Конспект уроку української літератури, 6 клас

Про матеріал
Тема. Ярослав Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або химера лісового озера». Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті.
Перегляд файлу

 

Конспект уроку української літератури, 6 клас

Тема. Ярослав Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або химера лісового озера». Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті.

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, викликати бажання читати його твори; розвивати навички переказу, виразного читання, коментування прочитаного,  виділення елементів сюжету; виховувати допитливість, любов до ближнього, прагнення до пізнання світу.

Обладнання: портрет письменника, ілюстративні матеріали до біографії; видання твору, ілюстрації до нього, ілюстрації динозаврів.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

 Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Запишіть асоціативний ряд до слова  «літо»;
  2. Бесіда за запитаннями:
  • Згадайте, які веселі пригоди траплялися з вами під час літніх канікул?
  • З ким із друзів ви вирушили б у пригодницьку подорож?
  • Який твір називається пригодницьким? Наведіть приклад.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

Ви, звичайно, чули про динозаврів, іхтіозаврів, птеродактилів та інших величезних і дивних тварин давнього-прадавнього світу. Внаслідок змін у природі їх не стало. Хоча деякі види змінилися, пристосувалися й навіть дожили до наших днів. А раптом десь, у найглибших земних чи водних глибинах ще живуть ті самі страшні чудовиська? Говорять же про таке озеро Лох-Несс шотландці, спостерігають же моряки в океані за якимись дивними створіннями. Жагою відкриттів прониклися й герої повісті Ярослава Стельмаха Митько та Сергій. Ці  допитливі, веселі, трохи бешкетливі хлопці  виявили неабияку сміливість, наполегливість, працьовитість і здобули безцінні уроки, розвинувши не тільки свої дослідницькі навички, а й уміння товаришувати, підтримувати одне одного, прощати.

ІV. Застосування знань, формування умінь.

1. Розповідь учителя про письменника Я. Стельмаха.

Ярослав Стельмах народився 30 листопада 1949 року в Києві в родині відомого українського письменника Михайла Стельмаха.

Ріс дитиною обдарованою, з різнобічними інтересами. З дитинства захоплювався спортом, музикою, іноземними мовами. Займався плаванням, потім гімнастикою, а з боксу і боротьби здобув навіть спортивні розряди. Грав на фортепіано, любив гітару.

З ранніх років Ярослав почав вивчати англійську мову і, варто сказати, не без успіху. Після закінчення середньої школи вчився в Київському інституті іноземних мов, потім в аспірантурі, працював викладачем у Київському педінституті та університеті, займався перекладацькою діяльністю. На час закінчення інституту Ярослав мав уже кілька друкованих перекладів з англійської мови.

   Незважаючи на відчутні успіхи в галузі художнього перекладу, несподівано навіть для самого себе Я. Стельмах почав писати твори для дітей. У 1975 році вийшла його перша книжка-збірка оповідань «Манок». Потім були повісті «Химера лісового озера», «Якось у чужому лісі», «Найкращий намет» та інші.

Ярослав Стельмах відомий у літературі і як драматург. Уже перші його п'єси мали неабиякий успіх: у п'ятнадцяти театрах одночасно йшла п'єса «Привіт, синичко!», чималу аудиторію глядачів збирала «Шкільна драма», «Вікентій Прерозумний» та інші. Щоб хоч частково ліквідувати дефіцит п'єс для наймолодшого читача, Я. Стельмах створює «Митькозавр з Юрківки», яка свідчить про знання автором дитячої психології, його вміння розкрити внутрішній світ дитини.

  Широкої популярності набули також п'єси Я. Стельмаха «Гра на клавесині», «Провінціалки» та інші.

  Одна з його п’єс вважається автобіографічно-пророчою—«Синій автомобіль». Там ідеться про письменника, який у дитинстві мріяв про синій автомобіль, а у фіналі спалив свої рукописи. Про той вогонь одразу згадали всі, коли 52-річний Стельмах несподівано загинув в автокатастрофі. Його автомобіль згорів на шосе під Борисполем. Це сталося 4 серпня 2001 року. Просто за кермом відмовило серце.

Я. Стельмах—дитячий письменник, твори якого відзначаються захоплюючим сюжетом, тонким гумором, яскраво змальованими постатями маленьких героїв.

 

2. Завдання пошуково-творчого характеру. Словникова робота

- З'ясуйте, що таке химера, химерний.

- Запишіть асоціативний ряд до слова химерний.(Дивний, незвичайний, чудний, незвичний, страшний, таємничий)

- Розгляньте ілюстрації динозаврів та інших древніх тварин, розкажіть, що ви про них знаєте. Прочитайте заголовок повісті, яку ми сьогодні вивчатимемо і скажіть, чи зацікавив він вас, чим саме.

3. Слово вчителя

Як ви уже зрозуміли «Митькозавр із Юрківки»-- це пригодницько-романтична повість, в якій події розгортаються з елементами таємничості й загадковості, герої беруть участь у детективних розслідуваннях, з ними трапляється щось несподіване).

4. Робота з текстом.

 Виразне читання І, ІІ розділу повісті учнями (можна за ролями).

5. Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

6. Ідейно-художній аналіз І, ІІ розділу

Дослідницька робота в групах.

І група. Визначити тему І-ІІ розділів. ( Тема: зображення приїзду Сергія і його близького приятеля Митька до бабусі, з метою зібрання колекції комах).

ІІ група. Сформулювати ідею І-ІІ розділів. (Ідея: уславлення щирої любові, поваги онуків до бабусі і засудження зневажливого ставлення до старих людей).

ІІІ група. Розкрити основну думку І-ІІ розділів, підтвердити її цитатою із твору.(Основна думка: «А хіба існує кращий відпочинок, ніж там, у селі, злитися з природою після важкої праці та успішного закінчення п'ятого класу»?)

ІV група. Визначити будову композиції І-ІІ розділів.

Композиція І, ІІ розділів твору.

Експозиція: отримання літнього завдання хлопцями від учительки Ірини Семенівни – зібрати колекцію комах.

Зав'язка: від'їзд Сергія і Митька до бабусі в село.

Кульмінація: роздуми діда Трохима про мету приїзду молоді до своїх бабусь.

Розв'язка: смачно наївшись, хлопці вирішили піти погуляти на річку.

7. Репродуктивна бесіда

- Для чого  Ірина Семенівна дала завдання учням на літні канікули? (Для того, щоб збудити цікавість, продовжити добру традицію старших класів )

- Як учні характеризують учительку ботаніки? (Любить свій предмет, зацікавлює учнів до навчання)

- Чому хлопці вирішили поїхати до бабусі Сергія? (Їх кликало привільне і незалежне життя. «Ліс, кругом ні душі. А в лісі озеро. А на березі курінь. А в курені – ми. А поруч багаття. І казанок із юшкою, і роби собі, що хочеш. Хоч на голові стій. А кругом ні душі»).

- З ким зустрілися хлопці, мандруючи до бабусиної хати? (Василь Трош)

- Як відрекомендував себе Василь Трош хлопцям? (Майстром велосипедного спорту міжнародного класу…в майбутньому)

8. Творче завдання

Складання сенкану до слова «пригоди».

V.Підсумок уроку.

Усна рефлексія.

На уроці я…

  • дізнався…
  • навчився…
  • на наступному уроці хочу…

VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання.

Обов’язкове: переказувати ключові епізоди повісті, коментувати їх, висловлювати свою думку про них. Опрацювати III, IV, V, VI розділи твору.

За бажанням: підготувати ілюстрації до твору.

 

doc
Додав(-ла)
Воробець Лідія
Додано
5 березня 2021
Переглядів
7304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку