«Тигролови» І. Багряного за жанром — пригодницький роман: його сюжет насичений надзвичайними пригодами й характеризується несподіваними поворотами, динамічністю в розгортанні подій. Як відзначає О. Ковальчук: «Роман чарує справжнім шармом пригодницького жанру: динамічним розгортанням подій, благородством поведінки головних героїв, їхнім умінням знаходити вихід з численних екстремальних ситуацій, торжеством справедливості».
План уроку
Тема. Проблема свободи й боротьби за своє визволення в романі Івана Багряного "Тигролови". Жанрові особливості
Мета: опрацювати зміст роману; учити учнів коментувати зміст твору, визначати жанрові особливості, характеризувати образи, висловлювати своє ставлення до основних проблем, порушених у романі; розвивати навички роботи в групах; виховувати усвідомлення значення свободи для духовного розвитку людини.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет письменника, текст твору, літературознавчий словник, епіграф.
Сміливі завжди мають щастя
І. Багряний
І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
1. Охарактеризувати ознаки еміграційної літератури 40-50 рр. XX ст.
2. Назвати представників, основні твори
3. Хронологічний диктант (за життям і творчістю І. Багряного)
Назвати подію, що відбулася у зазначеному році:
2 жовтня 1906 р….
У 1922-1926 рр. І.Багряний…
У 1928 р. І. Багряний написав…
У 1932 р. І. Багряний був…
У 1936 р. І. Багряний…
У 1944 р. І. Багряний…
За кордоном побачили світ романи «Тигролови» у … році.
«Сад Гедсиманський» вийшов у … році.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку
III. Опрацювання навчального матеріалу
1. Історія створення роману «Тигролови» (розповідь викладача)
2. Робота з літературознавчим словником
«Тигролови» І. Багряного за жанром — пригодницький роман: його сюжет насичений надзвичайними пригодами й характеризується несподіваними поворотами, динамічністю в розгортанні подій. Як відзначає О. Ковальчук: «Роман чарує справжнім шармом пригодницького жанру: динамічним розгортанням подій, благородством поведінки головних героїв, їхнім умінням знаходити вихід з численних екстремальних ситуацій, торжеством справедливості».
3. Бесіда за змістом твору
• Про який період історії йдеться в романі?
• Які два світи змальовує автор? Через які образи-символи? Хто є представником кожного?
• Яким чином Многогрішний опинився в родині Сірків?
• Перекажіть епізод, який вам найбільше сподобався, про життя й побут родини Сірків.
• Які почуття й думки викликають у вас описи полювання на тигрів, ізюбрів?
• Чому майор Медвин так переймається пошуками втікача, що його непокоїть?
• Прочитайте й прокоментуйте епізод зустрічі Медвина й Многогрішного.
• Як розвиваються протягом твору стосунки Наталки й Григорія? Доберіть цитатний матеріал на підтвердження.
• Чому Григорій змушений покинути країну? Куди рвалося його серце? Як до цього поставилася родина Сірків?
• Розкажіть, як Григорій з Наталкою перетнули кордон.
• Чи можна ототожнювати життєву долю Григорія Многогрішного з біографією І. Багряного?
4. Робота в групах
Група І
Випишіть цитати до образу Г. Многогрішного. На основі цитат побудуйте монолог-розповідь від першої особи про головного героя роману.
Група II
Від першої особи охарактеризуйте майора Медвина.
Група III
Складіть цитатну характеристику образу Наталки.
Група IV
Сірчиха, розказуючи про своє життя на Далекому Сході, говорить: «Жили ми тут ліпше, як дома. Це була друга Україна, нова Україна, синку, але щасливіша».
Наталка зазначає: «Ми підем… Ми підем тепер… На тую… на твою Україну!». У творі автор змалював дві України: Україну Сірків і Україну Многогрішного. Складіть цитатні характеристики цих образів України.
IV. Узагальнення вивченого
1. Літературне дослідження
1. На основі опрацьованого визначте:
• тему твору;
• проблематику роману;
• охарактеризуйте композицію та сюжет.
2. Розкрийте ідейний зміст твору.
3. Розкрийте алегоричний зміст назви твору.
V. Висновок. Рефлексія
«Сміливі завжди мають щастя»,— ці слова рефреном звучать упродовж усієї розповіді про важкий шлях Григорія Многогрішного. Спочатку їх вимовляє стара Сірчиха, потім повторює головний герой і, нарешті, саме цими словами завершується роман. А чи справді у сміливих завжди є щастя?
VI. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
VII. Домашнє завдання
1. Скласти характеристику членів родини Сірків.
2. Опрацювати біографію О. Довженка.
3. Читати «Щоденник».
4. Індивідуально: підготувати огляд літератури 40-50 рр. XX ст.