Конспект уроку. Тема: Народна пісня.

Про матеріал
Мета: розширити загально естетичний та музичний кругозір учнів, ознайомити їх із естетичними, жанрово-стилістичними поняттями, з життям і творчістю композиторів, музичними творами, поглибити знання музичної грамоти; розвиваюча: розвивати музичні здібності ритмічного, звукового, ладового відчуття, вокально-хорових, творчих навичок, образного сприйняття музики; виховна: формувати емоційні, естетичні, моральні, загальнолюдські та національні якості особистості національноїгордості й патріотичних почуттів, любові до рідного краю, до природи; любові до народних пісень, до народних традицій.
Перегляд файлу

Конспект уроку підготував Марущак Пилип Миколайович., вчитель музичного мистецтва «Нікопольської спеціалізованої природничо-математичної школи І-ІІІ ступенів №26»

7 клас  

Тема уроку: Народна пісня в сучасному житті.                           

 

Мета: розширити загально естетичний та музичний кругозір учнів, ознайомити їх із естетичними, жанрово-стилістичними поняттями, з життям і творчістю композиторів, музичними творами, поглибити знання музичної грамоти;

розвиваюча: розвивати музичні здібності ритмічного, звукового, ладового відчуття, вокально-хорових, творчих навичок, образного сприйняття музики;

 

виховна: формувати емоційні, естетичні, моральні, загальнолюдські та національні якості особистості національноїгордості й патріотичних почуттів, любові до рідного краю, до природи; любові до народних пісень, до народних традицій.

 

Тип уроку: урок поглиблення теми.

 

Обладнання: музичний інструмент, наочний матеріал, мультимедійна презентація.

 

Музичний матеріал: «Чом ти не прийшов» у вик. «Тріо Маренич»,

Н. Бучинської, фольк-гурту «Русичі».

 

Хід уроку.

І. Організаційний моемент

Епіграф уроку: -Чуєте, музика? Музика звучить! Музика нашого народу!

Музичне вітання.

Доброго дня український народ.

Хай із сердець наших ллється знов щиро,

Муза, яка підійме до висот.

Доброго дня, доброго дня,

Музо, яка підійме до висот.

II. Оголошення мети уроку.

1.Слова вчителя

- Діти, сьогодні незвичайний урок, бачу ви вже помітили, що на екрані немає теми уроку.

Розгадайте анаграму і дізнайтеся тему уроку. (Розгадування анаграми учнями)

 «Р О Д Н А Н А   Н Я С П І    В     Н О М У С Ч А С У      Т Т І Ж И»

(«НАРОДНА ПІСНЯ В СУЧАСНОМУ ЖИТТІ»)

- Сьогодні, перед вами стоїть завдання – поглибити знання про особливості розвитку народної пісні.

 

Народна пісня, дума чи романс
У душу ллється і заполоняє.
Та заворожує, чаклує нас,
І в саме серце раптом проникає.
Сльоза накотиться, не зупинить...
Десь винирне з душі неждано.
Услід за піснею душа летить...
А серце рветься невблаганно.
Так солодко тоді душа щемить,
А музика, мов хвиля, нагортає.
Струна чарівна в серці забринить
І ні для чого місця більш немає...
А хвиля музики несе удаль.
В ній розчинитись хочеться й летіти.
У музиці життя, любов, печаль,
Й душа стає, немов тендітні квіти.

Н.Красоткіна

- Чи любите ви народні пісні?

- Чим відрізняється народна пісня від сучасної?

ІІІ. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.

- Про що розповідається в народних піснях?

- Які жанри народних пісень ви знаєте?

Давайте ми разом вирішимо проблему:

- Чи потрібна в сучасному житті українська народна пісня, чи є в неї шанс на існування?

 

ІV. Оголошення теми, мети уроку.

-  Чи можливо уявити Україну без пісні? Україна... Це не тільки тихі води і ясні зорі, кучеряві верби і золоті поля пшениці... Це Богом обдарований народ, який уміє працювати і відпочивати.

     Але народна пісня створена в давні часи. Який вік її існування? Життя змінюється.

-  Сьогодні, ми поговоримо про народну пісню в сучасному житті і про роль народних джерел в становленні української естради. Може, можна й обійтися без народної пісні?

 

V. Вивчення нової теми.

1. Слово вчителя

- Ніхто не здивується, коли я скажу, що душа України — це її радісна, щира, інколи тиха й сумна пісня. Усе наше життя, уся наша історія увіковічена в ній. Ще задовго до того, як люди почали читати й писати, вони оволоділи усним мовленням, а відтак, помітивши красу й милозвучність голосу, почали освоювати пісенну майстерність. Усе життя народу, а особливо нашого українського, супроводжують пісні. Їх співали, коли хтось народжувався,  помирав, коли кохав, відпускав або знову зустрічав. Не існувало такого людського почуття, яке б не змогло лягти на пісенні рядки. Наші пращури знали й завжди пам’ятали про те, що щира пісня лікує, допомагає витримати негаразди та неприємні сюрпризи долі, тому страх і горе ніколи довго не затримувались в українській хаті. Навіть козаки, збираючись на війну, завжди починали свій похід з пісні, бо були впевнені, що вона допомагає сконцентруватись, заспокоїтись, зібратися з думками й поверталися також з радісною, веселою піснею, яка означала перемогу  війська.

Не можна говорити про пісні й не сказати про їхню роль у збереженні історії нашого народу. Як казала Ліна Костенко у своєму романі «Маруся Чурай», що українська історія написана «плугом, шаблею, мечем, піснями».

-Так, дійсно, саме піснями. Нашими літописцями були кобзарі та звичайні люди, імена деяких ми й досі пам’ятаємо. Скільки б усього забули, не почувши їхніх пісень. Зараз саме ці пісні — це наш здобуток, про який ми не маємо жодного права забувати.

Пісні породжувались подіями та явищами суспільного життя, громадського й родинного побуту, трудовою діяльністю, боротьбою проти іноземних загарбників і палкою любов'ю до Вітчизни. 

 

2. Музичний кросворд.

  • Давайте пригадаємо деякі жанри народних пісень, а допоможе нам в цьому музична кросворд.
  • Прослухайте фрагменти народних пісень, визначте жанр  і заповніть кросворд.

 

 

1

 

 

 

 

 

 

н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

а

 

 

 

 

 

 

 

                                                         п і с н я

 

  1. Укр. нар. пісня «За світ встали козаченьки» (історична)
  2. Укр. нар. пісня «Грицю,Грицю,до роботи»(жартівлива)
  3. Укр. нар. пісня «Гойда, гойда-гой» (колискова)
  4. Укр.нар.пісня«Щедрик»(календарно-обрядова),(обрядова)
  5. Укр. нар. пісня «Чом ти не прийшов» (лірична)

 

3.Слова вчителя

Українська пісня здобула визнання в цілому світі. За допомогою мовних засобів, художньої уяви та фантазії людина, вкладала в мелодії власні спостереження за природою, навколишнім світом, а також емоції та почуття, що вирували в її серці. Жанрів народної пісні звичайно більше, ніж ті , що ми пригадали. Але «наймолодшим» різновидом українських народних музично-поетичних творів є ліричні пісні. Лірична побутова пісня присвячена темі сімейно-побутових стосунків.

 Народна пісня стала джерелом натхнення багатьох співаків. Ліричну народну пісню «Чом ти не прийшов» ви слухали у виконанні найвідомішого в 70-тих роках ХХ століття гурту «Тріо Маренич».

4. Розповідь про Тріо Мареничів.

Творчість тріо Мареничів - яскрава сторінка літопису української пісні. До гурту входили Валерій Маренич, його дружи­на Антоніна та її сестра Світлана Сухорукова. Мареничі поновили традиції ліричної естрадної пісні, пісні-романсу.

Тріо  розпочало свою діяльність з концертних виступів у Луцьку, згодом взяли участь в огляді вокально-інструментальних ансамблів у Харкові, де здобули перемогу, а в 1976 році з'явилися на телеекранах. Це був початок їхнього тріумфального успіху. На початку творчості Тріо Мареничів виконувало пісні народів світу, поп-шлягери та українські народні пісні у власному аранжуванні. У 1979 році вийшла перша платівка гурту. Того ж року ВІА «Тріо Маренич» представляли радянську Україну на Євробаченні із піснями «Ой у гаю при Дунаю» та «Несе Галя воду». Проте незабаром їм було офіційно заборонено виступати поза межами Волинської області через їхні уподобання до пісень січових стрільців та небажання співати радянські патріотичні пісні. На довгий час тріо зникло з ефіру.

На початку 1994 року Мареничі відмітили 20-річчя творчої діяльності великими концертами у столичному палаці «Україна» та здійснили серію записів своїх пісень, як старих хітів, так і нових, написаних Антоніною Маренич. У 1998 році вийшов компакт-диск Мареничів «Три тополі» з піснями 80-х років. Всенародно улюблени­ми стали — «Сиджу я край віконечка»,«Посилала мене мати», «Ой у гаю при Дунаю», «Несе Галя воду», «Ой під вишнею», «Тиша навкруги», «Чом ти не прийшов».  У 2003 році учасники тріо вже стали народними артистами України, проте наступного року тріо розпалося. Творчість  Мареничів розкрила нові грані ліричної естрадної пісні й сприяла подальшому розвитку цього жанру в Україні.

 

Народні ліричні пісні у репертуарі багатьох сучасних українських виконавців. Так відома вітчизняна співачка, народна артистка України Наталія Бучинська виконує на своїх концертах сучасні пісні українською, російською, вірменською, англійською, французькою мовами, а також улюблені українські народні пісні.

Послухаємо в її виконанні пісню «Чом ти не прийшов».  

5. Слухання музики.

- Прослухайте виконання цієї пісні Наталією Бучинською – відомою вітчизняною співачкою, народною артисткою України. Співачка виконує пісні українською, російською, вірменською, англійською, французькою мовами. Слухання: укр..нар.пісні «Чом ти не прийшов» у виконанні «Тріо Мареничів».

Слухання: укр..нар.пісня «Чом ти не прийшов» у виконанні Наталії Бучинської.

 

6. Аналіз-інтерпретація музики.

-  Яке враження справила на вас ця пісня?

-  Якими є образний зміст, характер пісні?

-  Чим відрізняється сучасне виконання народної пісні? Що змінилося?

Порівняйте виконання пісні тріо Мареничів з виконанням Н.Бучинської.

- Чим відрізняється сучасне виконання народної пісні? Що змінилося?

 

VІ. Вокально-хорова робота.

  • Сьогодні ми розучимо і виконаємо пісню «Чом ти не прийшов».
  1. Розспівування.
  2. Розучування пісні по куплетах. Виконання під акомпанемент  музичного інструмента (фортепіано або гітари).

 

VІІ. Музична скарбничка.

Популяризацією народної музики займається і український фольк-гурт «Русичі», який виконує українські пісні в різних стилях, з елементами сучасних гармоній і ритмів.

1. Розповідь про гурт «Русичі».

Русичі — український фольк-рок- і фанк-гурт з міста Білгород-Дністровський (Одеська область). Перший виступ відбувся 2005 року.

Метою творчої формації гурту є популяризація народної музики, донесення до широкого загалу слухачів великого обсягу музичної творчості, яка сягає своїм корінням в глибоке та сильне своєю енергетикою минуле. В основі репертуару давні мелодії з елементами сучасних гармоній та ритмів. Жанри: фолк, рок, фанк, диско, реґі, панк і елементи джазу.

 

 

Слухання музики.

Українська народна пісня «Чом ти не прийшов» у виконанні  фольк-гурту «Русичі».

  • Як змінилася народна пісня?
  • В якому стилі виконана пісня?
  • Яке виконання сподобалося більше? Чому?

 VІІІ. Підсумок уроку.

- Поясніть, як ви розумієте вислів Олександра Богачука:
«Хто спів черпає із джерел народу,
Вклоняється їм серцем і чолом, —
Той сам стає від роду і до роду
Народним невичерпним джерелом»

Народ свято береже свої пісні, які є виявом його споконвічних прагнень до справедливості, добра і краси. Вони відзначаються великою художньою силою, глибокою емоційністю і живуть століттями, хвилюючи нові покоління людей чарівною силою своєї поезії. Честь і хвала українському народові, який створив ці скарби, і ми можемо з гордістю ділитися ними з усім світом, викликати подив і захоплення.

 - Сьогодні, ми познайомилися з ліричною народною піснею  «Чом ти не прийшов ». І зрозуміли, що виконання може бути різним – від автентичного до осучасненого за допомогою музичних естрадних прийомів.

1.) Запитання до учнів.

  1. До яких жанрів народної музичної творчості належать укра­їнські народні пісні, що прозвучали сьогодні на уроці?
  2. Які характерні риси сучасної української популярної музи­ки найочевидніше підтверджують її походження із народ­них джерел?
  3. Яке місце у вашій родині займають українські народні піс­ні?

2.) Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.

ІХ. Домашнє завдання\

Прислухайтесь, шануйте і поважайте народну пісенну творчість — скарбницю нашої мудрості, нашої історії. Минають віки, змінюються покоління, а народна пісня залишається.

Підготуйте розповідь про улюблену українську народну пісню у виконанні відомих спі­ваків.             

 

doc
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Додано
27 грудня 2022
Переглядів
721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку