Й. В. Гете «Нічна пісня подорожнього». Глибинна любов до природи.

Про матеріал
Ознайомити з окремими фактами біографій Гете і Лермонтова; поглиблювати вміння аналізувати поетичний текст, знання учнями літературознавчих понять; розвивати навички компаративного аналізу, словесного малювання, творчу уяву; удосконалювати навички виразного читання; виховувати любов до природи. Обладнання: портрети Гейне і Лермонтова, тексти, слайд – презентація, репродукції картин Лермонтова, Чайковський «Пори року».
Перегляд файлу

Тема: Й. В. Гете «Нічна пісня подорожнього». 

Глибинна любов до природи.

Мета: Ознайомити з окремими фактами біографій Гете і Лермонтова; поглиблювати вміння аналізувати поетичний текст,  знання учнями літературознавчих понять; розвивати навички компаративного аналізу, словесного малювання, творчу уяву; удосконалювати навички виразного читання; виховувати любов до природи.

Обладнання: портрети Гейне і Лермонтова, тексти, слайд – презентація, репродукції картин Лермонтова, Чайковський «Пори року».

 

Хід уроку:

1 Організаційний момент

Створення психологічного настрою

До роботи на урок

Кличе нас усіх дзвінок,

Тож тихесенько сідайте,

Працювати починайте.

Уважно придивіться до смайликів, які лежать у вас на партах

  • Як ви гадаєте, якого настрою вам бажають смайлики?
  • А якого вони кольору?
  • Які асоціації викликає у вас жовтий колір?

Цей колір зміцнює нервову систему, будить допитливість. Це колір енергійних людей. За допомогою енергії жовтого кольору  можна подолати всі труднощі, які виникнуть у вас на уроці. Тож бажаю вам успіху!

Логозарядка: робота з епіграфом.

Сьогоднішній урок ми розпочнемо з поетичної хвилинки.

Чітко і виразно, виділяючи кожне слово, прочитайте епіграф до нашого уроку спочатку про себе, а потім вслух.

 

Краса природи – справжнє диво.

Все неповторне і живе.

Де не поглянь, скрізь так красиво:

Навколо височіють гори,

Між горами дзюрчить вода,

І всюди казка ожива!

 

Актуалізація опорних знань

Погляньте навколо себе: вас оточує краса, до якої ми звикаємо, або, на жаль, не помічаємо. Краса – це природа, яка надихає людину писати ліричні вірші, співати чудові пісні, малювати картини.

Випереджаюче завдання творчого характеру.

Як розуміє роль природи в житті людини розповість нам …, презентуючи свій сенкан.

1 Природа

2 Чарівна, загадкова.

3 Захоплює, заспокоює, вабить.

4 Розкриває внутрішній світ людини.

5 Краса.

2 Оглошення теми, мети і завдань уроку.

  • Подумайте, яка ж  роль природи в житті людини?

Висновок: мета нашого уроку – відчути і зрозуміти світ краси природи і поезії музики та живопису.

  • Як ще можна назвати поетичні твори, які розкривають внутрішній світ людини?
  • Лірикою

Давайте зазирнемо на хвилинку до Давньої Греції.

Слайд

– Як називається цей незвичайний інструмент і яким чином він пов'язаний з поезією?  (Ліра)

Робота довідкового бюро

Слово лірика утворилося від назви музичного інструменту – ліри, під акомпанемент якого у Давній Греції читали вірші.

Слайд

  • Про кого розповідається в давньогрецькій легенді: «Піднявся якось співець до зірок, торкнувся ліри і так заспівав, що на  звуки його голосу зійшлися кремезні дерева, дикі звірі і навіть скелі». (Орфей)

Слайд

3 Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Тривалий час давні греки жили в містах – державах. Одним із таких міст було місто Спарта. Не тільки своїми воїнами славилось воно, а ще й поетами. В ній жив і творив талановитий поет Алкман (II пол. VII ст. до н. е.).

До нас дійшов чудовий опис нічної природи. Він створив один із перших у світовій літературі поетичний пейзаж.

_ Згадайте, що таке пейзаж?  (Опис природи)

Виразне читання вірша Алкмана « Сплять усі верховини гірські»

Словесне малювання

Уявіть собі, що ви художники. Які б картини ви намалювали б,  навіяні віршем Алкмана ?

Із того часу  цей вірш постійно надихає поетів, щоб його перекладали та наслідували. Один із таких поетів Йоганн Вольфганг Гете.

  • Хто ж він такий і що ви про нього знаєте?

Слайд

Індивідуальне випереджаюче завдання біографічного характеру.

Пошукова робота. Робота з підручником

  • Знайдіть і зачитайте, якою ж була провідна тема його творчості?

Працює довідкове бюро

  • Згадайте з уроків української літератури що таке тема і ідея твору?

Тема – те, про що йдеться в художньому творі.

Ідея – Його провідна думка.

Дуже цікава творча історія  поезії «Нічна пісня подорожнього», яка написана під враженнями творчості Алкмана.

Індивідуальне випереджаюче завдання «Історія створення»

Слайд

Прийом «Коло думок»

  • Як ви гадаєте, про який відпочинок йшла мова в 31 рік і через 50 років, коли йому виповнилось 81 рік. Обгрунтуйте свої  міркування.

1 Відпочинок після тяжкої подорожі.

2 Відпочинок як завершення людського життя.

Працює довідкове бюро.

Слайд

Переспів – вірш, написаний за мотивами поетичного твору іншого автора.

Оригінал – твір, написаний мовою автора.

Переклад – твір, перекладений на іншу мову.

Рубрика «Переклади і перекладачі» Робота з підручником.

  • Скількома мовами перекладений вірш Гете і хто здійснив перший український переклад?

Виразне читання поезії напам’ять.

Рецензія

Уважно прослухайте і оцініть виразне читання, поміркуйте:

  • Наскільки читцям вдалося передати настрій вірша?
  • Наскільки інтонація відповідала настрою та змісту вірша?
  • Чи доречними були логічні наголоси та паузи?

Поетичний аналіз вірша

  • Чи сподобався вірш?
  • Які образи виникли у вашій уяві? ( Нічний пейзаж, гірські вершини, ліс, сонне птаство)

Висновок: у маленькому шедеврі змальовано картину світу з рослинним та тваринним світом.

  • Чи відчуваєте ви присутність людини?

Так, вона поєднана з природою: дослухається до неї, живе з нею одним життям, шукає духовної розради.

Слайд

  • Визначте тему вірша ( нічний сон природи)
  • Який з усіх перекладів здається вам найбільш милозвучним? Що цьому сприяє? Чому?

Художні особливості

Працює довідкове бюро

Епітети – художнє означення

Метафори – уживання слів в переносному значенні на підставі подібності ознак.

  • Які вирази в тексті свідчать про те, що автор сприймає природу як живу, олюднює її?

Пошуково – дослідницька робота

1 група – виписує епітети

2 група – метафори

  • Зробіть висновок: Яку роль відіграють епітети і метафори в поетичному тексті?

Творами Гете захоплювалися не тільки українські перекладачі. Його переспів написав і видатний російський поет Михайло Лермонтов.

Виразне читання «Горные вершины».

Слайд

Рубрика «Література і мистецтво»

На основі вірша «Нічна пісня подорожнього» написано понад 40 музичних творів.

  • Послухайте один із романсів на слова Лермонтова і скажіть, чи вдалося композитору засобами музики передати основний настрій вірша?

Відеоряд з картинами Лермонтова.

  • Яке враження справив на вас музичний твір?

Рефлексія

  • Що нового дізнались?
  • Мені сподобалось…
  • Чи справдились ваші очікування?

Домашнє завдання.

Вивчити напам’ять вірш Гете «Нічна пісня подорожнього»

Індивідуальні випереджаючі завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 січня 2020
Переглядів
951
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку