Тема уроку: «Ступені порівняння якісних прикметників»
Мета уроку: повторити відомості про прикметник, розглянути поняття про ступені порівняння якісних прикметників, їх творення з точки зору стилістики; формувати вміння розпізнавати ступені порівняння прикметників, правильно вживати їх у мовленні, вдосконалювати культуру усного й писемного мовлення; виховувати загальнолюдські цінності.
Обладнання: проектор, мультимедійна презентація, картки-таблиці «Ступені порівняння прикметників», картки із тестуванням.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності здобувачів освіти
Тема «Прикметник» не є для вас новою. В попередніх класах ви вже вивчили граматичні ознаки та синтаксичну роль цієї частини мови.
Сьогодні ми з вами повинні навчитися правильно використовувати ступені порівняння прикметників відповідно до ситуації мовлення з точки зору стилістики. Адже неправильно вжиті форми ступенів порівняння прикметників становлять велику групу граматичних помилок як в усному, так і в писемному мовленні.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перш ніж перейти до теми нашого уроку, давайте з вами пригадаємо, що нам відомо про прикметник з попередніх класів.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Давайте разом переглянемо відео:
https://www.youtube.com/watch?v=J_LKCVerZic
Пропоную вам для ознайомитися з таблицями- схемами
Існує 2 ступеня порівняння прикметників – вищий та найвищий. І в кожному зі ступенів розрізняють 2 форми утворення прикметників – просту та складену. Це ви можете наглядно спостерігайте на прикладі таблиці.
Вищий ступінь |
Найвищий ступінь |
||
Проста форма |
Складена форма |
Проста форма |
Складена форма |
тепліший, красивіша |
більш теплий, більш красива |
найтепліший, найкрасивіша |
найбільш теплий, найбільш красива |
Із наведених прикладів ми бачимо, що проста форма вищого та найвищого ступенів порівняння утворюється шляхом зміни будови самого прикметника. В той час, як найвищий ступінь не впливає на будову прикметника, в ньому тільки додається додаткове слово, яке вказує на зміну міри ознаки.
Вищий ступінь порівняння прикметника вказує на те, що в одному об’єкті ознака проявляється більшою або меншою мірою, ніж в іншому.
Проста форма вищого ступеня порівняння створюється за допомогою додавання суфіксів –ш та -іш: спритний – спритніший. Але будьте уважні, тому що деякі прикметники можуть втрачати суфікси –к, -ек, -ок: легкий – легший.
Після додавання суфікса –ш, у будові деяких прикметників може спостерігатися чергування приголосних, та як результат – звукові сполуки: жч: близький – ближчий, але с+ш міняється на щ: високий – вищий.
Складена форма порівняння вищого ступеня утворюється дуже легко – шляхом додавання слова більш або менш до звичайної форми прикметника: влучний – більш влучний, гучний – менш гучний.
Найвищий ступінь порівняння є свідченням того, що в цьому об’єкті відповідна ознака проявляється найбільшим або найменшим чином у порівнянні до всіх інших об’єктів.
Проста форма найвищого ступеня порівняння утворюється за допомогою додавання до прикметника вищого ступеня порівняння такого префікса, як най-
: кращий – найкращий. Але це значення можна також додатково ще посилити префіксами що- та як-: модний - щонаймодніший, спокійна - якнайспокійніша.
Складена форма порівняння найвищого ступеня утворюється так само, як і форма вищого ступеня – за допомогою додавання слів найбільш або найменш до звичайної форми прикметника: холодний – найбільш холодний, гостра – найменш гостра.
Запам’ятайте, що ступені порівняння ніколи не утворюють такі якісні прикметники:
- а) абсолютні ознаки (мертвий, босий, лисий);
- б) масті коней (вороний, чалий, гнідий);
- в) кольори, утворені від назв предметів (бузковий – від бузок, бордовий – від бордо (вино));
- г) складні назви кольорів і смаків (світло-зелений, гірко-солоний);
д) прикметники, які виражають міру ознаки певними префіксами і суфіксами -уват, -езн, -есеньк, -еньк, -енн, : здоровенний, чорнесенький,премудрий, холоднуватий
Зверніть увагу на фонетичні зміни, які можуть відбуватися при утворенні ступенів порівняння прикметників
Запишіть в зошити:
зьк, жк, г + ш = жч
близький – ближчий
тяжкий – тяжчий
дорогий – дорожчий
с, ст + ш = щ
високий – вищий
товстий – товщий
V. Виконання практичних завдань
Орфографічний практикум
Запишіть прикметники вищого ступеня порівняння, вставивши пропущені літери.
Дуж..ий, ясн..ий, товст..ий, важ..ий, лег..ий, туг..ий, мудр..ий, відом..ий, тих..ий, солод..ий, холод..ий, м’як..ий, тепл..ий, молод..ий, влучн..ий, могутн..ий, весел..ий, міцн..ий, красив..ий, важ..ий, гаряч..ий, якісн..ий, корот...ий, повільн..ий, струнк..ий, швид..ий.
Конструювання-дослідження
Утворіть просту форму вищого та найвищого ступеня поданих прикметників. Проілюструйте механізм творення.
Глибокий, широкий, високий, тонкий, далекий, довгий, товстий.
Складіть з ними речення, щоб ці прикметники вживалися в різних формах (ступінь порівняння, рід, число, відмінок)
Доповнення таблиці «Якісні прикметники, що не утворюють ступенів порівняння»
назви кольорів, що перейшли з розряду відносних |
Салатовий… |
назви масті коней |
Буланий… |
прикметники, що виражають абсолютну якість |
Сліпий… |
прикметники з суфіксом здрібнілості: -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк- |
Старенький… |
прикметники з суфіксами згрубілості -езн-, -енн- |
Височенний… |
прикметники з префіксом пре- |
Предобрий… |
прикметники з суфіксами неповного вияву ознаки -ав-, -уват-, -яст- |
Зеленавий… |
прикметники з префіксами над-, за-, ультра-, які вказують на максимальний рівень вияву ознаки |
Ультрамодний… |
прикметники з префіксом не- |
Недобрий… |
більшість складних прикметників |
Кисло-солодкий… |
VІ. Закріплення матеріалу
Давайте з вами тепер повторимо те, що вивчили сьогодні на уроці
Бесіда з учнями:
- Які ступені порівняння прикметників ви знаєте?
- Які форми вони мають?
- Як утворюються?
- Наведіть приклади
Тестування на картках
Завдання: підписати своє прізвище на картці. У кожному завданні обвести правильну відповідь у коло.
Прізвище, ім'я ____________________________________________________
1. У якому рядку допущено помилку при творенні вищого ступеня порівняння прикметників?
А) більш влучний, вужчий, менш приємний, тепліший, менш вдалий
Б) менш старанний, переконливіший, нижчий, важчий, більш здібний
В) більш відомий, веселіший, здоровіший, більш переконливий, дотепніший
Г) більш ефективний, більш вимогливіший, дорожчий, мудріший, менш впертий
2. У якому рядку всі прикметники вжито у формі ступенів порівняння?
А) Ліпший, якнайглибший, найменш вдалий, більш прогресивний, яскравіший від усіх
Б) менший, найвищий, щонайважчий, кращий від усіх, м'якенький
В) новенький, білуватий, мовчазніший, більш детальний, щонайсолодший
Г) багатший, задовгий, дуже повільний, помітніший, кисліший за усе
3. З'ясуйте, в якому рядку наведено тільки ті прикметники, від яких неможливо утворити ступенів порівняння
А) лагідний, стійкий, грандіозний, величний, мовчазний
Б) босий, оранжевий, злющий, премудрий, порожній
В) мертвий, голий, вороний, замалий, бордовий
Г) чалий, надпотужний, малуватий, відважний, бережливий
4. Вкажіть, у якому рядку в усіх прикметниках при утворенні вищого ступеня порівняння відбуваються зміни приголосних
А) легкий, боязкий, слизький, ковзкий, різний
Б) дорогий, близький, низький, дужий, вузький
В) довгий, сторожовий, в'язкий, кавказький, тугий
Г) свіжий, довжелезний, порожній, важкий, дорожній
5. У якому рядку розміщено тільки ті прикметники, ступені порівняння яких творяться від інших основ?
А) прозорий, страшний, скромний, рішучий, вдалий
Б) свіжий, молодий, дешевий, блідий, дерев'яний
В) щирий, високий, гіркий, сміливий, радісний
Г) великий, малий, поганий, гарний, добрий
6. Виберіть рядок, у якому в усіх прикметниках проста форма вищого ступеня порівняння твориться за допомогою суфікса –ш-:
А) солодкий, швидкий, легкий, дешевий, рідкий
Б) короткий, довгий, модний, широкий, мудрий
В) чорний, солоний, гіркий, дотепний, багатий
Г) злий, поганий, хитрий, підступний, кумедний
7. У якому рядку всі прикметники вжито у формі вищого ступеня порівняння?
А) Дотепніший, мудріший, довший, більш вимогливий, нездоланний
Б) виваженіший, зрозуміліший, менш довірливіший, цікавіший
В) довший, вищий, легший, ліпший, крикливіший
Г) гірший, світло-синій, здоровіший, більш впевнений, кращий
Взаємоперевірка: обміняйтеся картками та перевірте один в одного написане за відповідями, поданими на дошці. Порахуйте кількість правильних відповідей і поставте оцінку. Максимальний бал, який ви можете поставити, сім.
VІІ. Оцінювання
Поверніть один одному тестові роботи.
За результатами тестування ви отримали оцінку. Тепер підрахуйте кількістьбалів, які ви отримали під час нашого уроку, а потім додайте цю цифру до оцінки за тестування. Таким чином, ви отримаєте оцінку за сьогоднішній урок. Поставте її у графу самооцінювання, яка розташована на картці з тестуванням нижче, і передайте картки з останніх парт на перші.
VІІІ. Підсумок уроку
ІХ. Домашнє завдання: вивчити матеріал таблиці «Ступені порівняння прикметників», записати в зошитах; утворити всі можливі форми ступенів порівняння від прикметників здоровий, теплий, рідний, чорний, чудовий, гарячий, улюблений. Скласти твір-мініатюру на тему «Рідне місто», використовуючи різні форми ступенів порівняння поданих прикметників.