7 клас
Українська література
Тема. Доля дитини в часи воєнного лихоліття. «Климко» Григір Тютюнник
Мета. Продовжити роботу над твором Григора Тютюнника «Климко», зосередити увагу на відображенні воєнного лихоліття у творі;
розвивати логічне, творче, критичне мислення учнів, увагу, пам’ять, зв’язне мовлення;
виховувати почуття доброти, чуйності, взаєморозуміння й підтримки
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивування навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і завдань уроку
На фоні ролика про війну учитель читає поезію
Гула земля. Сусідський плакав хлопчик.
Хрестилась баба, і кінчався хліб.
Двигтів отой вузесенький окопчик,
де дві сім’ї тулились кілька діб.
О перший біль тих не дитячих вражень,
який він слід на серці залиша!
Як невимовне віршами не скажеш,
чи не німою зробиться душа?!
Це вже було ні зайчиком, ні вовком —
кривавий світ, обвуглена зоря! —
а я писала мало не осколком
великі букви, щойно з букваря, —
той перший віршик, притулившись скраю,
щоб присвітила поночі війна.
Який він був, я вже не пам’ятаю.
Снаряд упав — осипалась стіна.
ІІІ Засвоєння нових знань. Формування умінь і навичок учнів
Слов’янськ – місто, куди йшов Климко
Сіль – її хотів Климко принести, щоб поміняти на продукти
Солдат – підійшов до скирти, де ночував Климко, злякав хлопця і злякався сам.
Галети – їх дав Климку ворожий солдат, пожалівши малого
Солома – у ній ночував Климко, коли йшов по сіль степами
Сухарі – це булв єдина їжа хлопця, яку дав аптекар
Картопля – її Климко знайшов на вже зібраному городі
Діжурка - одежина, яка була в хлопця, вона дісталася йому від дядька
Ноги – найбільша проблема – мерзли без взуття, ранилися від дороги, їх зводила судома від утоми
Вихор – піднявся з осіннього листя, коли Климко вирушав із селища
Оля – так звали маленьку донечку вчительки
І – відновити послідовність подій за цитатами твору
ІІ – відновити послідовність подій за ілюстраціями, прокоментувати
ІІІ – скласти пазл з ілюстрації, дати відповідь на запитання: чому автор так назвав повість? Запропонувати інші назви твору, обгрунтувати вибір
Згадайте, з яких елементів складається композиція твору?
Чи в такій послідовності побудований твір «Климко»?
Слово вчителя.
Композиція повісті Г.Тютюнника нетрадиційна, складна. Спочатку йде розвиток дії з кульмінаційним моментом – мандрівка хлопчика Климка воєнними дорогами, долання ними труднощів – холоду й голоду, зустріч із старим чехом – солдатом ворожої армії, потім подаються експозиція та зав’язка – екскурс в минуле маленького героя. Далі знову йде розвиток дії з кульмінаційними моментами – подорож по місту, сцена на базарі з поліцаями, безногим шевцем та зляканою дівчинкою-біженкою, хвороба хлопця, прихисток у доброї тітки Марини, розв’язка – повернення додому й загибель від випадкової фашистської кулі.
ІV. Застосування знань, удосконалення умінь та навичок учнів
Кольори: чорний – смуток
Червоний – тривога, небезпека, кров
Сірий – смуток
Зелений – комфорт
Блакитний – мир
рожевий – мрія
оранжевий – радість
V. Підсумок уроку
1. Твір «Климко» є автобіографічним (+)
2. Війна робить душі людей черствими (-)
3. У повісті протиставляється добро і зло (+)
Метод «фішбоун»: завдання для груп
І група – добро
ІІ група – зло
V. Домашнє завдання
Дібрати цитати для характеристики образу Климка