Тема: Підсумковий урок з теми «Прикметник»
Мета: поглиблювати знання учнів про роль прикметників у мовленні, про зв'язок прикметників з іменниками, вчити розпізнавати прикметники, ставити до них питання; узагальнити знання учнів, здобуті при вивченні теми «Прикметник», учити застосовувати теоретичні знання на практиці; розвивати мовлення учнів та інтерес до вивчення української мови; виховувати любов та повагу до книги, рідної мови, рідної країни.
Тема: Підсумковий урок з теми «Прикметник»
Мета: поглиблювати знання учнів про роль прикметників у мовленні, про зв'язок прикметників з іменниками, вчити розпізнавати прикметники, ставити до них питання; узагальнити знання учнів, здобуті при вивченні теми «Прикметник», учити застосовувати теоретичні знання на практиці; розвивати мовлення учнів та інтерес до вивчення української мови; виховувати любов та повагу до книги, рідної мови, рідної країни.
МДЗ: куб, картки із завданнями, листочки для класної роботи на оформлення книги, обкладинка та малюнки для книги, ноутбук, проектор, активатор,
Тип уроку: урок узагальнення знань, вмінь, навичок
Хід уроку
І.Етап орієнтації
Ось дзвінок вже пролунав,
Працювати час настав.
На уроці не лініться
І знаннями поділіться.
Привітання до гостей.
У нас сьогодні незвичайний урок,до нас завітали гості.
Поверніться привітайтеся з гостями.
Добрий день!
У добрий час,
Радо ми вітаєм Вас!
Всі за парти ми сідаєм
До роботи приступаєм.
Створення емоційної ситуації
ІІ. Етап цілепокладання
1.Визачення теми та мети уроку
- Скажіть, будь ласка, хто перший помічник у нашому навчанні?
- Так згодна, це наш підручник, книжка, наш порадник і помічник.
Сьогодні на уроці я вам пропоную створити Книгу Знань «Прикметник». Працюючи над нею, ми пригадаємо все вивчене про цю частину мови, розширимо знання про її роль у мовленні.
2.Ознайомлення з планом роботи
- Пропоную вам такий зміст книги.
ІІІ. Етап проектування
ІV. Етап виконання плану діяльності
Індивідуальна робота 2 учнів на ноутбуках .
Виконання завдання тренажераробота
1 біля дошки виконує завдання :
Завдання : утворити від кожного іменника прикметник.
Книжка -
Холод -
Береза –
Щастя -
Підсумок: Оцінки за роботу
Завітав сьогодні в клас
Знову на урок до нас
Кубик, діти, не простий
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає
Знання про прикметник перевіряє.
Завдання:
Він прикмети називає -
всі ознаки визначає .
Розуміється на всьому:
Який смак в кого буває,
і за кольором впізнає,
і за розміром, і віком,
яким стане чоловіком.
Почуття він розпізнає,
про характер думку має,
слово точно добирає
прикмет багато дуже має.
Використання прикметників у мовленні робить наше мовлення образним, емоційним, яскравим.
3.Перевірка домашнього завдання. Вправа «Прес - бій»
- Пропоную вам провести перевірку домашнього завдання у вигляді «Прес-боя». Запрошую обраних представників до участі у змаганні.
(Кожен із учасників змагання по черзі зачитує тільки ознаки предмету, а команда суперників відгадує який це предмет)
- Запрошую вас, почали!
- Молодці всі справились із завданням!
- Який висновок ми можемо зробити?
(Виконавши це завдання , ми можемо зробити висновок, що іменник завжди пов’язаний з прикметником. За допомогою ознак, ми змогли відгадати предмет, що описували діти.)
4. Каліграфічна хвилинка.
Урок продовжим без зупинки
з каліграфічної хвилинки.
Мм ова Мова ( Алгоритм написання Мм)
- Пропоную вам скласти речення зі словом мова.
Українці пишаються своєю мелодійною, солов’їною мовою.
Запишемо це речення і визначимо головні слова у реченні та підкреслимо прикметники.
- Які із вивчених орфограм зустрічаються в цьому реченні? (апостроф,початок речення з великої букви, )
- А у яких словах звуків більше чим букв, чи навпаки?
(Українці, своєю,мелодійною,солов’їною, мовою)
З першою сторінкою для нашої книги ми впоралися, переходимо до іншої.
5.Малюнковий диктант
- Пропоную вам малюнковий диктант. До малюнка доберіть відповідну ознаку із довідки, утворене словосполучення запишіть.
Ведмідь, дитина, черевики, медаль
(неповороткий, золота ,нові, маленька, ,соковите, запашна).
Висновок
7. Гра «Запереч мені»
- Наступна сторінка нашої книги гра «Запереч мені»
- Я називаю слова ознаки, а ви мені повинні мені заперечити протилежним словом – ознакою:
Злий - … ( добрий) малюнки
Веселий - … (сумний )
Високий – …(низький )
Гіркий - … (солодкий)
- Скажіть, будь ласка, слова які ми добирали мають протилежне значення чи близьке?
- В українській мові слова, що мають протилежне значенням називають антонімами
Складання речення та запис його у зошит
- Підберіть антоніми до слів швидкий - … ( повільний)
білий - чорний
твердий -… ( м’який)
Отже до прикметників у мовленні ми можемо добирати протилежні прикметники за значенням. Це для того , щоб робити наше мовлення більш яскравим, точним, різноманітним, ….
Неперевершено!!! Впоралися ще з однією сторінкою.
8.Фізультхвилинка музична
- Підійшов час нам відпочити
9.Робота в парах
Для створення наступної сторінки нам необхідно попрацювати в парах.
- Прочитайте першу групу; другу; третю;
Слова близькі за значенням в українській мові називаються синонімами.
Ці слова допомагають робити наше мовлення більш різноманітним.
10. Колективна робота. Робота з активатором.
- Виконуючи наступне завдання ми ще повинні познайомитися з прикметниками, які вживаються у мовлення в прямому і переносному значенні.
Значення
пряме переносне
каблучка - золота - осінь
перо - золоте - листя, сонце
сережки - золоті - руки
годинник - золотий - голос
(словникова робота: малюнок – перо і каблучка)
- Чому ми записали слова-іменники в два стопчики? (Бо одні слова мають пряме значення, а інші - переносне.)
- З якою метою ми вживаємо їх у мовленні?
- Пряме значення переносимо на інші слова, щоб наше мовлення було яскравішим, образнішим
- Розумники, правильно виконали завдання! Поповнили нашу книгу ще однією сторінкою
11. Робота в групах. Виконання творчого завдання
Остання робота над створенням нашої книги.
Переходимо до роботи в групи. Об’єдналися ви групи на початку уроку за
( вибраною вами карткою із зображенням улюбленої пори року? Правила роботи в групах ми з вами повторювали на минулому уроці, сподіваюся ,що ви їх пам’ятаєте.
Для нашої Книги знань ми зібрали достатньо мовного матеріалу.
Але ще нам щось не вистачає? Що саме? У кожній книжці ми з вами любимо розглядувати кольорові, чорно – білі, цікаві, змістовні… що?
(малюнки)
Тому я вам пропоную побувати сьогодні не тільки в ролі мовознавців, а й у ролі художника, щоб прикрасити нашу книгу.
Завдання :
Кожна група отримала малюнок з текстом без прикметників. Пропоную вам вставити із довідки ознаки кожної пори року та відповідно змісту тексту розфарбувати малюнок.
- Тож дружіть з книгою – усі скарби знань розкриває перед вами це найбільше чудо з чудес, зі створених людством.
V. Контрольно-оцінювальний етап
- Підведемо підсумок, але незвичайний. а абетковий
1. Абетковий підсумок
Аня і всі учні класу сьогодні на уроці засвоїли, що прикметники з іменником завжди пов’язані.
Було багато цікавих завдань і повідомлень, з яких ми отримали нову інформацію.
Всі зрозуміли і запам’ятали, що прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразним.
Гра допомогла нам засвоїти що прикметники можна вживати у прямому і переносному значенні
Діти добре засвоїли що прикметники бувають протилежними і близькими за значенням.
- Прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити свою думку. Вони ніби є життєдайною силою нашої мови
2.Домашнє завдання
- Домашнє завдання ви отримуєте кожен індивідуальне на картці.
- Оцінювання роботи на уроці.
«Виграш у лотерею»
Ось і пролунав дзвінок -
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Абетковий підсумок
Адже сьогодні ми повторили вивчене про прикметник як частину мови.
Було багато цікавих завдань і повідомлень, з яких ми отримали нову інформацію.
Всі зрозуміли і запам’ятали, що прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразним.
Гра допомогла мені навчитися визначати число, рід та відмінок прикметників.
Діти добре засвоїли правила розбору прикметник
Додаткові завдання :
1-ша група.
Доповнити речення.
Прийшла (яка?)... весна. Засяяло (яке?) ... сонечко. Заплакала від радості (яка?)... берізка. Задзюрчали (які?) ... струмочки. Прокинулась (яка?) ... річка. Повернулися (які?) ... птахи.
Довідка: ніжне, перелітні, білокора, дзвінкі, довгожданна, стрімка.
2-га група.
Опишіть предмет, використовуючи прикметники.
Журавель (який?) ..., ..., ..., ... .
Береза (яка?) ..., ..., ...,
Котик (який?) ..., ..., ..., ..., ... .
Сонце (яке?) ..., ..., ..., ..., ... .
Довідка: поважний, білокора, веселий, кучерява, ніжний, яскраве, довгоногий, сліпуче, струнка, пухнастий, гаряче.
Конкурс «Подумай. Пригадай.»
- Які кольорові моря планети знаєте? Запишіть.
- Як напишете назви морів?
- Яке з названих морів омиває береги нашої країни?
(За всі названі «кольорові моря» команда отримує 5 балів)
Хвилинка-цікавинка
Жовте море у деяких місцях здається жовтим, але не всюди, а тільки там, де в нього впадає річка Хуанхе. Вона наносить у море багато мулу, через що вода у цих місцях каламутно-жовта.
Червоне море буває таким тоді, коли на його поверхню спливають бурувато-червоні водорості.
Чорним море названо з декількох причин: по-перше, за темний відтінок глибин, по-друге, за його характер: воно було більш суворим у порівнянні з тими південними морями, які були відомі стародавнім мореплавцям.
Є різні твердження стосовно того, чому Біле море так названо. Одні вбачають причину у тому, що більшу половину року це море покрито льодом і снігом. Інші переконують, що колір води біліший, бо живе в ньому велика кількість мікроскопічних живих організмів, які розсіюють, але не розкладають сонячне світло.
До виділених слів доберіть антоніми. Утворені прислів'я запишіть.
Маленька праця краща за велике безділля.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Ранні пташки росу п'ють, а пізні сльози ллють.
Руки білі, а сумління чорне.
Ластівка день починає, а соловей закінчує.
- Яку роль відіграють антоніми у прислів'ях? (Вони увиразнюють мовлення, підсилюють зміст)
А тепер трішки відпочинемо й пограємо у гру, яка називається «Про що мова?».
Сірий, косий, вухатий - ….
Великий , зубастий, сірий -…
Білокора, струнка, кучерява - …
Кругле. Кислувате , смачне -…