Підготувала і провела
вчитель математики
Ховдій В.О.
Тема: Теорема Піфагора. Розв’язування задач.
Мета:
Тип уроку: урок формування та вдосконалення компетентностей
Обладнання: інтернет-ресурси, QR-коди, презентація, відео.
Хід уроку
Доброго дня, любі діти.
Давайте глянемо навкруги. Чи бачимо ми щось, що пов’язує нас з геометрією?
Світ, що нас оточує, - це світ геометрії. Тому запрошую вас до його пізнання. І нехай сьогоднішній урок стане ще одним віконцем у дивовижний і цікавий математичний простір.
Я сподіваюсь на нашу співпрацю, свідоме засвоєння матеріалу уроку.
Давайте згадаємо, на попередньому уроці ми вивчили: теорему нареченої, теорему німфи, теорему метелика, теорему 100 биків, «втечу убогих» і «міст ослів».
Ви мені скажете: « Ні. Ми вивчили одну теорему – теорему Піфагора».
Цілком вірно: ці назви стосуються всього однієї теореми. І як ви здогадалися – ця теорема носить назву – теорема Піфагора.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Давайте перевіримо як ви засвоїли пройдений матеріал. Для цього виконаємо тест в телефонах(посилання в нашій групі ).
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо працювати над застосуванням теореми Піфагора.
Ми перевіримо, наскільки добре вивчили та зрозуміли цю визначну теорему, а також спробуємо здобути навички використання цієї теореми для розв’язування задач; познайомимося з людиною, ім'я якої носить дана теорема; спробуємо запам’ятати найпоширеніші піфагорові трійки та використати їх в задачах, що може стати вам у нагоді при складанні ЗНО.
Тому записуємо тему сьогоднішнього уроку.
А гаслом цього уроку я обрала слова чоловіка, якого довгий час не допускали до участі до змагань з боротьби через його малу масу, та який завдяки своїй наполегливості зумів стати врешті-решт стати олімпійським чемпіоном:
Піфагор
ІV. Актуалізація опорних знань
Хто є автором цих слів? Дати відповідь на це запитання допоможе нам інтерактивна вправа «Вірю – не вірю».
Перед вами з’являються повідомлення, якщо відповідь правильна, ми виписуємо літеру під знаком «+», якщо неправильна, під знаком «-».
Запитання. |
+ |
- |
|
А |
У |
|
К |
П |
|
Е |
О |
|
І |
Я |
|
К |
Ф |
|
Р |
Н |
|
Б |
Г |
Розгадаємо анаграму. З літер, які ви виписали, складемо прізвище автора слів, які ми взяли гаслом нашого сьогоднішнього уроку.
Так ці слова належать Піфагору.
Отож, удачі нам усім, і хай вона буде не тимчасовою!
V. Вивчення нового матеріалу.
Повідомлення вчителя.
Ми добре знаємо сторони Єгипетського трикутника 3, 4, 5.
А чи є ще такі трійки чисел? Відповідь на це запитання знайшли мудреці Стародавнього Вавилону. Знав це і Піфагор. Один із шляхів вирішення рівняння х2 + у2 = z2 в цілих числах виявився доволі простим. Запишемо підряд квадрати натуральних чисел, відділивши їх одне від одного комами. Під кожною комою запишемо різницю між послідовними квадратами.
1, 4, 9, 16, 25, 36, 49, 64, 81, 100, 121, 144, 169, 196
3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27
(3,4,5) (5, 12, 13)
Це Піфагорові трійки.
Ще одна трійка відома ще в Стародавньому Єгипті – (7, 24, 25).
Ці формули – правила були відомі вже дві з половиною тисячі років тому. А використовувати цей спосіб знаходження Піфагорових трійок є дуже простим і цікавим.
VІ. Розв’язування задач.
На дошці записані задачі з розв’язаннями, які містять помилки. Знайти і виправити помилки.
Знайти ЕК.
Інтерактивна вправа https://learningapps.org/display?v=pbcoejk5c21
Колективне виконання:
Робота в групах:
Група 1:
Група 2:
Група 3:
Колективне виконання:
Завдання індійського математика XII століття Бхаскары
«На березі річки росла самотня
тополя.
Раптом налетівші вітри зламали
Її стовбур.
Бідна тополя впала, утворивши
кут між стовбуром і поверхнею
води річки.
Запам'ятай тепер, що в цьому
місці річка
У чотири лише фута була шириною.
Верхівка зламалася, залишивши всього
три фути від усього стовбура.
Прошу тебе, швидше мені скажи:
Яка висота тополі?»
(Відповідь:8 м)
Індивідуальне виконання.
"Сталося деякій людині до стіни сходи
прибрати, стіни ж тієї висота була 117
стоп. І узяв він драбину завдовжки 125
стоп. І дізнатися він хоче, на скільки стоп, цю
драбину нижнім кінцем від стіни
відставити треба".
(Відповідь: 44 стоп)
ІV. Домашнє завдання.
ІV. Підсумок уроку.
Отже, сьогодні ви побачили застосування найвідомішої теореми планіметрії – теореми Піфагора. Тому люди пам'ятають Піфагора дві з половиною тисячі років. Ось чому серед знаменитих олімпійських чемпіонів він довго залишиться найвідомішим, тому що йому випало щастя перемогти не тільки супротивників, але й перемогти час.
Причина популярності теореми Піфагора триєдина – це краса, простота і значущість.
Діти, попереду у вас ще багато різних теорем життєвих та геометричних. Можливо, з часом теорема Піфагора буде здаватися вам дуже простою. Але сьогодні ви подолали певний рубіж, ви стали розумнішими на цілу теорему – теорему Піфагора, – цікаву, могутню, вічну. Дякую всім за урок!
А закінчити урок я хочу словами:
Життя – театр, а всі ми в нім актори,
Ми знаємо багато різних див,
Та пам’ятати будем Піфагора,
Що теорему «золоту» створив.
Ось і закінчився наш урок.
Час невпинно й швидко так летить.
Ви до знань зробили новий крок.
Хай у всьому завжди вам щастить!