Конспект уроку української мови 3 клас на тему "Закріплення знань про прикметниик"

Про матеріал

Тема: Підсумковий урок з теми «Прикметник»

Мета: поглиблювати знання учнів про роль прикметників у мовленні, про зв'язок прикметників з іменниками, вчити розпізнавати прикметники, ставити до них питання; узагальнити знання учнів, здобуті при вивченні теми «Прикметник», учити застосовувати теоретичні знання на практиці; розвивати мовлення учнів та інтерес до вивчення української мови; виховувати любов та повагу до книги, рідної мови, рідної країни.

Перегляд файлу

Тема:  Підсумковий урок з теми «Прикметник»

 

Мета: поглиблювати знання учнів про роль прикметників у  мовленні, про зв'язок прикметників з іменниками, вчити розпізнавати прикметники, ставити до них питання; узагальнити знання учнів, здобуті при вивченні теми «Прикметник»,  учити  застосовувати  теоретичні знання на практиці;            розвивати мовлення учнів та інтерес до вивчення української мови;               виховувати  любов та повагу до книги, рідної мови, рідної країни.

 

МДЗ: куб, картки із завданнями, листочки для класної роботи на оформлення книги, обкладинка та малюнки для книги, ноутбук, проектор, активатор,

Тип уроку:  урок узагальнення знань, вмінь, навичок

 

Хід уроку

І.Етап орієнтації

    Ось дзвінок вже пролунав,

    Працювати час настав.

    На уроці не лініться

    І знаннями поділіться.

Привітання до гостей.

У нас сьогодні незвичайний урок,до нас завітали гості.

Поверніться привітайтеся з гостями.

Добрий день!

У добрий час,

Радо ми вітаєм Вас!

 

Всі за парти ми сідаєм

До роботи приступаєм.

Створення емоційної ситуації

  • Поміркуйте і скажіть, яким  ви бачите урок?  (цікавим, навчальним, проблемним)
  • А якими ви уявляєте себе на уроці?? (уважними, зібраними, активними, наполегливими).
  • Подаруйте мені свої усмішки, а я дарую вам свою усмішку, і ми починаємо наш урок.

ІІ. Етап  цілепокладання

1.Визачення теми та мети уроку

 - Скажіть, будь ласка, хто перший помічник у нашому навчанні?

- Так згодна, це наш підручник, книжка, наш порадник і помічник.

Сьогодні на уроці я вам пропоную створити Книгу Знань «Прикметник». Працюючи над нею, ми пригадаємо все вивчене про цю частину мови, розширимо знання про її роль у мовленні.

2.Ознайомлення з планом роботи

- Пропоную вам такий зміст книги.

ІІІ. Етап проектування

  1. Гра «Чарівний кубик»
  2. Вправа «Виграш у лотерею»
  3. Прес – бій
  4. Каліграфічна хвилинка
  5. Малюнковий диктант
  6. Гра «Запереч мені»
  7. Фізультхвилинка.
  8. Робота в парах.
  9. Колективна робота.
  10. Робота в групах.
  11.  Абетковий підсумок

 

ІV. Етап виконання плану діяльності

Індивідуальна робота 2 учнів на ноутбуках .

  • Але перед початком нашої роботи, хочу запросити 3 учнів для індивідуальної самостійної роботи  - 2 учні будуть працювати на комп’ютерах і 1 учень працюватиме на дошці.

Виконання завдання тренажераробота

1 біля дошки виконує завдання :

Завдання : утворити від кожного іменника прикметник.

                         Книжка -

                         Холод -  

                         Береза –

                         Щастя - 

Підсумок:  Оцінки за роботу

  1. Гра «Чарівний кубик»

                     Завітав сьогодні в клас

                     Знову на урок до нас

                Кубик, діти, не простий

                Кубик, діти, чарівний.

                     Він доріжку прокладає

                Знання про прикметник  перевіряє.

             Завдання:

  •      Яку частину мови ми вивчили. (Прикметники)
  •      На що вказує прикметник? (ознаки предметів)
  •      На які питання відповідають. ( який? яка? яке? які?)
  •      З яким словом найчастіше зв’язаний у реченні?( з іменником)
  •      Яким головним чи другорядним членом речення є прикметник?? (другорядним)
  •      Навести приклади прикметників?
  •      Хто бажає узагальнити наші знання про прикметник? (Прикметник - це частина мови, яка називає ознаки предметів і відповідає на запитання який? яка? яке? які?)  
  1. Вправа «Виграш у лотерею»
  • На попередньому уроці …. здобув «Виграш у лотерею» і має право презентувати прикметник віршем.

Він прикмети називає -

всі ознаки визначає .

Розуміється на всьому:

Який смак в кого буває,

і за кольором впізнає,

і за розміром, і віком,

яким стане чоловіком.

Почуття він розпізнає,                            

про характер думку має,

слово точно добирає

прикмет багато дуже має.

Використання прикметників у мовленні робить наше мовлення образним, емоційним, яскравим.

3.Перевірка домашнього завдання. Вправа «Прес -  бій»

  - Пропоную вам провести перевірку домашнього завдання у вигляді «Прес-боя». Запрошую обраних представників до участі у змаганні.

  (Кожен із  учасників  змагання  по черзі  зачитує тільки ознаки предмету, а команда суперників відгадує який це предмет)

 - Запрошую вас, почали!

- Молодці всі справились із завданням!

- Який висновок ми можемо зробити?

  (Виконавши це завдання , ми можемо зробити висновок, що іменник завжди пов’язаний з прикметником. За допомогою ознак, ми змогли відгадати предмет, що описували діти.)

 

4. Каліграфічна хвилинка.

               Урок продовжим без зупинки

                з каліграфічної хвилинки.

      Мм ова Мова  ( Алгоритм написання Мм)

  • До якої частини мови належить слово Мова?
  • Пропоную вам з поданого іменника утворити прикметник і записати його. ( Мовна, мовний, мовленнєвий )

- Пропоную вам скласти речення зі словом мова.

Українці пишаються своєю мелодійною, солов’їною мовою.

  • Яке речення за метою висловлювання? ( розповідне)

Запишемо це речення і визначимо головні слова у реченні та підкреслимо прикметники. 

- Які із вивчених орфограм зустрічаються в цьому реченні? (апостроф,початок речення з великої букви, )

- А у яких словах звуків більше чим букв, чи навпаки?

   (Українці, своєю,мелодійною,солов’їною, мовою) 

З першою сторінкою для нашої книги ми впоралися, переходимо до іншої.

5.Малюнковий диктант

- Пропоную вам малюнковий диктант. До малюнка доберіть відповідну ознаку із довідки, утворене словосполучення запишіть.

   Ведмідь, дитина, черевики, медаль

 (неповороткий, золота ,нові,  маленька, ,соковите, запашна).

  • Пропоную вам зробити взаємоперевірку.
  • Підніміть руки ті, хто виконав завдання без помилок.
  • А чому ми записали саме ці слова ( бо це словникові слова і нам треба запамятати їхній правопис )  яка буква пишеться ?
  •  Дякую, вам за роботу. Молодці! 

Висновок

  • Отак і в мовленні -  іменник і прикметник, предмет і ознака пов’язані між собою. Щоб про предмет сказати більш точно, яскраво, конкретно, використовують слова-ознаки, тобто прикметники

7. Гра «Запереч мені»    

 - Наступна сторінка нашої книги гра «Запереч мені»

   -   Я називаю слова ознаки, а ви мені повинні мені заперечити протилежним словом – ознакою:

Злий - … ( добрий)       малюнки

Веселий - … (сумний )

Високий –  …(низький )

Гіркий    -   … (солодкий)

- Скажіть, будь ласка, слова які ми добирали мають протилежне значення чи близьке?

- В українській мові слова, що мають протилежне значенням називають антонімами

  Складання речення та запис його у зошит

  - Підберіть антоніми до слів    швидкий   - … ( повільний)

                                                  білий - чорний

                                                  твердий -… ( мякий)

Отже до  прикметників  у мовленні  ми можемо добирати протилежні прикметники за значенням. Це для того , щоб робити наше мовлення більш  яскравим, точним, різноманітним,  ….

 Неперевершено!!! Впоралися ще з однією сторінкою.

 8.Фізультхвилинка музична

 - Підійшов час нам відпочити

9.Робота в парах  

 Для створення наступної сторінки  нам необхідно попрацювати в парах.

  •       Пропоную вам об’єднати у групи слова близькі за значенням.
  •       Розумний, тямущий, ласкавий, ніжний, кмітливий,привітний, охайний, чепурний, акуратний.

- Прочитайте першу групу; другу; третю;

  Слова близькі за значенням в українській мові називаються синонімами.

  Ці слова допомагають робити наше мовлення більш різноманітним.

  10. Колективна робота. Робота з активатором.

     - Виконуючи наступне завдання ми ще  повинні познайомитися   з прикметниками, які вживаються у мовлення в прямому і переносному значенні.

 

                                                                Значення

 

 

пряме                                                                                                          переносне                                                                                                                                                             

   каблучка           -                                 золота                   -          осінь

                     перо                   -                                  золоте                 -        листя, сонце    

 сережки           -                                 золоті                     -         руки

 годинник         -                               золотий                    -        голос  

 (словникова робота: малюнок – перо і каблучка)

- Чому ми записали слова-іменники в два стопчики? (Бо одні слова мають пряме значення, а інші - переносне.)

- З якою метою ми вживаємо їх у мовленні?

- Пряме значення переносимо на інші слова, щоб наше мовлення було яскравішим, образнішим

 - Розумники, правильно виконали завдання! Поповнили нашу книгу ще однією сторінкою

  11. Робота в групах. Виконання творчого завдання

   Остання робота над створенням нашої книги.

  Переходимо до роботи в групи. Обєдналися ви групи на початку уроку за

(   вибраною вами карткою із зображенням улюбленої пори року? Правила роботи в групах ми з вами повторювали на минулому уроці, сподіваюся ,що ви їх памятаєте.

 Для нашої Книги знань ми зібрали достатньо мовного матеріалу.

 Але ще нам щось не вистачає? Що саме? У кожній книжці ми з вами любимо розглядувати кольорові, чорно – білі, цікаві,   змістовні… що?

 (малюнки)

Тому я вам пропоную побувати сьогодні не тільки в ролі мовознавців, а й у ролі художника, щоб прикрасити нашу книгу.

Завдання :

 Кожна група отримала малюнок з текстом без прикметників. Пропоную вам вставити із довідки ознаки кожної пори року  та відповідно змісту тексту  розфарбувати малюнок.

  •       Презентація робіт.
  •       Розумники, всі впорались із творчим завданням.
  •       Пропоную Вам здати свої роботи і утворити нашу Книгу знань «Прикметник» , створену 19 березня учнями 2 –Б класу .
  •       (Зшивається книга і виставляється на виставку)
  •       Хто знає, яка книга найбільша у світі, а яка найменша?
  •       Найбільшою книгою в світі є «Суперкнига» розміром 2,7 х 3 м, вагою 252 кг, що нараховує 300 сторінок, яка була видана в Денвері, США, в 1976р.
  •       Найменша книга (1х1 мм) – книга з дитячою казкою «Старий король Коул». Сторінки книги можна перевертати тільки за допомогою голки, та й то з великою обережністю.
  •       У Данії збираються видати найтовстішу книгу у світі, обсяг якої становитиме 23.675 сторінок.

  - Тож дружіть з книгою – усі скарби знань розкриває перед вами це найбільше чудо з чудес, зі створених людством.

V. Контрольно-оцінювальний етап

  - Підведемо підсумок, але незвичайний. а абетковий

 1. Абетковий підсумок

Аня  і всі учні класу  сьогодні  на уроці засвоїли, що прикметники з іменником завжди пов’язані.

Було багато цікавих завдань і повідомлень, з яких ми отримали нову інформацію.

Всі зрозуміли і запам’ятали, що прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразним.

Гра допомогла нам засвоїти що прикметники можна вживати у прямому і переносному значенні

Діти добре засвоїли що прикметники бувають протилежними і близькими за значенням.

 - Прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити свою думку. Вони ніби є життєдайною силою нашої мови

2.Домашнє завдання 

 - Домашнє завдання ви отримуєте кожен індивідуальне на картці.

 - Оцінювання роботи на уроці.

 «Виграш у лотерею»

  • Наш переможець  лотереї передає своє естафету наступному учню. Запрошую визначити наступного переможця. Який буде мати право розпочати наступний урок.

Ось і пролунав дзвінок -

Закінчився наш урок. 

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.


1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Абетковий підсумок

Адже сьогодні ми повторили вивчене про прикметник як частину мови.

Було багато цікавих завдань і повідомлень, з яких ми отримали нову інформацію.

Всі зрозуміли і запам’ятали, що прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразним.

Гра допомогла мені навчитися визначати число, рід та відмінок прикметників.

Діти добре засвоїли правила розбору прикметник

Додаткові завдання :

1-ша група.

Доповнити речення.

Прийшла (яка?)... весна. Засяя­ло (яке?) ... сонечко. Заплакала від радості (яка?)... берізка. Задзюрчали (які?) ... струмочки. Прокину­лась (яка?) ... річка. Повернулися (які?) ... птахи.

Довідка: ніжне, перелітні, білоко­ра, дзвінкі, довгожданна, стрімка.

2-га група.

Опишіть предмет, використову­ючи прикметники.

Журавель (який?) ..., ..., ..., ... .

Береза (яка?) ..., ..., ...,        

Котик (який?) ..., ..., ..., ..., ... .

Сонце (яке?) ..., ..., ..., ..., ... .

Довідка: поважний, білокора, веселий, кучерява, ніжний, яскра­ве, довгоногий, сліпуче, струнка, пухнастий, гаряче.

Конкурс «Подумай. Пригадай.»

     - Які кольорові моря планети знаєте? Запишіть.

     - Як напишете назви морів?

     - Яке з названих морів омиває береги нашої країни?

(За всі названі «кольорові моря» команда отримує 5 балів)

        Хвилинка-цікавинка

      Жовте море у деяких місцях здається жовтим, але не всюди, а тільки там, де в нього впадає річка Хуанхе. Вона наносить у море багато мулу, через що вода у цих місцях каламутно-жовта.

     Червоне море буває таким тоді, коли на його поверхню спливають бурувато-червоні водорості.

     Чорним море названо з декількох причин: по-перше, за темний відтінок глибин, по-друге, за його характер: воно було більш суворим у порівнянні з тими південними морями, які були відомі стародавнім мореплавцям.

     Є різні твердження стосовно того, чому Біле море так названо. Одні вбачають причину у тому, що більшу половину року це море покрито льодом і снігом. Інші переконують, що колір води біліший, бо живе в ньому велика кількість мікроскопічних  живих організмів, які розсіюють, але не розкладають сонячне світло.

До виділених слів доберіть антоніми. Утворені прислів'я запишіть.

Маленька праця краща за велике безділля.

Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

Ранні пташки росу п'ють, а пізні сльози ллють.

Руки білі, а сумління чорне.

Ластівка день починає, а соловей закінчує.

- Яку роль відіграють антоніми у прислів'ях? (Вони увиразнюють мовлення, підсилюють зміст)

 

А тепер трішки відпочинемо й пограємо у гру, яка називається «Про що мова?».

Сірий, косий, вухатий - ….

Великий , зубастий, сірий -…

Білокора, струнка, кучерява - …

Кругле. Кислувате , смачне -…

 

docx
Додано
18 січня 2018
Переглядів
5611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку