Тема: Леся Українка “ Давня казка”. Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми й мотиви твору
Мета: засвоїти зміст твору; продовжити формувати вміння роботи з текстом; вчити грамотно, послідовно висловлювати думку; дослідити порушені проблеми.
Розв. мета: розвивати логічне мислення, вміння коментувати прочитане та висловлювати власні судження; учити майстерності виразного читання.
Вих. мета: виховувати почуття пошани до мистецького таланту поетеси Лесі Українки та високі моральні якості в учнів: щирість, ненависть до зла й несправедливості .
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь з елементами нестандартного підходу.
Обладння: портрет Лесі Українки, текст твору, малюнки до твору, презентація із мультимедійним забезпеченням про родину Л.Українки
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Літературна вікторина «Впізнай поетичний твір Лесі Українки»
Як я так високо стояла,
Хай була б я весь вік одинока.
(«Ви щасливі, пречистії зорі»)
Замиготіло листячко зелене,
Посипались білесенькі квітки.
(«Давня весна»)
Тож підіте і скажіте,
Що поки я буду жити.
Не подумаю довіку
Зброї чесної зложити.
(«Давня казка»)
Та чого там, люди добрі,
За новинками впадати?
Може, часом не завадить
І давніше пригадати.
(«Давня казка»)
Співало все, сміялось і бриніло,
А я лежала хвора й самотна.
(«Давня весна»)
Якби я ваші промені мала,
Я б ніколи не мовила слова.
(«Ви щасливі, пречистії слова»)
Якби я була зіркою в небі,
Я б не знала ні туги, ні жалю.
(«Ви щасливі, пречистії зорі»)
Моя душа ніколи не забуде
Того дарунку, що весна дала.
(«Давня весна»)
Тільки чує – гомін, гуки,
Десь мисливські сурми грають,
Чутно разом, як собачі
Й людські голоси лунають.
(«Давня казка»)
Ваші промені – ваша розмова.
(«Ви щасливі, пречистії зорі»)
Вона летіла хутко, мов стокрила,
За нею вслід співучії пташки!
(«Давня весна»)
Раз у раз ходила молодь
Пісні-слова вислухати.
(«Давня казка»)
2. Бесіда
- З якої родини Леся Українка? (З родини волелюбних прогресивних, революційно настроєних людей.)
-З ким у дитинстві товаришувала Леся Українка? ( Малі Косачі дружили з дітьми із бідняцьких родин, адже батьки хотіли, щоб вони навчилися шанувати свій народ.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Слово вчителя
Світ поділяється на добро і зло. Одні письменнкики, такі як Іван Франко, Тарас Шевченко захищали інтереси простої людини, а письменники реакційного напрямку вірили і закликали до протилежного:
- мистецтво повинно існувати для розваги( тобто мистецтво для мистецтва) ;
- історію вершать царі, королі, володарі трудящих;
- гнобительський лад непорушний.
Оце тлумачення ми на уроці або доведемо або спростуємо.
Творчість Лесі Українки велика і могутня. Своє життя вона присвятила народові. Проблеми, які піднімала у творах, були актуальними не тільки на той час, а й до сьогодні:
- єднання людини з природою, яка впливала на настрій хворої поетеси;
- возвеличення прагнення людиною творити красу і дорувати щастя людям.
- А хто може подарувати радість людям? ( Поет)
Своєю поемою “Давня казка” Леся Українка дала гостру відсіч носіям цих теорій. А як саме, це ми повинні дослідити на уроці.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань
ІV. Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу
Слово вчителя
- Яка історія створення поеми “Давня казка”?
-Що змусило поетесу написати твір?
« Давню казку» Леся Українка написала в 1893 році. На ту пору вона вже була зрілим поетом. Саме з листування між Лесею та її братом Михайлом ми дізналися про те, що Леся Українка читала завершену вже поему на засіданні гуртка “Плеяда” з певним тріумфом (продемонструвати ілюстрацію).
Твір вперше був опублікований у Львівському журналі “Життє і слово” за 1896 рік. Саме тут друкував свою статтю Іван Франко, у якій він наголошував, що українська інтелегенція дуже далека від народу і що деякі українці не працюють для добра народу. А також Іван Франко зазначив, що “Давня казка”- одна з найкращих і найхарактерніших ознак нашої нової літератури. Дослівно І. Франко писав так: “Кругом лунає, штука для штуки” (тобто, мистемистецтво для мистецтва, тобто, мистецтво потрібне тільки для розваги), аж чутно якось із уст поета чути такі тверді та здорові погляди на задачу і вагу поезії, які висказує тут наша авторка. Для пригноблених вона- гарячий поклик до бою за волю і людські права, а для кривдників- грізний месник».
А ще Іван Франко звернув увагу на одну найхарактернішу рису твору. Дослівні слова Івана Франка: “І ще одна характерна риса поеми- її гумор. У Лесі Українки дотепер ми не зауважували гумору. Поема “Давня казка” вся, від початку до кінця, держана (тобто витримана) в легкім, гумористичнім тоні.”
Отже, Іван Франко зосередив увагу на питанні, яка роль відводиться поету в суспільному житті.
-Чи повинен він бути трибуном?
-Яке його місце в суспільстві?
- Яку значимість має його творчість?
Робота над змістом
- Скільки розділів має поема? (Чотири)
- Назвати героїв твору (Поет і граф Бертольдо).
- Про що поетеса говорить на початку твору? (Поема починається коротким вступом, у якому Леся Українка звертаючить до читачів говорить, що вона розповість давню казку.
- А насправді поема пов'язана з реальним життям того часу, коли жила поетеса.
- Що у творі нагадує вам про казковість, які елементи казки? (Від казки- зачин твору (зачитати) ; події відбуваються в давноминулі часи, у якійсь невідомій країні.)
Учні зачитують цитати з тексту.
Може б, хто послухав казки?
Ось послухайте панове!
Тож коли хто з вас цікавий,
Сядь і слухай давню казку,
А мені, коли не маврів,
То хоч бубликів дай в'язку.
Десь, колись, в якійсь країні,
Де захочете, там буде,
Бо у казці, та ще в віршах
Все можливо, добрі люди.
Відповіді учнів:
-Поет у творі зустрічався три рази з лицарем Бертольдом, що характерне число три для казок;
-три дороги розійшлися вліво, вправо і прямо, коли Бертольдо їхав на війну;
-троє лицарів було: Бертольдо, Карлос, Гвідо;
-три рази Бертольдо обіцявся нагородити, віддячити поетові за його пісні:
перший - під час зустрічі у діброві,
другий - після складеної пісні Ізідорі,
третій - після війни.
Слово вчителя
Отже, ви довели, що у творі є ознаки казки, але, звичайно, це розповідь про реальні події, характерні часові поетеси.
Учні записують тему, ідею, основну думку в зошити.
Тема: зображення боротьби трудящих проти своїх поневолювачів та ролі і місця поета у визволенні народу від гніту.
Ідея: уславлення мужності, цілеспрямованості, віри у щасливе життя (поет); засудження жорстокості, жаги до збагачення, прагнення поневолити народ (Бертольдо).
Основна думка: у пошані народній завжди залишаються ті, хто захищав, відстоював інтереси простого люду, жертвуючи своїм життям.
Жанр: ліро-епічна соціальна поема-казка.
V. Робота над текстом
І розділ
-Хто такий поет?
-Чи був він самотнім?
-Чому не був самотнім? ( Ні, він не був самотнім, бо до нього приходила молодь, вона шанувала його, адже він писав для них пісні, які давали народові потіху, розвагу, пораду.)
- Послухаймо інсценізацію уривків твору у виконанні учнів (рольова гра).
- Яку оцінку ви дасте відтвореним подіям? (Чванливий нероба Бертольдо глузує з поета, але сам поет духовно багатий, а головне вільний . Коли поет, узявши мандоліну, заграв і заспівав, то в лицаря Бертольда вирвалися слова: «Що за дивна сила слова?»)
Отже, який мотив звучить у словах поета? ( Звучить мотив про велику силу художнього слова! )
ІІ розділ
- З якою метою з'явився Бертольдо в хаті у поета?
-Як поет відгукнувся на проблему лицаря?
-Чи віддячив лицар поетові?
-Який мотив звучить?( Велика сила пісні художнього поетичного слова; роль пісні в житті окремої людини .)
ІІІ розділ
-Яке лихо несподівано настало для лицаря?
-Хто і як врятував Бертольда з його військом? (Співці заспівали пісню поета, запалили бойовий дух серед воїнів і перемогли в бою.)
Слово вчителя
У походах в чужих землях вояків підбадьорювала пісня, допомогла вона й тоді, коли втомлене й зголодніле військо почало нарікати на Бертольда, хотіли його вбити, або примусити припинити війну. Але співці вгамували військо, запаливши дух перемоги.
Отже, знову Леся Українка підкреслює роль художнього поетичного слова, яке лунає з уст поета, не байдужого до долі народу.
ІV розділ
-Як після війни повів себе Бертольдо у своїй країні?( Будував тюрми і продовжував гнобити людей. Грабував народ, бо звик це робити на війні.)
Між нащадками графа і поета продовжується боротьба, яка неминуче закінчиться перемогою народу.
-Що ж трапилось в країні?
Про це нам повідомить учень,прочитавши уривок напам’ять.
А ви, прослухавши уривок, скажіть, який характерний засіб використала Леся Українка? (Антитезу)
-Аби поет не складав бунтівних віршів, що Бертольдо запропонував йому? (Стати придворним співцем)
- Що ж на це відповів поет?
- Який же мотив звучить у цьому уривку?
-У чому щастя людини? У багатстві та розкоші чи бути вільним, коли тебе поважають, коли ти приносиш користь людям?
VI. Закріплення знань, умінь та навичок учнів
Евристична бесіда
-Чому твір названий «Давня казка»? Яке значення має тут слово «казка» - фантастичний твір чи казання. Розповідь, легенда?
-Який епізод вас найбільше вразив? Чому?
Робота в парах
-Які художні засоби використано у поемі «Давня казка» Лесі Українки?
Гра «Знайдіть пару»
-Знайдіть пару у протиставленні.
Поет – (Бертольдо)
Пекло – (рай)
Землянка вогка – (хата на помості)
Мужичка – (пані)
Руки чорні – (рученька тендітна)
Мучилися – (втішався)
Гуляв у замку – (в ярмі стогнали)
Дарувати – (одбирати)
VII. Підбиття підсумків уроку
-Які ж проблеми порушено в поемі «Давня казка»?
-роль митця в суспільстві;
-служіння музі й народові;
-суть людського щастя;
-засудження війн заради збагачення;
- любов до народу.
VIII. Домашнє завдання
1.Вивчити напам'ять один з уривків, які прозвучали на уроці.
2. Виписати цитати до образів поета і графа.