Марина Павленко «Русалонька із із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Часові площини, казкове й реалістичне в повісті-казці. ТЛ: повість-казка
Мета: ознайомити семикласників із цікавими епізодами із життя Марини Павленко, її творчістю; допомогти зрозуміти сюжет повісті-казки, формувати вміння визначати реалістичне й казкове у творі; розвивати навички аналізу епічного твору, виділення головних епізодів, висловлювання власних думок із приводу прочитаного; розвивати спостережливість, творчу уяву, логічне мислення; виховувати доброту, гідність, прагнення до самовдосконалення.
Теорія літератури: сюжет, повість-казка.
Обладнання: підручник, портрет письменниці, мультимедійні матеріал (Презентація,буктрейлер «Русалонька із 7-В…»).
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи, прийоми, форми роботи: Використання мобільних додатків, бесіда, слово вчителя, вправа «Займи позицію», складання асоціативного грона, інтерактивні вправи «Прес», «Незакінчене речення», літературна гра «Впізнай героя за цитатою», мікрофон, самооцінювання.
«Життя окремої людини має сенс лише в тій мірі, наскільки вона
допомагає зробити життя інших людей кращим і шляхетнішим»
Альберт Ейнштейн
І. Підготовка до сприймання. Мотивація навчальної діяльності.
Добрий день, учні й гості нашого уроку!
За календарем зима,але весна впевнено крокує українськими містами і селами
І ось перші її вісники – підсніжники..Що ви відчуваєте, коли дивитеся на них? Зовсім інше відчувала я, коли побачила їх у січні і на думку прийшли такі рядки
Аякже! Ще мені не вистачало
оцих блідих малих підсніжненят!
Дурнесенькі! Весна хіба настала?
Ану вертайтесь до підземних хат!
Зима навколо! Гляньте, як скувало
ставок льодами, що немов шпагат:
ані дихнути! Не переконала?
То гляньте на завмерлий водоспад!
Не вірять, нігілісти білодзьобі!
Холодний день спивають, як вино,
й безпечно смокчуть, карамельку мовби,
промінчик сонця. Як же так воно?
Вступне слово вчителя.
Ці рядки Марина Павленко – наша сучасниця, майже землячка.( Слайд 1) З-під її пера вийшли десятки творів, героями яких є ваші ровесники. Слайд2 ,3 Це звичайні діти, хіба що, можливо, уважніші, а ще їх оточують казкові предмети, що розкривають свої чарівні властивості в потрібний момент. М. Павленко сприймає дитину як велике чудо, а дитинство – як святкову казку. Почуто від автора:
"Література для мене – це життя. Писати почала, відколи себе пам’ятаю. Мабуть, разом із малюванням, яке теж дуже любила. У власній творчості прагну поєднати багато складників, досягнути максимальної динамічності та ємкості сюжету, легкості й образності мови, правдивості, життєвості відображення, свіжості образів тощо
Тож тема нашого уроку Слайд 4,5
ІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Розповідь про письменницю за допомогою опорних слів
С. Старичі Львівської області, батьки, Черкащина, перший вірш, м. Умань, гімназія, педінститут, університет, премія «Благовіст», 1990рік, Домовичок з палітрою»( «Бузкові зошити», Національна спілка письменників України, «Півтора бажання» та «Цвіт папороті», видавництва «Теза» «Ранок» «Богдан», Конкурси «Гранослов», «Смолоскип», «Коронація слова».
Учитель. Опираючись на прослухану інформацію, дайте за допомогою іменників відповідь на запитання: «Хто така Марина Павленко?» (письменниця, науковець, художниця, вчитель).
2. Слово учителя. З кожною новою повістю М. Павленко розширюється тематичне коло її творів, проте незмінними завжди залишаються увага та любов до людини, співпереживання героїв і взаємодопомога. Слайд 6,7
Маленька героїня повісті «Русалонька із 7-В…» постійно намагається знайти відповідь на запитання: «Що стоїть на перешкоді людському щастю? Навіщо казки з нещасливим закінченням?» Шукаючи відповіді на ці питання, з нею трапляються неймовірні пригоди.
4.Бесіда.
- Чи любите ви пригоди?
- Які пригодницькі твори українських і зарубіжних авторів ви знаєте? («Тореадори з Васюківки», «15-літній капітан», «Острів скарбів», «Митькозавр з Юрківки»)
- Яким, на вашу думку, має бути герой такого твору? (сміливим, допитливим, веселим, розумним, товариським).
-Саме про таку дівчину написала М.Павленко.
5. Розшифровка назви повісті
Перегляньмо буктрейлер до її повісті «Русалонька із 7-В», щоб ті, хто читав ще раз пережив неймовірні моменти, а хто не читав – зацікавився і пішов до бібліотеки!
6. Перегляд буктрейлера «Русалонька із 7-В…» https://www.youtube.com/watch?v=HjlVByT0lUw Слайд 8
Ми ознайомилися із буктрейлером за повістю М. Павленко із загадковою назвою «Русалонька із 7-В…».
7. Виконання тестів за допомогою https://www.classtime.com/sessions Слайд 9
8. Складання таблиці «Часові площини в повісті». Слайд 10
Отже, Софія подорожувала у часі. Давайте визначимо, які події із якого часу у творі. (у зошит)
Часові площини в повісті «Русалонька із 7-В…» |
||
Час теперішній |
Час минулий |
Майбутній |
Розповідь про Софійку, її батьків та однолітків. |
Розповідь про давно минулі часи (розпочинається з 1810 р.) |
Зустріч із Сашком і Вадимом у кафе |
«Займи позицію». Слайд 11,12
Зважаючи на вище сказане, визначте, події повісті реальні чи вигадані?
10. Складання асоціативних грон
- Чи можемо ми стверджувати, що це повість? Адже ми зазначили, що у творі багато вигадки? Можливо це казка? Для оформлення думки складемо ґроно «Повість» і «Казка», зазначивши ознаки обох жанрів, що наявні у творі. (На дошці)
ПОВІСТЬ
|
КАЗКА
|
11. Інтерактивна вправа «Прес». Слайд 13,14
Так, наявні ознаки обох жанрів. Що ж це за твір «повість-казка»? (запис у зошити)
Доведіть, що «Русалонька із 7-В…» – повість-казка. Своє висловлювання побудуйте за схемою: «Я вважаю…», – «Тому, що» - «Отже»…
12. Метод «Незакінчене речення». Слайд 15,16
Продовжимо працювати над розумінням змісту повісті.
12. Робота в групах. Слайд 7. Зараз кожна група отримає завдання розмістити на генеалогічному дереві імена членів одного із трьох родів у хронологічному порядку.
1 група – родина Кулаківських 2 група – родина Міщенків 3 група – родина Вишні(Ягоди)
Складання генеалогічних дерев роду Кулаківських , Міщенків, Ягоди(Вишні).
Вадим Іра - Хлопчик з фото Софійка- Ростик
Батько Вадима Толик Валентин Білий Сніжана Тетяна
Іван Катерина Син Михайла Ліна Максим
Васюта Михайло молодший син Ніна
Фрол Яків Франя Данило Горпина Павло
Гордій Клава
ІІІ. Закріплення знань, умінь і навичок
Дуже добре ви розібралися в родинних зв’язках, а тепер підсумуємо вищесказане і перевіримо, як ви впізнаєте героїв.Виконання завдання за допомогою мобільного додатка kahut
Літературна гра «Впізнай героя за цитатою».
ІV. Підсумок уроку
1. Підсумкова бесіда. Отже, давайте підсумуємо сьогоднішню роботу.
2. Робота з епіграмом. Поясніть зміст епіграфу до уроку.
Чи цього навчає твір?
3.Визначення теми
Самооцінювання. Збираємо найголовніший символ твору – коралі.
№ |
Оцініть себе за кожним із тверджень |
0 - 12б. |
1. |
Біографія письменниці (2б- повна відповідь, 1б- доповнення, 3 бала – додаткова інформація) |
|
2. |
Виконання тестів ( 1б кожне питання) |
|
3. |
Незакінчене речення (1б кожне речення ) |
|
4. |
Впізнай героя (1 б правильна відповідь) |
|
5. |
Я активно працював(ла)у групі. ( від 1 до 6 балів) |
|
6. |
Я висловлював(ла) свою позицію. ( від 1 до 6балів) |
|
Слайд 20
4. Заключне слово вчителя.
Письменниця хоче, щоб ми вірили в добрі чудеса, в те, що навіть привиди бувають добрими, іноді й вони потребують нашої допомоги; що людина, навіть маленька, може змінити світ на краще; що старовинні бабусині коралі в добрих руках обов’язково допоможуть виправити чужі помилки, повести людину зовсім іншим шляхом: змінять світ на краще. Тож давайте всі вірити в чудо і завжди намагатися виправити ситуацію на краще.
V. Домашнє завдання
1. Підготуватися до характеристики образів твору.
2. Написати листа автору або переказати епізод твору від свого імені або скласти комікси до твору.