Матеріал щодо святкування дня писемності.
Розвиває мовленнєві здібності учнів, уміння й навички усного спілкування українською мовою, грамотність,
збагачує словниковий запас, розвиває навички виразного читання й мовлення, виховує любов і повагу до мови, культури, історії України.
Відділ освіти Бердянського виконавчого комітету
Бердянської міської ради
Методичний кабінет
Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1
Мовний турнір
«О мово рідна! Золота колиско!..»
Розробила:
учитель української
мови та літератури
Тімченко О.І.
2017 р.
Мета:
Обладнання: аркуші паперу, ручки, маркери.
Хто не любить своєї рідної мови,
солодких святих звуків свого дитинства,
не заслуговує на ім'я людини.
Й. Г. Гердер
Учитель: Доброго дня, дорогі друзі! Сьогодні зібралися справжні шанувальники рідної мови.
9 листопада – День української писемності та мови.
Мова супроводжує нас протягом усього життя. Навчившись говорити в ранньому дитинстві, до кінця своїх днів ми розкриваємо для себе таїну рідного слова. Мова – своєрідна візитна картка кожної людини, за якою судять про її освіченість, ерудицію, начитаність. Її знання потрібні кожному в повсякденному житті: і без них не можна глибоко збагнути почуте або прочитане, вправно користуватися рідним словом.
Отже, мова – це неоціненний божественний дар, який дано людині. Сьогодні ви станете гравцями цікавої філологічної гри.
Працювати будете зараз у групах.
(3 групи – „Пізнайки”, „Питайлики” та „Барвінчата”)
Учитель: Любі діти! Тож пропоную вам познайомитися й показати свої знання з української мови.
Усім школярам я зичу перемоги
І знань глибоких, творів пречудових.
Хай стеляться у світ життя дороги,
І не забудьмо маминої мови!
Конкурс «Візитка»
Отже, ми оголошуємо перший конкурс — «Візитка». Кожна команда має представити себе: назва, девіз, висловити побажання для суперників.
Учитель: Починаємо розминку.
Відгадування шарад.
(Для кожної команди по 1 шараді)
Хоч білий, вата не така,
Мене ти зробиш з молока.
А прочитаєш навпаки,
Ти приготуєш пиріжки. (Сир – рис)
На мені молотять хліб,
Віють, сушать кілька діб,
А якщо з кінця читати,
Будуть миші утікати. (Тік – кіт)
Люблять нас усі збирати
Після дощику в лісу,
А як букву „г” відняти
Будем плавати в ставку. (Гриби – риби)
Учитель:
Ось конверт. Туди заглянем
І завдання прочитаєм.
Щось сама не розберу,
Допомоги я вас прошу.
(Капітани команд отримують конверти з завданням)
Конкурс «Розумнички»
Завдання.
1. Правильно закінчіть прислів’я та народні вислови.
„Пізнайки”
1. Корінь навчання – гіркий, а плід - ... (солодкий).
2. Язик до Києва …(доведе).
3. Тримати ніс за…( вітром).
„Питайлики”
1. Краще річ нова, а дружба ... (стара).
2. У кишені вітер… (гуляє).
3. Знай більше, говори ... (менше).
„Барвінчата”
1. Праця годує, а лінь ... (марнує).
2. Танцювати під чужу …(дудку).
3. Ледачому і в будень …(свято).
Учитель:
В Україні кажуть, що бабська зброя – віник та язик, бо українки славляться не тільки гострим розумом, а й гострим язичком. А хлопці наші теж у кишеню за словом не лізуть.
Конкурс «Переговори сусіда».
(Діти вчать скоромовки, виходять і розповідають скоромовку)
Ходить квочка коло кілочка,
Водить діточок коло квіточок.
Карл у Клари украв корали,
А Клара у Карла украла кларнет.
В ямі не спиться вусатому сому,
Сому вусатому сумно самому.
Підводяться підсумки.
Конкурс «Закінчити прислів’я».
Сім разів відмір, ________________.
Праця людину годує, а ___________.
Не кажи гоп,____________________.
Конкурс «Ребуси».
Цифра 100 має особливу магію. Навіть, якщо «сто» добре заховалося в інших словах. Спробуй розгадати такі слова:
Команди отримують конверти з завданням
Ляр – столяр
Прор – простор
Ніжка – стоніжка
Личок - листочок
Вбур – стовбур
Линоша – листоноша
Нами- намисто
Лиця – столиця
Конкурс «Редактор».
Команди отримують конверти з завданням. Скласти текст із речень.
2. Павлик відплив далеко від берега.
5.Він стрибнув у воду і допоміг Павликові допливти до берега.
1. Діти купалися в річці.
4. Це побачив Ігор.
3.Він втомився і почав тонути.
(Підводиться підсумок конкурсу. Оголошується команда – переможець)
Конкурс «Розкидані слова»
У холодильнику зберігалися ХОЛОДНІ слова. Якось Василько відчинив двері холодильника, і з нього випали ці слова, розтанули й перетворилися на окремі літери. Допоможи Василькові відновити слова.
„Пізнайки”
О З М О Р- мороз Р ГА К И – крига М А З И - зима
„Питайлики”
Т Ю Л И Й - лютий Л О Х О Д- холод Ч Е Н Ь С І – січень
„Барвінчата”
Г Н І С- сніг Р У Д Н Ь Е Г – грудень овзрід- Різдво
Хвилинка сміху
Учитель: Український народ любить жартувати. Яка б не була стомлена людина, але, почувши влучний жарт, - усміхається.
Пропонуємо декілька сценок у виконанні учнів .
На уроці
Учитель. Яке завдання у нас було? Петров!
Петров. Позначити число у іменниках „штани” і „весна”.
Чи однина, чи множина.
Учитель. То ти вже виконав чи ні?
Петров. „Весна”, це ясно, в однині,
От зі „штанами” щось не те ...
Завдання дуже непросте.
Учитель. І чим же, поясни мені,
Оті штани такі складні?
Петров. У чому складність? Бо штани
До половини – однина,
А трохи нижче – множина.
Відкриття
Петрик читає книжку й час від часу вигукує.
Петрик. Ти дивись! Нічого собі! Хто б міг подумати?
Мати. Що ти читаєш, синку? Мабуть, детектив?
Петрик. Та ні, орфографічний словник.
1-й учень. Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
2-й учень. Буду я навчатись мови-блискавиці,
В клекоті гарячім кованої криці,
В огневиці пружному ниви колискової,
В леготі шовковому пісні колискової.
Конкурс « Хто швидше».
1. Дівчина, яка дружить із ким-небудь. (Подруга.)
2. Слова пісні, які повторюються після кожного куплету. (Приспів.)
3. З чого починається день. (Ранок)
4. Особа, яка очолює школу. (Директор.)
5. Винагорода, яку вручають конкурсантові. (Приз.)
6. Завіса з тканини на дверях. (Портьєра.)
7. Певний режим харчування. (Дієта.)
8. Той, хто любить свою Батьківщину. (Патріот.)
9. Льодова гора, що плаває в морі. (Айсберг.)
10. Масове інфекційне захворювання. (Епідемія.)
Конкурс « Закінчи речення».
«Якби я був чарівником», «Якби я виграв мільйон».
Підводиться підсумок конкурсу. Оголошується команда – переможець)
Учитель: Ось і підійшов до завершення наш турнір. Бажаю вам успіхів у вивченні рідної мови, щоб кожен урок був для вас святом і відкриттям.
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастнанно.
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірна і слухняна.
Нехай вона щоразу служить вам.
Учитель: Думаю, що ваші серця запам’ятали слова про багатство, красу та мелодійність української мови – нашої гордості. Мову, якою ми розмовляємо, думаємо, без якої не мислимо свого існування.