Конспект уроку української літератури для 7 класу на тему "Василь Симоненко "Лебеді материнства". Загальнолюдські цінності у творі"

Про матеріал
Матеріал містить конспект уроку української літератури для 7 класу на тему "Василь Симоненко. "Лебеді материнства". Загальнолюдські цінності у творі".Конспект уроку містить різні методи і прийоми, зокрема малюнкове вітання, літературні ігри, дидактичну гру "Снігова куля", літературознавчу майстерню, роботу в групах та парах, прийом "Кольорова палітра художнього твору"; пропонуються тестові завдання для закріплення вивченого матеріалу, подаються бланки для самооцінювання учнів, містяться посилання на перегляд відеоматеріалів до уроку.
Перегляд файлу

Збаразька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2

 імені Івана Франка

 

 

 

Конспект уроку

української літератури

(7 клас)

 

 

Підготувала:

вчитель-методист

української мови та літератури

Стасюк Наталія Янівна

 

Конспект уроку  української літератури

(7 клас)

Тема: Василь Симоненко. «Лебеді материнства». Загальнолюдські цінності у творі,  втілення особливостей української ментальності, рис національного характеру.

Мета: продовжувати опрацьовувати поетичну спадщину Василя Симоненка; зокрема ознайомити із віршем «Лебеді материнства», його громадянськими та патріотичними мотивами, ідейно-художнім значенням, вдосконалювати вміння  аналізувати поезію;  розвивати в учнів образне і логічне мислення, культуру мовлення, навички виразного читання ліричних творів; виховувати почуття патріотизму, національної гордості, любов і пошану до рідної матері, формувати активну громадянську позицію

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Обладнання: портрет В. Симоненка, виставка його творів,мультимедійний проектор, компютер, мультимедійна презентація , відеоробота «Лебеді материнства» (муз. А. Пашкевича) Ірини Стиць у її вокальному виконанні, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), великий смайлик, паперові лебеді, роздатковий матеріал (таблиця та кольорові смужки для створення кольорової гами твору, таблиця оцінювання учнів).

 

 

 

 

 

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Прийом «Малюнкове вітання» (1хв)

 Звучить спокійна музика. Дорогі учні!  Я рада вас вітати на уроці української літератури. Нехай цей смайлик, який я прикріплюю на дошку, оселиться у вашому серці і подарує вам радість. Уявіть,  що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним,  щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Я ж бажаю вам бути розумними, успішними, цікаво провести час у царині українського слова. Тож  почнімо наш урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань (6 хв) Слайд 1.

Свій шлях у всіх колись кінчається,

І майже кожному до ніг кладуть вінки.

Одні жили, помруть і забуваються,

А інші пам'ять залишають на віки.

УЧИТЕЛЬ. Я недарма розпочала урок із вірша Василя Бута, директора середньої школи на Полтавщині, де навчався український поет, із творчістю  якого ми знайомилися минулого уроку.  Василь Симоненко. Слайд 2. Вважають, що його біографію треба вивчати як частку історії України, його називають сурмачем епохи, витязем молодої української поезії, лицарем на білому коні. Пропоную вам пограти у гру «Вірю! – Не вірю!», пригадуючи вивчене на попередньому уроці. Перш ніж ми розпочнемо, зверніть увагу на таблицю оцінювання, що у вас на партах. На кожному етапі уроку ви самостійно виставлятимете собі бали від 1 – за правильну, але неповну відповідь, 2 бали – за правильну, зв’язну відповідь і смайлик, який дорівнюватиме 3-4 балам – за ґрунтовну, неординарну відповідь. 

 

 

Літературна гра «Вірю! – Не вірю!»

  1. Чи вірите ви, що Василь Симоненко народився  на  Новий рік? ( Ні, на Різдвяні свята, 8 січня).
  2. Чи вірите ви, що дитинство поета припало на часи Другої світової війни й післявоєнні роки? ( Так, народився 1935 року).
  3. Чи вірите ви, що після закінчення Київського університету Василь Симоненко отримав фах музиканта? (Ні. В.Симоненко отримав фах журналіста).

4. Чи вірите ви, що після закінчення університету Василь Симоненко працював у газеті  «Полтавська правда»?  (Ні. В.Симоненко працював у газеті «Черкаська правда»).

5. Чи вірите ви, що Василеві Симоненкові посмертно присуджено Нобелівську премію у 1995 році? (Ні. В. Симоненкові посмертно присуджено Державну премію України імені Т. Шевченка).

6. Чи вірите ви, що Василь Симоненко прожив 28 років? (Так).

7. Чи вірите ви, що Василь Симоненко похований у рідному селі Біївці на Полтавщині? (Ні. Поет похований у Черкасах).

8. Чи вірите ви, що люди, за поезією Симоненка «Ти знаєш, що ти людина», бувають щасливі і нещасливі? (Ні. Добрі і злі).

9. Чи вірите ви, що вірш «Ти знаєш, що ти – людина» складається із шести строф, кожна із яких містить по чотири рядки? (Ні. Вірш складається із 4-х строф, кожна з яких містить по п’ять рядків).

10.  Чи вірите ви, що неповторним мотивом вірша «Ти знаєш, що ти – людина?» є постійні пошуки й жага відкриттів? (Ні. Провідний мотив вірша – цінність і неповторність кожної людини).

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Сьогодні ми  поглибимо знання про творчість Василя Симоненка. Від часів Шевченка наша словесність не знала іншого такого поета, якого б так любив і шанував народ. Його вірші  переписували від руки й берегли, як родинні реліквії; проаналізуємо  поезію, яку співали, образи якої вишивали на рушниках, - поезію  «Лебеді материнства».

Запишіть у зошити тему уроку. Слайд 3.

(Учні записують у зошити тему уроку)

Очікування від уроку (2 хв)

 Пропоную вам на крилах паперових лебедів, які знаходяться  у вас на партах, написати, що ви очікуєте від уроку, і прикріпити на серце із смайликом  Радості.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь учителя. В одному зі своїх публіцистичних творів В. Симоненко пише: «Кожна нація і народ створили десятки тисяч слів. Одні з них звучать вагомо і живуть довго, інші з часом стираються, темніють, як мідяки, і щезають з пам’яті людської. Але є слова, які можуть зникнути тільки тоді, коли зникне сам народ, що створив їх. До таких належить прекрасне і просте слово — «Батьківщина». Воно вічне, як вічний народ».
  2. Асоціативний кущ до слова «Батьківщина» (2 хв)
  • Подумайте, з чим асоціюється у вас слово «Батьківщина»? (учні по черзі на фліп-чарті записують асоціації)

 

 

 

 

Батьківщина : батько, мати, дім, оберіг, затишок, радість, друзі, оселя, любов, ніжність, лагідність, спокій, Україна.

  • Дійсно, Батьківщина - це земля не лише наших батьків, а й дідів і прадідів,  це край, де здавна звучить наша рідна мова й материнська пісня. Наша Батьківщина - це Україна.
  1. Історія написання вірша (1 хв)
  •  Без Батьківщини немає людини, зрада їй завжди фатальна. Саме цю вічну істину художньо переконливо вдалося ствердити у своїй поезії Василеві Симоненку. Ось як згадує історію створення «Лебедів…» Микола Дашківський:

 – Одного разу я прийшов у редакцію трохи раніше. Заглянув у відділ пропаганди. Вася вже сидів за своїм столом і щось писав. Обличчя його було урочисте і схвильоване. Він підвів голову, привітався.

— Оце, Колю, тільки-но закінчив вірша. Здається, вдався. Хочеш, прочитаю?

— Звичайно.

— Тоді слухай

  1. Аудіозапис поезії у виконанні автора (3 хв) Слайд .
  • Вірш «Лебеді материнства» ви прослухали у виконанні автора.

https://www.youtube.com/watch?v=UPcPi6b-Lbg

  1. Перевірка сприйняття тексту.
  • Які емоції викликала у вас ця поезія?
  1. Словникова робота (з’ясування  незрозумілих слів) – 1 хв . Слайд .

Сургуч - забарвлена тверда смола, віск, що легко плавиться й застигає; уживається для опечатування пакетів, посилок. 

Лиман — затока з морською водою в гирлі річки або озеро поблизу моря.

 Марево – видіння, примара.

  1. Робота над змістом твору (2 хв)
  • У якій формі побудований вірш? (Монолог матері).
  • Який твір за жанровою своєрідністю нагадує поезія «Лебеді материнства»? (Колискову пісню).
  • Для чого малятам співають колискові?
  • Які поетичні образи з народних колисанок ви бачите в поезії? Відповідь дайте, використовуючи рядки з твору.
  • Про який вибір ідеться в поезії? (Життєвого шляху, моральних засад, якими слід керуватися).
  • Які цінності є головними у творі? (бути справжнім громадянином, патріотом, готовим стати на захист своєї країни).
  • Чи вважаєте ви себе вже дорослими? Чи готові долати життєві труднощі? Що для цього необхідно?
  1. Проблемне запитання (1 хв). Слайд .

 Що вам відомо про лебедів-птахів? Чому, на ваш погляд, поезія має таку назву?

(Назва поезії романтична. Лебеді символізують вірність, вічну і незмінну любов (фразеологізм «лебедина вірність»). Любов до  Батьківщини поет ототожнює із силою любові до матері).

  1. Робота в групах (3 хв). Слайд .

Назвіть образи, які є у вірші, запишіть у зошити.

1 група — світ людей (мати, син, друг, дружина).

2 група — світ природи (лебеді, зорі, півні, верби, тополі).

3 група — світ предметів (хата, колиска).

 Звіт груп.

  • Що об’єднує всі ці образи? (рідна земля, Батьківщина). 
  • Які із названих образів є символами? Що саме вони символізують? Поясніть їх роль. Слайд .

Лебеді — символ чистоти, милосердя, Діви Марії. Тобто у вірші це — птах матері.

Зорі — присутність божества, ангела-посланця Бога, надія. Оскільки у християнстві зорі означають божественне благе ставлення, то в цій поезії мова йде про благе ставлення Бога до дитини.

Лимани (вода) — символ народження; символ мінливого людського життя.

Мати є символом усіх духовних речей. „Материнська добра ласка в неї за плечима": мати — джерело духовності, усього доброго і ніжного.

Півень у праукраїнців вважався передвісником зорі, а отже, пробудження життя.

Верби і тополі – символи України, обереги (верба – дерево життя, тополя – перевтілена дівчина). Національна символіка постає надійним оберегом українців, хоч би де вони опинилися.

  • Як бачимо, слів-образів, що мають символічне значення, у поезії багато. Вони сприяють розумінню тексту.

 

  1.  Літературознавча майстерня. Колективне заповнення таблиці (3 хв) Слайд .

Літературознавча майстерня

Тема

Відтворення материнського співу над колискою дитини, в якому висловлюється тривога жінки за долю сина, чистоту його душі.

Ідея

Уславлення материнської любові, яка буде супроводжувати її дитину протягом життя; мати, як і Батьківщина, єдина, неповторна для кожної людини.

Основна думка:

Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

Композиція
 

Умовно твір ділиться на 2 частини:

1 – турбота про малого сина;

2 – клопоти, які буде мати дитина в дорослому віці.

 

  • На могилі поета в м. Черкасах викарбувано останні два рядки вірша.  Зачитайте їх. Як ви вважаєте, чому саме ці слова? (Ці слова — заповіт В. Симоненка сучасникам і прийдешнім поколінням).
  1. Робота в групах ( 4 хв). Гра «Хто швидше»

Завдання: відшукати художні засоби у творі (епітети, метафори, порівняння, персоніфікація, риторичні звертання).

Епітети : «лебеді рожеві», «зорі сургучеві», «сивими очима», «добра ласка», «тихі зорі», «рожевим пір’ям», «золотим сузір’ям», «хмільні смеркання»,«мавки чорноброві», «сади зелені», «хлопців чорночубих», «рідну матір», «білява хата», «на чужому полі».

Персоніфікація: «мріють з крилами з туману», «сиплють ночі», «заглядає в шибку казка», «ой, біжи, біжи, досадо, не вертай, до хати»; «темряву тривожили крикам и півні», «танцювали лебеді в хаті на стіні», «лебеді… лоскотали марево», «виростуть… приспані тривоги»,«будуть мандрувати очі материнські і білява хата», «прийдуть … верби і тополі…душу залоскочуть»

Порівняння : «лебеді, як мрії».

Риторичні звертання: «Біжи, досадо», «припливайте… лебеді», «опустіться, тихі зорі».

 

  1. Лебеді материнства» В. Симоненка – своєрідний гімн синівської любові, патріотизму. Частина цього твору згодом стала піснею, музику до якої написав Анатолій Пашкевич.  Слайд
  2. Робота в парах. «Кольорова палітра художнього твору»
  • Пропоную вам, слухаючи пісню «Лебеді материнства» у виконанні Ірини Стиць,  створити власну кольорову гаму цього уривка поезії. Для цього вам потрібно визначити, які емоції у вас викликають ті чи інші образи твору, зіставити ці емоції з різними кольорами і вклеїти обрані кольорові смужки в таблицю, вказавши навпроти, який предмет, образ чи явище ви хочете зобразити цим кольором. Для виконання цього завдання скористайтеся памяткою, що у вас на столах. Цей вид роботи можна виконувати в парах або малих групах ( по троє учнів).
  1. Перегляд відеороботи «Лебеді материнства» (муз. А. Пашкевича) Ірини Стиць у її вокальному виконанні. https://www.youtube.com/watch?v=DWNwaboQY3Q
  • «Чому саме слова з другої частини поезії, на вашу думку, стали піснею? (саме тут міститься основна думка твору)
  • Ви створили кольорову палітру художнього твору. Які кольори ви використали? Які образи асоціюються з цим кольором?

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Гра «Знайдіть ознаку» (Додатково) - 2 хв

Лебеді….(рожеві)

Зорі… (сургучеві)

Ласка….( материнська добра)

Хата….(білява)

Очі…(материнські)

Мавки… (чорноброві)

Тривоги …(приспані)

Смеркання…. (хмільне)

Поле…. (чуже)

Пір’я… (рожеве)

Сузір’я…(золоте)

2.  Проведення тестового опитування  (Додатково)

Тестове опитування (Кожна група виконує 4 тестові завдання) – 2 хв

1.    Колір лебедів у поезії: а) білий; б) рожевий; в) сірий.

2.    Лебеді порівнюються з: а) хмарами; б) чаклунством; в) мріями.

3.    Мати не пускала до хати гойдати колиску: а) досаду; б) смуток; в) лихо.

4.    Лебеді панували в хаті на стіні:

а) під час темряви; б) у будь-який час; в) тільки у дощову погоду.

5.    Коли син виросте, то він:

а) вирушить у дорогу; б) відремонтує батьківську хату; в) змайструє млин.

6.    Мавки чорноброві чекатимуть від дорослого хлопця:

а) ніжності й любові; б) уваги і грошей; в) багато позитивних емоцій.

7.    В житті, на думку В. Симоненка, кожна людина не може вибирати:

а) друга; б) дружину; в) матір.

8.    Останній рядок поезії має такий виклад:

а) «Вибрати не можна тільки Батьківщину»;

б) «Та не можна рідну матір вибирати»;

в) «Можна все на світі вибирати, сину...».

9.    Поезія В. Симоненка «Лебеді материнства» покладена на музику композитором:

а) М. Лисенком; б) П. Майбородою; в) А. Пашкевичем.

10.  «Лебеді материнства» за своєю будовою нагадують:

а) стрілецьку пісню; б) веснянку; в) коломийку (дворядкова строфа,14-складовий рядок)

11.  Образ лебедів у творі асоціюється з: а) мужністю; б) вірністю; в) ніжністю.

12.  У народних легендах верба, яка згадується у вірші, означає дерево:

а) життя; б) добробуту; в) мужності і наполегливості.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал. Правильні відповіді демонструються на екрані (додаток 3). Учні здійснюють самоперевірку тестових завдань.

Дидактична гра «Снігова куля»  – 2 хв

Правила гри. Алгоритм: слово – речення – питання – відповідь.

Учитель показує на учня і говорить: «Слово!» Той промовляє слово, яке стосується теми уроку. Наприклад, «Лебеді». Показує на іншого учня і говорить: «Речення!». Другий учень складає речення з цим словом. Наприклад: Лебеді – це символ материнської вірності. Третій учень придумує питання до цього речення. Наприклад: Якого кольору лебеді у вірші? Четвертий учень відповідає на нього: Рожеві.

VI. Підсумок уроку

  • Батьківщина – це земля наших пращурів, це рідний дім, де нас завжди чекають, це люди, які завжди поруч - в радості чи смутку, це місце, до якого людина завжди повертається, де б вона не мандрувала у світі. Батьківщину не обирають. Наша Батьківщина – це Україна.  Без любові до неї  немає справжньої людини.
  • Інтерактивна вправа «Мікрофон».   Що ж означає любити Батьківщину? – 2 хв

 

 

 

 

Заключне слово вчителя. Любити Україну, жити для неї – це означає любити її людей, працювати на їх благо. Вберегти для нащадків мальовничу українську природу, мову, звичаї і традиції. Завжди бути готовими стати на захист рідної землі. Тож читайте поезію В. Симоненка, вивчайте її. Нехай вона допоможе вам глибше пізнати своїх матерів, відчути їхню любов, їхню втому та недоспані ночі, ніжність і доброту. Нехай із любові до рідної матері проростає ваша любов до України. А слова Василя Симоненка будуть для вас дороговказом.

 Батьківщина, як і мати, одна. І її не обирають. Не забуваймо цього ніколи. І хай життя наше, освітлене святою материнською любов'ю, завжди буде чесним, незаплямованим, гідним, Цьому вчать нас Лебеді материнства, які злітають із теплих співучих долонь талановитого витязя молодої української поезії – Василя Симоненка. Летять у вічність.

Тож працюйте для своєї країни, для свого народу!

VII. Рефлексія (2 хв)

На початку уроку на крилах паперових лебедів ви вказали ваші очікування від уроку. Чи здійснилися вони? («Незакінчене речення»)

  • Чи сподобався вам урок?
  • Яким був ваш емоційний настрій на уроці?
  • Що нового для себе ви дізналися на уроці?
  • Чи задоволені результатами виконаної роботи?

VIII. Оцінювання учнів (взаємо- та самооцінювання), аргументація оцінок  - 1 хв

Прошу оцінити свою роботу на уроці. Підпишіть бланки оцінювання.

IX. Повідомлення домашнього завдання.

Обов’язкове:

  1. Вивчити напам’ять поезію В. Симоненка «Лебеді материнства»

За бажанням:

  1. Намалювати той фрагмент вірша В. Симоненка «Лебеді материнства», який вам  видався найтеплішим і найромантичнішим.
  2. Підготувати кросворди та ребуси за творчістю В. Симоненка.

Індивідуальне:

  1. Підготувати повідомлення про Х. Колумба, Ф. Магеллана.

Батьківщина, як і мати, у нас одна. Не забуваймо цього ніколи. І хай життя наше, освітлене святою материнською любов'ю, завжди буде чесним, незаплямованим, гідним, Цьому вчать нас Лебеді материнства, які злітають із теплих співучих долонь талановитого витязя молодої української поезії – Василя Симоненка. Летять у вічність.

Кольорова палітра художнього твору

Колір

Предмет, образ, явище

або

емоція, яку цей колір символізує

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка

для створення кольорової палітри художнього твору

  1. Визначте, які емоції викликають у вас певні образи твору.
  2. Зіставте ці емоції з різними кольорами ( наприклад, зелений – спокій, жовтий – радість і т. д.)
  3. Вклеюйте почергово кольорові смужки у таблицю, вказуючи навпроти, з яким образом  чи явищем цей колір у вас асоціюється.
  4. У вашій палітрі може бути будь-яка кількість кольорів.
  5. Прокоментуйте свою роботу: який колір яку емоцію символізує, якими словами  з тексту можна підтвердити ваші спостереження.

Таблиця правильних відповідей на тестові завдання

Номер

з /п

Правильна відповідь

1.

Б

2.

В

3.

А

4.

А

5.

А

6.

А

7.

В

8.

А

9.

В

10.

В

11.

Б

12.

А

 

 


 

Таблиця оцінювання

 з/п

 Етап уроку 

Самооцінка / оцінка групи

  1.  

Літературна гра «Вірю – не вірю»

 

  1.  

Робота над змістом твору

 

  1.  

Робота в групах

 

  1.  

Літературознавча майстерня

 

  1.  

Кольорова палітра художнього слова

 

  1.  

Гра «Хто швидше»

 

  1.  

Гра «Снігова куля»

 

  1.  

Вправа «Мікрофон»

 

  1.  

Тестове опитування (додаткове завдання)

 

  1.  

Кількість одержаних смайликів

 

 

 

 

 

 

 

 

Тестові завдання.

Кожна група виконує 4 тестові завдання:

І група – 1-4 завдання;

ІІ група – 5 - 8 завдання;

ІІІ група  - 9-12 завдання

1.    Колір лебедів у поезії: а) білий; б) рожевий; в) сірий.

2.    Лебеді порівнюються з: а) хмарами; б) чаклунством; в) мріями.

3.    Мати не пускала до хати гойдати колиску: а) досаду; б) смуток; в) лихо.

4.    Лебеді панували в хаті на стіні:

а) під час темряви; б) у будь-який час; в) тільки у дощову погоду.

5.    Коли син виросте, то він:

а) вирушить у дорогу; б) відремонтує батьківську хату; в) змайструє млин.

6.    Мавки чорноброві чекатимуть від дорослого хлопця:

а) ніжності й любові; б) уваги і грошей; в) багато позитивних емоцій.

7.    В житті, на думку В. Симоненка, кожна людина не може вибирати:

а) друга; б) дружину; в) матір.

8.    Останній рядок поезії має такий виклад:

а) «Вибрати не можна тільки Батьківщину»;

б) «Та не можна рідну матір вибирати»;

в) «Можна все на світі вибирати, сину...».

9.    Поезія В. Симоненка «Лебеді материнства» покладена на музику композитором:

а) М. Лисенком; б) П. Майбородою; в) А. Пашкевичем.

10.  «Лебеді материнства» за своєю будовою нагадують:

а) стрілецьку пісню; б) веснянку; в) коломийку.

11.  Образ лебедів у творі асоціюється з: а) мужністю; б) вірністю; в) ніжністю.

12.  У народних легендах верба, яка згадується у вірші, означає дерево:

а) життя; б) добробуту; в) мужності і наполегливості.

 

Список використаних джерел

  1. Авраменко О.М. Українська література. Підручник для 7 класу.- К.: Грамота, 2007.- 296с.
  2. Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад, і голов, ред. В. Т. Бусел. — К.: Ірпінь: ВТФ „Перун", 2004.— 1440 с.
  3. Відлуння десятиліть. Українська література другої половини XX ст.: Навчальний посібник / Упорядник М. О.Сорока. — К.: Грамота, 2001. — 463 с.
  4. Даневська В. Інноваційні процеси та їх реалізація // рідна школа. – 1997. - №6. – с. 16-17.
  5. Інноваційні технології та сучасний урок літератури. / Упорядник І. Кузьменчук. – К.: Вид. дім  «Шкільний світ», 2006. – 128с.
  6. Критичне мислення на уроках української мови та літератури. / Упоряд. Крайня М.І. - Харків «Основа», 2009. – 58с.
  7. Підласий І., Підласий А. Педагогічні інновації // рідна школа. – 1998. - №12. – с. 3 – 17.

https://www.youtube.com/watch?v=DWNwaboQY3Q

https://www.youtube.com/watch?v=UPcPi6b-Lbg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 листопада 2020
Переглядів
12577
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку