Урок української літератури в 11 класі на тему "Загальнолюдські й національні проблеми в кіноповісті
О. Довженка «Україна в огні» розроблений з використанням проблемно діалогічного навчання, групових форм роботи, сприяє формуванню комунікативної, громадянської компетентності, розвитку критичного мислення.
Тема. Загальнолюдські й національні проблеми в кіноповісті
О. Довженка «Україна в огні»
Мета: поглибити знання старшокласників про творчість О.Довженка та високий рівень його кіноповістей; належно опрацювати вершинний твір О. Довженка - "Україна в огні"; розвивати вміння учнів аналізувати художній текст, висловлювати свої думки стосовно прочитаного; виховувати любов до рідного краю, національну гідність і свідомість.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
«На українських ланах і селах в огні й полум’ї вирішується доля людства, вирішується велетенська проблема світової гегемонії, вирішується доля людства на нашій недолі. Така нещаслива земля наша. Така наша доля нещаслива».
І через десять днів: «Світе мій убогий! Покажи мені, де на тобі пролилося ще стільки крові, як у нас на Україні! Нема другої України. Нема».
О.Довженко «Щоденник» 5 квітня 1942 року
І. Актуалізація опорних знань
1.Літературний диктант(5 хв.).
1) Як називалося село, де відбувалися основні події в кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»? (Тополівка).
2) Якою піснею починається і закінчується твір? («Ой піду я до роду гуляти»).
3) Хто з героїв кіноповісті говорить про ахіллесову п’яту українського народу? (Ернст фон Крауз).
4) Хто претендує, крім Лавріна Запорожця, стати старостою в окупованому селі? (Заброда).
5) Хто із синів Запорожця загинув у перші дні війни? (Сава)
6) Як загинув старий Демид Запорожець? (фашисти його повісили за те, що бджоли покусали офіцера)
2.Зачитування щоденникових записів О.Довженка про кремлівське цькування за кіноповість «Україна в огні».(5 хв.). Прокоментуйте ці щоденникові записи О.П. Довженка.
1) 31 січня 1944 року відбулося засідання Політбюро ЦК ВКП(б) з таким порядком денним: «Про антиленінські помилки й націоналістичні збочення в кіноповісті Довженка «Україна в огні». На засідання було запрошено Олександра Петровича. Такої «честі» було удостоєно, здається, його одного. Доповідав Сам. І наш митець почув про себе: «куркульський підспівувач», «відвертий націоналіст». І про «мокре місце», яке б від Довженка залишилося, коли б кіноповість було надруковано… І, нарешті, висновок: «Україна в огні» є платформою вузького, обмеженого українського націоналізму, ворожого ленінізмові, ворожого політиці нашої партії та інтересам українського й всього радянського народу».
2) «Сьогодні я знову в Москві. Привіз з Києва стареньку свою матір. Сьогодні ж узнав од Большакова і тяжку новину: моя повість "Україна в огні" не вподобалася Сталіну, і він її заборонив для друку і для постановки.
Що його робити, ще не знаю. Тяжко на душі і тоскне. І не тому тяжко, що пропало марно більше року роботи, і не тому, що возрадуються вразі і дрібні чиновники перелякаються мене і стануть зневажати. Мені важко од свідомості, що "Україна в огні" - це правда. Прикрита і замкнена моя правда про народ і його лихо.
Значить, нікому, отже, вона не потрібна і ніщо, видно, не потрібно, крім панегірика.»
3) «Невже любов до свого народу є націоналізм? Чи націоналізм … у невмінні художника стримати сльози, коли народу боляче?»
ІІ. Організаційний момент.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів (1 хв.)
«Із творів про перший період війни, написаних у часи Великої Вітчизняної, я, не вагаючись, на перше місце поставив би кіноповість Олександра Довженка «Україна в огні» - через шевченківську перейнятість автора всенародною трагедією. За широтою охоплення матеріалу, глибиною і правдивістю зображення, за справді-таки шекспірівськими колізіями цей твір у нашій літературі тих часів не має собі рівного».
Олександр Підсуха, письменник
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Кіноповість О. Довженка «Україна в огні» була задумана ним у той страшний час, коли наша армія відступала, залишаючи українські міста й села на поталу фашистам. Що буде з долею нещасної України-страдниці?
Що буде з народом: з жінками, сестрами й матерями, дітьми та старими? І як потім народ буде розплачуватися за цю окупацію? Як потім їм можна пояснити,чому їх було кинуто в пащу війни? Ці болючі питання не давали спокою Олександру Петровичу й саме тому він і написав цю кіноповість, щоб відповісти на ці питання й собі, й людям. Даючи таку глибоку й щиру відповідь, О.Довженко торкнувся важливих загальнолюдських та національних проблем, актуальних в усі часи. І сьогодні на уроці, працюючи над образами твору, даючи оцінку вчинкам і характерам героїв, ми й розкриємо порушені автором проблеми.
Прізвище – Запорожець.
Ім’я – Лаврін.
По батькові – Демидович.
Сімейний стан – одружений, дружина Тетяна Запорожець.
Діти – Сава, Григорій, Роман, Іван, Трохим, донька Олеся.
Соціальний статус – колгоспник.
Посада – до війни – голова колгоспу; під час війни – староста села Тополівка.
Життєве кредо - Батьківщина – понад усе!
Політичні переконання – ненависть до фашизму, засудження війни.
З огляду на епіграф твору, підготовлені вами вдома цитати, дайте відповідь на питання: «Чому все-таки «Україну в огні забороняли»?»
Очікувані відповіді(5хв.)
3. Робота в парах.(5хв.)
Інтерв’ю з літературним героєм (учні об’єднуються в пари й беруть інтерв’ю в героя твору за бажанням, задаючи проблемні питання).
- Лаврін та Тетяна Запорожці виховали п’ятьох синів і доньку, які перед початком війни приїхали на ювілей матері до батьківської домівки. Як ви думаєте для чого саме такою картиною починається кіноповість?
- Який твір про так само цілий рід, що опиняється на війні, нагадує кіноповість «Україна в огні»?
- Чому, на вашу думку, змальовуючи опалену війною Україну автор приділяє таку увагу жіночим образам?
-Які ці жінки на війні? Чим вас вразила кожна з них?
- Чи має будь-хто моральне право судити тих, хто опинився під німцями?
- Чи можна сказати, що автор ідеалізує Лавріна Запорожця?
-Люди – складні створіння, у кожному з нас триває внутрішня боротьба добра й зла. За що можна виправдати Заброду, а за що - ні в якому разі?
- Про які дві перемоги говорить Василь Кравчина?
- Прокоментуйте сцену, де розповідається про останні хвилини життя Демида Запорожця. Що вас найбільше вразило? (його оптимізм перед смертю щодо перемоги над фашизмом вражає).
- Чим нас приваблює образ Мини Товченика? Які риси української ментальності увиразнено в його характері?
V. Закріплення вивченого матеріалу. (5 хв.)
Сформулюйте загальнолюдські та національні проблеми, порушені О.Довженком у кіноповісті на підставі опрацьованого на уроці матеріалу.
Очікувані відповіді:
загальнолюдські проблеми:
національні проблеми:
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.(2хв.)
Метод «Мікрофон».(2хв.)
Учні називають по одній фразі- зверненню до улюбленого чи неулюбленого героя твору.
VІІ. Домашнє завдання.
Написати лист улюбленому героєві кіноповісті О.Довженка «Україна в огні».