Конспект уроку української літератури у 7 класі "Образ чутливого до краси Михайлика із повісті М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять»"

Про матеріал

Елементи роботи , представлені у конспекті спонукатимуть учнів до роздумів про складність людського життя,акцентуватимуть увагу на надзвичайно тонкі морально-етичні моменти; школярі зможуть розвивати комунікативну компетентність, критичне мислення, логічність учнів при роботі із текстом, аналізувати його фрагменти та поведінку і вчинки головного героя повісті, акцентувати увагу на корпоративному аналізі тексту та моментів власного життя;

Перегляд файлу

Тема: Образ чутливого до краси Михайлика із повісті М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять»

Мета:удосконалити вміння характеризувати образ головного героя повісті - Михайлика, допомогти учням усвідомити зв’язок головного персонажа з природою, визначити роль оточення у формуванні особистості Михайлика, спонукати учнів до роздумів про складність людського життя, звернути увагу на надзвичайно тонкі морально-етичні моменти; 

            розвивати комунікативну компетентність, критичне мислення, логічність учнів  при роботі із текстом, аналізувати його фрагменти та поведінку і вчинки головного героя повісті, акцентувати увагу на корпоративному аналізі тексту  та  моментів власного життя;

             ▪ прививати любов до сімї, родини, батьківщини.

Обладнання: портрет М.Стельмаха, фрагменти з кінофільму «Гуси-лебеді летять», мультимедійна презентація, картки для роботи в групах, путівник до твору

Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок учнів.

Методи, форми, прийоми: сугестія, слухання пісні, «Ґронування», хвилинка-цікавинка, проект «Асоціативний колаж»,

Лейтмотив  уроку: …А лебеді летять…над моїм дитинством…

                           над  моїм  життям!..

М.Стельмах

Ключове питання: Чи можуть летіти лебеді над нашим життям?

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1.Сугестивне введення в урок

Діти, я відчула вашу цікавість і разом з тим хвилювання. Тому відженіть тривогу, яка десь заховалася у куточку класу. Хоча за вікном уже вступає у своє панування зима, та ваші дитячі серця палають теплом. Адже ви зараз у найпрекраснішій порі – дитинство. Адже це пора, де кожен відчуває себе спокійним та щасливим, де ніхто не поспішає, де чисті і світлі думки, де завжди сонячно та радісно. Тож пориньмо у цю радість – у ваше дитинство.

2.Слухання уривка  пісні Миколи Гнатюка «Дитинство».

Сядьте зручно, закрийте очі і уявляйте.

  • Які картини постали у вашій уяві під час прослуховування пісні.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ  ТА КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

  Пригадайте, творчість якого письменника ми вивчаємо і як слово «дитинство» стосується нашого уроку?

Відповіді учнів.

Давайте зясуємо лексичне значення цього слова за опорним словничком.

(В учнів на партах словнички, приготовлені заздалегідь)

1.Робота зі словником «Довідкове бюро».

Тлумачне значення слова «дитинство»

ДИТИ́НСТВО, а, сер.

1. Дитячий вік, дитячі роки. Спогади про раннє дитинство остались [залишились] у мене хаотичні (Степан Васильченко, IV, 1960, 10); Пушкін і Шевченко.. Які несхожі були у них дитинство та юність! (Максим Рильський, ЛІ, 1956, 186); 
//  Стан дитини до повноліття. З перших днів свого існування Радянська влада одним з найважливіших завдань ставила охорону материнства і дитинства, зміцнення сім'ї (Радянський суд на охороні прав.., 1954, 5).

Словник української мови: в 11 томах. — Том 2, 1971. — Стор. 288.

Кожен у дитинстві про щось мріє. І в цьому чарівному світі все здається незвичайним, казковим, дивовижним. Ми віримо в диво, у те, що лише варто підняти руки. Відштовхнутися сильніше – і ми летимо між хмар і лебедів.

Тому лейтмотивом нашого уроку є слова самого М.Стельмаха.

 …А лебеді летять…над моїм дитинством…

                           над  моїм  життям!..

М.Стельмах

 

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

- Як ви гадаєте, чому повість називається «Гуси-лебеді летять», адже в ній розповідається про багато інших подій? (Тому що гуси-лебеді провідний образ-символ)

- Червоною ниткою проходить у творі образ гусей-лебедів. Вони виносять хлопчика з біди у його казці. Чому саме лебедів для цієї ролі автор обирає, а не інших птахів? Що вам відомо про лебедів і що вони символізують?

(Лебеді прилітають навесні, а відлітають у теплі краї восени у творі вони символізують швидкоплинність часу. Лебідь – це символ міцної родини. Щасливе подружжя було у діда і баби Михайлика. Мати Михайлика дуже любила свого чоловіка, сумувала за ним, коли він був на війні, боялася за нього. Отже, лебеді – це також символ кохання, вірності. Лебеді – це також символ дитинства. Це ніби машина часу, яка переносить головного героя в дитячі роки, які є найдорожчими для людини.)

  • Тож можемо зробити висновок, що гуси-лебеді символізують у повісті:

Метод «Ґронування»

▪ романтичність душі Михайлика;

▪ неповторність дитинства;

▪ казки, фантазії в житті дитини;

▪ красу рідної природи;

▪ гармонію світу;

▪ єднання людини з природою;

▪ швидкоплинність часу.

ІV. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ І  ПЛАНУВАННЯ УРОКУ

1.Введення нового матеріалу через мисле-образ

Коли я перечитувала твір «Гуси-лебеді летять», то відчула, як у моїй душі прокидаються лебеді дитинства. Справді. Лише в дитинстві  так багато мріється, хочеться і вдається.

Отже, супутником під час прогулянки сторінками повісті й мальовничими куточками нашого краю буде сам головний герой – Михайлик, (вивішую фото) у якого є чого повчитись.

Запишіть у зошитах дату та тему уроку.

2. Хвилинка-цікавинка

А чи відомо вам, що режисер  Олександр Муратов у 1974 році зняв однойменний фільм за повістю М. Стельмаха. Головну роль у цьому фільмі зіграв київський хлопчик Володимир Чубарєв. Саме його зображено на даному фото.

3. Визначення та ознайомлення із загальними цілями уроку.

Тому перед нами стоять такі завдання: з’ясувати стан внутрішнього світу головного героя, про його вміння бачити і відчувати прекрасне, про тонкощі його дитячої душі  і спробуємо зазирнути у найпотаємніше – у власну душу героя.

Окрім завдань перед нами стоїть і проблемне питання, яке ми намагатимемося розв’язати протягом уроку.

Чи можуть летіти лебеді над нашим життям?

V.ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.  Проект «Асоціативний колаж».

Першим щаблем для розв’язання нашого проблемного питання є «Асоціативний колаж».

Від кожного названого вами героя Михайлик бере певні риси, які впливають на формування світогляду самого героя.

Дідусь Дем’ян – Михайлик

Вивішую  малюнок ключа. З ким асоціюється? (З дідом Дем’яном)

- Чому саме знайомство з особистістю Михайлика ми почали із діалогу діда з онуком?

Увага на екран. Перед вами фрагмент із фільму. (СЛАЙД-ВІДЕО)

- Чим пояснити те, що політ гусей-лебедів Михайлик сприймав по-особливому?

Символ нашого уроку – лебеді, тож ви маєте змогу торкнутися хоч і паперових, але сподіваюся, лебедів ваших мрій. Підведемо підсумок переглянутого фрагменту спробуємо визначити стрижневе слово, яке найбільше вдало характеризувало б головного героя. Тож давайте це слово запишемо на крилах лебедя.

Можливо ця риса характеру притаманна більшості із вас, а дехто ще продовжить її розвивати. (Учні записують слово «допитливість»)

Мама – Михайлик

Здається кожному з нас, що інколи ця людина нам приділяє замало уваги чи не розуміє нас. Але чи замислювались ми, скільки на цих тендітних плечах повсякденної хатньої  роботи. Про кого поведемо мову?

Вивішую малюнок торбинки з насінням і грядки.  З ким асоціюється?

- Якою змальовує матір у творі автор? Чого вона навчила маленького Михайлика? Зачитайте уривок з підручника, а в цьому вам допоможе путівник уроку. (с.109-110)

- Отже, мати і син, що є ключовим? (Учні записують слово «любов»). Я бажаю вам, щоб ця риса характеру укорінилася у ваших душах і приносила гарні плоди.

Тато – Михайлик

Сніг не сніг, а вчитися треба, - він узяв Михайлика на руки. Обгорнув полами киреї. Дорогою люди дивувалися, що Панас  на руках несе в школу сина». Хто це? Вивішую малюнок чобіт.

У що обгорнув батько сина? Звернімося до словника.

Киреяверхній довгий суконний одяг з відлогою.

Перекажіть уривок з тексту, в якому батько здійснив мрію хлопчика. с.122

Мені здається, що Михайлик, отримавши у подарунок чоботи, уже не йшов, а летів над своїм дитинством. Над своїми мріями.

Доведіть, що Панас Дем’янович вболівав за долю свого сина, прагнув, щоб він мав «свіжу сорочку і чисту совість».

- За що батько хвалив сина?  Коли ще автор згадує у творі батька?(с.108-109) До чого привчав батько Михайлика? Яке ключове слово?

 (Учні записують слово «працелюбність, наполегливість»).

 

Жінка з дитиною – Михайлик

Доки буде існувати добро – доти й існуватиме світ. Адже доброта – основа нашого життя.

Вивішую малюнок гарбузових зернят.

Знайдіть і зачитайте опис жінки-жебрачки. Путівник с.110.

Доберіть синонім до слова «скорбний»

  • Задля якої мрії потрібне було насіння? (Прочитати книжку М.Твена «Пригоди Тома Сойєра»)
  • Чому хлопчик так і не прочитав її? (віддав насіння хлопчику з голодного краю)

- Про яку рису характеру хлопчика свідчить цей вчинок?(доброта, милосердя)

- Чому мати не сварила сина за вкрадене насіння? (процитуйте) Чи можна виправдати крадіжку Михайлика?

Яка риса характеру у головного героя проявилася у його вчинку.

(Учні записують слово «милосердя»).

Життєва ситуація

А як би вчинили на місці Михайлика ви?

 

Люба – Михайлик

Ця дівчинка – маленька лісова царівна, яка знає дуже багато таємниць природи. Вона надзвичайно спостережлива. Чия це характеристика?

Вивішую малюнок суниць.

Де вперше Михайлик зустрічається з Любою?

Як вона ставиться до головного героя?

За що, на ваш погляд, героїня поважає і любить Михайлика?

Чому після повернення від Люби Михайлика вдома назвали «годувальником»?

Чому люба дорожить дружбою з Михайликом?

Яке значення має Люба на формування позитивних рис характеру в хлопчика?

То яке слово запишемо? (Учні записують слово «дружелюбність»).

Вчителька – Михайлик

«Вчення – світ, невчення – тьма»,- говорить народне прислів’я. Я думаю, що ви здогадалися. Наступна асоціація – вчителька, школа.

Вивішую малюнок книги, зошити.

Читання уривка із повісті с.120-121 до слів «…а книги я тобі зараз дам» в особах.

Як хлопчик ставився до навчання у школі? Чим це пояснити?

Які знання показав, коли його екзаменувала Настя Василівна?

Чи є проблема ухилення від навчання актуальною для нинішніх школярів? Якими є нині найтиповіші причини невисокої успішності деяких учнів?

Який талант мав хлопчик?

Чим захоплювався хлопчик в дитинстві? Як це вплинуло на майбутнього письменника?

То здійснення якої ще однієї мрії  хлопчика принесли лебеді на крилах?

Ключове словосполучення. (Учні записують слово «бажання вчитися, наполегливість»).

 

Інші персонажі – Михайлик

Здається, що майже всіх персонажів, які впливали на формування особистості, ми назвали. Але чи не найбільшу роль відіграють і другорядні герої, які ніби залишаються в тіні.

Хто це?

Чому дядько Микола казав, що Михайлик схожий на нього?

Сучасні люди, суспільство, ваші друзі так само впливають на формування вашої особистості.

Природа – Михайлик

Михайлик тісно переплетений з природою. Прогулянка викликає в Михайлика море почуттів і спонукає до власних міркувань і висновків. Головний герой – це ніби ланцюжок, що з’єднує два світи: світ природи та світ людини. Звернімося до екрана. Перед вами пейзажні фото. Ваше завдання – вибрати ті, що відповідають світові головного героя. Свій вибір аргументуйте.

 Отож ключове слово. (Учні записують слово «зачарування природою»).

Чому для Михайлика природа – казка?

А як ви ставитеся до природи?

Давайте пригадаємо на що схожа пісня лебединих крил?

 

Кожен персонаж ненав’язливо дає Михайликові в дорослу дорогу настанову, яка допоможе йому в житті. Отож домашнім завданням буде дібрати матеріал до характеристики членів родини Михайлика, Люби та дядька Миколи.

Ономаністична хвилинка

А чи відомо вам, що означає ім’я Михайло?

Михайло – чоловіче ім’я, що має древньоіудейське коріння. Походження імені Михайло пов’язане зі словами, які переводяться з давньоіудейської мови як «той, хто як Бог», «подібний до Бога», «рівний Богу». У християн особливо шанується Архангел Михайло, тому це ім’я має широке поширення в християнських країнах.

Дивлячись на це фото, ми бачимо. Що режисер вдало підібрав на роль малого Михайлика  Стельмаха цього хлопчика. Погляньмо на його щирі і, готові черпати все найпрекрасніше, очі. Здавна відомо, що очі - дзеркало душі. І ми зараз спробуємо заглянути в найпотаємніше, в душу самого поета в дитячі роки. І випереджаючим завданням було відобразити внутрішній світ Михайлика в різних ракурсах.

Учні захищають свої проекти

«Михайлик і природа», «Михайлик і родина», «Мрії Михайлика».

- Як можна охарактеризувати людину, яка вміє бачити красу? (духовно багатою)

Філологічна хвилинка «На острові мовних скарбів»

Михайлик дуже тонко відчуває красу слова, він схильний до наслідування дорослих, тому часом говорить «як старий». Але хіба він може не дивувати нас багатим народним словом, яке перейняв від дідуся, мами, тата.?І ми переконались, що мова твору багата на стилістичні засоби, прислів’я, приказки і фразеологізми.

 Увага на екран.

Знайдіть, який синонімічний ряд використовує письменник до слова «лаяти». («І що це за мода пішла: не встигнеш босоніж вискочити з хати, як одразу сварять, а той духопелять тебе…, затюкають…»).

Ще цікавим для збагачення вашого словникового запасу є добірка слів, Якими мати називала малого Михайлика.

Варивода - вередлива людина, яка змучує своїми причіпками.

Лоботряс – бездіяльна й ледача людина.

Бузувір – людина, яка виявляє крайню релігійну нетерпимість до іконо мислячих.

Опришок – народний месник, учасник народно-визвольної боротьби в Галичині.

Урвиголова – бешкетник.

Харциз – розбійник, грабіжник.

Каламут – той, хто спричиняє неспокій.

 

І все-таки дивовижно допитливим, залюбленим у землю, милосердним, совісним постає перед нами головний персонаж.

VІІ. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

1. Метод «Часова межа: дитина – поет»

Злетівши на крилах мрій, перед нами постає вже дорослий, сформований Михайло Стельмах в різних іпостасях. Ми змогли простежити часові межі формування малого Михайлика  і перед нами вже відомий письменник.

Я недаремно обрамила портрет Михайла Стельмаха кольорами нашого державного стягу, адже він патріот нашої держави, він писав про українське село, працьовитий народ і навіть співпрацював з УПА. А його твори поповнили скарбницю української літератури.

2.Рефлексія досягнення визначених цілей

Отже, наш урок добігає до завершення. Звернімо ще раз увагу на лейтмотив уроку. Як ви можете пояснити значення цих рядків, дослідивши на уроці зв'язок чутливого до краси Михайлика   і оточуючим середовищем?

Чи досягнули ми поставлених цілей.

Тож сформулюймо відповідь на проблемне питання

Так можуть. Адже лебедині крила – це мрії. А вони завжди є в кожного з нас.

    3. Оцінювання результатів уроку.

Сьогоднішні мрії ваші здійснилися, ви отримали гарні оцінки за свою працю на уроці.  Я відчула задоволення від співпраці з вами, ще раз переконалася, що ви вчитеся не просто читати тексти, а намагаєтеся бачити, чути і відчувати прочитане. Ви формуєте в собі читачів.

VІІІ.ПІДСУМОК УРОКУ

Приліт лебедів символізує щасливе дитинство,відродження, життя.

Погляньте на лебедині крила і візьміть з собою у дорогу усі ті якості, які  ви записували протягом уроку. А побажання від мене хай неодмінно здійсниться.

Нехай у ваших душах залишаться такі ж гарні спогади про дитинство, як і у героя повісті Михайла Стельмаха, а гуси-лебеді на своїх крилах приносять щастя.

docx
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
6111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку