Урок. Презентація. "Конспект уроку з української мови для 3 класу на тему "Повторення вивченого про звуки"

Про матеріал

Конспект урок узагальнення та систематизації знань з української мови для 3 класу з використанням інформаційних технологій. На уроці використовуються мовні ігри, лінгвістична казка, інтерактивні методи.

Перегляд файлу

3 клас

Урок української мови

Тема: Повторення вивченого про звуки.

Мета: повторити та систематизувати знання учнів про звуки, вчити розрізняти і правильно вимовляти дзвінкі та глухі приголосні; удосконалювати вміння та навички дітей, пов'язані з вивченими орфограмами; розвивати зв'язне мовлення, увагу, пам'ять, творчі здібності; виховувати в учнів пізнавальний інтерес до мови.

Обладнання: ілюстрація для каліграфічної хвилинки, квіткаопора для складання сенкану, ребус, індивідуальні картки, кольорові квадратики, картки для роботи в группах.

Тип уроку: урок  узагальнення та систематизації знань з використанням інформаційних технологій.

 

Зміст уроку

  1. Організація класу

«Добрий день»,кажу я вам.

«Добрий день»,скажіть гостям.

Будь ласка, сідайте.

Все, що треба до уроку,

гарно поскладайте.

Будем вправно працювати,

бо ще більше треба знати

Про країну цю чудову,

нашу мову веселкову.

  1. Мотивація навчальної діяльності
  1. Вступне слово вчителя.
  •       Діти, погляньте, яка робота нас чекає на уроці. (Слайд з етапами уроку.)
  •       Сьогодні нас запросили у гості. Якщо хочете дізнатися куди, то прочитайте цей запис. (Слайд – К_ЛЬ_Р_В_Й   Д_В_СВ_Т)
  •       Хочете дізнатися більше про цю незвичайну країну? Тоді за роботу!(Слайди з ілюстраціями природи.)

        Дивосвіт

Дивосвіт, дивосвіт...

Хто придумав оцей світ?

Землю красну отаку

У зеленому вінку?

Всі ці квіти і ліси,

І пташині голоси?

Ліс, і річка, і поля –

Це ж усе моя земля. (Л.Забашта)

III. Актуалізація опорних знань

1. Каліграфічна хвилинка.

  •         Погляньте, як яскраво та барвисто навкруги! Крім кольорів у цій чудовій країні ще існують... А що саме, ви дізнаєтесь, якщо уважно простежите за рухом моєї чарівної палички.

(Пишу свічкою склади: ки зву. Діти повинні відгадати, що написано. Перевірка здійснюється так: по написаному свічкою  проводжу пензликом, вмоченим у фарбу, тоді діти чітко бачать, чи правильно вони відповіли.)

  1. Бесіда.
  • Що ви бачите? (Склади.)
  • Чим вони схожі? (Це відкриті склади, типом з'єднання: верхнє.)
  • Чим відрізняються? ( Кількістю букв, приголосними звуками.)
  • Пропишіть склади в зошиті. Яке слово можна утворити? (Звуки.)
  • Пропишіть це слово в цьому ж рядку 2 рази. (У зошиті: ки зву звуки звуки.)
  • А зараз ми спробуємо пригадати, що ми вже знаємо про звуки, а допоможе нам в цьому сенкан.
  1. Складання сенкану.
  • Ой, яке незвичайне слово. Може хтось знає, що воно означає? Тоді давайте звернемося до довідки. (Слайд – значення слова сенкан.)
  • Прочитайте мовчки, що таке сенкан.
  • Хто може пояснити значення цього слова?

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і позначає вірш у п’яти рядках. Ця віршована форма не римується і має свої правила побудови.
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника).
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Але є ще одна умова: слова не повинні повторюватися і бути спільнокореневими.

(На дошку вивішую квітку, в середині якої написано слово сенкан, а на пелюсточках план складання сенкану.)

  1. Ключове слово (іменник).
  2. Прикметники (два слова).
  3. Дієслова (3 слова).
  4. Речення з чотирьох слів.
  5. Синонім до ключового слова.
  • Зараз ми спробуємо скласти такий віршик, а допоможе нам в цьому незвичайна квітка. (Слайд – квітка – опора.)

(В ході колективної роботи з 'являється запис.) (Слайд поступово.)

                                        Звук.

Голосний, приголосний.

Вимовляється, чується, утворюється.

Зі звуків складаються слова.

Одиниця мовлення.

  1. Письмо по пам’яті  з додатковим завданням.
  • Спробуйте записати сенкан по памяті.
  • А хто хоче спробувати свої сили і самостійно записати сенкан про букви? *
  • Перші три учні, які гарно напишуть сенкан, зможуть виконати  додаткові завдання

та отримати оцінку.

Додаткове завдання: скласти звукову модель слова голосний, розібрати за будовою

слово приголосний. (Картки)

  • Молодці, послухайте, що вам розкажуть кольори. (Слайд.)

 

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Ви здогадалися, про що буде йти мова на уроці? Отже, тема нашого уроку така: «Повторення вивченого про звуки.»
  • Ми пригадаємо, що за рік  вивчили про звуки; зосередимося на вимові та правописі.
  • Якщо будете правильно і швидко виконувати всі завдання, то кольоровий  дивосвіт відкриє вам  багато своїх таємниць.
    1.   Повторення вивченого матеріалу

1. Лігвістична казка з елементами бесіди.

  •    Послухайте мовну казку. В кольоровому дивосвіті звуків є дві різнобарвні країни. Ви знаєте їх назву? В країні червоного кольору мешкають голосні звуки. В країні приголосних звуків на Гучному проспекті мешкають сонорні. На вулиці яскравих кольорів мешкають дзвінкі приголосні звуки, а на вулиці неяскравих (тьмяних) кольорів – глухі приголосні звуки. В цій країні є ще Непарний провулок та Беззвучний тупик. Хто там може мешкати?(Слайд – поступово з’являються кольорові квадратики зі звуковим супроводом.)
  •    Скільки голосних звуків в українській мові? Скількома буквами вони позначаються?
  •    Скільки приголосних звуків? Чому вони мають таку назву?

- Давайте пригадаємо, які звуки називаються дзвінкими? Глухими?

- Ще якими можуть бути приголосні звуки в словах? (Тверді та м’які.)

2. Словниковий диктант.

- Крім звуків ми ще протягом року вчили правила на правопис слів.

- А тепер перевіримо, як ви умієте правильно писати слова. (Слайд – бутони квітів, на яких написані слова.)

З?л?на, ч?рвоні, з?млисте, с?нюваті, бу?ковий, ц?гляний, в?шневе, с?зувата, абр?косовий.

- До якої частини мови належать дані слова? (Прикметник.)

- Запишіть слова, утворивши словосполучення.

- Яку орфограму ми повторили? (Ненаголошені голосні [е] та [и].)

- Чи є серед слів зайве слово? Чому?

  • Молодці, послухайте, що вам розкажуть кольори. (Слайд.)

3. Звуко – буквений аналіз слова.

- Зробіть звуко – буквений аналіз цього слова. (Бузковий – буз – ко – вий, [б у з к о в и й] – 3 скл., 8 б., 8 зв.

- Доберіть до цього слова спільнокореневий іменник.  (Бузок.) (Слайди.)

 

Бузок вирує ніжним духом

Чарує травень кожну мить...

А соловейкатільки слухай:

У серці пісняаж щемить!..

Веснапанянка розкошує,

Блукає нетрями думок...

Красу, мов пензликом малює,

Сплітає миті у вінок!

 

Довідкове бюро

  •  Бузо́к (Syringa) — рід з біля 20 видів квіткових рослин родини маслинових, розповсюджений у Європі та Азії. Бузок за розміром буває від 2 до 10 метрів заввишки.

Листки розташовані попарно (іноді по три листки), у більшості видів прості і серцеподібні, але у декількох видів перисті. Вони опадають восени.

Цвіте бузок навесні. Квітки білі, блідо – рожеві, фіолетові з чотирма пелюстками. Кожна квітка близько 1 см у діаметрі. Вони ростуть у великих суцвіттях по 80—110 квіток. Суцвіття бузку мають сильний аромат. Вирощують бузок як декоративну рослину.

  •   Назва цього куща виникла від грецького слова «syrinx» — трубка, яка вказує на будову квітки. Але ще існує друга версія, що назва виникла від імені німфи Сиринга, яку перетворили на очерет, з якого бог лісів Пан виготовляв сопілку «сиринкс». 
  •   Для лiкарських потреб заготовляють квiтки i листя. Квiтки збирають на початку цвiтiння, звiльняючи їх вiд суцвiть. Листя збирають пiд час цвiтiння.

Квiтки бузку мiстять ефiрну олiю, глiкозиди (сирингiн, сирингопiкрин), фенол, фарнезол. Листя має сирингiн, гiркi речовини, вiтамiн С.

Галеновi препарати проявляють потогiнну, протизапальну, протикашльову, бронхолітичну, болетамувальну, протиепілептичну дiю. Стимулюють апетит.

Застосовують при бронхiтах, коклюшi, бронхiальнiй астмi, невралгiї, ревматизмi, виразцi шлунка.

- Бачите скільки цікавої та корисної інформації ми  дізналися.

  • Послухайте, що вам розкажуть кольори. (Слайд.)

Фікультхвилинка

4. Технологія «Безкінечне речення».

- Що ви бачите? (Слайд – схема речення ____________     _____________   .)

- Яке це речення? Чому?

- Зі словом бузок складіть речення, яке відповідає схемі.

Бузок цвіте.

  • А зараз ми будемо поширювати це речення.

Бузок цвіте в саду.

Навесні  бузок цвіте в саду.

Навесні запашний бузок цвіте в саду.

Навесні запашний білий бузок цвіте в саду.

Навесні запашний білий бузок цвіте в саду біля школи.

  • Запишіть четверте речення та виконайте синтаксичний розбір.
  • Молодці, послухайте, що вам розкажуть кольори. (Слайд.)

5. Робота в групах. Складання «Кольорових текстів».

- У кожного на парті лежить квадратик. Об’єднайтесь, будь ласка, в групи за кольором квадратика.

- Зараз ви будете складати невеличкі тексти, вживаючи колір свого квадратика. А допомагати вам буде картка, на якій записані відтінки ваших кольорів.

- Не гайте часу – беріться за роботу!

- Яка група вже готова? (Представник від кожної групи зачитує «кольоровий текст».)

  • Молодці, послухайте, що вам розкажуть кольори. (Слайд.)

VI. Підсумок уроку

1. Гра «Так чи ні».

- Наш урок закінчується. Але я вам пропоную зіграти в гру.

- Якщо ви почуєте правильне твердження, то плескайте у долоньки.

* При вимові дзвінких приголосних звуків чуємо голос і шум. (Так.)

* Дзвінкому [в] пара [ф]. (Ні)

* При вимові глухих чуємо тільки шум. (Так.)

* Голосних звуків більше, ніж приголосних. (Ні.)

* В українській мові в кінці слів і складів дзвінкі приголосні треба вимовляти дзвінко. (Так.)

* Приголосний [г] у словах оглушується перед наступним глухим. (Так.)

* В українській мові дзвінких приголосних менше, ніж глухих. (Ні.)

* Звуки [в], [м], [н], [л], [р], [й] є дзвінкими непарними. (Так.)

* Знання про звуки нам дуже потрібні. (Так.)

2. Заключна бесіда.

- Вам сподобався урок?

- Де ми сьогодні подорожували?

- Ви бачили красу нашої природи, її різнобарвні кольори.

Слова у мові всі чудові,

пісенні, ніжні, чарівні,

величні й світлі, кольорові,

музичні дуже і живі.

Зелений колір мають трави

і ліс, і листя – зелен – цвіт.

Рожеве – все, що нам цікаве,

а слово голубе – політ.

А небо, слово кольорове –

веселка там живе сама.

А ранок – слово веселкове.

Якого ж тільки там нема!

Ромашка слово біле – біле,

а чорний колір має ніч.

А сонце – слово загоріле,

червоний колір має піч.

А синій колір має річка.

І блискавичний має – мить.

І як же нам с тобою, друже,

Без красоти такої жить?

- Уявіть собі, що  вся ця краса може зникнути? Чи сподобається вам жити в такому світі? (Слайди.) Все навкруги стане тьмяним й безбарвним.

- Як ви будете себе почувати?

- Від кого залежить краса навколишнього світу? Чому?

- Що ми повинні робити?(Ми повинні берегти природу, дбати про красу нашого довкілля.)

Любий друже!

Май в серці зерна доброти,

не скупися на красу,

добро і щирість.

Щоби менше в світі бід було

не скупись на ласку й милість.

Коли серденька тепло

подаруєш людям,

Знай, що поруч зникне зло,

світ щедрішим буде.

VII. Домашнє завдання

  • Повторити правила в довіднику.
  • Скласти та записати «кольоровий текст».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задумайтесь над тим, що ми тут говорили,

І щоб ви в житті із совістю дружили

Вам у походи ходити

І мандрувать, любі діти.

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави…

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.

Оберігаймо і стежиночку в гаї.

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

 

Щоб гідно на планеті жити

Її природу треба нам любити

Нехай земля квітує всюди,

Природу збережімо, люди!

Будемо жити з тобою у згоді,

Моя рідна красуне – природо!

 

Все на землі, все треба берегти –

І птаха й звіра, і оту рослину,

Не чванься тим, що цар природи ти –

Бо врешті, ти його частинка.

Друже мій, люби життя,

Люби людей, природу,

А кривду кинь у забуття,

Як камінь в тиху воду.

 

Слова у мові всі чудові,
Пісенні, ніжні, чарівні.
Величні й світлі, кольорові,
Музичні дуже і живі.
Зелений колір мають трави
І ліс, і листя — зелен-цвіт.
Рожеве — все, що нам цікаве,
А слово голубе — політ.
А небо, слово кольорове.
Веселка там живе сама.
А ранок — слово веселкове,
Якого ж цвіту там нема!
Ромашка слово біле-біле.
А чорний колір має ніч.
А сонце — слово загоріле,
Червоний колір має піч.
А синій колір має річка.
І блискавичний має — мить.
Без кольору лише — водичка,
Але без неї не прожить.

Мова - засіб встановлення добрих стосунків між людьми.

Прислів'я і приказки:

  •                               Краще недоговорити, ніж переговорити.
  •                               Що маєш казати, що наперед обміркуй.
  •                               Всякому слову свій час.
  •                               Бережи хліб на обід, а слово - на відповідь.
  •                               Погане слово проковтни.
  •                               Одне погане слово скажеш - почуєш десять.
  •                               Краще мовчати, ніж брехати.
  •                               Коли дурень мовчить, він схожий на розумного.
  •                               Довга балачка більше докучає, ніж довга мовчанка.

Мова  система звукових і графічних знаків, що виникла на певному рівні розвитку людства, розвивається і має соціальне призначення; правила мови нормалізують використання знаків та їх функціонування як засобів людського спілкування. Мова - це найважливіший засіб спілкування і пізнання.

Мо́влення — спілкування людей між собою за допомогою мови, а також створення та передача повідомлення по радіо чи телебаченню.

Фонетика (грец. phonetike «звуковий») — це звуковий склад мови. Звуки становлять матеріальну основу мови, її будівельний матеріал. Розділ мовознавства, який вивчає звуки мови, творення їх та зміни залежно від умов, також називається фонетикою.

Мова народу — це не тільки засіб спілкування між людьми однієї нації, це набагато більше. Це і рідний край, безмежні простори полів і лісів, глибоководні ріки, чарівні озера і теплі моря, родинні зв’язки, спільні уподобання і думи народу, мрії людей і сподівання, культура і своя задушевна пісня, якої ні в кого більше такої немає. Це спільна радість і спільне горе, схожі долі, це все те, що виливається у рідне слово, однаково доступне для всіх. Рідна мова… У ній душа народу, його сила і слабкість, його неповторність і єдність. Мова народу… Вона як дві краплини води схожа на характер людей, які нею розмовляють. А наша рідна українська мова лірична і неповторна, поетична і спокійна, лагідна і мелодійна, як і сам співочий народ — добрий, лагідний, миролюбний і працьовитий. Мова, яка довгі десятиліття утискалася, виганялася з рідного дому, вважалася непотрібною сильними світу цього, все ж вижила і набирає сили, адже вона — душа народу, а душу не можна вбити, доки живі люди. Понад усе на світі вороги нашого народу прагнули позбавити український народ його чарівної мови, так як добре знали, що коли нема мови — нема нації, нема народу. Та все ж вона, мов фенікс, піднялася, воскресла з попелу і руйнування, і заговорила, заспівала на повний голос. Хоч і сьогодні її ігнорують, ніби вона і не є державною. Людці без гордості, без нації, які сьогодні виконують чужу політичну волю, прикладають всі зусилля, щоб знову знищити її, заставити піти в тінь, відступитись від законного права бути головною мовою в Україні. Ні, не можна цього допустити! Звучи, моя мово у серці народу, звучи і співай на повний голос. Люди, будьте пильні, не допустіть наруги над найріднішим, сокровенним, над рідною мовою! Мово рідна моя, не мовчи!

Мово моя, ти для мене криниця,
Я навіки з тобою, допоки я є.
П’ю з твого джерела і не можу напиться,
Ти для мене любов і натхнення моє.
Ти і казка, і пісня чудова лірична.
Ти і дума, і правда, і мрія людська.
Неповторна і щира, ласкава й музична,
Українському серденьку завжди близька.
Ніби мати, така дорога і єдина.
Ніби Всесвіт — велика й велична для нас.
Ми з тобою — народ і велика родина!
І тебе берегти саме час, саме час!

 

Завантаження...
doc
Додано
20 січня 2018
Переглядів
4394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку