Конспект уроку української літератури, 6 клас
Тема. Ярослав Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або химера лісового озера». Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, викликати бажання читати його твори; розвивати навички переказу, виразного читання, коментування прочитаного, виділення елементів сюжету; виховувати допитливість, любов до ближнього, прагнення до пізнання світу.
Обладнання: портрет письменника, ілюстративні матеріали до біографії; видання твору, ілюстрації до нього, ілюстрації динозаврів.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
Ви, звичайно, чули про динозаврів, іхтіозаврів, птеродактилів та інших величезних і дивних тварин давнього-прадавнього світу. Внаслідок змін у природі їх не стало. Хоча деякі види змінилися, пристосувалися й навіть дожили до наших днів. А раптом десь, у найглибших земних чи водних глибинах ще живуть ті самі страшні чудовиська? Говорять же про таке озеро Лох-Несс шотландці, спостерігають же моряки в океані за якимись дивними створіннями. Жагою відкриттів прониклися й герої повісті Ярослава Стельмаха Митько та Сергій. Ці допитливі, веселі, трохи бешкетливі хлопці виявили неабияку сміливість, наполегливість, працьовитість і здобули безцінні уроки, розвинувши не тільки свої дослідницькі навички, а й уміння товаришувати, підтримувати одне одного, прощати.
ІV. Застосування знань, формування умінь.
1. Розповідь учителя про письменника Я. Стельмаха.
Ярослав Стельмах народився 30 листопада 1949 року в Києві в родині відомого українського письменника Михайла Стельмаха.
Ріс дитиною обдарованою, з різнобічними інтересами. З дитинства захоплювався спортом, музикою, іноземними мовами. Займався плаванням, потім гімнастикою, а з боксу і боротьби здобув навіть спортивні розряди. Грав на фортепіано, любив гітару.
З ранніх років Ярослав почав вивчати англійську мову і, варто сказати, не без успіху. Після закінчення середньої школи вчився в Київському інституті іноземних мов, потім в аспірантурі, працював викладачем у Київському педінституті та університеті, займався перекладацькою діяльністю. На час закінчення інституту Ярослав мав уже кілька друкованих перекладів з англійської мови.
Незважаючи на відчутні успіхи в галузі художнього перекладу, несподівано навіть для самого себе Я. Стельмах почав писати твори для дітей. У 1975 році вийшла його перша книжка-збірка оповідань «Манок». Потім були повісті «Химера лісового озера», «Якось у чужому лісі», «Найкращий намет» та інші.
Ярослав Стельмах відомий у літературі і як драматург. Уже перші його п'єси мали неабиякий успіх: у п'ятнадцяти театрах одночасно йшла п'єса «Привіт, синичко!», чималу аудиторію глядачів збирала «Шкільна драма», «Вікентій Прерозумний» та інші. Щоб хоч частково ліквідувати дефіцит п'єс для наймолодшого читача, Я. Стельмах створює «Митькозавр з Юрківки», яка свідчить про знання автором дитячої психології, його вміння розкрити внутрішній світ дитини.
Широкої популярності набули також п'єси Я. Стельмаха «Гра на клавесині», «Провінціалки» та інші.
Одна з його п’єс вважається автобіографічно-пророчою—«Синій автомобіль». Там ідеться про письменника, який у дитинстві мріяв про синій автомобіль, а у фіналі спалив свої рукописи. Про той вогонь одразу згадали всі, коли 52-річний Стельмах несподівано загинув в автокатастрофі. Його автомобіль згорів на шосе під Борисполем. Це сталося 4 серпня 2001 року. Просто за кермом відмовило серце.
Я. Стельмах—дитячий письменник, твори якого відзначаються захоплюючим сюжетом, тонким гумором, яскраво змальованими постатями маленьких героїв.
2. Завдання пошуково-творчого характеру. Словникова робота
- З'ясуйте, що таке химера, химерний.
- Запишіть асоціативний ряд до слова химерний.(Дивний, незвичайний, чудний, незвичний, страшний, таємничий)
- Розгляньте ілюстрації динозаврів та інших древніх тварин, розкажіть, що ви про них знаєте. Прочитайте заголовок повісті, яку ми сьогодні вивчатимемо і скажіть, чи зацікавив він вас, чим саме.
3. Слово вчителя
Як ви уже зрозуміли «Митькозавр із Юрківки»-- це пригодницько-романтична повість, в якій події розгортаються з елементами таємничості й загадковості, герої беруть участь у детективних розслідуваннях, з ними трапляється щось несподіване).
4. Робота з текстом.
Виразне читання І, ІІ розділу повісті учнями (можна за ролями).
5. Словникова робота.
(Проводиться за питаннями учнів.)
6. Ідейно-художній аналіз І, ІІ розділу
Дослідницька робота в групах.
І група. Визначити тему І-ІІ розділів. ( Тема: зображення приїзду Сергія і його близького приятеля Митька до бабусі, з метою зібрання колекції комах).
ІІ група. Сформулювати ідею І-ІІ розділів. (Ідея: уславлення щирої любові, поваги онуків до бабусі і засудження зневажливого ставлення до старих людей).
ІІІ група. Розкрити основну думку І-ІІ розділів, підтвердити її цитатою із твору.(Основна думка: «А хіба існує кращий відпочинок, ніж там, у селі, злитися з природою після важкої праці та успішного закінчення п'ятого класу»?)
ІV група. Визначити будову композиції І-ІІ розділів.
Композиція І, ІІ розділів твору.
Експозиція: отримання літнього завдання хлопцями від учительки Ірини Семенівни – зібрати колекцію комах.
Зав'язка: від'їзд Сергія і Митька до бабусі в село.
Кульмінація: роздуми діда Трохима про мету приїзду молоді до своїх бабусь.
Розв'язка: смачно наївшись, хлопці вирішили піти погуляти на річку.
7. Репродуктивна бесіда
- Для чого Ірина Семенівна дала завдання учням на літні канікули? (Для того, щоб збудити цікавість, продовжити добру традицію старших класів )
- Як учні характеризують учительку ботаніки? (Любить свій предмет, зацікавлює учнів до навчання)
- Чому хлопці вирішили поїхати до бабусі Сергія? (Їх кликало привільне і незалежне життя. «Ліс, кругом ні душі. А в лісі озеро. А на березі курінь. А в курені – ми. А поруч багаття. І казанок із юшкою, і роби собі, що хочеш. Хоч на голові стій. А кругом ні душі»).
- З ким зустрілися хлопці, мандруючи до бабусиної хати? (Василь Трош)
- Як відрекомендував себе Василь Трош хлопцям? (Майстром велосипедного спорту міжнародного класу…в майбутньому)
8. Творче завдання
Складання сенкану до слова «пригоди».
V.Підсумок уроку.
Усна рефлексія.
На уроці я…
VІ. Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання.
Обов’язкове: переказувати ключові епізоди повісті, коментувати їх, висловлювати свою думку про них. Опрацювати III, IV, V, VI розділи твору.
За бажанням: підготувати ілюстрації до твору.