Вербівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Балаклійської районної ради Харківської області
Розробка уроку
«Стовпчасті та Кругові діаграми»
в 6 класі
.
З досвіду роботи вчителя математики
Лисенко Валентини Вікторівни,
спеціаліста вищої кваліфікаційної категорії , старший вчитель
2019 рік
Тема уроку: «Стовпчасті діаграми»
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Цілепокладання:
Розвивальні (УНД компетентності) універсальні навчальні дії за діяльнісним підходом:
Виховні:
Основні терміни, поняття: діаграма, види діаграм, стовпчаста діаграма.
Обладнання: ПК вчителя, мультимедійний проектор, навчальна презентація.
Оцінювання на уроці (у чому проявляється): вербальна, самооцінка.
Основні джерела інформації:
План уроку :
Етап уроку |
Час |
|
1 |
Організаційний момент |
1 ' |
2 |
Підготовка учнів до роботи на основному етапі уроку - Постановка мети і завдань |
5 ' |
3 |
Актуалізація знань |
8 ' |
4 |
Робота над новим матеріалом |
6 ' |
|
Фізкульт-хвилинка |
2 ' |
5 |
Первинне засвоєння нових знань |
8 ' |
6 |
Первинне закріплення нового способу дії |
10 ' |
7 |
Домашнє завдання |
2 ' |
8 |
Рефлексія |
3 ' |
Хід уроку:
Етап |
t |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Формуються компетенції, УНД |
Методичні, технологічні прийоми |
Прогнозований результат |
Організаційний момент Створення умов для свідомого входження учнів в простір діяльності на уроці
|
1 ' |
- Добрий день, сідайте. Дуже рада вас бачити, сьогодні ми проведемо урок з математики разом на цікаву тему.
|
- Вітають вчителя, налаштовуються на роботу.
|
Регулятивні УНД: саморегуляція (здатність до мобілізації сил і енергії). |
Бесіда |
Готовність до діяльності, позитивна емоційна спрямованість. |
Підготовка учнів до роботи на основному етапі уроку
|
5 ' |
- Для того, щоб ви здогадалися про що ми сьогодні будемо розмовляти, вам необхідно розгадати ребус, представлений на Слайді 2. - Перед Вами ребус, що складається з двох слів. - Хто з вас здогадався, що зашифровано?
- Діти, як ви думаєте, що таке діаграма?
- Де і для чого вона застосовується в житті?
- Як Ви думаєте, які види діаграм існують?
Сформулюйте, будь ласка, тему уроку. - Молодці. |
називають варіанти : - відгадують слово «стовпчасті» - відгадують слово «діаграми» - відповідають на питання: графічне зображення, яке показує залежність будь-яких величин - відповідають на питання: в наукових журналах, ... для візуального представлення однотипної інформації
- відповідають на питання: стовпчата, кругова, графік ... - «Стовпчасті діаграми» |
Пізнавальні УНД: Змістонавчальні (встановлення зв'язку між метою навчальної діяльності та її мотивом). Комунікативні УНД: вміння оформляти свої думки в усному мовленні. Регулятивні УНД: вміння висловлювати своє припущення.
|
Діалог, фронтальне опитування |
Учні самостійно формулюють тему уроку: «Стовпчасті діаграми». |
Постановка мети і завдань уроку |
- А зараз я пропоную скласти план, за яким ми з вами будемо працювати на уроці? Про що сьогодні на уроці ми дізнаємося? Отже, план нашого уроку буде виглядати наступним чином - Слайд 3: План уроку:
- Молодці! |
- відповідають на питання: дізнаємося, що таке діаграма, розглянемо види діаграм, навчимося їх будувати.
|
Пізнавальні УНД: загальнонавчальних: самостійне виділення і формулювання пізнавальної мети. Регулятивні УНД: цілепокладання (постановка навчальної задачі); планування (складання плану). Комунікативні УНД: планування навчального співробітництва з учителем і однолітками. |
Діалог |
Учні формулюють навчальні завдання, складають план вивчення теми, вступають в діалог. |
|
Актуалізація знань |
8 ' |
- Існує вислів «Чого не можна купити за гроші». Як ви думаєте, про що йде мова? - Діти, від яких чинників залежить наше здоров'я? - Наше здоров'я залежить від ряду факторів. Слайд 4: Вчені вважають, що 20% всіх впливів на здоров'я людини здійснюють екологічні фактори, 20% - біологічні (спадковість), 10% - охорона здоров'я (якість медичного обслуговування) і 50% - спосіб життя людини. - Я вам повідомила інформацію, але далеко не всі можуть сприймати її на слух. чи можете ви відповісти на питання до щойно прослуханої вами інформації? - Подивіться на цю ж інформацію на Слайді у вигляді тексту Слайд 4. - Як ви вважаєте, за допомогою чого дану інформацію можна представити наочно? - Молодці, подивіться на Слайд 4, перед вами таблиця. - Чи зручно сприймати інформацію? - Чи існують ще способи наочного подання інформації? Які саме? - Давайте подивимося, якими способами можна уявити цю інформацію, звернемо увагу на Слайд 5. - Діаграма. Як ви розумієте цей термін? Що для Вас означає слово діаграма? Визначення - Слайд 6 Діаграма - графічне зображення, що наочно показує співвідношення будь-яких величин. - Так як тема нашого уроку сьогодні «Стовпчасті діаграми, давайте познайомимося з цим терміном. Як ви вважаєте, яку діаграму називають стовпчастою - Молодці, зверніть увагу на Слайд 6, на ньому правильне формулювання даного терміну. |
- відповідають на питання: про здоров & про вье - відповідають на питання: екологічної обстановки, способу життя, наявності / відсутності шкідливих звичок, ...
важко відповісти
- відповідають на питання: таблиця, діаграма
- відповідають на питання: так / ні
- відповідають на питання: діаграми
- відповідають на питання: наочне уявлення даних, ...
- відповідають на питання: діаграму, представлену за допомогою стовпчиків.
|
Пізнавальні УНД: логічні: узагальнення. Комунікативні УНД: вміння з точністю виражати свої думки.
|
Діалог, фронтальне опитування |
Учні формулюють поняття «діаграма», наводять приклади її застосування |
Робота над новим матеріалом мотивація до навчальної дії, організація комунікативної взаємодії |
6 ' |
- Ми з вами на уроці почали говорити про здоров'язбереження. Щоб бути здоровим потрібно дотримуватися режиму дня. Для вашого віку є певні рекомендації, яких слід дотримуватися. На їх основі складена таблиця з розпорядку дня для школяра 6 класу. Слайд 7
- Дану таблицю можна наочно представити за допомогою діаграм. наприклад, - на Слайді 7 представлений перший вид діаграм. - У вигляді, яких фігур представлені види діяльності школяра на цій діаграмі? - Як може назвати таку діаграму? - Правильно, це графік, на осі х розташовуються види діяльності, по осі у - кількість витрачених годин. - Що ви можете сказати з приводу даної діаграми?
- на Слайді 8 представлений наступний вигляд діаграми. - У вигляді, яких фігур представлені види діяльності школяра на цій діаграмі? - Як можна називати цю діаграму? - Що ви можете сказати з приводу даної діаграми?
Лінійна діаграма: кожній лінії - виду діяльності, відповідає свій часовий показник.
- на Слайді 9 представлений наступний вигляд діаграми. - У вигляді, яких фігур представлені види діяльності школяра на цій діаграмі? Що ви можете сказати з приводу даної діаграми?
Стовпчаста діаграма: кожному стовпчику - виду діяльності, відповідає свій часовий показник. - на Слайді 10 представлений наступний вигляд діаграми. - У вигляді, якої фігури представлені види діяльності школяра на цій діаграмі? - Як можна називати цю діаграму? - Що ви можете сказати з приводу даної діаграми?
Кругова діаграма: кожен сектор представляє собою вид діяльності школяра, а розмір сектора - його часове значення.
- Ми назвали всі види діаграм які ми розглядаємо сьогодні, перерахуйте їх.
- Ми з вами познайомилися тільки з 4ми видами, а взагалі їх набагато більше. |
Учні дивляться навчальну презентацію.
- відповідають на питання: ламана лінія
- відповідають на питання: графік
- відповідають на питання: сон найтриваліший за часом, тривалість перебування на свіжому повітрі і підготовка до уроків - однакові , ...
- відповідають на питання: ліній
- відповідають на питання: лінійна - відповідають на питання: пропонують свої варіанти
- відповідають на питання: стовпчики - відповідають на питання: стовпчата діаграма - відповідають на питання: пропонують свої варіанти
- відповідають на питання: коло - відповідають на питання: кругова діаграма - відповідають на питання: пропонують свої варіанти
- відповідають на питання: графік, лінійна, стовпчата та кругова діаграми
|
Пізнавальні УНД: логічні: аналіз об'єктів з метою виділення ознак; узагальнення. Комунікативні УНД: вміння з точністю виражати свої думки.
|
Діалог, фронтальне опитування |
Учні вступають в діалог, називають основні види діаграм. |
Фізкульт-хвилинка |
2 ' |
( Слайд 11 ) Діти, встаньте і уявіть собі, що ви запрошені на бал в царство діаграм.
Станьмо, починаючи бал ми І покажемо діаграми. Підніміть руки вгору І тягніть вище, прямо, Першими заходять в зал Стовпчасті діаграми. Відразу зробіть нахил вправо одразу ж потягніться, Вліво нижче нахиліться, В лінійні перетворіться. Ось оркестр гримить для нас, Дружно всі танцюємо вальс, Поворот наліво, поворот направо ось і Кругова діаграма.
Бал наш підійшов кінця, Сядьте на свої місця. - Діти, скажіть який вид діаграм, ми забули згадати? |
- учні виконують Фізкульт-хвилинку разом з учителем
- відповідають графік і зображують його. |
Особистісні: формування свідомого ставлення до свого здоров'я. |
Спільна діяльність учителя і учнів |
Зняття напруження, втоми. |
Первинне засвоєння нових знань
|
8 ' |
Зверніть увагу на Слайд 12 , На ньому наведено таблицю «Вміст вітаміну А в продуктах харчування».
Давайте відповімо на питання по даній діаграмі: 1. Назвіть продукт, в якому міститься найменша кількість (мг) вітаміну А 2. Назвіть продукт, в якому міститься найбільша кількість (мг) вітаміну А 3. Назвіть загальний вміст вітаміну А в усіх продуктах харчування: 4. Порівняйте вміст вітаміну А в червоному перці і зеленому горосі .
- Молодці! Зверніть увагу на Слайд 13 , На ньому наведено таблицю «Вміст вітаміну С в продуктах харчування».
Нам необхідно в зошитах скласти стовпчасту діаграму за даними з таблиці. Відомо, що 50 мг вітаміну - 1 клітинка зошита. Алгоритм побудови діаграми: 1. Необхідно накреслити осі координат 2. Зробити розмітку вертикальної осі (врахувати мінімальний вміст вітаміну - 0, та максимальний - 250 мг) 3. Зобразити стовпчики для кожної величини і підписати на горизонтальній осі. (Між стовпчиками залишати проміжки). Зверніть увагу на Слайд 14, наньому показана стовпчата діаграма до заданої таблиці, порівняйте її з тою що вийшла в вашому зошиті.
- Діти, чи виникли у вас труднощі? - Якщо у вас є питання з побудови діаграми, то саме час запитати їх . |
Учні уважно дивляться на Слайд презентації.
Учні знайомляться з вмістом діаграми і відповідають на питання: - чорна смородина = 0,1 мг
- морква = 9 мг
- 9 + 2 + 0,1 + 0,4 + 6,7 = 18,2 мг
- вміст вітаміну А в червоному перці більше в 5 разів, в порівнянні з зеленим горохом.
Уважно дивляться на Слайд презентації.
Слухають алгоритм побудови діаграми.
Спільно з учителем (біля дошки) будують діаграму (в зошиті). Отриманий результат порівнюють.
- відповідають на питання: так / ні Спільне обговорення питань. |
Пізнавальні УНД: загальнонавчальних: пошук і виділення необхідної інформації, рішення робочих завдань; структурування даних; свідома побудова мовного висловлювання в усній і письмовій формі. логічні: аналіз об'єктів з метою виділення необхідної інформації. Регулятивні УНД: планування (складання плану дій); оцінка (виділення і усвідомлення учнями того що вже засвоєно, оцінка результатів роботи. Комунікативні УНД: вміння з достатньою повнотою і точністю виражати свої думки відповідно до завдань і умовами комунікації.
|
Діалог, робота з практичними завданнями по навчальній презентації |
Учні вступають в діалог. Відповідають на питання до змісту діаграми (вчаться «читати» діаграми), вчаться «будувати» стовпчасті діаграми. |
Первинне закріплення нового способу дії
|
10 ' |
- А тепер давайте подивимося, як ви засвоїли тему нашого уроку. - Для початку у мене для Вас приготовані завдання. - Завдання ви будете виконувати в зошиті. Додаток 1 - формулювання завдань (з готовими діаграмами). Слайди 15-18.
|
Слухають завдання і приступають до його виконання. |
Пізнавальні УНД: загальнонавчальних: свідома побудова мовного висловлювання. логічні: узагальнення інформації. Регулятивні УНД: оцінка (усвідомлення якості та рівня засвоєння матеріалу). Комунікативні УНД: володіння монологічною та діалогічною формами мови. |
Індивідуальна робота в зошитах |
Учні практикуються в побудові діаграм, виконують завдання в зошитах. |
Домашнє завдання формування самостійності в навчально-пізнавальній діяльності |
2 ' |
Завдання «мінімум»: №730, 736. Завдання «максимум»: - Знайти інформацію про зміст будь-якого вітаміну в продуктах харчування, оформити інформацію у вигляді таблиці і стовпчастій діаграмі (за допомогою програм Microsoft Word, Excel). Придумати не менше 3 питань за даними діаграми. Оформити всі діаграми в друкованому та електронному вигляді. Зразок оформлення - Додаток 2 |
Учні записують домашнє завдання, уважно слухають пояснення до нього. |
|
|
|
Рефлексія (Підведення підсумків уроку) |
3 ' |
- Що сьогодні на уроці ми розглянули? Які діаграми с розглянутих ви запам'ятали? В житті на практиці частіше за інших зустрічаються стовпчасті і кругові діаграми.
- Де в житті ви можете зустрітися з діаграмами?
-Діти, оцініть свою роботу на уроці. Продовжіть одну з фраз: Сьогодні на уроці:
Спасибі вам, діти, за урок. Мені з вами було дуже приємно спілкуватися. Бажаю вам успіхів. |
- відповідають на питання: визначення діаграми, визначення стовпчастої діаграми, види діаграм, ... перераховують види: кругова, лінійна, стовпчата, графік. - відповідають на питання: наводять приклади: графік роботи (чергування), темп зростання, склад виробів, ..
- відповідають на питання: оцінюють свою діяльність |
Регулятивні УНД: оцінка (виділення і усвідомлення учнями того, що засвоєно). Комунікативні УНД: вміння з достатньою повнотою і точністю виражати свої думки. |
Побудова закінченого висловлювання |
Підбивають підсумки уроку. Учні адекватно оцінюють свою діяльність на уроці. |
Додаток 1
1. Складіть стовпчасту діаграму за наступними даними.
Населення найближчих міст на 2019 рік
Місто |
Населення (тис.чол.) |
Балаклія |
28 868 |
Зміїв |
14 432 |
Ізюм |
47 231 |
Чугуїв |
32 454 |
Куп'янськ |
28 681 |
Червоний Донець |
8 804 |
Мерефа |
22 800 |
2. Складіть стовпчасту діаграму за наступними даними.
Кількість опадів в м.Балаклія, 2018 рік |
|
Місяць |
Кількість опадів (мм.) |
Січень |
50 |
Лютий |
28 |
Березень |
43 |
Квітень |
44 |
Травень |
54 |
Серпень |
56 |
Липень |
53 |
Червень |
37 |
Вересень |
29 |
Жовтень |
34 |
Листопад |
33 |
Грудень |
48 |
Відповіді:
1.
|
|
|
|
2.