Збаразька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2
імені Івана Франка
Конспект уроку
української літератури
(7 клас)
Підготувала:
вчитель-методист
української мови та літератури
Стасюк Наталія Янівна
Конспект уроку української літератури
(7 клас)
Тема: Василь Симоненко. «Лебеді материнства». Загальнолюдські цінності у творі, втілення особливостей української ментальності, рис національного характеру.
Мета: продовжувати опрацьовувати поетичну спадщину Василя Симоненка; зокрема ознайомити із віршем «Лебеді материнства», його громадянськими та патріотичними мотивами, ідейно-художнім значенням, вдосконалювати вміння аналізувати поезію; розвивати в учнів образне і логічне мислення, культуру мовлення, навички виразного читання ліричних творів; виховувати почуття патріотизму, національної гордості, любов і пошану до рідної матері, формувати активну громадянську позицію
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Обладнання: портрет В. Симоненка, виставка його творів,мультимедійний проектор, комп’ютер, мультимедійна презентація , відеоробота «Лебеді материнства» (муз. А. Пашкевича) Ірини Стиць у її вокальному виконанні, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), великий смайлик, паперові лебеді, роздатковий матеріал (таблиця та кольорові смужки для створення кольорової гами твору, таблиця оцінювання учнів).
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Прийом «Малюнкове вітання» (1хв)
Звучить спокійна музика. Дорогі учні! Я рада вас вітати на уроці української літератури. Нехай цей смайлик, який я прикріплюю на дошку, оселиться у вашому серці і подарує вам радість. Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Я ж бажаю вам бути розумними, успішними, цікаво провести час у царині українського слова. Тож почнімо наш урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань (6 хв) Слайд 1.
Свій шлях у всіх колись кінчається,
І майже кожному до ніг кладуть вінки.
Одні жили, помруть і забуваються,
А інші пам'ять залишають на віки.
УЧИТЕЛЬ. Я недарма розпочала урок із вірша Василя Бута, директора середньої школи на Полтавщині, де навчався український поет, із творчістю якого ми знайомилися минулого уроку. Василь Симоненко. Слайд 2. Вважають, що його біографію треба вивчати як частку історії України, його називають сурмачем епохи, витязем молодої української поезії, лицарем на білому коні. Пропоную вам пограти у гру «Вірю! – Не вірю!», пригадуючи вивчене на попередньому уроці. Перш ніж ми розпочнемо, зверніть увагу на таблицю оцінювання, що у вас на партах. На кожному етапі уроку ви самостійно виставлятимете собі бали від 1 – за правильну, але неповну відповідь, 2 бали – за правильну, зв’язну відповідь і смайлик, який дорівнюватиме 3-4 балам – за ґрунтовну, неординарну відповідь.
Літературна гра «Вірю! – Не вірю!»
4. Чи вірите ви, що після закінчення університету Василь Симоненко працював у газеті «Полтавська правда»? (Ні. В.Симоненко працював у газеті «Черкаська правда»).
5. Чи вірите ви, що Василеві Симоненкові посмертно присуджено Нобелівську премію у 1995 році? (Ні. В. Симоненкові посмертно присуджено Державну премію України імені Т. Шевченка).
6. Чи вірите ви, що Василь Симоненко прожив 28 років? (Так).
7. Чи вірите ви, що Василь Симоненко похований у рідному селі Біївці на Полтавщині? (Ні. Поет похований у Черкасах).
8. Чи вірите ви, що люди, за поезією Симоненка «Ти знаєш, що ти людина», бувають щасливі і нещасливі? (Ні. Добрі і злі).
9. Чи вірите ви, що вірш «Ти знаєш, що ти – людина» складається із шести строф, кожна із яких містить по чотири рядки? (Ні. Вірш складається із 4-х строф, кожна з яких містить по п’ять рядків).
10. Чи вірите ви, що неповторним мотивом вірша «Ти знаєш, що ти – людина?» є постійні пошуки й жага відкриттів? (Ні. Провідний мотив вірша – цінність і неповторність кожної людини).
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Сьогодні ми поглибимо знання про творчість Василя Симоненка. Від часів Шевченка наша словесність не знала іншого такого поета, якого б так любив і шанував народ. Його вірші переписували від руки й берегли, як родинні реліквії; проаналізуємо поезію, яку співали, образи якої вишивали на рушниках, - поезію «Лебеді материнства».
Запишіть у зошити тему уроку. Слайд 3.
(Учні записують у зошити тему уроку)
Очікування від уроку (2 хв)
Пропоную вам на крилах паперових лебедів, які знаходяться у вас на партах, написати, що ви очікуєте від уроку, і прикріпити на серце із смайликом Радості.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Батьківщина : батько, мати, дім, оберіг, затишок, радість, друзі, оселя, любов, ніжність, лагідність, спокій, Україна.
– Одного разу я прийшов у редакцію трохи раніше. Заглянув у відділ пропаганди. Вася вже сидів за своїм столом і щось писав. Обличчя його було урочисте і схвильоване. Він підвів голову, привітався.
— Оце, Колю, тільки-но закінчив вірша. Здається, вдався. Хочеш, прочитаю?
— Звичайно.
— Тоді слухай
https://www.youtube.com/watch?v=UPcPi6b-Lbg
Сургуч - забарвлена тверда смола, віск, що легко плавиться й застигає; уживається для опечатування пакетів, посилок.
Лиман — затока з морською водою в гирлі річки або озеро поблизу моря.
Марево – видіння, примара.
Що вам відомо про лебедів-птахів? Чому, на ваш погляд, поезія має таку назву?
(Назва поезії романтична. Лебеді символізують вірність, вічну і незмінну любов (фразеологізм «лебедина вірність»). Любов до Батьківщини поет ототожнює із силою любові до матері).
Назвіть образи, які є у вірші, запишіть у зошити.
1 група — світ людей (мати, син, друг, дружина).
2 група — світ природи (лебеді, зорі, півні, верби, тополі).
3 група — світ предметів (хата, колиска).
Звіт груп.
Лебеді — символ чистоти, милосердя, Діви Марії. Тобто у вірші це — птах матері.
Зорі — присутність божества, ангела-посланця Бога, надія. Оскільки у християнстві зорі означають божественне благе ставлення, то в цій поезії мова йде про благе ставлення Бога до дитини.
Лимани (вода) — символ народження; символ мінливого людського життя.
Мати є символом усіх духовних речей. „Материнська добра ласка в неї за плечима": мати — джерело духовності, усього доброго і ніжного.
Півень у праукраїнців вважався передвісником зорі, а отже, пробудження життя.
Верби і тополі – символи України, обереги (верба – дерево життя, тополя – перевтілена дівчина). Національна символіка постає надійним оберегом українців, хоч би де вони опинилися.
Літературознавча майстерня
Тема |
Відтворення материнського співу над колискою дитини, в якому висловлюється тривога жінки за долю сина, чистоту його душі. |
Ідея |
Уславлення материнської любові, яка буде супроводжувати її дитину протягом життя; мати, як і Батьківщина, єдина, неповторна для кожної людини. |
Основна думка: |
Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину. |
Композиція |
Умовно твір ділиться на 2 частини: 1 – турбота про малого сина; 2 – клопоти, які буде мати дитина в дорослому віці. |
Завдання: відшукати художні засоби у творі (епітети, метафори, порівняння, персоніфікація, риторичні звертання).
Епітети : «лебеді рожеві», «зорі сургучеві», «сивими очима», «добра ласка», «тихі зорі», «рожевим пір’ям», «золотим сузір’ям», «хмільні смеркання»,«мавки чорноброві», «сади зелені», «хлопців чорночубих», «рідну матір», «білява хата», «на чужому полі».
Персоніфікація: «мріють з крилами з туману», «сиплють ночі», «заглядає в шибку казка», «ой, біжи, біжи, досадо, не вертай, до хати»; «темряву тривожили крикам и півні», «танцювали лебеді в хаті на стіні», «лебеді… лоскотали марево», «виростуть… приспані тривоги»,«будуть мандрувати очі материнські і білява хата», «прийдуть … верби і тополі…душу залоскочуть»
Порівняння : «лебеді, як мрії».
Риторичні звертання: «Біжи, досадо», «припливайте… лебеді», «опустіться, тихі зорі».
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Лебеді….(рожеві)
Зорі… (сургучеві)
Ласка….( материнська добра)
Хата….(білява)
Очі…(материнські)
Мавки… (чорноброві)
Тривоги …(приспані)
Смеркання…. (хмільне)
Поле…. (чуже)
Пір’я… (рожеве)
Сузір’я…(золоте)
2. Проведення тестового опитування (Додатково)
Тестове опитування (Кожна група виконує 4 тестові завдання) – 2 хв
1. Колір лебедів у поезії: а) білий; б) рожевий; в) сірий.
2. Лебеді порівнюються з: а) хмарами; б) чаклунством; в) мріями.
3. Мати не пускала до хати гойдати колиску: а) досаду; б) смуток; в) лихо.
4. Лебеді панували в хаті на стіні:
а) під час темряви; б) у будь-який час; в) тільки у дощову погоду.
5. Коли син виросте, то він:
а) вирушить у дорогу; б) відремонтує батьківську хату; в) змайструє млин.
6. Мавки чорноброві чекатимуть від дорослого хлопця:
а) ніжності й любові; б) уваги і грошей; в) багато позитивних емоцій.
7. В житті, на думку В. Симоненка, кожна людина не може вибирати:
а) друга; б) дружину; в) матір.
8. Останній рядок поезії має такий виклад:
а) «Вибрати не можна тільки Батьківщину»;
б) «Та не можна рідну матір вибирати»;
в) «Можна все на світі вибирати, сину...».
9. Поезія В. Симоненка «Лебеді материнства» покладена на музику композитором:
а) М. Лисенком; б) П. Майбородою; в) А. Пашкевичем.
10. «Лебеді материнства» за своєю будовою нагадують:
а) стрілецьку пісню; б) веснянку; в) коломийку (дворядкова строфа,14-складовий рядок)
11. Образ лебедів у творі асоціюється з: а) мужністю; б) вірністю; в) ніжністю.
12. У народних легендах верба, яка згадується у вірші, означає дерево:
а) життя; б) добробуту; в) мужності і наполегливості.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал. Правильні відповіді демонструються на екрані (додаток 3). Учні здійснюють самоперевірку тестових завдань.
Дидактична гра «Снігова куля» – 2 хв
Правила гри. Алгоритм: слово – речення – питання – відповідь.
Учитель показує на учня і говорить: «Слово!» Той промовляє слово, яке стосується теми уроку. Наприклад, «Лебеді». Показує на іншого учня і говорить: «Речення!». Другий учень складає речення з цим словом. Наприклад: Лебеді – це символ материнської вірності. Третій учень придумує питання до цього речення. Наприклад: Якого кольору лебеді у вірші? Четвертий учень відповідає на нього: Рожеві.
VI. Підсумок уроку
Заключне слово вчителя. Любити Україну, жити для неї – це означає любити її людей, працювати на їх благо. Вберегти для нащадків мальовничу українську природу, мову, звичаї і традиції. Завжди бути готовими стати на захист рідної землі. Тож читайте поезію В. Симоненка, вивчайте її. Нехай вона допоможе вам глибше пізнати своїх матерів, відчути їхню любов, їхню втому та недоспані ночі, ніжність і доброту. Нехай із любові до рідної матері проростає ваша любов до України. А слова Василя Симоненка будуть для вас дороговказом.
Батьківщина, як і мати, одна. І її не обирають. Не забуваймо цього ніколи. І хай життя наше, освітлене святою материнською любов'ю, завжди буде чесним, незаплямованим, гідним, Цьому вчать нас Лебеді материнства, які злітають із теплих співучих долонь талановитого витязя молодої української поезії – Василя Симоненка. Летять у вічність.
Тож працюйте для своєї країни, для свого народу!
VII. Рефлексія (2 хв)
На початку уроку на крилах паперових лебедів ви вказали ваші очікування від уроку. Чи здійснилися вони? («Незакінчене речення»)
VIII. Оцінювання учнів (взаємо- та самооцінювання), аргументація оцінок - 1 хв
Прошу оцінити свою роботу на уроці. Підпишіть бланки оцінювання.
IX. Повідомлення домашнього завдання.
Обов’язкове:
За бажанням:
Індивідуальне:
Батьківщина, як і мати, у нас одна. Не забуваймо цього ніколи. І хай життя наше, освітлене святою материнською любов'ю, завжди буде чесним, незаплямованим, гідним, Цьому вчать нас Лебеді материнства, які злітають із теплих співучих долонь талановитого витязя молодої української поезії – Василя Симоненка. Летять у вічність.
Кольорова палітра художнього твору
Колір |
Предмет, образ, явище або емоція, яку цей колір символізує |
|
|
|
|
|
|
|
|
Пам’ятка
для створення кольорової палітри художнього твору
Таблиця правильних відповідей на тестові завдання
Номер з /п |
Правильна відповідь |
1. |
Б |
2. |
В |
3. |
А |
4. |
А |
5. |
А |
6. |
А |
7. |
В |
8. |
А |
9. |
В |
10. |
В |
11. |
Б |
12. |
А |
Таблиця оцінювання
№ з/п |
Етап уроку |
Самооцінка / оцінка групи |
|
Літературна гра «Вірю – не вірю» |
|
|
Робота над змістом твору |
|
|
Робота в групах |
|
|
Літературознавча майстерня |
|
|
Кольорова палітра художнього слова |
|
|
Гра «Хто швидше» |
|
|
Гра «Снігова куля» |
|
|
Вправа «Мікрофон» |
|
|
Тестове опитування (додаткове завдання) |
|
|
Кількість одержаних смайликів |
|
Тестові завдання.
Кожна група виконує 4 тестові завдання:
І група – 1-4 завдання;
ІІ група – 5 - 8 завдання;
ІІІ група - 9-12 завдання
1. Колір лебедів у поезії: а) білий; б) рожевий; в) сірий.
2. Лебеді порівнюються з: а) хмарами; б) чаклунством; в) мріями.
3. Мати не пускала до хати гойдати колиску: а) досаду; б) смуток; в) лихо.
4. Лебеді панували в хаті на стіні:
а) під час темряви; б) у будь-який час; в) тільки у дощову погоду.
5. Коли син виросте, то він:
а) вирушить у дорогу; б) відремонтує батьківську хату; в) змайструє млин.
6. Мавки чорноброві чекатимуть від дорослого хлопця:
а) ніжності й любові; б) уваги і грошей; в) багато позитивних емоцій.
7. В житті, на думку В. Симоненка, кожна людина не може вибирати:
а) друга; б) дружину; в) матір.
8. Останній рядок поезії має такий виклад:
а) «Вибрати не можна тільки Батьківщину»;
б) «Та не можна рідну матір вибирати»;
в) «Можна все на світі вибирати, сину...».
9. Поезія В. Симоненка «Лебеді материнства» покладена на музику композитором:
а) М. Лисенком; б) П. Майбородою; в) А. Пашкевичем.
10. «Лебеді материнства» за своєю будовою нагадують:
а) стрілецьку пісню; б) веснянку; в) коломийку.
11. Образ лебедів у творі асоціюється з: а) мужністю; б) вірністю; в) ніжністю.
12. У народних легендах верба, яка згадується у вірші, означає дерево:
а) життя; б) добробуту; в) мужності і наполегливості.
Список використаних джерел
https://www.youtube.com/watch?v=DWNwaboQY3Q
https://www.youtube.com/watch?v=UPcPi6b-Lbg