Урок української літератури в 11 класі на тему "Остап Вишня. Життєвий і творчий шлях" розроблений з використанням групової форми роботи, інтерактивних форм і методів навчання
Урок української літератури в 11 класі
Тема. Остап Вишня. Життєвий і творчий шлях.
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом гумориста; зацікавити постаттю письменника; розвивати вміння аргументовано висловлювати свої думки, критично мислити; формувати навички узагальнювання теоретичного матеріалу; дати поняття усмішки, її особливостей; виховувати любов до літератури, повагу до кращих зразків української.
Обладнання: презентація Остапа Вишні, портрет письменника, таблиці, роздатковий матеріал(генеалогічне дерево) збірки творів письменника.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Епіграфи:
"Ніколи не сміявся без любові до вас усіх, до сонця, до вітру, до зеленого листу".
(Остап Вишня)
"Друг людини, друг природи й праці,
Грізний ворог нечисті і зла".
(Максим Рильський)
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
Учитель.
1. Асоціативний кущ. Що таке, на вашу думку, гумор?Із чим він асоціюється?
2. Інтерактивна вправа «4 кути».
Що треба людині, щоб посміятися не з ворога, а з друга? ( учні обирають запис в куті, погоджуючись із певним твердженням, обґрунтовують свій вибір, висловлюють свої думки)
Підсумок вправи: «Треба любити людину більше, ніж самого себе. Тоді тільки ти маєш право сміятися. І тоді тільки людина разом з тобою буде сміятися із себе, із своїх якихось хиб, недоліків, і буде такий дружній, такий хороший сміх. Той сміх, що не ображає, а виліковує людину».
У цих словах-ідейно-естетичне кредо неперевершеного сатирика й гумориста Остапа Вишні, розмову про життя та творчість якого ми й поведемо з вами на сьогоднішньому уроці. Сподіваюсь, що разом ми зможемо наблизити до себе постать неповторного чарівника, а я допоможу вам зрозуміти, який це був незрівнянний народний мудрець і правдолюб, зацікавлю вас вивченням його творчості. Маю надію, що зможу зачарувати вас художньою красою його усмішок, і ви понесете з уроку промінчики тепла і добра, якими помережані твори цього лицаря совісті народної.
3. А зараз увага на екран.
Відеоролик «Зроблено в Україні. Остап Вишня» (2 хвилини 37 секунд).
Проблемні питання.
1. Після перегляду ролику питання до учнів: яка інформація вас зацікавила, вразила найбільше й чому?
2. Ідеологічно заангажована критика звинувачувала письменника в націоналізмі, оспівуванні куркульства. 26 грудня 1933 року, коли почалися масові репресії проти української інтелігенції, Остапа Вишню заарештували. Великий сміхотворець, який так любив свій народ, був оголошений його ворогом. 22 лютого 1934 року письменника засудили до розстрілу, а 3 березня вищу міру покарання замінили десятьма роками заслання, і тільки 3 грудня 1943 року Остап Вишня вийшов на волю. Що, на вашу думку, допомогло вижити, вистояти письменнику?
Які ваші сподівання щодо нашої зустрічі?
(Заповнення таблиці З-Х-Д)
Одного разу на скептичне зауваження уявного опонента до однієї із своїх збірок: «Знову усмішки?» письменник переконано відповідає: «Так! Усмішки! І навіть обов'язково! Чого плакати? Мені нове життя усміхається! І я йому усміхаюсь!». Давайте й ми усмішкою по колу почнемо урок, передамо один одному свій гарний настрій.
ІІ. Вивчення нового матеріалу. Біографія письменника.
І група - заповнює анкету Остапа Вишні.
Анкета письменника
Прізвище –
Ім’я –
По батькові –
Сімейний стан –
Діти –
Соціальний статус –
Посада –
Життєве кредо -
Політичні переконання –
ІІ група - складає проблемні питання за біографією письменника, які б починалися зі слів:
як ви вважаєте, чи міг би…
що, на вашу думку,…
ІІІ група - заповнюють пропущені місця в тексті біографії письменника
Удома ви ознайомилися зі змістом твору, а тепер проведемо цитатний літературний пінг-понг(усно).
1.
« У мене нема жодного сумніву в тому, що я народився в.....» ( 1889р.)
2.
« Мати казали, що мене витягли з.....» (колодязя)
3. Робота над текстом твору та біографією письменника. Увага на екран.
Остап Вишня. Справжнє ім’я - Павло Михайлович Губенко (1889-1956). «Король українського тиражу», «Поет полювання».
Народився 13 листопада 1889р. на хуторі Чечва «У мене не було жодного сумніву, що я народився, хоч і під час мого появлення на світ білий і потім – років, мабуть, із десять підряд – мати казали, що мене витягли з колодязя, коли напували корову Оришку…» (текст «Моя автобіографія»)
Закінчив двокласну Зіньківську школу й Київську військово-фельдшерську школу.
Працював фельдшером у Київській залізничній лікарні.( текст)
У 1917 р. вступив на історико-філологічний факультет Київського університету. був одним із активних учасників розбудови УНР (текст).
У 1919 р. за підписом Павло Грунський опубліковано перший сатиричний твір (фейлетон) «Демократичні реформи Денікіна» (текст про труднощі письменницької праці).
Після поразки УНР був заарештований, але врятований завдяки втручанню Василя Еллана-Блакитного.
Працював у «Селянській правді» та у журналі «Червоний перець».
1921р. — усмішка «Чудака, їй-богу» — вперше під підписом Остап Вишня.
Став основоположником жанру усмішки. Після розпуску ВАПЛІТЕ стає одним з організаторів «Політфронту».
У 1933р. заарештували і звинуватили тероризмі і контрреволюційній діяльності. 1933-1943р. — на засланні в Ухто-Печорському таборі (текст).
1944р. — перший твір після заслання «Зенітка».
Працював у журналі «Перець».
У 1955р. реабілітовано.
28 вересня 1956р. помер, похований на Байковому кладовищі.
Цікавий факт. Сім‘я письменника, вірна пам‘яті, дуже довго фактично на власному ентузіазмі тримала його квартиру як домашній музей, самі домочадці при цьому тіснилися в двох кімнатах. А в інші ходили екскурсії, там були виставлені особисті речі Остапа Вишні. Дуже цікавий експонат – шахи, виліплені письменником із хліба в таборі. Та зрештою навпроти будинку звели торговий центр, і це будівництво пошкодило його фундамент, пішли тріщини… Рідна Україна не захотіла брати на себе утримання музею Остапа Вишні, тому його внучка вимушена була ту квартиру продати…
4. Робота з літературними джерелами.
Учитель. Щоб яскравіше уявити постать письменника, мало ознайомитися з його біографією. Тут важливу роль відіграють ще спогади рідних, сучасників, друзів. Прослухайте спогади брата Павла Михайловича Костя Губенка:
«Зовні брат був схожий на матір, і властивий матері гумор також передався йому. Мати знала багато народних приказок і висловів, щедро пересипала ними мову. Батько теж був не позбавлений гумору. Якось, згадуючи батька, Павлуша розповів: «Батько помер на моїх руках. Вже майже при смерті йому дали підписати « духовне завещание». Батько почав читати: «Я, Михаил Кондратьевич Губенко, при полном разуме и памяти, завещаю жене и наследникам движимое и недвижимое, при сем...» Дійшовши до цього місця, батько підписав документ, повторюючи: «При сем руку приложил и ноги протянул Михаил Кондратьевич Губенко». Це були його останні слова».
5. Творча діяльність.
Остап Вишня говорив: «Про що мушу писати? ПРО ХУЛІГАНСТВО, ГРУБІСТЬ І НЕВИХОВАНІСТЬ, ПРО ВИХОВАННЯ ЛОБОТРЯСІВ І ШОЛОПАЇВ, ПРО ЛЕГКОВАЖНЕ СТАВЛЕННЯ ДО КОХАННЯ, ДО ШЛЮБУ, ПРО ШИРОКІ НАТУРИ ЗА ДЕРЖАВНИЙ КОШТ ПРО НАЧОТЧИКІВ І ТАЛМУДИСТІВ В НАУЦІ, ПРО КОНСЕРВАТОРІВ У СІЛЬСЬКОМУ ГОСПОДАРСТВІ, ПРО ВИНИЩУВАЧІВ ПРИРОДИ.
1919р. - перший фейлетон «Демократичні реформи Денікіна» (підпис Павло Грунський) ;
1921р. - усмішка «Чудака, їй-богу» (підпис Остап Вишня) , «Чукрен» та «Чухраїнці»
1927р. - гумореска «Моя автобіографія»;
1923р. - «Вишневі усмішки сільські»;
1925р. «Вишневі усмішки кримські»;
1926р. «Українізуймось»;
1927р. «Вишневі усмішки театральні»;
1927р. «Вишневі усмішки літературні»;
1930р. «Вишневі усмішки закордонні»;
1958р. - цикл «Мисливські усмішки»
4. Записування учнями визначення.
Гумореска - невелика оповідь про якусь смішну пригоду чи рису характеру людини. Особливості: дотепність, глузливість, влучність, лаконізм.
Усмішка - різновид фейлетону та гуморески, у якому оповідь про події була короткою, точною, дотепною і доброю).
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Гроно «Характер Остапа Вишні»
Учитель ( читає вірш М Рильського)
По полях ми з Вишнею бродили
Восени, шукаючи зайців,
І бур'ян пожовклий, посивілий
Під ногами срібно хрупостів.
Скільки доброти було в обличчі,
Скільки мудрості в очах було,
Як дивився приятелеві в вічі,
Любий наш Михайлович Павло!
Ну, а вмів же бути і суворим,
І безжальним бути Вишня міг,
Як назустріч злобним поговорам
Підіймав свій праведний батіг!
Без гучних прожив він декламацій,
А в душі поезія цвіла!
Друг людини,друг природи й праці,
Грізний ворог нечисті і зла.
Вчитель. Пропоную кожному з вас визначити для себе найважливішу рису характеру Остапа Вишня й записати на яблучку.
(Біля портрета письменника на дошці учні вивішують аркуші паперу з записаними на них рисами характеру. Наприклад, чуйний, мудрий, добрий, сильний духом, гарний товариш, люблячий природу тощо)
2.Т-таблиця.(За-проти). Лише любов до життя, людей, природний життєвий гумор не дозволили зламатися Остапу Вишні.
Учні заповнюють таблицю.
3. Презентація групової роботи
І група - заповнює анкету Остапа Вишні.
ІІ група - складає проблемні питання за біографією письменника, які б починалися зі слів:
як ви вважаєте, чи міг би…
що, на вашу думку,…
ІІІ група - заповнюють пропущені місця в тексті біографії письменника
ІV. Рефлексія
Що дізналися нового на уроці?(мікрофон) і зачитування записів у таблиці З-ХД-Д
V. Підсумок уроку. Оцінювання
VІ. Домашнє завдання. Заповнити генеалогічне дерево Остапа Вишні. Виписати засоби комічного з тексту гуморески Остапа Вишні «Моя автобіографія»