План-конспект уроку
5 клас
Тема: Світ дорослих і світ дітей у творі.
Мета:
Ознайомити учнів із новими літературними термінами, порівняльному аналізу.
Розвивати навички аналізу творів, характеристики героїв.
Виховувати повагу до дорослих, любов до літератури.
Обладнання:
Плакат із зображенням планети, клейкі аркуші паперу для запису, картки із визначенням повісті, картки із таблицями, предмети (зошит, щоденник, журнал, банківська картка, іграшки, трудова), звуки (сміх, дзвін монет, дзвоник, весільний марш).
Хід уроку
І Організаційний етап
Вітаю вас, любі учні. У нашому світі досить багато протилежностей, які ми часто порівнюємо або протиставляємо. Наприклад: коти і собаки, весна і зима. А ми сьогодні з вами порівняємо світ дітей і світ дорослих. І не лише у нашому сучасному світі, а й у літературі, а зокрема у творі Марка Твена.
ІІ Мотивація навчальної діяльності повідомлення теми уроку
Я пропоную вам скласти асоціативний ланцюжок із трьох слів від слів дорослий і дитина. Після запису ми прочитаємо і запишемо їх на нашому плакаті, де зображена планета розділена навпіл.
(учні записують асоціації, які потім зазначаються на планеті)
Тож, у нас з вами уже з’явився світ, який складається з наших уявлень. А зараз до нього ми додамо також думки автора та наші спостереження за текстом.
І тепер давайте разом сформулюємо тему нашого уроку.
(Учні разом з учителем формулюють тему уроку).
ІІІ Актуалізація знань
Давайте будь ласка, пригадаємо, що таке сюжет? І які є його складові?
(відповіді учнів)
Чудово! Давайте з вами пригадаємо, які жанри творів ми з вами вже вивчали?
(орієнтовні відповіді: казка, оповідання)
А сьогодні ми познайомимося із ще одним жанром. І назва його повість.
IV Засвоєння нових знань
1. Літературознавчі пошуки.
Ви отримали картки, де написано визначення поняття оман. Та слова на цих картах розбіглися і переплутались. Вам необхідно встановити правильний порядок слів, відшукавши таким чином літературне визначення.
Повість – це епічний твір, середній за розміром. Він має одну сюжетну лінію, в якій описуються стосунки головного героя із суспільством протягом значного часового періоду.
Повість – це середній твір, епічний за розміром. Він має стосунки одну героя сюжетну, в якій описуються лінію головного із значного суспільством протягом часового періоду.
(учні записують правильне визначення у зошит)
Ви молодці, а зараз спробуємо розібратися, які ж герої присутні у повісті та, як розвивається сюжетні лінії.
2. Визнач героя
Я пропоную вам роботу в групах. Ви отримали картки із іменами героїв із твору. Вам необхідно:
1 групі – вибрати головних героїв дітей
2 групі вибрати головних героїв дорослих
3 групі другорядних героїв дітей
4 групі другорядних героїв дорослих.
А після цього закріпити їх біля ваших асоціацій на відповідній стороні планети.
(учні відбирають героїв та розміщують їх на плакаті)
3. Характер персонажів
На домашньому завданні ви писали характеристику Тома Сойєра.
(Учні озвучують свої відповіді)
4. Про кого мова?
Зараз я прочитаю вам опис героя, а ви спробуєте здогадатися про кого мова.
1. «В ньому біс сидить…він син моєї покійної сестри.» «Його мокра чуприна була ретельно пригладжена щіткою, і короткі кучерики лежали рівно й гарно.» (Том)
2. «Чарівне, голубооке створіння з двома довгими золотистими кістками, в білому платтячку та вишитих панталончиках.» (Беккі Тетчер)
3. «…був собі господарем і робив усе, що йому заманеться. За сухої погоди він ночував на чужих ганках, а коли дощило- у порожній бочці…» (Гек Фінн)
4. «Кепкувань цього хлопця Том боявся найбільше. Голосно гудів і вдавав із себе пароплава, і дзвінко гудів.» (Бен Роджерс)
5. «П’яничка, не пам’ятає, що робить, але вірний друг, підтримує індіанців…» (Маф Поттер)
6. «Мстивий, підступний, клятий, прикидається другом, порушує слово, доводить безвинну людину до в’язниці.» (індіанець Джо)
5. Риси характеру персонажів
Я пропоную вам працювати в парах.
Вам необхідно назвати риси характеру, які є притаманними для певного героя та, в яких ситуаціях це проявляється.
(а тепер біля відповідних героїв на нашій планеті, давайте зазначимо їх риси характеру.
6. Причина конфлікту?
Скажіть будь ласка, чи завжди діти та дорослі живуть у злагоді в повісті? Чому так відбувається?
(відповіді учнів)
Наведіть приклади із твору.
(відповіді учнів)
А давайте спробуємо з вами розібрати ситуації із втору, та як можна їх вирішити, щоб уникнути конфлікту.
(Не бажання ходити до школи, фарбування паркану, бійки…)
7. Ми різні але дуже одне одному потрібні.
Чи можуть діти існувати без дорослих?
Що спільного у дорослих та дітей?
Що сталося, коли діти втекли на острів?
(відповіді учнів)
8. Доповнюємо світи
Я пропоную вам доповнити наші світи предметами та звуками, які притаманні їм.
(учні отримують предмети, які розділяють на світ дорослих і дітей (іграшки, банківську картку, договір про працевлаштування або трудову, книги, зошити, блокнот, щоденник, журнал…) , а потім слухають звуки (дитячий сміх, плач, звуки гри, дзвін монет, звук дзвінка, весілля…)
V Узагальнення та систематизація
А зараз, я пропоную кожному з вас у зошиті скласти табличку, де ви запишете спільні та відмінні риси світу дорослих та дітей.
(учні записують та озвучують відповіді)
VI Підбиття підсумків, домашнє завдання
Сьогодні ми з вами побачили, що уявлення дітей і дорослих це цілі світи, які є схожими і різняться. Які взаємодіють, допомагають одне одному і можуть не знаходити спільну мову. Та одне ми знаємо точно – вони залежать одне від одного.
Інтерактивна вправа «Мапа думок»
Учні записують на аркушах чому дорослі потрібні дітям. І чому діти є потрібними для дорослих.
Домашнє завдання
Створити ілюстрації до одного із розділів.