Конспект уроку "Стереотипи та упередження. Дискримінація"

Про матеріал
Тема: Стереотипи та упередження. Дискримінація Мета: розкрити поняття стереотипів, дискримінації; дослідити види стереотипів; розвивати критичне мислення, усне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з джерелами інформації; формувати інформаційно-цифрову культуру, медіаграмотність школярів, аналізувати медіа джерела. Предметні та ключові компетентності, що формуються на уроці:  Характеризувати поняття стереотипів і специфіку їхніх проявів у суспільному житті;  Визначатищо таке толерантність та інклюзія, ідентифікувати будь-які прояви дискримінації;  Протидіяти стереотипному мисленню й дискримінації людей за будьякими ознаками. Тип уроку: засвоєння нових знань
Перегляд файлу

Методична розробка уроку з курсу «Громадянська освіта» для учнів 10 класу

 

Тема: Стереотипи та упередження. Дискримінація

 

Мета: розкрити поняття стереотипів, дискримінації; дослідити види стереотипів; розвивати  критичне мислення, усне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з джерелами інформації; формувати інформаційно-цифрову культуру, медіаграмотність школярів, аналізувати медіа джерела.

 

Предметні та ключові компетентності, що формуються на уроці:

-          Характеризувати поняття стереотипів і специфіку їхніх проявів у суспільному житті;

-          Визначатищо таке толерантність та інклюзія, ідентифікувати будь-які прояви дискримінації; 

-          Протидіяти стереотипному мисленню й дискримінації людей за будьякими ознаками.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, смартфони, проектор, ноутбук, екран, ілюстраційний матеріал, презентація.

Методи і прийоми: Аналіз використаних джерел інформації, робота з текстом, ілюстраціями, робота в малих групах тощо.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань. 

Вступне слово вчителя. 

- процесс формування стійких й спрощених уявлень про будь-що, тобто стереотип формується через брак достовірної інформації та спрощене сприйняття дійсності навколо.

Метод «Мікрофон»

Визначте, що з переліку є фактом, а що стереотипом?

1.     Всі повні люди привітні.

2.     В Україні проживає понад 100 національностей

3.     Більшість сенаторів США – чоловіки.

4.     Аборигени – люди відсталі.

5.     Усі шведи світловолосі.

6.     Політики – люди безчесні.

7.     Усі українці люблять сало.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Що інші люди думають про нас? 

image 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.       Робота з термінами.

Стереот́ип — це усталений шаблон мислення, забобон, який, як правило, не має безпосереднього відношення до реальності.

Упере́дження — хибна думка, яка складається щодо кого-, чого-небудь наперед, без ознайомлення, та пов'язане з нею відповідне ставлення. Упередження частіше за все є процессом неусвідомленої або стереотипної, попередньої (часто негативної) оцінки та ставлення до кого, чого-небудь або висловлювання думки без прямого досвіду чи безкритичного мислення, також без достатніх на те підстав.

2.       Види стереотипів 

Наводимо приклади за таблицею (підручник ст. 67)

Професійні 

Групові 

Релігійні 

Соціальні 

Фізіономічні 

Національні 

Регіональні 

Гендерні 

Етнічні 

Державні 

Расові 

Політичні 

Окремоз наведених прикладів визначаємо негативні, позитивні та нейтральні стереотипи.

1. Аналізуємо ситуацію «Мої сусіди» (підручник ст. 68)

Уявіть,що ви–студент/студентка університету у великому місті й хочете орендувати багатокімнатну квартиру. Щоб заощадити на сплаті комунальних послуг, ви вирішили підселити у кожну кімнату ще по одній людині. На ваше оголошення відгукнулося декілька охочих.

Оберіть,із ким із перелічених претендентів ви хотіли б мешкати (не більш, як три особи):

   дівчина-мусульманка;

   жінка – переселенка з Донбасу;

   молодий хлопець з інвалідністю;

   відомий актор/акторка;

   студент із Росії;

   афроамериканець;

   громадянин США;

   іншіверсії.

Чи зміниться ваш вибір, коли виявиться, що:

   дівчина-мусульманка вільно володіє англійською мовою;

   жінка, що переїхала з Донбасу, очолює волонтерську організацію;

   молодий хлопець з інвалідністю–колишній український солдат,що брав участь у воєнних діях на сході країни;

   відомий актор/акторка регулярно вживає алкоголь;

   студент/студентка з Росії є правозахисником;

   афроамериканець викладає курс інформатики для українських студентів;

   громадянин США переховується в Україні від правосуддя.

1.            Чиє описана ситуація життєвою? Чи важко було зробити вибір?

Чому?

2.            Чим ви керувалися у своєму рішенні?

3.            Чи вплинули ваші стереотипи та упередження на вибір співмешканців/ співмешканок? Які саме?

4.            Як змінилося ваше уявлення про цих людей, коли видізналися про них більше? Що ще могло вплинути на зміну вашого вибору?

2. Робота в групах.

Учні працюють в групах по 3-5 осіб над завданням. Учитель має ретельно продумати приклади, які він запропонує для обговорення. Приклади мають бути близькі до власного досвіду учнів. Спікер групи має представити результати групи згідно з наступною критеріальною рамкою:

       Наша професія.

       Стереотипи, які були висловлені групою.

       Упередження, що були висловлені групою.

       Наші припущення, чому група має саме такі погляди.

       Наші точки зору, що включають можливі розбіжності  у поглядах.

Учитель допомагає учням записати результати групової роботи (у формі нотаток) на дошці.

Приклад того, як можна записати результати та допомогти учням:

Групи

Професія

Стереотипи

Упередження

Коментарі

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

3. Робота із схемою.

Ознайомлюємо учасників з пірамідою насильства (мал. 1).

image

Малюнок 1. Піраміда насильства.

Перший поверх: акти заледве розпізнаваної упередженості. Стереотипи, жарти, чутки, обговорення почуттів з однодумцями, сприйняття негативної інформації, ігнорування позитивної інформації, демонстрація байдужості. Другий поверх: акти упередженості і нетерпимості. Пошук/визначення цапавідбувайла, глузування, соціальна ізоляція, дегуманізація.

Третій поверх: акти дискримінації, cексуальні домагання, дискримінація при влаштуванні на роботу, громадський остракізм, дискримінація в сім'ї, дискримінація в царині освіти.

Важливо зауважити, що наступний після дискримінації поверх – це насильство, а потім іде геноцид.

4. Робота з підручником (ст. 69)

Прояви дискримінації та її види. Учні знайомляться з матеріалом. 

 

 

Прояви дискримінації:

  за станом здоров’я;

  за ознакою інвалідності;

  за релігійними переконаннями;

  за місцем проживання/громадянством;

  за статтю;

  за етнічним походженням;

  за політичними переконаннями;

  за віком;

  за мовою;

  за сексуальною орієнтацією;

  за політичними переконаннями.

Ознайомтеся із сутністю найагресивніших проявів дискримінації.

  Ксенофобія – побоювання і відторгнення чужинців.

  Етнофобія– антипатія чи вороже ставлення до представників певних етносів.

  Антисемітизм– нетерпиместавлення до євреїв.

  Расизм – необґрунтована теорія про нерівноцінність людських рас.

  Релігійнанетерпимість– особисте несприйняття інших релігійних вірувань.

  Сексизм– упереджене ставлення та дискримінація людей через їхню стать або гендерну ідентичність.

Обговорюємо з учнями уяких сферах життя, на вашу думку, найчастіше з’являються агресивні прояви дискримінації? Яким чином ми можемо боротися з ними?

V. Закріплення вивченого матеріалу 

Учні за ілюстраціями визначають види стереотипів

image 

Які із видів стереотипів не представлені? 

VIІ. Підсумок уроку та рефлексія 

image 

Запитання до учнів: Яким чином, на вашу думку, люди в сучасному світі мають боротися із проявами стереотипів?

VIІІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати матеріали підручника.

2. Користуючись інтернет-ресурсами підготовити презентацію «Прояви дискримінації та шляхи боротьби з нею».

 

 

pdf
Додано
28 січня
Переглядів
182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку