Конспект уроку у 5 класі з української мови "Другорядні члени речення. Загальне ознайомлення""

Про матеріал
Коспект уроку-казки для учнів 5 класу. Шукайте презентацію до уроку, створену за допомогою ШІ!
Перегляд файлу

Тема. Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина.  Загальне ознайомлення

Мета:

- поглибити знання учнів про другорядні члени речення, ознайомити з  поняттям про їх функції та способи вираження;

- формувати в учнів навички лінгвістичного дослідження, розвивати їх творчу уяву, логічне мислення, мовленнєві навички, вміння ставити запитання до другорядних членів речення, визначати їх синтаксичну роль і спосіб морфологічного вираження; розвивати вміння школярів працювати колективно та  самостійно;

-  виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок  вивчення  нового матеріалу з елементами дослідження.

Методи та прийоми уроку: подорож-казка «У світі Синтаксису і Пунктуації», технологія «Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися», вправи «Мікрофон» та «Незакінчене речення».

Обладнання: таблиця «Другорядні члени речення», мультимедійний проектор , ноутбук, презентація, підручник.
                                                  Хід уроку

ІІ. Актуалізація. (Виклик).

   Жили собі двоє друзів – Підмет і Присудок. Вони довго блукали світом і були дуже самотні. Аж поки, одного разу, вони не натрапили на стежинку, яка вивела їх до чарівного замку. Друзі вирішили, що за воротами цього замку знайдуть собі нових товаришів, і поспішили туди. На брамі замку вони побачили оголошення: «Країна Синтаксису і Пунктуації шукає нового короля, який буде справедливо правити своїми підданими. Умова – пройти всі випробування на шляху до трону!». Підмет і Присудок одразу ж вирішили спробувати посісти місце на троні. Першим випробуванням стала гра «Так чи ні».

Давайте допоможемо друзям пройти цей етап!

1. Гра «Так чи ні».

Слухаючи висловлювання вчителя, учні піднімають картки зеленого (так) або червоного (ні) кольору.

  1. Граматичною основою речення є підмет і присудок. (Так).
  2. Брат і сестра –  це словосполучення. (Ні).
  3. У словосполученні вдячний хлопчик головне слово – вдячний. (Ні).
  4. Я люблю свою рідну землю. Це односкладне речення. (Ні).
  5. Як я люблю вчитися! – окличне речення. (Так).
  6. За емоційним забарвленням речення поділяються на розповідні, питальні та спонукальні. (Ні).
  7. Непоширеним називається словосполучення, що складається лише з двох слів (головного та залежного). (Так).
  8. Речення Горіть і боріться! є розповідним. (Ні).
  9. Залило водою луки. Дане речення – двоскладне. (Ні).
  10. Прийшла осінь. Це двоскладне речення. (Так).

Вітаю, ви справились із першим завданням, і стали ближчими до трону. Проте, ваші випробування лише розпочинаються!

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Лінгвістичне дослідження. Робота в групах.

Перша група отримує завдання дослідити пару речень, підкреслити в них граматичні основи, зробивши висновки, чим вони відрізняються між собою:

Прийшла осінь. Якось несподівано прийшла золота осінь.

Друга група отримує аналогічне завдання, досліджуючи іншу пару речень.

Вітер затих. Веселий вітер швидко затих.

2.Виступ представників кожної з груп.

3. Учитель. Провівши дослідження, ви зробили висновки, що є речення, що мають лише граматичну основу, а є речення, які, крім підмета й присудка, містять ще й другорядні члени речення. Саме вони і є підданими, які шукають собі правителя. Отже, темою нинішнього нашого уроку й будуть другорядні члени речення. Як ви думаєте, що ми будемо сьогодні на уроці робити? Чого повинні навчитися?

4. Формулювання разом з учнями мети уроку.

5. Вправа «Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися».

На дошці табличка, що має три колонки. До першої діти записують, що вони вже знають про другорядні члени речення, а до другої з допомогою вчителя заносять те, про що дізнаються на уроці. Третя колонка поки що пустуватиме.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу. (Усвідомлення).

-          Міні-лекція.

Отож, повернемось до нашої чарівної країни! З попереднього завдання ми дізнались, що окрім головних членів речення – Підмета і Присудка, є ще й другорядні. Проте, самостійно вони не можуть утворити речень, а тому й шукають когось, хто зможе їх об’єднати. Їх звати Додаток, Означення і Обставина. Все, що вони можуть – залежати від когось.

Друзям стало сумно, і вони вирішили допомогти мешканцям незвичної країни.

Давайте ближче із ними познайомимось!

Наприклад, розглянемо речення: У небі ключем веселим летять журавлі мого дитинства. Визначаємо граматичну основу речення: хто? що? – журавлі (підмет); що роблять? – летять (присудок). Далі від головних членів речення ставимо питання: журавлі – чого? –дитинства; летять – де? – у небі;  летять – як?  - ключем. І нарешті запитуємо від уже відомих другорядних   членів: ключем – яким? – веселим; дитинства – чийого? – мого.

-          Робота з таблицею.

 

 

Додаток

Означення

Обставина

Що означає

предмет

ознака предмета

ознака дії (місце, час, причина, мета, спосіб)

На яке питання відповідає

всіх непрямих відмінків іменника

який? чий? котрий?

як? де? куди? звідки? коли? чому? навіщо?

з якою метою? і под.

Чим виражається

Найчастіше іменником або займенником

Прикметником, займенником, рідше – іменником

Прислівником або іменником з прийменником

Як підкреслюється

 

̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴

 

V. Виконання вправ на закріплення вивченого.

Поки усі мешканці знайомились, Додаток вирішив, що без Підмета і Присудка їм просто не вижити, і запропонував їм обом посісти почесне місце на троні. Проте, Підмет заперечив, і сказав, що Другорядні члени, такі ж потрібні Присудку і Підмету. А для того аби довести свою правоту, запропонував завдання.

-          Вправа біля дошки

Записати речення, підкреслити головні та другорядні члени речення. Визначити спосіб їх вираження.

      Я маю багато хороших друзів. Вони завжди приходять на допомогу. Справжня дружба вчить турбуватися про іншу людину. Друзі щиро радіють моїм успіхам.

-          Самостійна творча робота.

 Непоширені речення поширити  другорядними членами. Поши­рені речення записати.

Дівчата вишивали. Дощ відшумів. Запахла м’ята.

VІ. Рефлексія.

Так, усі зрозуміли, що лише разом вони зможуть збудувати велику і успішну країну, яка називається Синтаксис і Пунктуація. А щоб не було ніякої плутанини вирішили, що Підмет і Присудок будуть ГОЛОВНИМИ ЧЛЕНАМИ РЕЧЕННЯ, а Додаток, Означення і Обставина – ДРУГОРЯДНИМИ.

Вправа «Мікрофон». «Сьогодні на уроці я дізнався, що...»

Вправа «Незакінчене речення». Продовжити речення. Означення – це... . Додаток – це ... . Обставина – це... .

    Заповнення третьої колонки таблички «Знаємо – Хочемо дізнатися –   Дізналися».

Самоцінювання за картками. Учням пропонується оцінити свою роботу на уроці, врахувати при цьому власну активність та коефіцієнт участі в тому чи іншому виді роботи.

Картка самооцінювання.

 

№ з/п

Види робіт

 

Бали

(від 0 до 2)

1.

Повторення вивченого матеріалу. Гра «Так чи ні»

 

2.

Робота в групах

 

3.

Вправа «Знаємо - хочемо дізнатися – дізналися»

 

4.

Сприйняття нового матеріалу, запам’ятовування.

 

5.

Виконання колективних вправ

 

6.

Самостійна робота,

 

7.

Сума балів

 

 

Домашнє завдання. Вивчити матеріал таблиці. Скласти 5 речень, в яких є всі другорядні члени речення. Підкреслити всі члени речення, визначити їх спосіб вираження.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Означення

Обставина

Що означає

предмет

ознака предмета

ознака дії (місце, час, причина, мета, спосіб)

На яке питання відповідає

всіх непрямих відмінків іменника

який? чий? котрий?

як? де? куди? звідки? коли? чому? навіщо?

з якою метою? і под.

Чим виражається

Найчастіше іменником або займенником

Прикметником, займенником, рідше – іменником

Прислівником або іменником з прийменником

Як підкреслюється

 

̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴

 

 

 

 

 

 

Додаток

Означення

Обставина

Що означає

предмет

ознака предмета

ознака дії (місце, час, причина, мета, спосіб)

На яке питання відповідає

всіх непрямих відмінків іменника

який? чий? котрий?

як? де? куди? звідки? коли? чому? навіщо?

з якою метою? і под.

Чим виражається

Найчастіше іменником або займенником

Прикметником, займенником, рідше – іменником

Прислівником або іменником з прийменником

Як підкреслюється

 

̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№ з/п

Види робіт

 

Бали

(від 0 до 2)

1.

Повторення вивченого матеріалу. Гра «Так чи ні»

 

2.

Робота в групах

 

3.

Вправа «Знаємо - хочемо дізнатися – дізналися»

 

4.

Сприйняття нового матеріалу, запам’ятовування.

 

5.

Виконання колективних вправ

 

6.

Самостійна робота,

 

7.

Сума балів

 

 

№ з/п

Види робіт

 

Бали

(від 0 до 2)

1.

Повторення вивченого матеріалу. Гра «Так чи ні»

 

2.

Робота в групах

 

3.

Вправа «Знаємо - хочемо дізнатися – дізналися»

 

4.

Сприйняття нового матеріалу, запам’ятовування.

 

5.

Виконання колективних вправ

 

6.

Самостійна робота,

 

7.

Сума балів

 

 

№ з/п

Види робіт

 

Бали

(від 0 до 2)

1.

Повторення вивченого матеріалу. Гра «Так чи ні»

 

2.

Робота в групах

 

3.

Вправа «Знаємо - хочемо дізнатися – дізналися»

 

4.

Сприйняття нового матеріалу, запам’ятовування.

 

5.

Виконання колективних вправ

 

6.

Самостійна робота,

 

7.

Сума балів

 

 

№ з/п

Види робіт

 

Бали

(від 0 до 2)

1.

Повторення вивченого матеріалу. Гра «Так чи ні»

 

2.

Робота в групах

 

3.

Вправа «Знаємо - хочемо дізнатися – дізналися»

 

4.

Сприйняття нового матеріалу, запам’ятовування.

 

5.

Виконання колективних вправ

 

6.

Самостійна робота,

 

7.

Сума балів

 

 

№ з/п

Види робіт

 

Бали

(від 0 до 2)

1.

Повторення вивченого матеріалу. Гра «Так чи ні»

 

2.

Робота в групах

 

3.

Вправа «Знаємо - хочемо дізнатися – дізналися»

 

4.

Сприйняття нового матеріалу, запам’ятовування.

 

5.

Виконання колективних вправ

 

6.

Самостійна робота,

 

7.

Сума балів

 

 

docx
Додано
18 березня
Переглядів
204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку