5 березня о 18:00Вебінар: Дизайн продуктивного уроку біології

конспект уроку у 5 класі Осмислення загальнолюдських цінностей у творі Є.Гуцала "Сім'я дикої качки".

Про матеріал

Мета:- допомогти учням усвідомити зміст та художнє багатство самостійно прочитаного твору; навчити спостерігати за розвитком подій у творі; розвивати інтерес до читання, розширення свого кругозору, навички визначення провідних думок твору, вміння висловлюватися з приводу проблем порушених у творі;

- розвивати творчу уяву, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння узагальнювати, робити висновки, грамотно висловлювати власні думки; формувати соціальні та комунікативні компетентності;

- сприяти вихованню доброти, милосердя, любові до рідної природи, до всього живого, відповідальність за свої вчинки.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет письменника, музичне оформлення, ілюстрації, до твору, пейзажні картинки, зображення диких качок.

Перегляд файлу

Тема:УПЧ. Осмислення загальнолюдських цінностей у творі Є.Гуцала "Сім'я дикої качки".

Мета:  - допомогти учням усвідомити зміст та художнє багатство самостійно прочитаного твору; навчити спостерігати за розвитком подій у творі; розвивати інтерес до читання, розширення свого кругозору, навички визначення провідних думок твору, вміння висловлюватися з приводу проблем порушених у творі;

                 - розвивати творчу уяву, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння узагальнювати, робити висновки, грамотно висловлювати власні думки; формувати соціальні та комунікативні компетентності;

               - сприяти вихованню доброти, милосердя, любові до рідної природи, до всього живого, відповідальність за свої вчинки.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет письменника, музичне оформлення, ілюстрації, до твору, пейзажні картинки, зображення диких качок.

Перебіг уроку

 

I. Організаційний момент. Визначення емоційної готовності до уроку.

- Доброго дня Вам, шановні! Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, візьміться за руки й посміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.

 

II. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Багато див є у храмі матері-природи. Але найбільше диво - поява людини у світі. Цю велику таїну не дано розгадати до кінця. Для чого ми приходимо у цей чудовий і водночас складний, незбагненний світ? Настає час і таке запитання ставить собі кожен із нас. І у кожного своя на це відповідь... Звучить музика Л.Ван Бетховена "Місячна соната"

Ти знаєш, що ти - людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя єдина,

Мука твоя єдина,

Очі твої одні.

Більше тебе не буде

Завтра на цій землі,

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди –

Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба -

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі людина

І хочеш того чи ні —

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя - єдина,

Очі твої - одні.

В. Симоненко

 

 

Розповідь учителя. Сьогодні на уроці ми міркуватимемо над серйозними, дорослими питаннями: якою має бути людина, для чого вона прийшла в цей світ, як ми повинні ставитись до своїх ближніх.

Епіграфом буде народне прислів’я:

 «НЕ ВСЯКА СТЕЖЕЧКА БЕЗ СПОРИША,

НЕ В КОЖНОЇ ЛЮДИНИ ДОБРА ДУША»

 

Одвічні поняття добро і зло, милосердя і жорстокість, над якими замислюється кожна людина. Вона, до речі, і є уособленням цих понять. Доброта у кожної людини асоціюється з любов’ю, щирістю, чуйністю, а зло – жорстокістю, жадністю, бездуховністю. Щоб краще зорієнтуватися у цих поняттях, Є. Гуцало надає читачеві можливість оцінити вчинки, поведінку героїв, їх ставлення одне до одного. Висловити свої почуття, враження, спостереження. Саме таким є оповідання «Сім’я дикої качки», де ми засуджуємо Юрка, захоплюємося Тосею, співчуваємо качці та її дітям.

 

III. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель. Перш ніж перейти до оголошення теми і мети уроку, перевіримо домашнє завдання. Які прислів'я, приказки та висловлювання видатних людей про природу ви підготували?

Фольклорний калейдоскоп "Хто більше?"

Зразок.

  •      3 природою живи в дружбі, то й буде вона тобі в службі.
  •      Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси.
  •      Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим (М. Рильський).
  •      Любіть природу як дівочу вроду (народна мудрість).
  •      У природи чисте серце (ХідеоОгума).

Бесіда

  •      Від кого та від чого треба охороняти матінку-природу?
  •      Хто з вас посадив деревце, врятував пташку, тваринку? Як це було? (Розповіді учнів).

 

IV. Повідомлення теми та мети уроку.

Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з вами станемо співавторами створення передачі для дитячого каналу з популяризації творів українських письменників. Ми знайомитемось із творчістю письменника, який усе своє життя відстоював ідеали добра і любові, благородні людські почуття. А ім'я цього письменника Євген Гуцало.

Тема сьогоднішнього уроку - "Осмислення загальнолюдських цінностей у творі Євгена Гуцала "Сім'я дикої качки" (учні записують тему уроку, яка проектується на дошку).

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчальногоматеріалу.

- Яке значення заголовка художнього твору?
Метод "Незакінчене речення".

- Прочитавши назву твору, я подумав...

зрозумів...

відчув ...

  •      А як би ви назвали твір Євгена Гуцала?
  •      Що для вас означає слово сім'я?

Робота в групах

1 група. Складіть асоціативний кущ до слова "сім'я".

Учнівський проект "Сім 'я ".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Захист кожною групою своїх проектів).

2 група.У тлумачному словнику знайти лексичне значення слів «сім'я», «свійський»,

«дикий».

Словникова робота

Сім'я - група людей, що складається з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких

родичів, які живуть разом; родина, сімейство, фамілія, посімейство.

Свійський - живе при людях, не дикий (про птахів, тварин); звик до людини;

приручений;

Дикий - який перебуває у первісному природному стані, живе на волі, не приручений,

на відміну від свійського.

VI. Робота над текстом твору.

Інтерактивна вправа "Мозковий штурм".

- Яке враження справило на вас оповідання?

- Про що цей твір? (Про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем).

- Визначити ідею твору (Засудження бездумного ставлення людини до природи, безвідповідальності за свої вчинки).

- Які проблеми порушує автор в оповіданні „Сім'я дикої качки"?

- Проблематика.

• охорона й збереження дикої природи;

• дружба;

  •      активний захист добра;
  •      совість і сором та інші;

Спостереження над побудовою твору.

Учитель. Зверніть увагу, як майстерно побудовано твір, як у ньому всікомпоненти взаємопов'язані, для розкриття теми та ідеї працює кожна художня деталь.

  •      Чому письменник починає свій твір з опису ранку? (Щоб передати велику любов до рідної землі, її багатства й краси, передати настрій, душевний стан хлопчика Юрка).
  •      Як змінюється пейзаж відповідно до розвитку подій. (Юрко засмучений повертається з порожніми руками, ще й Тося причепилася, буде розказувати всім, який він невдалий рибалка. І „повітря посухішало, блакить між стовбурами зблякла").
  •      Які почуття викликає у вас опис каченят? (Співчуття, бажання захистити їх, не нашкодити природі. „Дрібненькими полохливими клубочками котилися каченята", „стомлені й перелякані").
  •      І нарешті найвражаюча деталь -„розпачливий материн крик „ -крик матері -качки, яка втратила своїх дітей.

 

Психоемоційна релаксація.

  •      А зараз пропоную вам трішки перепочити й на хвилинку перенестися до літнього степу, напоєного пахощами полину.(Звучить музика).

Ви стоїте серед безкрайого степу , наповненого ароматами трав. Ви самі, над вами блакитне чисте небо, ви відчуваєте вітерець, а сонячне тепло сповнює енергію. Ви повністю заспокоюєтесь і згадуєте найприємніші хвилини свогожиття, рідних вам людей. На вашому обличчі зв'являється щаслива посмішка, ви повільно розплющуєте очі й повертаєтесь.

Еврестична бесіда.

  • Назвіть головних героїв оповідання. (Юрко і Тося).
  • Чому Тося ходила "хвостиком" за Юрком ?
  • Які почуття були в Юрка до Тосі ?
  • Що вирішив зробити Юрко, побачивши дику качку з виводком каченят? («Він уявляв як повезе каченят у місто, як показуватиме своїм товаришам, як вони заздри муть»)
  • Як поводилася дика качка? Доберіть із тексту слова, словосполучення, щоб передати її розпач („скрикнула", „кидалася", „захищаючи", „розпачливий материн крик", „зірвалася гнана страхом і розпукою", „із горя далеко залетіла")
  • Чому Тося не перешкодила хлопцеві, коли він забирав диких каченят, чому не зробила потім, коли побачила, що пташенята не їдять і не п'ють? („ А Тосі було сумно" Може, й справді вона даремно побоюється, а Юркові удасться їх доглянути й приручити ? „У її вухах стояв отой качиний крик, довго ще стояв, навіть тоді, коли вони вийшли з лісу й через городи пішли до хати")
  • Чому місцеві хлопці перстали товаришувати з Юрком?

 

Практичне завдання. Робота в зошитах.

Складання характеристики героїв оповідання

(На дошку проектується слайд „Обґрунтуй свою думку")

+

Любить милуватися

природою,

має почуття сорому,

багато знає,

життєрадісний

 

 

ЮРКО

-

не думає про наслідки своїх вчинків, любить хизуватися, нетовариський, грубуватий

 

+

добре ставиться до

природи,

товариська,

щира,

прагне до нових знань

 

 

ТОСЯ

-

дуже довірлива,

не має наполегливості

при захисті своєї

правоти,

справедливості;

не вміє протистояти злу

 

-   Дитячий телеканал підготував для вас сюрприз. Тільки сьогодні і тільки зараз ви можете поспілкуватися з головним героєм оповідання. До нас завітав Юрко.

Лист від Юрка

Дорогі діти, поспішаючи  до вас на урок я отримала дивного листа. Зачитаймо його.

-   Доброго дня, діти! Я пишу вам, щоб отримати корисну пораду і підтримку, якщо я на неї заслуговую.допоможіть мені дати відповіді на такі запитання

-   Чому Тося і сільські хлопці відвернулися від мене?

-   Чи мав я моральне право забирати каченят від рідної матері?

-   Чи схвалюють мої дії хлопці вашого класу?

-   Чи зрозумів я свою провину і чи зробив висновок зі своєї пригоди?

-   Чи хотів би хтось із вас бути на мене схожим? Чому?

Міні -дискусія.

-   Ви охарактеризували нашого героя Юрка. Хтось не підтримує його зовсім, хтось ставиться з розумінням. Але послухайте ще одну думку. До нас завітала цікава громадянка з особливими переконаннями.

Громадянка. Який жах! Світ перевертається. Як така поведінка може

вплинути на виховання підростаючого покоління? З кого брати приклад? Цей Юрко хуліган! Він думає тільки про себе. У цієї дитини взагалі немає моральних цінностей. Як змінюються часи. От у наш час таких дітей не було. І взагалі, як можна дозволяти дітям таке читати? Чому вчить це оповідання?

Учитель. Чи можете ви захистити Юрка перед цією панею?

- Хто з вас підтримує цю громадянку? А хто ні?

 

VII. Закріплення начального матеріалу. Метод „Прес"

  •      Чи розкаже Юрко своїм ровесникам, друзям у місті, а пізніше-своїм дітям про випадок їз дикою качкою?
  •      Порівняйте ваше ставлення до хлопчика на початку і в кінці твору. Воно залишилось однаковим, чи змінилося?
  •      Чому? Обґрунтуйте свою думку.
  •      Чому Юрко відкладав від'їзд?
  •      На що він сподівався? („бігав до річки, хотів побачити сім'ю дикої качки. Але так і не побачив. Переконував себе, що каченята вижили, але подалися в інше місце," „ ... переживаючи болісний сором".)

 

Інтерактивна технологія „Займи позицію"

  •                         У кінці твору автор пише, що Юрко був певен у тому, що Тося на підійшла б до нього.
  •                         А ви як вважаєте?
  •                         Чи стануть Тося і Юрко друзями?

Займіть правильну позицію.

  1.   Будуть товаришувати.
  2.   Тося не захоче дружити
  3.   Юрко не захоче дружити.
  4.   Мені байдуже

Захист проектів

- Наш клас сьогодні прикрашають дуже гарні ілюстрації. Я думаю, що вам дуже кортить їх прокоментувати. (Учні виходять до дошки і коментують свої малюнки, зроблені до певного епізоду з твору)

 

VIII. Підсумок уроку.

Життєвість ситуації.

Учитель.

-   А зараз, діти ми підведемо підсумок уроку,використавши вправу „Незакінчене речення". Таким чином ви дасте відповідь на запитання: „Якою повинна бути справжня людина"

Я ніколи не буду...

Я буду старатися...

Мені хочеться вірити що...

 

Заключне слово вчителя. Звучить музика.

-   Для чого живе людина? Який слід вона залишить на землі ? Відповіддю на це запитання буде притча Василя Сухомлинського, яку я вам зараз розкажу.

Старий Майстер побудував кам'яний будинок. Став та й дивиться зі сторони. „Завтра в цьому будинку оселяться люди",- думав він.А в цей час біля будинку грався семирічний хлопчик. Він скочив на тільки що цементований поріг і залишив на ньому слід своєю маленькою ніжкою.

Минуло багато років. Хлопчик став дорослим чоловіком. Життя його склалося так, що він часто переїжджав із міста в місто, ніде довго не затримувався ні до чого не прив'язувався ні руками, ні душею. Прийшла старість. Згадав літній чоловік про рідне село на березі Дніпра. Захотілося йому відвідати свою Батьківщину. Приїхав чоловік на рідну землю. Зустрічається з людьми, називає своє прізвище, але всі тільки плечима знизують - ніхто не пам'ятає цього чоловіка.

Зустрівся на дорозі старенький дідусь та й запитує його:

  • Щось, можливо, ти залишив після себе? Чи є в тебе син або донька?
  • Ні, немає ні сина, ні доньки, - відповів літній чоловік.
  • Можливо ти посадив у нашому селі сад чи принаймні дерево?
  • Ні, не посадив я сад...
  • Можливо, ти поле засіяв?
  • Ні, не працював я у полі...
  • А може, ти вірші пишеш, пісні складаєш?
  • Ні, і цього я не вмію...
  • Тоді хто ти такий? Що робив усе своє життя?-з подивом запитав дідусь. Нічого не зміг відповісти літній чоловік. І раптом він згадав ту мить, колизалишив свій слід на порозі одного будинку. Підійшов чоловік до нього. Стоїть будинок, як учора збудований, а на порозі -закам'янілий слід його дитячої ніжки. „Ось і все, що залишилося після мене на землі,- з гіркотою подумав літній чоловік. -Але цього мало! Не так потрібно було прожити своє життя..."

Ви погодитесь зі мною , що ця людина витратила все своє життя на дрібниці. Я бажаю вам, щоб ви ніколи не відчували гіркоту життєвого полину у зрілі роки, не шкодували, що життя пройшло марно.

Не втрачайте людської гідності, не принижуйте інших. Станьте на захист скривдженого.

Хай ніколи люди не осудять вас і не скажуть : „Тіло твоє в золоті, а душа в болоті".

Умійте виховатися так, щоб не „сипати сіль" на чужі болючі рани, щоб гучно не ступати брудними чобітьми там, де треба затамувати подих; щоб не вриватися в двері, коли треба тихенько на пальчиках зайти в кімнату, щоб не сміятися тоді, коли всім сумно.

 

IX. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Учитель. Я хочу висловити подяку за підготовку  всім присутнім, а особливо ... ( виставляю бали і аргументую їх).

 

X. Домашнє завдання

-   Я зрозуміла, що ви хочете ще зустрітися з Юрком та Тосею, тільки в інших ситуаціях. Я пропоную вам удома попрацювати над такими завданнями. (На дошці записані завдання).

  1. Написати листа героєві оповідання. Є. Гуцала „Сім'я дикої качки" (на вибір) або твір-мініатюру на одну з пропонованих тем: „Урок життя". „Моя розмова з природою".
  2. Придумайте свій кінець „пташиної історії"" або її продовження.
  3. Напишіть, якими будуть Юрко і Тося у майбутньому, які професії оберуть.

 

 

1. Проведення тестового опитування

1. Зранку Юркові добре дихалося, коли йшов стежкою:

а) через старий дубовий ліс; б) вздовж зеленого гаю; в) біля широкої річки.

2. Від чого радів Юрко, прокинувшись вранці? Бо:

а) батьки подарували йому новий велосипед;

б) випала можливість самому порибалити, не чекаючи батьків;

в) розпочалися літні канікули.

3. Який художній засіб використав Є. Гуцало у творі, висловлюючи «Ліс на хвилю заслухався...»

а) епітет; б) метафору; в) порівняння.

4. Коли Юрко закинув вудочку в річку, то відразу на поплавці хлопець побачив:

а) муху; б) бджолу; в) метелика.

5. На думку хлопця, риба боїться, коли:

а) багато людей; б) хтось пропливає на човні; в) по річці плавають качки.

6. Сидячи з вудочкою на березі річки, Юрко був незадоволений через те, що: а) біля нього сиділа Тося; б) почав моросити дощ; в) забув приманку для риби.

7. Юрко приїхав із міста:

а) в гості до бабусі; б) на річку, щоб відпочити біля водоймища; в) до лісу, щоб назбирати грибів, ягід.

8. Хлопець збрехав Тосі, що він з батьком спіймав:

а) крокодила; б) сома; в) великого коропа,

9. У пересувному зоопарку, який приїхав до міста, не було:

 а) лисиць; б) крокодилів; в) носорогів.

10. Риса характеру, яка притаманна Юркові:

 а) доброта; б) улесливість; в) брехливість.

11. Хто допоміг хлопцю вислідити дику качку з каченятами?

а) сільські хлопці; б) бабуся хлопця;в) Тося.

12. Після того, як Юрко позасовував у пазуху каченят, дика качка:

а) почала його переслідувати; б) била хлопця крилами; в) злетіла вгору.

Примітка. За  кожну правильну відповідь встановлюється один бал.                                 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федоренко Віра Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 липня 2018
Переглядів
4322
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку