Конспект уроку. Тема: Склад. Основні правила переносу.

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів щодо складу, удосконалювати вміння ділити слова на склади, визначити склади відкриті й закриті, опрацювати основні правила переносу слів; виробити в учнів комунікативні мовні компетенції; на основі опорних конспектів та застосування мнемотехніки розвивати уміння ефективно і самостійно вчитися; продовжувати роботу над удосконалюванням усного і писемного мовлення; збагачувати та уточнювати активний словник; підвищувати мовленнєву культуру учнів; виховувати інтерес до результатів власної праці. Тип уроку: формування вмінь і навичок Задача: забезпечити активне володіння учнями держаною мовою; формувати національно свідому, духовно багату особистість, яка володіє вміннями і навичками вільно, комунікативно виправдано користуватися мовними засобами рідної мови.
Перегляд файлу

Тема. Склад. Основні правила переносу.

Мета:

  • поглибити знання учнів щодо складу, удосконалювати  вміння ділити слова на склади, визначити склади відкриті й закриті, опрацювати основні правила переносу слів; виробити в учнів комунікативні  мовні компетенції;
  • на основі опорних конспектів та застосування мнемотехніки розвивати  уміння ефективно і самостійно вчитися; продовжувати роботу над удосконалюванням усного  і писемного мовлення; збагачувати та уточнювати активний словник;
  • підвищувати мовленнєву культуру учнів;  виховувати інтерес до результатів власної праці.

Тип уроку: формування вмінь і навичок

Задача: забезпечити активне володіння учнями держаною мовою; формувати національно свідому, духовно багату особистість, яка володіє вміннями і навичками вільно, комунікативно виправдано користуватися мовними засобами рідної мови.

                                  Хід уроку:

1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Гігієна навчальної праці.

Емоційне налаштування дітей.

Вчитель: Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

    Прикріпляю на дошці смайл "Радість" і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.

http://3.bp.blogspot.com/-gTGJAz4giKk/UQUZzbisN8I/AAAAAAAAAAM/V-yDPHz13pk/s1600/Smiley.svg.png

- А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

Щоб не просто слухали, а чули.

Щоб не просто дивилися, а бачили.

Щоб не просто відповідали, а міркували.

Дружно і плідно працювали.

            

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

  1. Розгадування загадки.

Я місце, де лежать товари,

Звичайно в тарі чи без тари.

А мій омонім є у слові.

Один чи кілька звукфів в слові.
   (СКЛАД)

  1. Опитування “Закінчіть речення”.

“На уроці я хочу навчитися”...

(Використовуючи метод “Мікрофон”.)

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1.Бесіда

Діти, що ви робите, коли під час написання ціле слово не поміщається в рядку?

Ми намагаємося перенести його частину в інший рядок. Пригадайте, що в таких випадках треба зробити? (поділити слово на склади)

Поділивши слово на склади, його легко перенести з рядка в рядок.

2.  Відгадайте загадки. Слова-відгадки запишіть і поділіть  на склади. Які слова  не можна поділити?

1). Срібний кинджал хвильку в хаті полежав - і зовсім розтав.( Бурулька )

2). Що то за гість, що тепло їсть? (Мороз )

3). Коли  мене нема - чекають, а коли  прийду – тікають. ( Дощ )

4).Одно рядно сім баб тягло.(Хмара)

3.Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібно на уроці

- Пригадайте, що таке склад?

(частина слова, що вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря).

-  Складання на дошці опорної схеми 1   

Висновок: Відкритий склад закінчується на голосний.

                  Закритий склад- на приголосний.

                   Слово дощ не можна поділити на склади.

ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

- Для того, щоб перенести частину слова, недостатньо вміти поділити його на склади — треба ще й знати правила переносу.

Сьогодні ми про це і дізнаємося на уроці.  

 V.СПРИЙМАННЯ  Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

    1) Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань із базовими.(С.84)

Вправа 2 (усно) Поділіть слова на склади та визначте, які з них відкриті, а які закриті.

Вправа 3  Робота в парах (Запиши слова в три колонки:1) з двома складами, 2) з трьома складами; 3) чотирьма складами)  Фразеологізм: Мати порожню макитру(бути нерозумним, не розсудливим)

   Формулювання учнями правил переносу.

Ми вже сказали, що слова на письмі переносять із рядка в рядок за складами. При переносі частин слова слід додержуватись певних правил. Давайте спробуємо сформулювати ці правила.

(на дошці опорна схема «Правила переносу частин слова»)

                           Правила переносу частин слова

 Отже, сформулюємо  правило:

- односкладне слово з одного рядка в інший не переноситься.

-  Чи можна їх при переносі слова розривати буквосполучення ДЖ, ДЗ?                (  під-зем-ний,   хо-джу, ґу-дзик)?

- Буквосполучення йо, ьо НЕ МОЖНА розривати, якщо вони позначають один  звук. Якщо ж  дж, дз не становлять одного звука (це буває, коли д належить до префікса, а ж або з —до кореня), то їх розривати можна: над-звичай-ний (а не на-дзвичайний)

 - Сформулюймо правило при переносі слів з апострофом.

3)  Робота з підручником.

 Усвідомлення     теоретичного матеріалу в процесі зіставлення           

- А зараз, прочитаймо правила переносу частин слова, що подані у підручнику.

- Яке правило ми не назвали? Прочитайте ще раз це правило.

- А якого правила, серед тих які ми назвали, немає  у підручнику? (Апостроф і м’який знак при переносі не відокремлюються від попередньої букви)

Вправа 4. Запишіть слова, позначте рискою всі можливі місця переносу з рядка в рядок.

VI СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Вправа 5.Поділіть слова на склади, а потім - на частини для переносу, де це можливо.

Узагальнююча бесіда за опорною схемою

- Назвіть правила переносу частин слова. Наведіть приклади.

- Яка роль наголосу у словах? Що він допомагає зробити? (допомагає зрозуміти значення слів)

Творча робота. Поділіть зазначені слова на склади, запишіть фонетичною транскрипцією. Визначте, який звук є спільним для всіх слів у кожному рядку.

1) Батько, сіяти, яблуко, кістка; 2) лісовик, уїдливий, їхати, пісня.

VII. РЕФЛЕКСІЯ

Метод «Експрес = висновок»

  • Сьогодні на уроці я дізналась про…
  • Найбільш цікавим було …
  • Я намагався(лась)…
  • Я зрозумів(ла,) що…
  • Урок запам’ятається мені тим, що…

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

 Правила параграфа. Скласти казку про склад.

Вправа с. 84(будинок)

IХ.   ОЦІНЮВАННЯ

 

 

http://3.bp.blogspot.com/-gTGJAz4giKk/UQUZzbisN8I/AAAAAAAAAAM/V-yDPHz13pk/s1600/Smiley.svg.png

 

doc
Додано
2 грудня 2022
Переглядів
736
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку