Конспект уроку української літератури для 11 класу на тему "Загальнолюдські й національні проблеми в кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»

Про матеріал

Урок української літератури в 11 класі на тему "Загальнолюдські й національні проблеми в кіноповісті

О. Довженка «Україна в огні» розроблений з використанням проблемно діалогічного навчання, групових форм роботи, сприяє формуванню комунікативної, громадянської компетентності, розвитку критичного мислення.


Перегляд файлу

Тема. Загальнолюдські й національні проблеми в кіноповісті

 О. Довженка «Україна в огні»

Мета: поглибити знання старшокласників про творчість О.Довженка та високий рівень його кіноповістей; належно опрацювати вершинний твір О. Довженка - "Україна в огні"; розвивати вміння учнів аналізувати художній текст, висловлювати свої думки стосовно прочитаного; виховувати любов до рідного краю, національну гідність і свідомість.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

«На українських ланах і селах в огні й полум’ї вирішується доля людства, вирішується велетенська проблема світової гегемонії, вирішується доля людства на нашій недолі. Така нещаслива земля наша. Така наша доля нещаслива».             

І через десять днів: «Світе мій убогий! Покажи мені, де на тобі пролилося ще стільки крові, як у нас на Україні! Нема другої України. Нема».

О.Довженко «Щоденник» 5 квітня 1942 року

І. Актуалізація опорних знань

1.Літературний диктант(5 хв.).

1) Як називалося село, де відбувалися основні події в кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»? (Тополівка).

2) Якою піснею починається і закінчується твір? («Ой піду я до роду гуляти»).

3) Хто з героїв кіноповісті говорить про ахіллесову п’яту українського народу? (Ернст фон Крауз).

4) Хто  претендує, крім Лавріна Запорожця, стати старостою в  окупованому селі? (Заброда).

5) Хто із синів Запорожця загинув у перші дні війни? (Сава)

6) Як загинув старий Демид Запорожець? (фашисти його повісили за те, що бджоли покусали офіцера)

2.Зачитування щоденникових записів О.Довженка про кремлівське цькування за кіноповість «Україна в огні».(5 хв.). Прокоментуйте ці щоденникові записи О.П. Довженка.

1) 31 січня 1944 року відбулося засідання Політбюро ЦК ВКП(б) з таким порядком денним: «Про антиленінські помилки й націоналістичні збочення в кіноповісті Довженка «Україна в огні». На засідання було запрошено Олександра Петровича. Такої «честі» було удостоєно, здається, його одного. Доповідав Сам. І наш митець почув про себе: «куркульський підспівувач», «відвертий націоналіст». І про «мокре місце», яке б від Довженка залишилося, коли б кіноповість було надруковано… І, нарешті, висновок: «Україна в огні» є платформою вузького, обмеженого українського націоналізму, ворожого ленінізмові, ворожого політиці нашої партії та інтересам українського й всього радянського народу».

  2) «Сьогодні я знову в Москві. Привіз з Києва стареньку свою матір. Сьогодні ж узнав од Большакова і тяжку новину: моя повість "Україна в огні" не вподобалася Сталіну, і він її заборонив для друку і для постановки.

 Що його робити, ще не знаю. Тяжко на душі і тоскне. І не тому тяжко, що пропало марно більше року роботи, і не тому, що возрадуються вразі і дрібні чиновники перелякаються мене і стануть зневажати. Мені важко од свідомості, що "Україна в огні" - це правда. Прикрита і замкнена моя правда про народ і його лихо.

 Значить, нікому, отже, вона не потрібна і ніщо, видно, не потрібно, крім панегірика.»

3) «Невже любов до свого народу є націоналізм? Чи націоналізм … у  невмінні художника стримати сльози, коли народу боляче?»

ІІ. Організаційний момент.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів (1 хв.)

«Із творів про перший період війни, написаних у часи Великої Вітчизняної, я, не вагаючись, на перше місце поставив би кіноповість Олександра Довженка «Україна в огні» - через шевченківську перейнятість автора всенародною трагедією. За широтою охоплення матеріалу, глибиною і правдивістю зображення, за справді-таки шекспірівськими колізіями цей твір у нашій літературі тих часів не має собі рівного».

Олександр Підсуха, письменник

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя. (2 хв.)

Кіноповість О. Довженка «Україна в огні» була задумана ним у той страшний час, коли наша армія відступала, залишаючи українські міста й села на поталу фашистам. Що буде з долею нещасної України-страдниці?

Що буде з народом: з жінками, сестрами й матерями, дітьми та старими? І як потім народ буде розплачуватися за цю окупацію? Як потім їм можна пояснити,чому їх було кинуто в пащу війни? Ці болючі питання не давали спокою Олександру Петровичу  й саме тому він і написав цю кіноповість, щоб відповісти на ці питання й собі, й людям. Даючи таку глибоку й щиру відповідь, О.Довженко торкнувся важливих загальнолюдських та національних проблем, актуальних в усі часи. І сьогодні на уроці, працюючи над образами твору, даючи оцінку вчинкам і характерам героїв, ми й розкриємо порушені автором проблеми.

  1. Заповнити анкету на літературного героя (робота виконується біля дошки паралельно з іншими видами робіт)

Прізвище – Запорожець.

Імя – Лаврін.

По батькові – Демидович.

Сімейний стан – одружений, дружина Тетяна Запорожець.

Діти – Сава, Григорій, Роман, Іван, Трохим, донька Олеся.

Соціальний статус – колгоспник.

Посада – до війни – голова колгоспу; під час війни – староста села Тополівка.

Життєве кредо -  Батьківщина – понад усе!

 Політичні переконання – ненависть до фашизму, засудження війни.

  1. Проблемна ситуація:

З огляду на епіграф твору, підготовлені вами вдома цитати,  дайте відповідь на питання: «Чому все-таки «Україну в огні забороняли»?»

  Очікувані відповіді(5хв.)

  1. змалювання «лиманчуківщини»;
  2. відображення хаотичного й панічного відступу радянських військ;
  3. змалювання постаті розумного, а не тупого німця, який правдиво вказує на ахіллесову п'яту українського народу;
  4. повага з боку фон Крауза у ставленні до Запорожця як сильного суперника;
  5. виклик історичним подіям, які розмежували Запорожця і Заброду;
  6. осуд будь-якої війни устами Антоніо Пальми;
  7. доброзичливе змалювання людей, що працювали в Німеччині, яких вва­жали зрадниками.

3. Робота в парах.(5хв.)

Інтерв’ю з літературним героєм (учні об’єднуються в пари й беруть інтерв’ю в героя твору за бажанням, задаючи проблемні питання).

  1. Мозковий штурм(10 хв.):
  • Як не дивно, але дуже добре зрозумів українську ментальність наш ворог, фашист, окупант Ернст фон Крауз. Пропоную подивитися і прокоментувати уривок із кінофільму «Україна в огні», екранізованого Юлією Солнцевою, дружиною Довженка, через 10 років після смерті кіномитця.( Відеоролік 2хв.)

- Лаврін та Тетяна Запорожці виховали п’ятьох синів і доньку, які перед початком війни приїхали на ювілей матері до батьківської домівки. Як ви думаєте для чого саме такою картиною починається кіноповість?

- Який твір про так само цілий рід, що опиняється на війні,  нагадує кіноповість «Україна в огні»?

- Чому, на вашу думку, змальовуючи опалену війною Україну автор приділяє таку увагу жіночим образам?

-Які ці жінки на війні? Чим вас вразила кожна з них?

- Чи має будь-хто моральне право судити тих, хто опинився під німцями?

- Чи можна сказати, що автор ідеалізує Лавріна Запорожця?

-Люди – складні створіння, у кожному з нас триває внутрішня  боротьба добра й зла. За що можна виправдати Заброду, а за що -  ні в якому разі?

- Про які дві перемоги говорить Василь Кравчина?

- Прокоментуйте сцену, де розповідається про останні хвилини життя Демида Запорожця. Що вас найбільше вразило? (його оптимізм перед смертю щодо перемоги над фашизмом вражає).

- Чим нас приваблює образ Мини Товченика? Які риси української ментальності  увиразнено в його  характері?

V. Закріплення вивченого матеріалу. (5 хв.)

Сформулюйте загальнолюдські та національні проблеми, порушені О.Довженком у кіноповісті на підставі опрацьованого на уроці матеріалу.

Очікувані відповіді:

загальнолюдські проблеми:

  • війна антилюдське явище, що не повинно повторитися;
  • екстремальні умови – випробування на людяність, у яких люди по-різному розкриваються;
  • добро й зло;
  • проблема морального вибору людини;
  • проблема відданості своєму народові;
  • віра в перемогу добра над злом;
  •  жінка на війні;
  • патріотизм;
  • чисте й щире кохання;

національні проблеми:

  • духовна міць і безсмертя роду, які ґрунтуються на вихованні, на високих морально-етичних засадах, успадкованих з діда-прадіда;
  • Україна і народ під час окупації;
  • ментальність українців;
  • любов до рідної землі;
  • чистота стосунків між жінкою та чоловіком на основі народних моральних законів.   

 

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.(2хв.)

Метод «Мікрофон».(2хв.)

 Учні називають по одній фразі- зверненню до улюбленого чи неулюбленого героя твору.

VІІ. Домашнє завдання.

Написати лист улюбленому героєві кіноповісті О.Довженка «Україна в огні».

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гуріна Алла Дем'янівна
    Дякую колезі за цікавий конспект!
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
6641
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку