Конспект уроку української літератури для 5 класу на тему: "чарівний світ фантазії, мудрості"

Про матеріал

Урок узагальнення і систематизації знань у формі подорожі за розділом "Чарівний світ фантазії, мудрості". Розробка уроку містить завдання, які розвивають творчу уяву учнів, формують артистичні здібності. Діти вчаться рекламувати вивчені твори.

Перегляд файлу

Тема. Чрівний світ фантазії, мудрості.

Мета: повторити жанри усної народної творчості; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до рідного краю, культури рідного народу.

Метод: дидактична гра, проект.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань у формі подорожі.

Обладнання: плакат-маршрут, збірка " Народ скаже, як зав’яже"

Хід уроку

І Повідомлення теми, мети уроку.

Учитель.   Діти, сьогодні у нас незвичайний урок - це урок-подорож до чудодійної  Країни Народної Мудрості. Всі ви розділені на шість команд: Міфологічна, Легендарна, Казкова, Літературно-казкова-1, Літературно-казкова-2, Загадкова. Кожна команда є експертом одного із вивчених розділів. Всі команди одержали домашнє завдання: за дпомогою пантоміми представити уривок із вивченого твору.

        Ви маєте  бути дуже уважними і пам'ятати, що з однієї станції до іншої ми рушимо тільки в тому випадку, якщо справимося з усіма завданнями, які приготувала для нас казкова фея.

       Отже, сідаймо зручніше, і наш потяг на великій швидкості мчить до І станції – Міфологічної.

ІІ Виконання практичних завдань.

Учитель.   Увага! Станція "Міфологічна". Надаємо артмайданчик представникам команди.

Учні показують пантоміму із міфу " Дажбог" (фрагмент, в якому Дажбог здійснює круговий об’їзд по небу у супроводі сестер-богинь).

Діти відгадують представлений епізод.

Гра «Хто швидше закінчить речення»

1. Література  це… (вид мистецтва, що відображає дійсність у картинах і образах). 2. Фольклор  це… (усна народна творчість). 3. Народне оповідання про богів, духів, героїв, надприродні сили, які брали участь у створенні світу, називається… (міфом). 4. Ми вивчили два міфи: … («Дажбог», «Берегиня»). 5. До богів слов’янської міфології відносимо… (Дажбога, Велеса, Стрибога, Перуна, Сварога, Берегиню). 6. Берегиня – це… (богиня добра, захисту від усякого лиха).

Учитель.   Наступна станція "Легендарна". Надаємо артмайданчик представникам команди.

Учні показують пантоміму з легенди "Як виникли Карпати" (фрагмент сутички Силуна з Карпом). Діти відгадують героїв.

Гра «Встановіть відповідність»

Легенда

Уривок

  1. «Неопалима Купина»
  2. «Чому у морі є перли і мушлі?»
  3. «Чому пес живе коло людини?»
  4. «Як виникли Карпати?»
  5. «Про Зоряний Віз»

А Карпо ненавидів тих, хто панові дуже низько до землі кланявся.

Б  Коли батько побачив, яке багатство має хлопець, то вже не опирався, а призначив день весілля.

В Думали, думали – ніяк не розуміють, що саме захисники міста сказали їм цим зелом.

Г Мовчи, бо надійде людина й застрелить нас обох

Д Душі тих людей, яким дівчина давала пити»

 

1-В, 2-Б, 3-Г, 4-А, 5-Д

  • Яка різниця між міфом та легендою? (Міф про богів, а легенда про ніби правдиві події).

Учитель.   Надаємо артмайданчик представникам команди «Казкова».

Учні показують пантоміму з казки "Мудра дівчина" (фрагмент зустрічі батька за Марусею, як дівчина відгадує загадку пана).

Діти відгадують героїв.

Гра-загадка «Упізнай мене!»

      Від імені літературного героя, при цьому не називаючи його, але описуючи вчинки та міркування, я буду говорити певні фрази. Ви повинні назвати героя і твір.

  • Я допомогла батькові відгадати загадку про те, що у світі ситніше, прудкіше, миліше над усе. (Маруся. «Мудра дівчина»)
  • Я вважав, що наймиліше – це гроші. (Багатий брат. «Мудра дівчина»)
  • Я геть зажурився, коли пан дав мені десяток варених яєць та сказав, щоб з них на сніданок принести йому печених курчат.  (Батько. «Мудра дівчина»)

 

Учитель.   Наступна станція "Літературно-казкова - 1".

Придивіться уважно, чи не знаєте ви цих казкових героїв?

Учні показують пантоміму з казки "Цар Плаксій та Лоскотон" (фрагмент арешту Лоскотона)

Гра «Вірю – не вірю!»

  • Чи вірите ви, що «якийсь дивний і страшний звір, синій-синій, з препоганим запахом» був вовком? (Ні, він був лисом. Казка І.Франка «Фарбований Лис»).
  • Чи вірите ви, що «Фарбований лис» – це народна казка? (Ні, це літературна казка. Її автор – І.Франко).
  • Чи вірите ви, що цар Плаксій помер від грипу? (Ні, цар Плаксій помер від сміху).
  • Чи вірите ви, що Лоскотон помер у темниці (Ні,його звільнив народ).

Діти відгадують героїв.

Учитель.   Наступна станція ""Літературно-казкова - 2".

Придивіться уважно, чи не знаєте ви цих казкових героїв?

Учні показують пантоміму з казки "Незвичайні пригоди Алі у країні Недоладії" (фрагмент, у якому Аля опиняється у підземеллі).

Гра-загадка «Упізнай мене!» Від імені літературного героя, при цьому не називаючи його, але описуючи вчинки та міркування, я буду говорити певні фрази. Ви повинні назвати героя і твір.

 

  • Я можу стерти на порошок кожного, хто пробереться у мій будиночок без вікон і дверей. (Недочеревик із казки "Незвичайні пригоди Алі у країні Недоладії" Галини Малик).
  • Ми ніколи не шкодимо людям, а, навпаки, дуже часто їм допомагаємо. Ми добрі і не пам’ятаємо лихого. (Хуха-моховинка із казки «Хуха-моховинка» В.Короліва-Старого)

Учитель.   Отже, залишилася одна станція "Загадкова". Цікава станція, бо тут живуть хлопчики й дівчатка, які люблять і складати і відгадувати загадки. Може, й ви такі ж дотепні?

Відгадайте загадки, які предстаники команди покажуть вам за допомогою пантоміми.

  • 1. Поле не міряне, вівці не лічені, пастух рогатий?
  • 2. Бачити - не бачить, чути - не чує, мовчки говорить, добре мудрує.
  • 3. Утрьох їдуть братці верхом на конячці.
  • 4. Круглі озерця ніколи не замерзають.
  • 5. Два ряди сорочок, а між ними фартушок.
  • 6. У двох матерів по п'ять синів.

Ігрова вправа «Склади прислів’я»

  • Завдання. Поєднати стрілочками частини прислів’я.

Як жили наші діди та прадіди,

найкраще багатство.

Добре ім'я —

що дерево без коріння

Всі за одного,

так нам веліли.

Згода будує,

один за всіх

Людина без друзів,

а незгода руйнує.

 

 

ІІІ Підведення підсумків уроку.

Дидактична гра «Рекламна кампанія»

    Учням пропонується створити рекламний плакат з теми. Кожна група готує плакат про той розділ, який представляє. На виготовлення рекламного ролика надається 10 хвилин. Реклама може бути представлена у вигляді вірша, кліпу, плаката і т. ін.

Поки команда працюватиме над рекламним плакатом, ми проведемо конкурс між представниками команд. По одному представнику до дошки.

Ігрова вправа «Знайди четверте зайве»

  • Діжа, фарба, цар, цариця. (Цариця. І.Франко. «Фарбований Лис»)
  • Заєць, осел, горобець, цап. (Осел. Казка «Мудра дівчина»)
  • Коза Лиска, злий дід, зла баба, Хуха-Моховинка. (Зла баба. Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка»).
  • Кравець, наймиток, зелений дід, коза. (Коза. «Ох»)
  • Недороль, Недовіз, Недовус, Недочеревик (Недовіз. «Пригоди Алі..»

Сорока,ведмідь, лев, пес. (Сорока. «Чому пес живе коло людини?») 

Камінь, голка, перли, ножиці. (Ножиці. «Чому у морі є перли і мушлі?»).

 

 Захист рекламних плакатів.

Заключне слово вчителя.

     Отже, діти, сьогодні ми подорожували чудовою Країною Народної Мудрості. Та ми повернемось до неї ще і в 6, і 7 класах, де чекають на нас не менш цікаві пригоди. Капітани команд оцінять роботу кожного учасника і передадуть  оцінки вчителю.

Домашнє завдання

                             Дидактична гра «Салат із казок»

Завдання. Учням пропонується «приготувати салат із казок», тобто скласти свою казку із різних казок. Наприклад.

      Кинулася Хуха до свого друга вовка. Розповіла йому про нещастя, яке спіткало жителів Проїма, попрохала у нього допомоги. Упіймав вовк сороку і наказав їй принести чарівної води. Для цього зробив із листя дві коробочки. Одну прив’язав сороці до однієї ноги, другу до іншої та й пустив її. Сорока принесла чарівної води: в одній коробочці живлющої, а в іншій смертельної.

Додаткові завдання.  Дидактична гра «Бюро знахідок»

Ігрова ситуація. Учитель повідомляє учням, що в «бюро знахідок» потрапили речі, які загубили літературні герої. Учням потрібно знайти власників цих речей та довести, що саме вони є власниками загублених речей.

Речі:  драний черевик; сокира; мушля; недошитий рушник; горнятко води; тристо карбованців .

Ключ:  Маруся («Мудра дівчина»); злий дід («Хуха-Моховинка»), легенда «Чому в морі живуть перли та мушлі», "Незвичайні пригоди Алі у країні Недоладії" Галини Малик), легенда «про Зоряний Віз», казка «Ох»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 березня 2018
Переглядів
3957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку