Тема: Трикутники. Види трикутників
Мета:
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, презентація до уроку.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів
Дорогі учні сьогодні ми будемо подорожувати країною «Трикутників»
Щоб творити потрібну справу,
Щоб у житті не траплялось невдач,
В похід відправляймось сміливо,
В світ загадок і складних задач.
І не біда, що йти далеко,
Не страшно, що дороги ці важкі.
Досягнення й великим людям
Ніколи не були легкі.
Учні классу об’єднані у три групи згідно їх побажань та інтересів, «Теоретики», «Практики», «Лірики»
ІV. Повторення та систематизація знань
Група «Теоретики»
Скажи мені - ія забуду.
Покажи мені -
і я запам’ятаю.
Залучи мене - і я навчуся.
Китайська мудрість
Слово трикутник геометри називають два різні поняття: і замкнену ламану з трьох ланок, і внутрішню частину площини, обмеженою такою ламаною.
Трику́тник у евклідовій геометрії — три точки, що не лежать на одній прямій, і три відрізки, що їх сполучають. Трикутник з вершинами A, B, і C позначається ABC. Трикутник є многокутником. В евклідовій геометрії трикутник однозначно задає площину. Всі трикутники двовимірні.
Основні відомості про трикутники були наведені Евклідом в його праці «Елементи» біля 300 до н. е.
Трикутник (італ. triangolo) — ударний музичний інструмент у вигляді зігнутого трикутником стального друту (діаметр 8-10 мм), який вільно підвішують та вдаряють по ньому металевою паличкою. Звук трикутника — невизначеної висоти, дзвінкий, блискучий і в той же час ніжний. Розрізняють малий (довжина основи — 150 мм), середній (200 мм) та великий (250 мм).
Одна згадка про це місце викликає у людей різні почуття й уявлення: зіткнення з чимось таємничим, потопаючі кораблі та зниклі літаки, викривлення в часі-просторі, недовіра, страх і бажання дізнатися істину про природу цих містичних явищ.
Бермудський трикутник - район в Атлантичному океані, в якому, нібито, відбуваються таємничі зникнення морських і повітряних суден. Він обмежується районом від Флориди до Бермудських островів, далі до Пуерто-Ріко і назад до Флориди через Багами. Аналогічний «трикутник» в Тихому океані називають диявольським. Висуваються різні гіпотези для пояснення цих зникнень, від незвичайних погодних явищ до викрадень інопланетянами.
Незважаючи на те, що говорять ніби математика суха наука,геометричні фігури ми можемо спостерігати скрізь.
Проходять століття, але роль геометрії в архітектурі не зменшилась. Вона як і раніше залишається її ''граматикою'’.
Переглянемо декілька знімків, на яких можемо побачити зображення трикутника в архітектурних спорудах.Трикутник також є поширеним символом на писанках. У ньому втілена ідея триєдності Всесвіту: неба, Землі і води. Цей знак також символізує батька, матір та дитину. Це - символ божественної Трійці. Сяйво у вигляді трикутника - атрибут Бога-Отця. Рівнобічний трикутник символізує завершеність.Трикутник, обернений вершиною вгору є сонячним і має символіку життя, вогню, полум'я, чоловічої основи, духовності. Трикутники часто розміщені на писанках в основі «вазонків», «дерева життя"
Трикутник – одна з перших геометричних фігур, про властивості якої людство дізналося ще в давнину. Задачі про трикутник були знайдені у давньогрецьких папірусах, старовинних індійських книгах. У папірусі Ахмеда згадується про рівнобедрений і прямокутний трикутники, давні вавилоняни 4000 років тому вже знали про властивість кутів при основі рівнобедреного трикутника. Уже кілька тисяч років тому єгиптяни знали, що коли сторони трикутника дорівнюють 3, 4 і 5 одиничним відрізкам, то такий трикутник прямокутний. Землеміри Стародавнього Єгипту для побудови прямого кута ділили мотузку вузлами на 12 рівних частин і кінці зав’язували. Потім мотузку розтягували на землі так, щоб утворився трикутник зі сторонами по 3, 4 і 5 поділок. Більший з кутів утвореного трикутника – прямий. Ребра бічних граней єгипетських пірамід утворюють майже рівносторонні трикутники.
Трикутник - символ тріади, символ святої Трійці, вогню, прагнення до вдосконалення. Він міг символізувати воду, дощову хмару, богиню неба. Його символіка відповідає символіці числа 3.
Трикутники можна розрізняти ( класифікувати ) за видами їх кутів. Що нам скажуть лірики про це?
Поглянь на цю фігуру -
У неї всього три:
Три сторони, вершини,
А отже, три кути.
Це найпростіший многокутник,
І зветься він трикутник.
Серед многокутників багато.
А як же нам їх розпізнати?
Просто треба класифікувати
Я трикутником зовуся ,
Трьома кутами я горжуся.
Коли вони гострі,
тоді я - гострокутний,
Коли один з них тупий ,
тоді я - тупокутний.
Коли один прямий я маю,
то прямокутним величаюсь.
Трикутники можна класифікувати не лише за видом кутів, а й за його сторонами.
Класифікація трикутників
За кутами |
За сторонами |
||||
гострокутний |
прямокутний |
тупокутний |
різносто-ронній |
рівнобедре-ний |
рівносто-ронній |
|
|
|
|
|
|
Група «практики»
Найдосконаліший мозок іржавіє без дії.
Шерлок Холмс
Рівні трикутники мають рівні відповідні кути й рівні відповідні сторони.
Існує три ознаки рівності трикутників, записані як теореми:
-Третя ознака. Якщо три сторони одного трикутника відповідно рівні трьом сторонам іншого трикутника, то такі трикутники рівні.
ЗАДАЧА 1.
Дано: Коло ( А, R=АС). Довести: АВС = АDМ
ЗАДАЧА 1. Один з кутів рівнобедреного трикутника дорівнює 74°. Знайти решту кутів трикутника.
ЗАДАЧА 2. Один з кутів рівнобедреного трикутника дорівнює 91°. Знайти решту кутів трикутника.
Аналізуючи умову, учні мають відкинути випадок, коли даний кут є кутом при основі, оскільки він суперечить теоремі про суму кутів трикутника.
Чи вірите ви, що…
Запитання:
а) Скільки всього трикутників зображено на малюнку ? (Відповідь: 10)
б) Скільки серед них рівнобедрених ? (Відповідь: 2)
в) Скільки на цьому малюнку прямокутних трикутників ? (Відповідь: 4)
ГРУПА «ЛІРИКИ»
Знай, наука – велика сила,
Вона – дівчина строга й красива.
Цінувати потрібно години,
щоб не сплинули марно хвилини!
Трикутники, кола, квадратики
Ми вивчаєм на уроці математики.
Вчитель каже: «Ось трикутник,
Діти подивіться,
Треба виміряти градус,
Щоб не помилитись».
Щоб зробити всі заміри
Ми дістанем транспортири.
І ми вивчемо тоді
Гострі і тупі кути.
Хто король?
Сперечалися фігури,
Аж здригалася земля!
На змаганнях у три тури
Вибирали короля.
На цю роль претендували
Три династії фігур.
Ой, який же галас зняли,
Щоб потрапить в другий тур!
Перший тур – він не простий,
Він найголовніший.
Треба було довести,
Хто з них найстаріший.
Всі гуртом зійшлись на тому,
Що це прямокутник.
Незважаючи на втому,
Слово взяв трикутник.
Та багато родовитий,
Аж сказати страшно!
Називають за кутами
Весь мій рід могутній:
Гострокутний, тупокутний,
Навіть прямокутний.
І не варто вам панове,
Сперечатись з нами,
Нагадаю про рід знову:
Я за сторонами
Рівнобедрений трикутник і рівносторонній.
Так скажіть же, добрі люди,
Чи ми не достойні?!
Як закінчились змагання,
Не почули через гам.
Хто отримав там визнання,
Це судити, діти, вам
„Найкращий спосіб вивчити що-небудь –
це відкрити його самому.”
Д. Пойа
V. Підсумок уроку
Як ми дізналися трикутник – це фігура, яка використовуться не тільки в геометрії, а й у музиці архітектурі та інших науках.
«Музика може возвеличити або заспокоїти душу,
Живопис – радувати око,
Поезія – пробуджувати почуття,
Філософія – задовольняти потреби розуму,
Інженерна справа – удосконалювати матеріальну сторону життя людей,
А математика здатна досягти усіх цих цілей.»
Так сказав американський математик Моріс Клайн.
Незнаючи властивостей трикутника, не можна було б розв’язувати задачі.
VІ. Домашнє завдання
Домашня самостійна робота (по рівнях)
Література:
Істер О. С.. – К.:Освіта, 2007.- 159 с.
1