Конспект уроку. Технології 5 клас
Тема. Проектування малюнка для Різдвяного вінка методом фантазування. Графічне зображення.
Мета: освітня – сприяти формуванню вмінь і навичок використання методу фантазування; розвивальна - розвивати навички роботи з графічного зображення об'єкту проектування, виховна - виховувати і підтримувати інтерес до процесу праці.
Об'єкт праці: Різдвяний вінок.
Основна технологія: технологія виготовлення аплікації з текстильних матеріалів.
Додаткова технологія: технологія виготовлення вишитих виробів.
Обладнання: зразки ескізних рисунків, різні конструкційні матеріали, аркуші паперу формату А4, олівці (або фломастери).
Міжпредметні зв'язки: історія, народознавство, трудове навчання, образотворче мистецтво, зарубіжна література.
Очікувані результати проектної діяльності: знаннєвий – розуміє сутність методу фантазування; діяльнісний - застосовує метод фантазування під час проектування виробу; ціннісний - усвідомлює значущість виробу який виготовляється, усвідомлює розвиток техніки.
Тип уроку: комбінований.
Форми і методи: «метод Мікрофон», міні тренінг, робота в групах, бесіда.
Основні поняття: методи проектування, метод фантазування, біоформа, художнє конструювання, ескізний рисунок.
Наскрізні змістові лінії: екологічна безпека та сталий розвиток – роль матеріалів рослинного та тваринного походження, як екологічного ресурсу; здоров’я і безпека – розуміння необхідності дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця відповідно до санітарно-гігієнічних вимог;
підприємливість і фінансова грамотність - виконання різноманітних технологічних операцій та здатність уміло добирати ті з них, які дозволяють найбільш ефективно вирішувати практичні завдання.
Компетентності: спілкування державною мовою - робота в групах - з'ясовують як робота художника – конструктора при використанні природних аналогів; основні компетентності у природничих науках і технологіях - добір конструкційних матеріалів для виготовлення Різдвяного вінка; ініціативність і підприємливість - планування і виконання завдання (в групах).
Хід уроку.
I. Організаційний момент (перевірка наявності учнів, готовність учнів до уроку, наявність робочого одягу). Сторення емоціного настрою.
«Якщо запастися терпінням і проявити старання, то посіяне насіння знань неодмінно дасть добрі сходи».
Леонардо да Вінчі
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
1. Який виріб ви обрали для роботи?
2. Обґрунтуйте свій вибір.
III. Вивчення нового матеріалу
Продукти технологічної діяльності надзвичайно різноманітні. Це будинки, машини, одяг, меблі, їжа. Так як продукти діяльності дуже різноманітні, то і процеси їх проектування та виготовлення також відрізняються.
Існують такі методи проектування:
метод фантазування
метод комбінування
Методи проектування метод фокальнихоб’єктів
метод ідеальності
метод функціональних аналогій
Існують й інші методи проектування, але на уроках трудового навчання з 5 по 9 клас ми будемо ознайомлюватись із вище вказаними методами. Сьогодні ми познайомимось із цікавим, широко застосовуваним методом створення нових зразків технологічних об'єктів - методом фантазування.
Метод фантазування.
Основа методу Перенесення персонажів, техніки і подій
в інші умови
Суть методу Межує з казкою, фантастикою
Завдання методу Навчитися характеризувати предмети та
явища і пристосовувати їх до нових умов
Застосування Під час створення принципово нової
методу конструкції виробів,
придатних для роботи в нових умовах.
Метою методу фантазування є створення чогось нового, такого, чого ще не було. Основне питання фантазування — «а що, коли...». При фантазуванні ви самі створюєте будь-який сюжет, зокрема й казковий, будь-яку ситуацію, будь-яке завдання й самі розв'язуєте все це так, як захочете. При фантазуванні прийнятне будь-яке рішення. Фантазування надає цілковиту свободу, оскільки не існує заборон із боку фізичних законів і не потрібні великі знання. Класичним носієм фантазії є казка.
— Чим відрізняється казка від наукової фантастики?
У науковій фантастиці розглядаються технічно здійсненні ситуації, елементи або процеси, а в казці — будь-які. Щоправда, чіткої межі між фантастичними та реальними рішеннями так само немає. Наприклад, те, що в часи знаменитого письменника-фантаста Ж. Берна вважали фантазією, сьогодні стало буденною реальністю.
Використання методу фантазування
У творах письменників- У творах декоративно-ужитко-
фантастів вого мистецтва
У казках У дитячій літературі
У роботах сучасних винахідників
При фантазуванні можна користуватися різними прийомами.
Ось деякі з них:
— Згадайте відомі вам казки та наведіть приклади застосування такого методу.
Як приклади можна навести такі персонажі, як Дюймовочка, хлопчик-мізинчик, Гулівер, ліліпути, гобіт (зменшена людина-фермер), гном (зменшена людина-рудокоп і коваль гоблін (зменшена людина-технік, піроман, терорист із зеленою шкірою), ент (збільшена людина-дерево). Зменшувати або збільшувати можна необмежено — до нескінченно великих або малих розмірів.
Виберіть реальний об'єкт (стіл, дерево, машину тошо) і придумайте новий персонаж, використовуючи метод збільшення-зменшення. Намалюйте ескіз цього персонажа.
Виберіть кілька реальних об'єктів, визначте які-небудь їх властивості, якості та придумайте новий персонаж, наділивши його цими властивостями. Намалюйте ескіз цього персонажа.
3. Уподібнення людині об'єктів живої та неживої природи.
Виберіть реальний об'єкт неживої або живої природи (небесне тіло, автомобіль, міфічну істоту, рослину, тварину тощо)та якусь здатність людини (мислення, здатність рухатися тощо). Наділіть цей об'єкт обраною здатністю. Намалюйтеескіз цього персонажа.
— Що таке ескіз? У яких випадках ви виконували ескіз?
Ескіз — це попередній начерк, що фіксує задум художнього твору, споруди, механізму або окремої його частини. Ескіз — швидко виконаний вільний рисунок, не передбачуваний як готова робота, часто складається з безлічі перекривних ліній. Ескіз — це підготовчий начерк до твору, що відображає пошуки найкращого втілення творчого задуму. Ескіз може бути виконаний у різній техніці (простим олівцем, пастеллю, у кольорі). Ескіз завжди виконують рукою без застосування креслярських інструментів, із приблизним дотриманням пропорцій предметів. Найчастіше художникові доводиться виготовляти кілька ескізів, шоб потім вибрати найкращий варіант. Такі ескізи художники виконують на стадії художнього проектування виробу.
Ескізи виконують:
а) художники;
б) скульптори;
в) письменники;
г) модельєри.
— Чи потрібно створювати ескізи перед виконанням аплікації? Обґрунтуйте свою відповідь.
Перед виконанням аплікації на етапі художнього проектування також створюють ескіз рисунка аплікації. Такі ескізи являють собою спрощене (стилізоване) зображення реальних об'єктів та персонажів.
Найчастіше при створенні ескізів художники звертаються за ідеями до природи. Вивчення форм живої природи (біоформ) «живить» фантазію художників-конструкторів. Тваринний і рослинний світ дають багато можливостей для творчого використання їхніх ідей під час художнього проектування. При застосуванні біоформ дизайнери прагнуть відтворити в проектованому об'єкті корисні властивості, структуру, типи зв'язків, форму обраних об'єктів живої природи. При цьому вони використовують сучасні матеріали й технології.
— Як ви уявляєте роботу художника-конструктора при використанні природних аналогів (біоформ)?
Як приклад, що ілюструє використання художниками біоформ при проектуванні нових об'єктів, можна вивчити роботу дизайнера зі створення вертольота. Як природний аналог художник вибрав бабку. Художник робить детальні замальовки природного зразка — бабки, потім за допомогою формотворних ліній аналізує природну форму, змінює її й розробляє технічний проект — вертоліт.
Застосування біоформ при створенні нових промислових об'єктів.
Учні виступають із повідомленнями.
Біоформи з успіхом використовують і при проектуванні швейних виробів. Наприклад, рукави форми «кімоно». Іноді таку форму рукава називають «кажан». А створена ця форма була в результаті спостереження за кажаном. Кажан легко й вільно складає й розправляє крила. Так само комфортно почувається й рука людини в одязі з рукавом «кажан».
Популярна в наші дні застібка «липучка» (велкро) також є прикладом використання біоформ при проектуванні виробів. Вона створена за принципом реп'яха, який теж нелегко відірвати від одягу, як і розстебнути таку застібку.
У біодизайнерському процесі неминуче відтворення природних форм за допомогою об'ємних моделей. Моделі можна виготовляти з різних матеріалів (текстильні матеріали, пінопласт, глина, пластилін, дерево, метал тощо), виконувати в натуральному розмірі або в масштабі. Моделі повинні бути дешевими, з огляду на їхній тимчасовий характер, легкими у виготовленні, але міцними, тому що їх неодмінно випробовують, перш ніж запустити у виробництво. Моделі допомагають визначити, чи має виріб всі необхідні параметри чи відповідає він висунутим вимогам, і внести необхідні корективи.
IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
— Який винахід видався вам найцікавішим, найоригінальнішим?
Запропонуйте біоформи (природні аналоги) для проектування якого-небудь виробу.
V. Практична робота. Застосування методу фантазування при створенні графічного зображення виробу
5.1. Вступний інструктаж.
Інструменти та матеріали: папір, олівці, фломастери, фарби, кольоровий папір, клей, ножиці.
Послідовність виконання роботи:
1. Сьогодні ми спробуємо уявити себе чарівниками і створимо малюнок Різдвяного вінка.
2. Придумайте, та використовуючи свою фантазію, створіть ескізне зображення враховуючи те, що він круглий, а коло символізує вічне життя, яке дарує Воскресіння.
3. Придумайте оздоблення для віночка. Пригадайте, що зелень — колір життя, свічки — світло, яке освітить світ у Різдво.
4. Виконайте малюнок свого варіанта Різдвяного вінка.
5.2. Поточний інструктаж .
5.3.Заключний інструктаж.
VI. Підсумки уроку.
Метод фантазування розвиває творчі здібності, спостережливість, уяву, дозволяє реалізувати найбільш сміливі задуми. Створення ескізного рисунка дає можливість на початковій стадії проектування уявити, як буде мати вигляд
виріб, скорегувати його властивості, риси, характеристики. Доцільніше створити кілька начерків і вибрати серед них найкращий варіант: найбільш цікавий, незвичайний, гарний, простий.
VII. Домашнє завдання.
Творче завдання.
Уявіть себе в ролі дизайнера. Виберіть природний аналог (наприклад, кульбаба, гриб, риба) та спроектуйте новий технологічний об'єкт.