Основні несправності систем охолодження та мащення: ознаки, причини, способи виявлення і усунення.
Ознаки несправності:
• перегрівання двигуна;
• переохолодження двигуна;
• недостатній рівень охолодної рідини;
• нещільності в з'єднаннях патрубків зі шлангами;
• натяг паса вентилятора;
• заїдання термостата й жалюзі.
Перегрівання двигуна відбувається через несправності не тільки системи охолодження, а й систем живлення, запалювання та мащення. Недостатнє охолодження двигуна й, як наслідок цього, закипання охолодної рідини в системі можуть зумовлюватися:
/ недостатньою кількістю її в системі охолодження;
/ пробуксовуванням паса вентилятора в разі слабкого його натягання або внаслідок замаслювання;
/ забрудненням або відкладенням накипу в системі;
/ неправильною роботою термостата.
Переохолодження двигуна може спричинюватися несправною роботою термостата або заїданням жалюзі у відкритому положенні.
Недостатній рівень охолодної рідини у верхньому бачку радіатора спостерігається в разі витікання її із системи охолодження або википання. Витікання охолодної води із системи може відбуватися крізь сальники, нещільності в з'єднанні патрубків, зливальні краники та пошкоджені ділянки радіатора. Течу внаслідок спрацьовування сальників виявляють за підтіканням охолодної рідини крізь контрольний отвір у нижній частині корпусу насоса.
Нещільності в з’єднаннях патрубків зі шлангами усуваються затягуванням хомутиків а краники, що пропускають рідину, притираються
Пошкоджений радіатор треба зняти й здати в ремонт.
Натяг паса вентилятора вважається правильним, якщо він прогинається на 8...10 мм при натисканні рукою
Пас може пробуксовувати також у разі потрапляння на нього й шківи мастила
Унаслідок заїдання термостата в закритому положенні припиняється циркуляція рідини крізь радіатор. У цьому разі двигун перегрівається, а радіатор залишається холодним. Через заїдання термостата у відкритому положенні двигун переохолоджується
Жалюзі заїдає через недостатнє мащення або несправність привода.
Основні несправності систем мащення двигуна
Ознаки несправності — зниження або підвищення тиску оливи.
Мащення може погіршуватися внаслідок потрапляння сконденсованого палива, частинок нагару, обсмолення тощо. Діагностують технічний стан системи мащення за допомогою контрольного манометра й за кольором оливи.
Зниження тиску оливи може бути наслідком:
/ підтікання оливи в оливній лінії;
/ спрацьовування оливного насоса й підшипників колінчастого
та розподільного валів;
/ малого рівня оливи в піддоні картера;
/ недостатньої її в'язкості;
/ заїдання редукційного клапана у відкритому положенні.
Підтікання оливи виникає в місці нещільного затягування штуцерів і пробок або відбувається через тріщини в оливопроводах. Для усунення підтікання штуцера й пробки їх треба підтягнути, а трубки з тріщинами — замінити. Несправності насоса, редукційного клапана та підшипників усувають у ремонтних майстернях.
Малий рівень оливи в піддонах може бути наслідком вигоряння оливи, витікання її крізь нещільності сальників колінчастого вала й місця пошкодження прокладки.
Забруднену оливу або оливу недостатньої в'язкості слід замінити.
Підвищення тиску оливи в системі відбувається внаслідок:
/ засмічення оливопроводів;
/ застосування оливи підвищеної в'язкості;
/ заїдання редукційного клапана в закритому положенні.
Засмічені оливопроводи прочищають (у розібраному двигуні) дротом, промивають гасом і продувають стисненим повітрям.
Щоб перевірити справність покажчика тиску оливи, замість однієї з пробок центральної лінії треба вкрутити штуцер контрольного манометра й, запустивши двигун, зіставити покази контрольного манометра та покажчика тиску оливи.