас.

Що сталося?

(зруйнувалася екосистема)

Молодці! Це саме стається із екосистемою. Коли людина втручається, вона руйнується. Власне ми змоделювали ситуацію в природі.

Слайд 1

«Біосфера існувала до нас, існує разом з нами, та  існуватиме без нас, але ми без навколишнього середовища не існуватимо»  Вернадський

Як ви думаєте , чому?

Сьогоднішньою нашою системою оцінюваня є біоси, які ви будете отримувати за виконанні завдання і перераховувати на власні рахунки (підписані конверти), які в кінці уроку мені віддасте, а я виставлю вам оцінки.

Кожен з нас родом  з дитинства,  а дитинство в нас асоціюється з безтурботним життям, мультиками, казками батьків наніч. Отож, я вам пропоную повернутися в дитинство і переглянути казку . Але спочатку відгадайте її.

Слайд 2.

Герої казки, різні за своїм трофічним рівнем, займали по черзі незвичний біотоп. І все було б добре, якби не повернувся попередній житель з охоронцем. От героям і довелося залишити займану територію.

(перегляд відео)

Слайд 3.

Але учні, ми вже не малюки і маємо розв’язати деякі завдання , щоб довести наявність в нас глибоких екологічних знань.

(вправа на розвиток критичного мислення в учнів)

Працюючи в групах дайте відповіді на запитання.

Відповіді на завдання дайте у вигляді прес-методу:

Я вважаю…

Тому, що…

Наприклад…

Отже…

Слайд 4.

Завдання до казка:

  1.                    Чи можлива така ситуація в дійсності?
  2.                    Чи можливе співіснування всіх видів з даної казки на такій малій площі?
  3.                    Хто з видів не може перебувати за даних умов в екосистемі?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Слайд 5.

Проблемне запитання « У 2014 році в селі Жиричі на урочищі Ризи відбулася страшна екологічна проблема, згоріли десятки гектарів лісу.  Уся громада села активно боролася з пожежею, після чого залишилась спустошена місцевість. Чи можливе відновлення втраченої екосистеми? Це запитання турбує усіх жителів села. Давайте допоможемо у цьому розібратися»

 

 

Слайд 6.

Отож, сьогоднішньою нашою темою уроку є : « Стабільність екосистеми та причини її порушення»

Запишіть число і тему уроку.

Слайд 7.

IV. Вивчення нового матеріалу.

(Розповідь вчителя із складанням опорного конспекту)

Слайд 8. Епіграф уроку.

«Природа так про все подбала, що повсюди ти знаходиш, чому вчитися.

Леонардо да Вінчі

Слайд 9

Становлення певної екосистеми – це складний і тривалий процес, під час якого живі організми різних видів адаптуються до умов фізичного середовища життя, а також один до одного.

Слайд 10.

Гомеостаз екосистеми  забезпечується такими характеристиками:

  • Цілісність; Слайд 11
  • Самовідтворення; Слайд 12
  • Саморегуляція;Слайд 13
  • Стійкість. Слайд 14

Завдання . Визначте відповідність (працюють в групах, а тоді відтворюють на дошці,обговорюють)

Слайд15

Цілісність екосистем

взаємодії популяцій організмів усередині угруповання між собою та фізичним середовищем, що створюють потоки енергії та колообіг речовин.

 

Самовідтворення екосистем

зумовлена властивістю організмів відновлювати свою чисельність та умови власного існування

Стійкість екосистем

проявляється в їхній властивості протистояти несприятливим зовнішнім впливам без руйнування власної структури

Саморегуляція екосистем

кількісні та якісні показники  біопродуктивності, густоти видових популяцій, швидкості колообігу речовин та потоків енергії коливаються навколо певних оптимальних значень.

 

 

 

Слайд 16

Екосистема може нормально функціонувати за відносно стабільних умов зовнішнього середовища. Екосистеми здатні підтримувати гомеостаз, проте в них може відбуватися зміни.

  •                      Поступальні зміни відбуваються в разі відновлення зруйнованих екосистем або необоротних змін у певному напрямі кліматичних умов.
  •                      Циклічні зміни є наслідком пристосувань екосистем до періодичних змін навколишнього середовища.

До поступальних змін ми відносимо сукцесії

Сдайд 17

Сукцесія – це спрямовані послідовні зміни угруповань організмів, які і з часом приводять до перетворення самої екосистеми.

Сукцесії

 

 

 

(Завдання в групі)

Змоделюйте і створіть послідовність первинної і вторинної сукцесії та циклічних змін. (Учні працюючи з малюнками моделюють ситуацію)

Приклади сукцесії:

І - первинна сукцссія: 1 - оселення лишайників на скельній породі;

2 - заселення первинного ґрунту мохами; 3 — утворення трав’янистого рослинного покриву; 4 - формування угруповання із світлолюбних деревних і трав’янистих рослин;

5 - формування екосистеми лісу;

II - вторинна сукцесія: замість культурних рослин (1) розвиваються бур’яни (2); 3 - формування трав’янисто-чагарникової рослинності; 4 - формування молодого соснового лісу

Циклічні зміни:

  1.                   весняний ліс, 2 – ліс літом, 3- осінній ліс.4- зимовий ліс

(кожна група презентує свою роботу)

 «Крісло автора»

Агроценози – штучні екосистеми

(розповідь учня з підготовленим буклетом)

Учні, ознайомившись із сьогоднішнім матеріалом, чи ми можемо дати відповідь на запитання наших односельчан.

Слайд 18

Проблемне запитання « У 2014 році в селі Жиричі на урочищі Ризи відбулася страшна екологічна проблема, згоріли десятки гектарів лісу.  Уся громада села активно боролася з пожежею, після чого залишилась спустошена місцевість. Чи можливе відновлення втраченої екосистеми? Це запитання турбує усіх жителів села. Давайте допоможемо у цьому розібратися»

V. Закріплення знань

Слайд 19

На отриманих знаннях спробуйте розгадати кросенс. В центрі якого головна тема. Вам необхідно скласти розповідь використовуючи кожну картинку по порядку від 1 до 8, але не забувати про те що між картинками має бути зв'язок.

VІ. Домашнє завдання.

Слайд 20

Для всіх: вивчити § 51, с211-213.

Для бажаючих: підготувати проект «Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості»

VІІ. Підсумки уроку.

Наш урок добіг кінця, і мені цікава ваша думка стосовно уроку. Оцініть свою роботу, намалювавши свій настрій на клейких папірцях,  які прикріпіть до конвертів

Слайд 21

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Матяш Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Руснак Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
21 лютого 2019
Переглядів
5139
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку