Конспект уроку української літератури та біології "Різноманітність птахів. Створення каліграм про птахів"

Про матеріал
Конспект уроку української літератури та біології. 7 клас Тема. Різноманітність птахів. Створення каліграм про птахів Тип уроку: урок-дует біології та української літератури (засвоєння нових знань, урок мовленнєвого розвитку)
Перегляд файлу

Конспект уроку української літератури та біології. 7 клас

Тема. Різноманітність птахів. Створення каліграм про птахів 

Мета уроку: ознайомити учнів з різновидами птахів; розвивати вміння учнів описувати птахів, розпізнавати їх за істотними ознаками; навчити школярів створювати каліграми; розвивати  у дітей спостережливість, творчу уяву, вміння робити самоаналіз; удосконалювати культуру усного мовлення; виховувати дбайливе ставлення до птахів.

Тип уроку:  урок-дует біології та української літератури (засвоєння нових знань, урок мовленнєвого розвитку);

Міжпредметні зв′язки: біологія, українська мова, мистецтво;

Методи та форми роботи: метод «Daily 5», вправа «Комплімент», метод «ЗХД», «Читання в парах», «Шкала думок», «Палітра емоцій».

Хід уроку:

І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

Учитель УЛ. Доброго дня, діти. Я бачу ви маєте гарний настрій, нехай він буде запорукою успіху на уроці. Перевірте готовність робочих місць. Налаштуйтеся на роботу.

Вправа «Комплімент» Ти мені подобаєшся,  тому що ...

ІІ. Оголошення теми й завдань уроку (учитель української літератури та біології)

ІІІ. Інвентаризація знань учнів.

Перегляд фрагменту фільму М. Стельмаха «Гуси лебеді-летять…» 02:10-3:40

Учитель  УЛ. У повісті «Гуси-лебеді летять» Михайло Стельмах змалював чудову природу рідного краю. Цей твір нагадує хвилюючу казку, в якій природа ніби оживає, несучи із собою жагу землі до оновлення, весну і любов. Сьогодні у нас незвичайний урок, я проведу його разом з учителем біології Наталією Миколаївною. Спочатку вона вам повідомить про різноманітність птахів, а згодом ви навчитеся створювати каліграми про них. Чи зможуть птахи ожити у вашій свідомості так, як оживали вони у свідомості Михайлика, покаже робота на уроці.

А зараз з’ясуємо, що ви знаєте про птахів та що хочете дізнатися про них.

Метод «ЗХД»

Знаю

Хочу дізнатися

(прогнозовані відповіді)

Дізналась (вся)

(заповнюється у кінці уроку)

 

Чи всі птахи літають?

Чи всі птахи співають?

Скільки у світі є видів птахів?

Скільки видів птахів проживає на території  України?

Що таке каліграми?

Як створюють каліграми?

 

 

 

Вступне слово вчителя біології. Сьогодні ми з вами познайомимося з різноманітністю птахів. Адже птахи користуються великою популярністю в народів всього світу. А причина цього криється в тому, що вони належать до найчудовіших істот живої природи. Птахи – справжня окраса природи. Вони чарують нас розмаїттям свого оперення, цікавою поведінкою та чудовим співом.

Учитель  УЛ. Птахи оспівуються багатьма народами світу. Про них складають вірші, загадки, легенди, казки. Вони є символами різних країн та народів. Де тільки не зустрічаємо ми цих пернатих! У лісі і в полі, в горах  і по берегах річок, у міському парку і на рідному подвір’ї. Ми так звикли до них, що часом нам починає здаватися, ніби ми добре їх знаємо.

Учитель біології.  Чи так це насправді? На жаль, ні. Частенько доводилося зустрічати людей, які грака плутають з вороною, всіх дрібних птахів вважають горобцями, а корисними – лише дятлів. Цього ніколи б не було, якби ці люди були більш спостережливими і допитливими. Що це за чубата пташка стрибає по стерні? А нишпорка, що шелестить прибережною шелюгою – хто вона? А чий це силует чітко вирізняється на тлі вечірнього неба? Птах великий, сірий… Може чапля?

Отак, спостерігаючи щоденно за птахами, поступово починаєш розпізнавати їх у природі, помічати непомітні на перший погляд деталі, а потім і розуміти, що живуть вони не кожен сам по собі, а в тісному взаємозв’язку, часом малопомітному, з іншими тваринами і рослинами. А це вже перший крок до розуміння єдності природи, її екологічної цілісності. Але дуже часто забуваємо, що вони такі ж живі істоти, як і ми з вами, але набагато слабші за нас. І тому потребують  нашої допомоги, піклування і охорони.  Незвичайне – поряд. Воно навколо нас. Треба тільки захотіти зустрітися з ним. І ми з вами поринемо в світ прекрасного пернатого чуда.

Відкрийте зошити з біології, запишіть дату та тему уроку « Різноманітність птахів».

ІV. Вивчення нового матеріалу з біології  (розповідь з демонструванням презентації)

Вчитель біології. Всього в світі клас птахів налічує близько 9,7 тисяч видів, поширених практично по всій планеті, це біля 100 млрд. особин. На території України проживає близько 358 видів. Живуть на островах і айсбергах океанів, населяють пустелі, різні типи лісів, внутрішні водойми. Деякі гніздяться в горах на висоті до 6,5 км, а під час перельоту піднімаються на висоту 9 км.

Птахи не бояться показати себе. Їх голоси чути в лісі, і в полі, і на берегах водоймищ. Їм немає чого ховатися - в разі небезпеки піднімаються в повітря. Наявність пір’я і добре розвинутих крил - характерні ознаки цих тварин. У окремих птахів слабі крила, і за їх допомогою неможливо підняти важке тіло у повітря. Такі птахи бігають по землі, є навіть безкрилі: це страуси, ківі, пінгвіни.

Температура тіла вища, ніж у ссавців. Живляться різноманітною їжею. Тваринного, рослинного походження, є що живляться переважно нектаром, як комахи ( колібрі ).

Птахи мають різні розміри, забарвлення, пір’я. Маса африканського страуса 90 кг. Маса яйця 1,5 кг, а найменші колібрі розміром з джмеля і маса яйця кілька мг. Більшість птахів будує гнізда, а деякі підкладають яйця в гнізда інших. Що це за птах?

Загалом птахи дослідженні краще ніж звірі. Їх легко помітити в польоті, розпізнати по співу, часто за яскравим забарвленням.

Клас птахи поділяється на 3 групи, будь ласка, запишіть цю класифікацію у зошити.   

(Запис у зошити схеми класифікації)

  1. Пінгвіни
  2. Безкільові
  3. Кілегруді, або типові птахи (найбільша за кількістю видів). 

 

Метод «Читання в парах» Опрацювати §24

Презентація роботи пар (узагальнення прочитаного – запитання для класу)

Учитель літератури. А зараз я пропоную вам відпочити.

Вправа «Іподром»

V. Створення каліграм про птахів

Учитель  УЛ. Я впевнена, що ви отримали достатньо інформації про птахів. А зараз переходимо до наступного етапу нашого уроку. Перед нами завдання: створити каліграми про птахів. Але спочатку ми маємо з’ясувати, що таке каліграма?

(запишіть у зошит з української літератури)

Словничок. Каліграма – вірш, записаний у формі малюнка. Слово «каліграма» придумав французький поет Гійом Аполлінер, який частину своїх віршів виконував у вигляді малюнків, що були складені зі слів і віршів на певну тему. Каліграма – це графічна загадка, яка стимулює образне мислення, розвиває спостережливість і вміння концентруватися.

Учитель УЛ. Сергій Сукманюк, молодий тернопільський автор каліграм, на запитання: Чим вас захопила каліграма? – відповідає:

— Тим, що це не так вже й складно в створенні, зате дуже цікаво і під час винекнення ідеї, і під час її реалізації, а особливо — в момент споглядання результату. До того ж каліграми є явищем унікальним, оскільки дехто взагалі не знає, що це таке, ними мало хто займається, особливо в сучасному мистецтві, а з авторів каліграм можна пригадати зазвичай тільки Аполлінера. Тож тут і багато простору для реалізації ідей, і оригінальність майже у 100% випадків

Також автор поділився секретом створення  каліграм: «Це завжди буває по-різному, але зазвичай окремо створюється текст і малюнок. Текст пишу наче й під каліграму, але водночас окремо від неї. Використовую два способи для малювання каліграм – перший, коли зі слів складається контур малюнка, і другий, коли словами заповнюється площа зображення».

Аналіз каліграм. Прочитайте й уважно розгляньте спроектовані каліграми. Віднайдіть зв’язок між графічним малюнком і текстом, що його заповнює.

Ми закінчили читати автобіографічну повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».

Домашнім завданням було написати висловлювання про будь-яких птахів, я пропоную вам перенести ваші твори на малюнки, тим самим створити каліграму про птахів.

Отож, видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви.

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь.

5.2. СТВОРЕННЯ КАЛІГРАМ.

(учням пропонуються малюнки птахів відповідно до їх творчого задуму)

5.3. ПРЕЗЕНТАЦІЯ ТВОРЧИХ РОБІТ УЧНІВ

Учитель УЛ. Прослухавши ваші творчі роботи, мені спали на думку рядки поезії Ліни Костенко «КРИЛА»

А й правда, крилатим ґрунту не треба.
Землі немає, то буде небо.
 Немає поля, то буде воля.
Немає пари, то будуть хмари.
 В цьому, напевно, правда пташина...
А як же людина? А що ж людина?
 Живе на землі. Сама не літає.
А крила має. А крила має!...

- Які крила має людина?
 

V. Рефлексія. Підсумок уроку. 

Метод «Шкала думок»

Птахам потрібен захист                                         Птахам не потрібна допомога людини

Усні відповіді на запитання.

 

• Чи задоволені ви результатом власної діяльності?

• Як вам працювалося?

• Чи допомогла вам додаткова інформація  з підручника «Біології» досягнути гарного результату роботи  на уроці?

Метод «ЗХД»  Повернемося до таблиці і заповнимо колонку «Дізналися»

 

Прийом «Палітра емоцій»

Із поданого переліку емоцій та почуттів виберіть ті, що відповідають вашому емоційному станові на кінець уроку: задумливість, хвилювання, натхнення, спокій, повнота життя, радість, легенький смуток, щастя, окриленість, розчарування.

VІ. ОЦІНЮВАННЯ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Опрацювати §24 (біологія)

Підготуватися до УПЧ Поезія М. Стельмаха (українська література)

docx
Додано
25 січня 2023
Переглядів
230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку