Олег Ольжич – поет національного героїзму. Заклик іти за велінням свого серця, жити повноцінним життям у вірші «Господь багатий нас благословив»

Про матеріал
ця розробка може слугувати при підготовці вчителів української мови та літератури до уроку на тему: "Олег Ольжич – поет національного героїзму. Заклик іти за велінням свого серця, жити повноцінним життям у вірші «Господь багатий нас благословив»"
Перегляд файлу

1

 

 

Тема: Олег Ольжич – поет національного героїзму. Заклик іти за велінням свого  серця, жити повноцінним життям у вірші «Господь багатий нас  благословив»

Мета: Ознайомити учнів із життєвим шляхом та творчістю Олега Ольжича;  допомогти зрозуміти та усвідомити особливості поезії

 розвивати допитливість, навички виразного читання ліричного твору            розвивати вміння виразно читати поезії, знаходити в них порівняння, епітети, персоніфікацію, відтворювати настрої пейзажних подій, описувати власні відчуття, викликані художнім словом, розвивати творчі здібності, уміння грамотно висловлювати власні думки;

виховувати почуття прекрасного, спонукати до оптимістичного життєствердного погляду на світ.; виховувати  почуття патріотизму, любові до рідного краю

Обладнання: портрет поета, видання твору, презентація.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок

Хід уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

На сьогоднішньому уроці ми додамо до нашої галереї письменників нового представника цієї нелегкої професії.

Із забуття в безсмертя… Син письменника, сам письменник. Він є прикладом для багатьох українців, тому що його життєве кредо – бути рішучим та сміливим, твердо крокувати своїм шляхом. Про це ми поговоримо на сьогоднішньому уроці.

  1. Оголошення теми та мети уроку.

Погляньте на слайд №1.

 

http://s018.radikal.ru/i521/1307/22/fb5951d7afc1.jpg

 

 

Ви бачите письменника-патріота Олега Ольжича.

Сьогодні на уроці ми ознайомимося із життєвим та творчим шляхом Олега Ольжича, з його патріотичною діяльністю Навчимося розуміти поезію письменника, усвідомимо роль і значення гуманізму в розвитку духовності кожної людини.

 

  1. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

 

  1. Ознайомлення з біографією Олега Ольжича. (Повідомлення учнів)

  Олег Олександрович Кандиба (справжнє прізвище) — поет, публіцист, політичний діяч. Син Олександра Олеся.

        1-й учень: Народився 4 грудня 1878 року в м. Білопілля Слобожанщини, Сумської області в чумацько-селянській сім’ї.

Закінчив початкову школу й двокласне училище, а у віці 15 років (1893) вступив до хліборобської школи у містечку Деркачі неподалік Харкова.

Брав участь у випуску рукописних журналів «Комета» та «Первоцвіт», в яких з’являються його перші вірші.

Став вільним слухачем агрономічного відділення Київського політехнічного інституту, незабаром через матеріальні нестатки змушений був залишити його.

У 1903р. вступив до Харківського ветеринарного інституту. Опісля працює на Дарницькій скотобійні.

2-й учень: Визначальним фактом у житті стала поїздка на відкриття пам’ятника І. П. Котляревському в Полтаві.

Творчість виразно поділяється на два періоди — в Україні (1907–1918) та в еміграції (1919–1944).

Подорож Гуцульщиною у 1912 р. збагатила поета незабутніми враженнями.

У 1913 р. побував в Італії.

Після більшовицького жовтневого перевороту опиняється за кордоном (1919). За кордоном оселяється і періодично живе в Будапешті, Відні, Берліні, Празі, видає ряд збірок, основна тема яких — туга за Україною.

На твори, писані Павлом Тичиною на замовлення партії, Олександр Олесь відгукнувся віршем-докором «І ти продався їм, Тичино…».

22 липня 1944 року Олександр Олесь помер у Празі, невдовзі після того, як одержав повідомлення про загибель сина Олега Ольжича.

  1. Читання статті підручника (Біографія Олега Ольжича)
  2. Евристична бесіда.
  • Що вас вразило в біографії Олега Ольжича?
  • Якій справі присвятив своє життя письменник?

4.     Виразне читання поезії Олега Ольжича «Господь багатий нас благословив». (Слайд №2)

 

I вiрити, i прагнуть — не вотще.
Безсмертне — i величне, i ясне-бо.
Ось лине хмара з лiтеплим дощем,
I розверзається врочисте небо.

Господь багатий нас благословив
Дарами, що нiкому не одняти:
Любов i творчiсть; туга i порив,
Одвага i вогонь самопосвяти.

Солодких грон i променистих вин —
Доволi на столах Його веселих.
Iди ж смiливо i бери один,
Твойому серцю найхмельнiший келих.

  1. Словникова робота.

Вотще – даремно

Літеплий – теплий

Розверзається – розкривається

Самопосвята – присвятити себе якійсь справі

  1. Слова вчителя

         Поезія не входить до жодної із збірок поета. Написана у 1933 році. Від надрукування їх у книжці відштовхнула автора , мабуть, ота пряма мова, яка нічого не приховує, відсутність символічних образів, які б поетично приховували головну думку. Проте, факт збереження цих поезій указує на їхню вагомість (інакше вони були б просто знищені, як невдалі спроби висловити підняте питання). Поезія є своєрідним продовженням теми, до якої звертався Олег Ольжич у циклі «Незнаному воякові» збірки «Вежі».

  1. Ідейно-художній аналіз поезії.

Учні діляться на 4 групи:

1-ша група – визначає жанр, тему та ідею поезії

2-га група – виписує художні засоби, які зустрічаються в поезії

3-тя група – складає сенкан до слова «Україна» або вірш про Батьківщину

4-та група – згадує прислів’я  про Батьківщину   

Орієнтовні відповіді:

1-ша група:

З перших рядочків поезії «Господь багатий нас благословив» Олега Ольжича, відчувається неймовірний порив ліричного героя йти за велінням свого серця, жити повнокровним життям.

      Настрої ліричного героя піднесені, він постає сміливим, рішучим, мудрим, особливо це відчувається у таких рядках поезії: «Господь багатий нас благословив Дарами, що нікому не одняти…» та «Іди ж сміливо і бери один, Твойому серцю найхмельніший келих». Ліричний герой Олега Ольжича не зрікається насолод життя зі страху, що ці насолоди перешкодять у боротьбі. Він певний своєї сили й віри у свою мету та цінує кожну мить життя, даровану Богом людині.

Жанр: громадянська (патріотична) лірика

Тема поезії – життя і боротьба. Олег Ольжич знає, що життя, яким сотворив його Бог, є «багате і щедре». Серед його дарів є «любов і творчість, туга і порив, Відвага і вогонь самопосвяти». Це те, що ніхто не зможе відібрати.

Ідея:  життя прекрасне, але скороминуче, тому не варто витрачати час даремно, слід займатися тим, чого справді прагне душа в дану мить

 

2-га група: Художні засоби

Автор використовує чимало й художніх засобів для змалювання одвічних українських чеснот і пріоритетів життя. Це, насамперед:

  • яскраві епітети: «врочисте небо», «Господь багатий», «солодких грон», «променистих вин»;
  • влучні метафори: «на столах Його веселих» «Твойому серцю найхмельніший келих»
  • та повтори, що підкреслюють тривалість дії « і вірити, і прагнуть», влучно виражають думку «Безсмертне – і величне, і ясне-бо», уповільнюють плин мови, надають їй урочистості.

3-тя група:

Сенкан

Україна,

Моя, неосяжна.

Квітне, розвивається, співає.

Усіх нас воєдино згуртовує.

Батьківщина!

 

Україна -  це я (акровірш)

 

У тебе є ми,

 Край наш рідний.

Річки, й полонини,

А образ твій пишний!

Їх усіх об’єднуєш,

Ніжна й тендітна.

Аж до самих висот і низин,

Це ти дуже привітна.

Епос твій героїчний і милий,

Я пишаюся тобою, моя Україно!

 

 

  4-та група:  (Учні пояснюють значення кожного прислів’я)

Прислів'я та приказки про Батьківщину

Для своєї батьківщини ні сил, ні життя не шкодуй.

Якщо народ єдиний - він непереможний..

Не той чоловік, хто для себе живе, а хто за батьківщину в бій іде.

Зрадити батьківщину - зганьбити матір і батька.

Батьківщина - мати, умій за неї постояти.

Тільки тому шана буде, хто батьківщину не на словах, а ділом любить.

Той герой, хто за батьківщину горою..

Рідна земля — мов колиска золота.

Без калини немає України.

За своїм краєм серце болить.

Рідна земля і в жмені мила.

Рідна земля — мов колиска золота.

 Учитель:

Висновок: Лаконічна за формою поезія містить усього 12 рядків, поділених на 3 строфи, насичених глибоким змістом. Вірш написаний у високому стилі, автор широко вживає книжну лексику, зокрема застарілі слова, біблеїзми, крім того, займенники, що використані на позначення Бога, згідно з вимогами конфесійного стилю пишуться з великої літери. Ужитий тут і минулий час (“благословив”) означає щойно здійснений прихід нової епохи. Названі духовні цінності належать до бажаного майбутнього типу людини.

 

У поезії «Господь багатий нас благословив» Олег Ольжич закликає йти за велінням свого серця, жити повнокровним життям. Він вважає українців духовно багатою нацією і саме це має допомогти їм у боротьбі за національне визволення.

 

VI. Закріплення знань, умінь, навичок.

  1. Вікторина «Чи знаєш ти Україну»
  • Яку площу займає територія України?  ( 603,7 тис. кв.км)
  • Столиця України? (Київ)
  • Хто автор українського Державного гімну? ( М. Вербицький, П. Чубинський)
  • Які державні символи України ви знаєте? (Гімн,герб, прапор)
  • Якого числа ми святкуємо День Незалежності України ?

 (24 серпня)

  • Що зараз об’єднує всіх українців? (Патріотичні почуття до Батьківщини)
  1. Проблемне питання. Розгляньте слайд № 3 .
  • Розкажіть, що ви знаєте про козаків?
  • Чи можна козаків назвати патріотами України?
  1. Скласти асоціативний кущ до слова (Україна)

У – унікальна, урочиста

К – красива, культурна

Р – радісна, розумна

А – активна

Ї – їстівна

Н – незалежна, неосяжна

А – альтернативна

  1. Назвіть видатних патріотів України ( Т. Шевченко, Леся Українка,

І. Франко..) 

VII. Підсумок уроку  (Слайд № 4 )

1. Прочитайте рядки вірша. Дайте відповідь на запитання.

  • Чи легко бути патріотом?
  • Чи вважаєте ви себе патріотами України? Чому?

 

2. Хочеться закінчити урок поезією Анни Цезар «Крізь болі до волі»

Слайд №5

 

 

VIII. Домашнє завдання.

  1. Написати твір-мініатюру « Я – патріот України!»
  2.  Вивчити поезію Олега Ольжича «Господь багатий нас благословив»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Осадчук Наталія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 січня 2020
Переглядів
11724
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку