Будова слова. Офографія. Узагальнення вивченого з теми

Про матеріал
План-конспект уроку містить такі види робіт, які сприяють систематизації та узагальненню знань з теми, а саме: виконання тестів, гру "Злови помилку", роботу з текстом, роботу в парах, розподільну робота та інші
Перегляд файлу

Узагальнювальний урок з теми «Будова слова. Орфографія»

Мета:  повторити і закріпити вивчений на попередніх уроках теоретичний матеріал, формувати мовні компетентності, розвивати кмітливість, увагу, прищеплювати любов до рідної мови.

Тип уроку: урок формування умінь і навичок.

Обладнання: дидактичний матеріал, презентація, підручник.

Перебіг уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап

1.Слово вчителя.

Кличе знову на урок нас за розкладом дзвінок.

Будемо вивчати мову нашу рідну, барвінкову.

 

Сподіваюся, у вас чудовий настрій і ви готові до плідної роботи на уроці. Бажаю вам якнайкраще проявити знання та вміння. А допоможуть нам у цьому завдання від мудрих совенят. СЛАЙД 1.

Ще один важливий крок

Зробимо за цей урок.

Глибше вивчимо ми мову

Солов’їну і чудову.

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

 

Сьогодні ми готуємося до контрольної роботи з теми «Будова слова. Орфографія»

Запишіть тему уроку в зошит. СЛАЙД 2.

 

-         Як думаєте, що ми маємо повторити і вдосконалити сьогодні? (варіанти відповідей дітей)

СЛАЙД 3.

Мета:

-         повторимо, з яких значущих частин складаються слова;

-         продовжимо вчитися розрізняти змінні слова від незмінних;

-         пригадаємо, які бувають закінчення;

-         удосконалимо вміння розбирати слова за будовою;

-         закріпимо знання про форми слова та спільнокореневі слова;

-         повторимо правила написання значущих частин слова.

 

 

Актуалізація опорних знань

Виконання тестів

СЛАЙД

ТЕСТИ

  1. Розділ мовознавства «Будова слова» вивчає…

А) частини мови;

Б) значення слів;

В) значущі частини слова;

Г) правильність написання.

2. У слові ЛІСОЧОК закінчення…

А) нульове;

Б) буквено-звукове;

В) немає закінчення;

Г) –ОК.

3. Яка частина слова виражає граматичне значення?

А) основа;

Б) закінчення;

В) суфікс;

Г) префікс.

4. Таку будову має слово в рядку…

А) лісок;

Б) заморський;

В) писати;

Г) поні.

5. Формою слова гірський є…

А) гірського;

Б) гірник;

В) гористий;

Г) підгір’я.

6. Спільнокореневими є всі слова, окрім…

А) носити;

Б) заносити;

В) ноша;

Г) носовий.

Правильні відповіді

1. В

2. А

3. Б

4. Б

5. А

6. Г

6 правильних відповідей – Пречудово!

5 правильних відповідей – Дуже добре!

4 правильні відповіді – Добре!

3 правильні відповіді – Старайся більше!

2 правильні відповіді – Проаналізуй помилки. Повтори вивчений матеріал!

1 правильна відповідь – Не опускай рук!!! Доклади більше зусиль!е

Гра «Злови помилку» (я озвучуватиму твердження. Якщо воно буде правильне, то ви піднімаєте зелену сигнальну картку, якщо неправильне, то червону).

     Префікс – значуща частина слова, що стоїть перед коренем і служить для творення нових слів.

     Закінчення – це незмінна частина слова.

     Вода, води, водою – це спільнокореневі слова.

     Корінь – це спільна частина для спільнокореневих слів.

     До слів, у яких немає закінчень, належить неозначена форма дієслова.

     У слові взимку нульове закінчення.

 

ІІ. Операційний етап

-         Ви чудово впоралися з першою частиною уроку. Так тримати й надалі. Попрактикуймося під час роботи з текстом.

 

Робота з текстом. Прочитайте текст, до якого типу мовлення він належить?

Чи дізналися про щось нове з прочитаного?

Сови – це  пташки-хижаки, яких можна зустріти в наших краях. Вони мають значного розміру голову й дуже великі круглі очі. Дзьоб у них маленький, проте напрочуд міцний, хижацький. Кігті у сов довгі. Вони допомагають хижачкам тримати здобич. Колір пір'я  цих птахів переважно сірий або коричневий. Полюють вони вночі, тому вільно літають навіть у темряві. Помах крил цих пташок безшумний. Спостерігати за совами дуже цікаво, адже їхні очі стоять непорушно, а голова крутиться на 270 градусів.

Завдання до тексту

  1. Словникова робота. Хижак. Напрочуд (надзвичайно, дуже).
  2. Знайдіть у тексті форми слова «сова» (сови, сов, совами).
  3. Відшукайте спільнокореневі слова в тексті до слова пташка, хижак (пташки, птахів; хижаки, хижачкам, хижацький;
  4. Запишіть форми слова голова, міцний.
  5. Робота за варіантами. Доберіть  спільнокореневі слова до слова ніч (нічка, нічний, ніченька, вночі, ночувати, поночі), ранок (ранковий, раненько, ранній, вранішній, поранок, зранку, зрання).
  6. Визначте граматичне значення слів:

Голова, кігті, полюють.

 

Робота в парах

(на аркушах кожна пара учнів має два слова, які треба розібрати за будовою. Деякі учні презентують результати)

Пролітати, книжечка, снігопад, поні, підпис, туманний, вітряний, превесело, стрибати, сонний, голосно, моряк, кенгуру, переспівати, шелестіти, лісовий, совеня, мирний, зіронька, людний, заморський, співак, присолити, праліс.

Розподільна робота 

(змінні та незмінні слова) Розмір, очі, тримати, вночі, крила, непорушно, безшумний, здобич, спостерігати, цікаво.

 

Орфографічна розминка (перед вправою пригадати правопис пре-, при-, прі-)

Пр..дивний, пр..клеїти, пр..рва, пр..сильний, пр..освященство, ві..чинити, ро..писати, ..фотографувати, пі..котити,  пр..бережний.

 

Творча вітальня

Складіть 3-4 речення на тему «Нічний ліс»

Непроглядна темрява, сонні дерева, таємнича тиша, подих вітру, шарудіння листя, загадкова пора.

 

ІІІ. Оцінювально-рефлексійний етап

Оцініть свої знання та вміння. Поставте собі від 0 до 2 балів за кожне твердження.

Я знаю, що таке значущі частини слова.

Я знаю, що таке форми слова.

Я знаю, як правильно писати префікси та суфікси.

Я вмію розрізняти незмінні слова.

Я вмію добирати спільнокореневі слова.

Я вмію розбирати слова за будовою.

 

 

ІУ. Дз. Повторити п. 17-22, виконати вправу та тестові завдання за покликаннями:

https://naurok.com.ua/test/budova-slova-orfografiya-5-klas-610949.html

 

https://learningapps.org/watch?v=px3omfgt323

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 березня
Переглядів
439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку