Тема. Стихійні лиха. Правила поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння в зону підтоплення. (Слайд 1)
Практична вправа « Відпрацювання навичок безпечної поведінки під час сильного вітру, грози і підтоплення.
Мета: розширювати й систематизувати знання учнів про основні небезпеки навколишнього середовища; навчити правил безпечної поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння в зону підтоплення; розвивати навички самозбереження і самозахисту в умовах загрози для життя; виховувати в учнів дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні :
називають ознаки надзвичайних ситуацій;
називають причини стихійних лих;
пояснюють правила поведінки в небезпечних ситуаціях
Обладнання і матеріали: аркуші паперу формату А3; олівці, фломастери, маркери, магнітики .
Що підготувати заздалегідь
Мультимедійна презентація «Стихійні лиха»
Тип уроку: комбінований з елементами тренінгу.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
Зворотній зв'язок , актуалізація теми.
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
А тепер поверніться один до одного, посміхніться і побажайте успіхів у навчанні.
Епіграф уроку: Незнання - поганий засіб позбавитися від біди (Сенека). (Слайд 2)
Зверніть увагу на висловлювання видатного філософа, а в кінці уроку ви мені скажете чи погоджуєтеся з цим висловлюванням?
Стартове завдання. (мозковий штурм: дати відповіді на питання.)
Діти, як ви думаєте ? Які правила співжиття на Землі має виконувати людство? (Любити й шанувати Землю. Цінувати кожен день. Піклуватися про рослин і тварин. Берегти багатства Землі.)
Вчитель: Живучи на Землі, люди не замислюючись, роблять їй дуже боляче: руйнують надра, змінюють русла річок, забруднюють повітря й воду, знищують рослин і тварин. Наша планета дуже болісно реагує на таке ставлення і не рідко нам відповідає «взаємністю»: стихійними лихами, від яких руйнуються міста, села, дороги і навіть інколи гинуть люди. Такі ситуації називають надзвичайними.
II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів. Тема сьогоднішнього уроку: Стихійні лиха. Правила поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння в зону підтоплення.(Слайд 3)
Завдання уроку:
розвивати навички самозбереження і самозахисту в умовах загрози для життя
Очікування. Інтерактивна вправа «Кульбабка»
На листочках кульбабки напишіть свої очікування від уроку. Прикріпіть квіти на галявинку (дошку) й прокоментуйте їх
На уроці буде багато цікавої інформації, робота в групах. Яких правил слід дотримуватись, щоб ми все встигли і дізналися більше корисного?(Слайд 4 )
Повторення правил
бути активним
цінувати час
Посміхатися
говорити по черзі
працювати разом
дотримуватися правила піднятої руки
поважати думку іншого
IV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
Асоціативний кущ. Ваші асоціації до виразу «Надзвичайна ситуація» ( стихія, руйнування будівель, знищення майна, загибель людей, аварії, зсуви грунту ( Слайд 5)
1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Надзвичайні ситуації – це ситуації, що загрожують життю багатьох людей, завдають значних збитків природі та людям (Слайд 6 ).Природні -виникають унаслідок стихійних лих. Техногенні – спричинені неправильним поводженням людей з технікою (Слайд 7 ). Стихійні лиха: землетруси, повені, селі буревії, снігові замети, , зсуви, лісові пожежі (Слайд 8 ).
Словничок термінів Землетрус – підземні поштовхи, коливання та розриви земної поверхні внаслідок руху глибинних шарів планети. Землетрус – підземні поштовхи, коливання та розриви земної поверхні внаслідок руху глибинних шарів планети (Слайд 9 ).
Якщо під час землетрусу ти перебуваєш на вулиці:(Слайд 10 ).
Якщо землетрус застав тебе вдома:(Слайд 11 ).
2. Робота з підручником (малюнок на с. 181,182)
- Чи правильно діють люди під час землетрусу?
3. Продовження розповіді вчителя
Словничок термінів Повінь – тимчасове затоплення суходолу внаслідок підйому води в природних водоймах.
Через , що виникають Повені ?
- Як можна врятувати людей під час повені?
- Люди якої державної служби допомагали людям у порятунку?(ДСНС)
Словничок термінів. Сель – бурхливий водний грязьовий або грязекам’яний потік. В Українських Карпатах із гір на міста й села часом сходять селі. На дороги та будівлі обрушуються швидкі потоки води з ґрунтом, уламками дерев, камінням.
При повенях та селях необхідно:(Слайд13 ).
Діти, а які стихійні лиха трапляються у нашому краї . (буревій, гроза, засуха, снігові замети)
Найхарактернішими для нашої місцевості стихійними лихами є грози та урагани, що супроводжуються зливами і градом. Тому якщо ви почули повідомлення про сильний вітер і можливі грози, що будете робити?(Слайд14)
(Краще залишитися вдома. Необхідно зачинит ивікна та кватирки і вимкнути з розеток електроприлади. Підчас грози не можна користуватися водогоном і телефоном)
Дії під час грози(Слайд15)
V. Осмислення, узагальнення й систематизація набутих знань
Практична вправа : відпрацювання навичок безпечної поведінки під час сильного вітру, грози, підтоплення. Для роботи в групах ми повинні об’єднатися в групи за кольорами : Зелені « Буревій»,жовті «Гроза», голубі«Повінь»,
Робота в групах.« Буревій», «Гроза», «Повінь», ( Слайд 18)
1 група. Складіть алгоритм дій під час сильного вітру
2 група. Складіть алгоритм дій під час грози.
3 група. Складіть алгоритм дій під час підтоплення
(Захист учнівських робіт)
2. Аналіз життєвих ситуацій.
Карточки із завданнями .
Буревій
1.Володя йшов через поле, коли зірвався сильний вітер, почалася буря. Хлопчик побіг, бо вирішив якнайшвидше добратися до села.
2.Світланка була в центрі міста, коли розпочався буревій. Вона вирішила перечекати негоду під балконом багатоповерхового будинку.
Гроза
1.Наталя з Оленкою купалися в річці, коли подув сильний вітер. Дівчатка почулиг уркіт грому та побачили блискавку. Вони вирішили перечекати грозу у воді.
2.Денис йшов полем до свого села. Його шлях пролягав поблизу високовольтних ліній електропередач. Коли почалася гроза.
Повінь
1.Олексій з друзями збирали ягоди в лісі, недалеко відрічки, коли почули сильний гуркіт (потім з’ясувалося, що прорвало дамбу), і річка почала виходити з берегів.
2.Оленка та її родина дві доби не виходила з будинку через сильний дощ. Вночі вони прокинулися від того, що вода почала прибувати в будинок.
VІ. Узагальнення і систематизація знань
З якими природними стихіями ми сьогодні ознайомились? Які з них трапляються переважно влітку? Навесні? Восени? Взимку? навесні – повені, взимку – східснігових лавин) .
Робота в парі. Заповнити таблицю
Зима |
Весна |
Літо |
Осінь |
Не залежать від пори року |
снігопад |
повінь |
зливи |
селі |
землетрус |
ожеледиця |
|
град |
зсуви |
|
хуртовина |
ранній льодостав |
Гроза та блискавка |
|
|
|
|
пожежі |
|
|
Снігопад, ожеледиця, хуртовина, повінь, ранній льодостав, зливи, град, гроза та блискавка, пожежі,селі,зсуви,землетрус |
|
|
|
|
(Слайд19 )
«Юні дослідники»
Діти , вам було завдання дослідити «Як поводяться рослини і тварини -барометри перед зміною погоди». Наведіть приклади. (Слайд20 )
Вправа « Капелюшок успіху »
Учні витягують із капелюшка запитання і пояснюють його.
VІІ Підсумок уроку. Домашнє завдання
Отже ми закінчуємо свій урок. Давайте ми з вами повернемося до Епіграфа уроку: Незнання - поганий засіб позбавитися від біди (Сенека). Чи погоджуєтеся ви з цим висловлюванням.(Слайд 21)
Інтерактивна вправа «Бджілки». Візьміть зображення комахи, що знаходиться на вашій парті й прикріпіть її біля кульбабки, якщо ваші очікування справдилися, в противному випадку – нехай бджілка літає подалі від клумби з квітами (прокоментувати свій вибір).
Вправа «Підсумок по колу» (діти стають в коло і беруться за руки)
Продовжити фразу: «Я не розгублюся під час негоди, бо…»
Побажання. Давайте побажаємо один одному
«Нехай проблеми та негоди не роблять нам в житті погоди. Хай нам щастить»(Слайд 22)
Домашнє завдання: опрацювати матеріал підручника із вивченої теми
§ 28, заповнити таблицю 7 на ст. 185.(Слайд 23)
Виставлення оцінок за урок.
Побажання вчителя дітям:
Лиха діти стережіться, та при цьому не губіться
Бо життя у нас одне, іншого не буде.
Хай же сонечко ясне ніжно вас голубить
Хай всміхаються до вас і трава і квіти.
А тепер у добрий час, любі мої діти.
Додатки до уроку.
Робота в парі. Заповнити таблицю
Зима |
Весна |
Літо |
Осінь |
Не залежать від пори року |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Снігопад, зсуви, ожеледиця, хуртовина, повінь, ранній льодостав, зливи, град, гроза та блискавка, пожежі, селі, землетрус
Зима |
Весна |
Літо |
Осінь |
Не залежать від пори року |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Снігопад, зсуви, ожеледиця, хуртовина, повінь, ранній льодостав, зливи, град, гроза та блискавка, пожежі, селі, землетрус
Зима |
Весна |
Літо |
Осінь |
Не залежать від пори року |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Снігопад, зсуви, ожеледиця, хуртовина, повінь, ранній льодостав, зливи, град, гроза та блискавка, пожежі, селі, землетрус
Карточки із завданнями .
Буревій
Володя йшов через поле, коли зірвався сильний вітер, почалася буря. Хлопчик побіг, бо вирішив якнайшвидше добратися до села.
Світланка була в центрі міста, коли розпочався буревій. Вона вирішила перечекати негоду під балконом багатоповерхового будинку.
Гроза
Наталя з Оленкою купалися в річці, коли подув сильний вітер. Дівчатка почули гуркіт грому та побачили блискавку. Вони вирішили перечекати грозу у воді.
Денис йшов полем до свого села. Його шлях пролягав поблизу високовольтних ліній електропередач. Коли почалася гроза.
Повінь
Олексій з друзямизбиралиягоди в лісі, недалеко відрічки, коли почулисильнийгуркіт (потімз’ясувалося, що прорвало дамбу), і річка почала виходити з берегів.
Оленка та її родина дві доби не виходила з будинку через сильнийдощ. Вночі вони прокинулися від того, що вода почала прибувати в будинок.
Надзвичайна ситуація
Землетрус
Повінь
Буревій
Селі
Надзвичайна ситуація
Землетрус
Повінь
Буревій
Селі
Надзвичайна ситуація
Землетрус
Повінь
Буревій
Селі
Надзвичайна ситуація
Землетрус
Повінь
Буревій
Селі