Конспект уроку " Своєрідність викриття абсурду буття в новелі «Перевтілення» Суть центральної метафори"

Про матеріал
Урок розроблено з використанням елементів методики відомого українського педагога О.Г. Рівіна (робота в групах змінного складу)
Перегляд файлу

Конспект уроку  Своєрідність викриття абсурду буття  в новелі «Перевтілення» Суть центральної метафори

Мета уроку:сприяти усвідомленню учнями внутрішніх суперечностей образу головного героя, формувати компетентності: математичну (установлювати причинно наслідкові зв’язки, презентувати власні ідеї, соціальну (аргументовано висловлювати  думку, бути толерантними, готовими до співпраці), розвивати компаративні вміння та творчу уяву, формувати духовні цінності особистості

 Обладнання:інсталяція суха гілка з павутиною з ниток, в кутку якої  комаха подібна до павука,  репродукції картин О.Кокошки, А.Кубіна, офортів Ф.Гойя, І.Босха «Сім смертних гріхів», П. Пікассо «Бичий череп», музичні твори композиторів А.Берга, К.Пендерецького, набір паперових кружечків з зображенням комахи (людини), мультимедійний проектор

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

-Що означають поняття «кафкіанізм», «гротеск»? Що гротескного в новелі «Перевтілення»

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Вчитель: Сьогодні на уроці ми продовжимо подорож новелою Ф.Кафки «Перевтілення» . Погляньте на виготовлену інсталяцію, перегляньте демонстрацію картин.(презентація на проекторі, представлення картин).

який настрій з’явився у вас?

ІІІ. Оголошення теми та формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.

  • А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Формулювання учнями  очікуваних результатів діяльності.

Оповідання «Перевтілення» - це не просто твір з елементами фантастики, це суцільна  метафора, у якій автор підкреслює жахливість життя звичайної «маленької людини». Все  в оточенні, і у стосунках  героя  призводить до того, що людина починає втрачати свої людські риси і перетворюється  на потвору, на комаху.

ІV. Організація навчальної діяльності

  1. Робота з ілюстраціями

- Що зображено на картинах?

- Що в них спільного?

 -В чому відмінність перетворень в картинах художників минулих століть і більш сучасних?

Підсумок вчителя: В усіх  картинах використано мотив перетворення, вони ідейно схожі між собою.  На перших(Ф.Гойя і І.Босх) жахливі перетворення -це ніби покарання за гріховність людей вищими силами добра або зла; в сучасних митців художників-експресіоністів зображено сцени відчаю та страху. Ці гротескні зламані форми зумовлені суто земними причинами.

  1. Прийом «Крісло героя»

Вчитель: Мотив  перетворення людини на тварину чи то фізично, чи своїм внутрішньо  використовувався з давніх-давен  і в усній народній творчості(казки, міфи) і в літературі різних епох та культур (Цахес, Йорик..). В такий спосіб  вдавалося зробити більш виразною , а, можливо і показати шлях вирішення зображуваної проблеми. Спробуймо створити перетворення образу Грегора Замзи.

-Хто бажає зайняти місце  «в кріслі» і спробувати увійти в цей образ? Ми всі будемо допомагати йому.

Можливі питання до образу:

-Ваша думка, чому ви перетворились на комаху?

- Ставши комахою, яким ви побачили оточуючий світ?

- Як спримаєте людей?

-Що нового для себе відкрили?..

 Вчитель: Образ комахи –це центральна метафора твору.

Проблемне питання:  Грегор Замза - це комаха чи людина?

V. Усвідомлення ( робота в групах змінного складу (за методикою О.Рівіна))

          1.Для цього з’ясуймо суть понять «комаха»і  «людина».

 Перший ряд учнів- Експерти  з поняття «комаха», другий ряд - Експерти  з поняття «людина»

 (Групи шукають матеріал в інтернеті, або опрацьовують підготовлений вчителем матеріал). На столах лежать кружечки з зображенням комахи, на іншому боці- людини.

2.Виступи представників груп.

Вчитель: - Отже, нагадую наше питання: Ким є Грегор Замза  комахою чи людиною?

Візьміть кружечки на столах.  -Хто вважає, Що Грегор – це людина –покажіть кружечки стороною, де зображено людину. (1група)

-Хто вважає, Що Грегор – комаха –покажіть кружечки стороною, де зображено комаху.(2 група).  Згрупуйтесь  за своїм вибором.

3. Робота в нових групах. Завдання: аргументуйте вашу точку зору.

Учні працюють в групах, потім виступають представляючи свої аргументи. Тривають дебати. Якщо  після виступів, хтось з учнів змінює свою думку, переходить в протилежну групу, мотивуючи свій новий вибір.

VI. Підведення підсумків

Підсумок залежить від результатів дебатів. Найчастіше однозначної відповіді немає.

Можливо, Кафка, свідомо ставить нас перед дилемою, яку неможливо вирішити. Автор  показав, що реальний світ, який здається цілком нормальним, насправді жорстокий і жахливий. У ньому нікому немає діла до «маленької людини». І метафоричність образу людини-комахи це відчуття Ф Кафки, що пересічна людина самотня в сучасному світі, «чужа» навіть «серед своїх»,  що життя людини позбавлене сенсу, і перетворює її на комаху.

   Заключне слово вчителя:

Мені не хотілося б закінчувати наш урок на песимістичній ноті, тому пропоную вам такі тези: (демонстрація  на проекторі)

Людина повинна завжди вірити в себе.

Людина повинна розірвати пута самотності.

Людина повинна розуміти, що життя дається тільки раз і навчитись радіти йому.

Подайте один одному руки, і пообіцяйте намагатись розуміти та підтримувати близьких людей ЗАВЖДИ!

 

Альтернативним закінченням уроку може бути рефлексія: написання есе « Чи правий Ф.Кафка  в своєму песимістичному сприйнятті сучасного світу?»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1.  Elena
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Макаренко Олег Анатолійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 грудня 2020
Переглядів
952
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку