Технічне обслуговування електрообладнання трактора
Технічне обслуговування освітлювальної і світлосигнальної апаратури полягає в основному у щоденній перевірці її робото здатності, яка характеризується безвідмовною роботою усіх приладів і обладнання.
При ТО-1 виконують перевірки, передбачені ЩТО, та додатково: перевіряють і в разі необхідності регулюють натяг приводного паса генератора та його кріплення на двигуні; очищ0ають від пилу і бруду зовнішні поверхні генератора, стартера, магнето, акумуляторної батареї, аналізують стан вентиляційних отворів у пробках акумуляторної батареї, рівень електроліту у її банках; оцінюють надійність кріплення та контакт наконечників проводів з вивідними клемами акумулятора.
ТО-2 охоплює всі роботи, передбачені ТО-1, а також: перевіряють стан щіток і колектора стартера й очищають їх від пилу та бруду; перевіряють встановлення фар; очищають від пилу та бруду внутрішні поверхні магнето та змащують підшипники; перевіряють та регулюють переривник магнето; регулюють зазори між електродами запальної свічки пускового двигуна, ступінь розряджання акумуляторної батареї та заряджання її від зарядного пристрою.
При сезонному технічному обслуговування додатково до операцій ТО-2 проводять: коригування густини електроліту залежно від пори року; перемикання регулятора напруги генератора у відповідне положення («Зима» - «Літо»); перевірку роботи системи передпускового підігрівання двигуна та опалювання кабіни (при ТО-3).
Для підтримки електрообладнання у робочому стані треба оберігати проводи і прилади від пилу і бруду, слідкувати за чистотою збірних одиниць енергообладнання і станом ізоляції проводів.
Необхідно регулярно перевіряти надійність кріплення електрообладнання і контрольно0вимірювальних приладів, стану з’єднувальних трубок покажчиків тиску масла; слідкувати за правильним встановленням і регулюванням фар.
Замінюючи лампи і фари, треба слідкувати, щоб всередину оптичних елементів не попадав пил і бруд. Пошкоджений розсіювач треба замінити на новий.
Слід звернути увагу на гнучкий вал, що служить приводом до тахоспідометра. При проведенні технічного обслуговування, а також при ремонті трактора слід оберігати гнучкий вал від різних перегинів і механічних пошкоджень. Несправність або недостатнє змащення є першою причиною підвищених коливань стрілки тахоспідометра.
Категорично забороняється перевіряти справність електричних ланок «на іскру».
Слід оберігати електрообладнання і прилади від попадання на них води, палива і масла. Тому категорично забороняється мити кабіну всередині струменем води.
З метою надійної роботи і рівномірної зарядки необхідно в процесі експлуатації один раз на місяць акумуляторні батареї міняти місцями. Один оаз на місяць зимою і один раз на три місяці літом, згідно із вимогами інструкції з експлуатації батарей ФЯ0.355.009ПЕ, необхідно знімати батареї з трактора для зарядки.
Правильна експлуатація акумуляторної батареї і ретельний догляд забезпечують надійний і швидкий запуск трактора, збільшують термін служби електрообладнання. Не менше одного разу на два тижні тракторист повинен виконувати наступні профілактичні заходи:
Акумуляторна батарея робото здатна, якщо забезпечує прокручування стартером колінчастого вала двигуна, підготовленого до пуску відповідно до вимог, нормально заряджається від генераторної установки; не відбувається швидкого саморозрядження; немає пошкоджень, що спричиняють витікання електроліту. Основні умови надійної роботи батарей – постійна зарядженість, певна густина електроліту і достатній його рівень, що запобігає контакту електродів з повітрям.
Під час роботи акумуляторна батарея постійно під заряджається від генераторної установки. При цьому сила зарядного струму не повинна бути більшою. Ніж це необхідно для підтримання стану повної зарядженості. Якщо ж відбувається надлишкове зарядження, то з акумуляторів виділяється багато газів, швидко знижується рівень електроліту, розпушується і викришується активна маса.
При ТО-1, але не рідше одного разу на два тижні, батареї очищають від пилу. Окислені наконечники проводів і виводів зачищають до блиску і змащують неконтактні поверхні технічним вазеліном. Наконечники щільно закріплюють на виводах, при цьому проводи повинні трохи провисати, щоб не ламалися штирі і не утворювалися тріщини в кришках і мастиці. Перевіряють рівень електроліту в кожному елементі, він повинен бути на 10…15 мм вище блока електродів. Металевим стержнем перевіряти рівень не можна. Рівень знижується внаслідок випаровування з електроліту води. Доливати можна тільки дистильовану воду, використовуючи при цьому скляний або керамічний посуд. Електроліт можна добавляти лише у випадках його витікання. Після перевірки рівня електроліту загвинчують пробки, попередньо прочистивши в них отвори.
При ТО-2, але не рідше одного разу на три місяці, перевіряють ступінь розрідженості кожного акумулятора за густиною електроліту, виміряного за допомогою денсиметра. У районах з середньомісячною температурою січня від -20º до -40ºС густина електроліту повністю заряджених батарей влітку і взимку повинна бути 1,27 г/. Влітку допускається розрядження батареї на 50%, в результаті чого густина електроліту буде знижена до 1,19 г/. Взимку батарею можна розряджати не більше ніж на 25%, чому відповідає густина 1,23 г/. При використанні батарей в районах з дуже холодним або дуже жарким кліматом густина електроліту встановлюється відповідно до рекомендацій завода-виготівника. При вимірюванні густини електроліту, температура якого понад +15ºС; до показань денсиметра потрібно додати поправку 0,01 г/ на кожні 15ºС; при температурі нижче +15ºС цю ж поправку потрібно відняти. Якщо трактор тривалий час не працює, батареї знімають згідно з вимогами спеціальної інструкції.
Забруднення електроліту під час експлуатації акумуляторних батарей призводить до посиленого їх саморозрядження, що, в свою чергу, може бути причиною необоротних змін у складі активної маси. Якщо батарея недостатньо заряджена і це не пов’язано з пошкодженням електродів, то її робото здатність легко відновити, зарядивши на стаціонарному зарядному пристрої.
Сульфітація – це утворення на поверхні і в порах пластин активної маси важкорозчинних кристалів сірчанокислого свинцю. Вони вкривають пластини щільним білим нальотом, що утруднює проникнення електроліту до активної маси. При зарядженні сульфітованого акумулятора бурхливо виділяються гази, електроліт швидко нагрівається, а густина його майже не збільшується.
Сульфітація виникає при тривалому зберіганні батареї без під заряджанням, роботі з постійним недозаряжанням, посиленому саморозрядженні, при контакті електродів з повітрям внаслідок зниження рівня електроліту. Сульфітації сприяє й підвищена густина і забруднення електроліту, а також надмірно тривале вмикання стартера. Тому, наприклад, при пуску дизеля д-240 безперервне прокручування його вала стартером не повинно перевищувати 15 с. Повторне включення стартера допускається через 1…1,5 хв. При незначній сульфітації роботоздатний стан батареї вдається відновити тривалим заряджанням струмом малої сили при зниженій густині електроліту. Сильно сульфатовану батарею відновити неможливо.
Генераторна установка працездатна, якщо забезпечує роботу підключених до неї споживачів і нормальне заряджання акумуляторної батареї. Ознаки нормальної роботи: після пуску двигуна відразу ж гасне контрольна лампа, а амперметр показує достатньо велику силу зарядного струму; через деякий час стрілка амперметра наближається до нульової поділки і так залишається при подальшій роботі; вмикання фар при середній частоті обертання двигуна не викликає відхилення стрілки в бік розряджання.
Обслуговування генераторів і реле-регуляторів полягає у періодичному огляді їх, перевірці кріплення, з’єднань проводів і натягу приводного паса і зовнішньому очищенні щіткою або вологою ганчіркою.
Промивати генератор дизельним паливом, бензином або струменем води не можна.
Протираючи генератор дерев’яною шпилькою одночасно прочищають отвори в кришках. Особливо важливо перевіряти стан проводу і надійність його з’єднання з виводами «В» («+») генератора і реле-регулятора. Пуск двигуна при порушенні цього кола призводить до різкого підвищення напруги на випрямлячі і до пошкодження його діодів.
Через 2000 мотогодин роботи трактора перевіряють стан щіток і контактних кілець генератора. Для цього від’єднують проводи від акумуляторної батареї, знімають батареї, виймають щіткотримач із щітками і заміряють їх висоту. Вона повинна бути не менша 8 мм. Сила тиску пружин, коли щітка занурена в щіткотримач так, що її торець не доходить на 22 мм до кромки, повинна бути 1,8…2,6 Н.
При необхідності комплект щіток замінюють, а контактні кільця проточують.
Під час ТО-3 трактори перевіряють і, якщо потрібно, регулюють реле-регулятор, використовуючи для цього відповідне обладнання.
При сезонному обслуговуванні тракторів перемикач посезонного регулювання реле-регулятора встановлюють у положення, відповідно до наступного сезону.
В разі відсутності зарядного струму в першу чергу перевіряють справність амперметра: під час вмикання фар при непрацюючому4 двигуні амперметр повинен показати розрядний струм. Потім перевіряють натяг приводного паса і відсутність пошкоджень у проводці і контактних з’єднаннях кола, звертаючи особливу увагу на чистоту і надійність з’єднання проводів з виводами акумуляторних батарей.
У такій же послідовності перевіряють генераторну установку при систематичному недозарядженні батареї.
Якщо під час роботи двигуна амперметр безперервно показує велику силу зарядного струму, це свідчить про несправність акумуляторної батареї або велику напругу генераторної установки. В останньому випадку відбувається постійне перезарядження батареї, що супроводжується посиленням кипіння електроліту.
Однією з причин підвищеної напруги може бути погане з’єднання реле- регулятора з «масою», тому потрібно переконатися у справності проводу і надійності контактів його з виводами «М» на генераторі і реле-регуляторі.
Якщо вказаними способами не вдається відновити нормальну роботу, то генераторну установку необхідно перевірити з використанням спеціального стенду з контрольно-вимірювальною апаратурою.