Конспект уроку української літератури для 5 класу. "Олександр Олесь. Поезії з книжки «Княжа Україна», їх зв’язок з літописами. «Україна в старовину»"

Про матеріал

Тема. Олександр Олесь. Поезії з книжки «Княжа Україна», їх зв'язок з літописами. «Україна в старовину»

Мета: повторити відомості з біографії О.Олеся, ознайомитися з книжкою «Княжа Україна», аналізувати її зв'язок з літописами, опрацювати зміст поезії «Україна в старовину», навчитися виразно читати поезію, розвивати уміння визначати засоби поетичної мови, виховувати зацікавленість історичним минулим наших предків, шанобливе ставлення до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Перегляд файлу

УРОК 34

Тема. Олександр Олесь. Поезії з книжки «Княжа Україна», їх зв’язок з літописами. «Україна в старовину»

Мета: повторити відомості з біографії О.Олеся, ознайомитися з книжкою «Княжа Україна», аналізувати її зв’язок з літописами, опрацювати зміст поезії «Україна в старовину», навчитися виразно читати поезію, розвивати уміння визначати засоби поетичної мови, виховувати зацікавленість історичним минулим наших предків, шанобливе ставлення до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: портрет О. Олеся

ХІД уроку

І. Організація початку уроку.

Привітання, перевірка стану готовності учнів до уроку.

Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!

II Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

  • Що таке літопис?
  • Кого з літописців ви знаєте?
  • Про яку державу згадується у «Повісті минулих літ?»
  • Яких історичних діячів ви можете назвати? Що ви про них знаєте?
  • Чому літописні оповіді є водночас історичними і художніми творами?
  • Які засоби поетичної мови вам відомі?
  • Хто такий Олександр Олесь? Яке його справжнє ім’я?

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Учні зачитують сенкан «Ярослав»

2. Учні виразно читають і переказують уривки літописних оповідей

(уривок, в якому бояри говорять на користь обрання християнської віри; в якому розповідається про бій русичів з печенігами)

ІV. Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів уроку.

Учні записують тему уроку в зошити.

V. Мотивація навчання.

 - Діти, скажіть для чого ми вивчаємо цю тему?

- Давайте сформулюємо для себе завдання:

Я хочу

  •  - дізнатися …
  • - навчитися …
  • -зрозуміти …

VІ. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

 «Поет – завжди казкар,» - сказав якось М. Рильський. Справді, казковий погляд на світ породжує щемне відчуття його краси, спонукає людину до творчості. Саме таке сприйняття дійсності було притаманне  поетові Олександру Олесю.

 З цим письменником ми вже з вами знайомилися на уроках літератури рідного краю. Давайте пригадаємо його справжнє ім’я.

 Погляньте на форзац вашого підручника він допоможе пригадати місце народження та роки життя поета.

2. Бесіда.

- Який твір О. Олеся ми з вами вивчали?

- Які відомості з життя письменника ви можете пригадати?

2. Робота з текстом підручника. (С. 170-171)

 (учні самостійно читають текст підручника)

Бесіда:

1. Ким були батьки О. Олеся?

2.Коли О. Олесь почав писати вірші?

3. Яка подія в житті письменника вплинула на його вибір працювати для української культури?

4. Якою людиною постає у вашій уяві О. Олесь зі спогадів сучасників?

5. Коли була написана поетична книга «Княжа Україна»? Що надихнуло поета на її створення?

6. Яку мету ставив перед собою О. Олесь під час написання цієї книги?

 

3. Робота з текстом поезії «Україна в старовину»

3.1. Робота зі словниковими словами

Потоки – стрімкі ріки;

Смарагдові – зелені;

Багно – болото;

Вепрі – дикі кабани;

Тури – дикі бики.

Буйні трави - пишні, розкішні трави

Буйний вітер – сильний, навальний

 

3.2.  Читання учителем та учнями поезії «Україна в старовину»

3.3. Бесіда над змістом поезії:

  • Опишіть усно розкішну природу України в давні часи.
  •  Які художні засоби використано для опису природи?
  • Як жили наші пращури? Чим займались? Яким богам поклонялись? Підтвердіть свою відповідь рядками твору „Україна в старовину".
  • Які саме часи, на вашу думку, зображені  в цій поезії?
  • Поясніть слова:

„Спочивала Україна

В золотих, дитячих снах".

 

Фізкультхвилинка

 

3.4. Робота в парах. Заповніть таблицю.

Дерева

Птахи

Звірі

Язичницькі

боги

Види місцевості

 

 

 

 

 

 1. Слово вчителя.

Діти, а чи всі тварини, згадані у творі зустрічаються територією України в наш час? Про що це говорить? Давайте зробимо висновок, як треба ставитися до природи. (діти доходять висновку що деякі тварини стали рідкісними, їх треба оберігати, не допустити їх повного зникнення)

3.5. Творча робота.

 1. Давайте сформулюємо тему та ідею твору. Тема це те, про що розповідається, а ідея – до чого закликає, спонукає нас письменник.

Тема: опис природи нашої країни у стародавні часи, зображення рослин (граби, вільхи, явори, сосни, дуби) та тварин (вепри, тури, олені, вовки, кабани, ведмеді, лосі, рисі, зубри, борсуки), які зустрічались на нашій території у ті далекі часи.

Ідея: нагадування нащадкам про минуле природне багатство нашої країни, натяк на обережне поводження з природою, заклик любити її.

2. Складіть невеличку розповідь про красу природи старовинної України.

VIІ. Узагальнення та систематизація знань.

1. Бесіда:

  • Який твір ми з вами сьогодні прочитали?
  • Які художні засоби використані в цьому творі?
  • Які почуття у вас виникли після прочитання цієї поезії?

2. Закінчить реченя:

На уроці я

  •  - дізнався …
  • - навчився …
  • -зрозумів …

 

VIIІ. Підбиття підсумків уроку.

 О. Олесь щиро любив Україну, її історію, мову, природу. В поетичній книжці «Княжа Україна» він хотів збагнути долю українського народу, зрозуміти причини його перемог і поразок.

Поезія «Україна в старовину» натякає нам, що поки наша земля лежала незаймана, вона була багатою на рослини та тварини, та, на жаль, ми люди багато чого не зберегли.

Ви, діти, наше майбутнє. Сподіваюся, що ви будете ставитися до природи з любов’ю та обережністю.

ІХ. Повідомлення домашнього завдання.

  1. Виразно читати поезію «Україна в старовину», визначати поетичні засоби.
  2. Написати міні-твір «Що я дізнався про минуле нашої країни?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хлівна Тамара Романівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 січня 2018
Переглядів
23615
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку