УТІЛЕННЯ В ОБРАЗАХ ДІТЕЙ КУРАЖ ТРАГІЧНОЇ ДОЛІ ЛЮДСЬКИХ ЧЕСНОТ В УМОВАХ ВІЙНИ

Про матеріал

УТІЛЕННЯ В ОБРАЗАХ ДІТЕЙ КУРАЖ ТРАГІЧНОЇ ДОЛІ ЛЮДСЬКИХ ЧЕСНОТ В УМОВАХ ВІЙНИ: СМІЛИВОСТІ (ЕЙЛІФ), ЧЕСНОСТІ (ШВЕЙЦЕРКАС) ТА ДОБРОТИ (КАТРІН). ОБРАЗ КУРАЖ — ПРОРОЧА МЕТАФОРА МАЙБУТНЬОГО НІМЕЧЧИНИ - ІЗ ЛІТЕРАТУРИ другої ПОЛОВИНИ ХХ ст. ПРОЗА ТА ДРАМАТУРГІЯ 1920-1940-х рр.

Перегляд файлу

УТІЛЕННЯ В ОБРАЗАХ ДІТЕЙ КУРАЖ ТРАГІЧНОЇ ДОЛІ ЛЮДСЬКИХ ЧЕСНОТ В УМОВАХ ВІЙНИ: СМІЛИВОСТІ (ЕЙЛІФ), ЧЕСНОСТІ (ШВЕЙЦЕРКАС) ТА ДОБРОТИ (КАТРІН). ОБРАЗ КУРАЖ — ПРОРОЧА МЕТАФОРА МАЙБУТНЬОГО НІМЕЧЧИНИ - ІЗ ЛІТЕРАТУРИ другої ПОЛОВИНИ ХХ ст. ПРОЗА ТА ДРАМАТУРГІЯ 1920-1940-х рр.

Зарубіжна література 11 клас

Мета (формувати компетентності): предметні (навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом та виокремлення головного у тексті; культуру зв'язного мовлення; мислення); ключові (уміння вчитися: критичне мислення та вміння розуміти систему образів для розкриття ідейного задуму твору; комунікативні: уміння сприймати чужу точку зору; інформаційні: розуміння філософсько-етичної проблематики твору; уміння визначати роль деталі в тексті; навички роботи з книгою; загальнокультурні: уміння та навички, необхідні у повсякденному житті; активну життєву позицію, усвідомлення переваг духовних цінностей над матеріальними, високі моральні якості).

Тип уроку: інтегрований урок

Основні терміни та поняття: художній образ.

Обладнання: портрет Б. Брехта, видання його творів, ілюстративний матеріал із зображенням сцен війни, аркуші паперу ф. А1 та маркери (для 4 груп).

                                              

                                                                                                     Епіграф

    

                                                            Людина мусить залишатися   вірною людському в собі;

                                                             має протистояти злу навіть тоді,

                                                             коли немає жодної перспективи і жодної надії.

                                                                              

                                                                                                                    А. Камю

 

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Вступне слово вчителя

Мистецтво слова дає нам унікальну можливість рухатися у часі і просторі. Озброївшись лише книж­кою і багатою уявою, ми можемо поринати у глибину віків і зазирати у непередбачуване майбутнє. За ві­кном — XXI ст. Ще живі люди, які можуть розповісти про бурхливі події XX віку: революції, війни, тоталі­тарний режим і екологічні катастрофи.

Б. Брехт - один із тих, хто це пережив і зумів пе­редати духовну атмосферу того часу у творах. Доро­гою ціною заплатив він за право мати власну думку, відстоювати власну позицію, писати правду про події, свідком яких був сам. Давайте пригадаємо, що нам відомо про життя і творчість автора.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Літературний диктант

♦ Брехт створив теорію нового «неаристотелівського» театру, що дістав назву... («епічного»).

♦ Одним із найяскравіших відкриттів новаторського театру був «ефект... (очуження)».

♦ Брехтівські п’єси спрямовані не на почуття публіки, а на її... (інтелект).

♦ П’єсу «Матінка Кураж та її діти» було створено. (1939 р.).

♦ Основою п’єси Б. Брехта є події. (Тридцятирічної війни).

♦ За задумом автора, твір «Матінка Кураж та її діти» мав прозвучати як. (пересторога напередодні Другої світової війни).

♦ Матінка Кураж була. (маркітанткою).

♦ Разом із маркітанткою Кураж подорожували її діти, яких було... (троє).

♦ Наприкінці п’єси Кураж попрямувала далі за військом, а її діти... (загинули)

Перевірка диктанту, вибіркове оцінювання.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Учитель. Кожен із дітей Кураж, за задумом драматурга, є алегорією певної чесноти, але на прикладі долі цих дітей автор показує «зворотний бік» людських чеснот, що виявляється за умов війни. Вони загинули. Хто винен у цьому? Безлика сутність, яку ми називаємо «війною», чи власна матір? Сьогодні ми спробуємо розкрити образи цих героїв і дати відповіді на ці та інші запитання.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Характеристика образів драматичного твору (робота в групах)

Спираючись на текст п’‎єси «Матінка Кураж та її діти», проаналізуйте художній образ, який дістала для роботи ваша група, складіть за ним ґронування, презентуйте результати роботи однокласникам.

1-ша група — матінка Кураж.

 

Підсумок: Кураж навчилась отримувати зиск від війни. Разом зі своїми дітьми вона їздила у фургончику слідом за військами. І хоча це було дуже ризиковано, але для неї важливішою була можливість збагатитися Осліпши від прагнення до багатства, матінка Кураж не змогла зупинитися навіть тоді, коли почала втрачати власних дітей: «матінка» трохи погорювала і знову вирушила налагоджувати торгівлю. Героїня заради багатства зраджує своїх дітей. Торгівля йде добре і тому вона підтримує війну, яка стала для неї годувальницею. Анна впевнена, що «про мораль краще говорити ситому, а не голодному». Матінка Кураж за своєю сутністю не була злою людиною, навіть веселою та доброю господинею. Принагідно вона може навіть допомогти іншим, але якщо це «не вдарить» по її гаманцю.

2-га група — Ейліф.

Підсумок: головна риса вдачі Ейліфа – хоробрість. Вона потрібна людині, щоб долати перешкоди, захи­щати власне життя і життя інших; боронити вітчизну, відстоювати власну думку, знаходити вихід зі скрутного становища тощо. Через образ Ейліфа ми бачимо, що за умов війни хоробрість набирає форми свавілля, перетворюється на жорстокість. Хоробрість героя на полі бою приносить йому нагороду, а псевдогероїзм у селянських дворах підписує смертний вирок.

3-тя група — Швейцеркас

Підсумок: за те, що Швейцеркас був чесним простаком, йому довірили на війні полкову касу Поразка у ході бойових дій змусила його полк відступити. Юнак діє необачно, не прислухається до застережень матері та сестри, хоче вислужитися перед фельдфебелем, тривалий час обмірковує, що робити, тому потрапляє в полон. На жаль, йому не вдалося обернути ситуацію на власну користь, він уперто захищає касу, яку після його загибелі не знайдуть ані католики, ані протестанти, тому й жертва хлопця виглядає непотрібною і безглуздою. За умов війни чесність може бути згубною для людини. Стає зрозумілим, що, окрім неї, необхідно мати ще якісь чесноти.

4-та група — Катрін.

Підсумок: Катрін — найпривабливіший образ із-поміж персонажів п’‎єси Б. Брехта. Вона є втіленням доброти, але, напевно, не випадково дівчину змальовано німою Біль і розпач проглядаються у сценах, коли Катрін хоче застерегти Швейцеркаса від загибелі, не може змусити матір заплатити за життя хлопця потрібну суму, чує про загрозу для життя дітей, як вона пригортає чуже немовля, як реагує на звістки, що війна швидко не скінчиться... Німота Катрін сприймається як алегорія безпорадної доброти. Дівчина не сидить, склавши руки, вона діє, але їй складно щось змінити довкола себе.

Підсумок: діти матінки Кураж постають втіленням певних моральних чеснот: Ейліф — хоробрості, Швейцеркас — чесності, Катрін — доброти. Моральні чесноти властиві людині від народження.

Прийом «Мікрофон»

 

Що ви вважаєте моральними чеснотами люди­ни? (Доброту, чесність, щирість, порядність, чуйність, мудрість, тощо).

.

- Як ви вважаєте, чи потрібні людям моральні чесноти? (Учні висловлюють свої міркування).

Звернення до епіграфа .

Чи можна якусь із чеснот вважати найголовнішою? (Любов)

(Учні пропонують своє визначення любові.)

 

Кому з героїв твору Б. Брехта властива ця чесно­та? (Катрін.).

 

Які епізоди п’єси це підтверджують? (Намаган­ня застерегти Швейцеркаса від біди, порятунок немовляти, мешканців Галле, допомога пораненим солдатам, чуйність до людського горя) .

 

Вправа «Закінчіть речення».

 

Моральні чесноти – це…

той стержень, який тримає людину у складному світі, допомагає їй залишатися людиною;

це найбільший скарб людини, її душа;

це той ключ, який відкриває людині Царство Боже.

Якою є доля моральних чеснот у творі Б. Брехґа? (Трагічною)

 

2. Постановка та розв'язання проблемного питання

Упродовж п’‎єси героїня називає себе і своїх дітей, що допомагають їй тягти фургон, «діловими людьми», «мирними людьми», «маленькими людьми», «простими людьми», «порядними людьми». Яке значення вкладає вона в ці слова? Чи згодні ви з нею?

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Складання сенканів.

І варіант — «Матінка Кураж та її діти»Прямоугольная выноска: «Матінка Кураж та її діти»

Новаторська, епічна.

Розповідає, переконує, застерігає.

Пересторога людству напередодні Другої світової війни.

 Німеччина. 



                Прямоугольная выноска: Війна.

Жорстока, ненависна.

Убиває, руйнує, розділяє.

Лихо, якого можна уникнути.

Смерть.



І 

І І варіант— «війна»

 

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Творче завдання: написати лист-звернення анти­воєнного змісту до уряду чи Президента країни.

 

docx
Додано
5 січня 2021
Переглядів
13912
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку