Конспект урок узагальнення та систематизації знань з української мови для 3 класу з використанням інформаційних технологій. На уроці використовуються мовні ігри, лінгвістична казка, інтерактивні методи.
3 клас
Урок української мови
Тема: Повторення вивченого про звуки.
Мета: повторити та систематизувати знання учнів про звуки, вчити розрізняти і правильно вимовляти дзвінкі та глухі приголосні; удосконалювати вміння та навички дітей, пов'язані з вивченими орфограмами; розвивати зв'язне мовлення, увагу, пам'ять, творчі здібності; виховувати в учнів пізнавальний інтерес до мови.
Обладнання: ілюстрація для каліграфічної хвилинки, квітка – опора для складання сенкану, ребус, індивідуальні картки, кольорові квадратики, картки для роботи в группах.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань з використанням інформаційних технологій.
Зміст уроку
«Добрий день», – кажу я вам.
«Добрий день», – скажіть гостям.
Будь ласка, сідайте.
Все, що треба до уроку,
гарно поскладайте.
Будем вправно працювати,
бо ще більше треба знати
Про країну цю чудову,
нашу мову веселкову.
Дивосвіт
Дивосвіт, дивосвіт...
Хто придумав оцей світ?
Землю красну отаку
У зеленому вінку?
Всі ці квіти і ліси,
І пташині голоси?
Ліс, і річка, і поля –
Це ж усе моя земля. (Л.Забашта)
III. Актуалізація опорних знань
1. Каліграфічна хвилинка.
(Пишу свічкою склади: ки зву. Діти повинні відгадати, що написано. Перевірка здійснюється так: по написаному свічкою проводжу пензликом, вмоченим у фарбу, тоді діти чітко бачать, чи правильно вони відповіли.)
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і позначає вірш у п’яти рядках. Ця віршована форма не римується і має свої правила побудови.
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника).
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Але є ще одна умова: слова не повинні повторюватися і бути спільнокореневими.
(На дошку вивішую квітку, в середині якої написано слово сенкан, а на пелюсточках – план складання сенкану.)
(В ході колективної роботи з 'являється запис.) (Слайд поступово.)
Звук.
Голосний, приголосний.
Вимовляється, чується, утворюється.
Зі звуків складаються слова.
Одиниця мовлення.
та отримати оцінку.
Додаткове завдання: скласти звукову модель слова голосний, розібрати за будовою
слово приголосний. (Картки)
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Лігвістична казка з елементами бесіди.
- Давайте пригадаємо, які звуки називаються дзвінкими? Глухими?
- Ще якими можуть бути приголосні звуки в словах? (Тверді та м’які.)
2. Словниковий диктант.
- Крім звуків ми ще протягом року вчили правила на правопис слів.
- А тепер перевіримо, як ви умієте правильно писати слова. (Слайд – бутони квітів, на яких написані слова.)
З?л?на, ч?рвоні, з?млисте, с?нюваті, бу?ковий, ц?гляний, в?шневе, с?зувата, абр?косовий.
- До якої частини мови належать дані слова? (Прикметник.)
- Запишіть слова, утворивши словосполучення.
- Яку орфограму ми повторили? (Ненаголошені голосні [е] та [и].)
- Чи є серед слів зайве слово? Чому?
3. Звуко – буквений аналіз слова.
- Зробіть звуко – буквений аналіз цього слова. (Бузковий – буз – ко – вий, [б у з к о в и й] – 3 скл., 8 б., 8 зв.
- Доберіть до цього слова спільнокореневий іменник. (Бузок.) (Слайди.)
Бузок вирує ніжним духом –
Чарує травень кожну мить...
А соловейка – тільки слухай:
У серці пісня – аж щемить!..
Весна – панянка розкошує,
Блукає нетрями думок...
Красу, мов пензликом малює,
Сплітає миті у вінок!
Довідкове бюро
Листки розташовані попарно (іноді по три листки), у більшості видів прості і серцеподібні, але у декількох видів перисті. Вони опадають восени.
Цвіте бузок навесні. Квітки білі, блідо – рожеві, фіолетові з чотирма пелюстками. Кожна квітка близько 1 см у діаметрі. Вони ростуть у великих суцвіттях по 80—110 квіток. Суцвіття бузку мають сильний аромат. Вирощують бузок як декоративну рослину.
Квiтки бузку мiстять ефiрну олiю, глiкозиди (сирингiн, сирингопiкрин), фенол, фарнезол. Листя має сирингiн, гiркi речовини, вiтамiн С.
Галеновi препарати проявляють потогiнну, протизапальну, протикашльову, бронхолітичну, болетамувальну, протиепілептичну дiю. Стимулюють апетит.
Застосовують при бронхiтах, коклюшi, бронхiальнiй астмi, невралгiї, ревматизмi, виразцi шлунка.
- Бачите скільки цікавої та корисної інформації ми дізналися.
Фікультхвилинка
4. Технологія «Безкінечне речення».
- Що ви бачите? (Слайд – схема речення ____________ _____________ .)
- Яке це речення? Чому?
- Зі словом бузок складіть речення, яке відповідає схемі.
Бузок цвіте.
Бузок цвіте в саду.
Навесні бузок цвіте в саду.
Навесні запашний бузок цвіте в саду.
Навесні запашний білий бузок цвіте в саду.
Навесні запашний білий бузок цвіте в саду біля школи.
5. Робота в групах. Складання «Кольорових текстів».
- У кожного на парті лежить квадратик. Об’єднайтесь, будь ласка, в групи за кольором квадратика.
- Зараз ви будете складати невеличкі тексти, вживаючи колір свого квадратика. А допомагати вам буде картка, на якій записані відтінки ваших кольорів.
- Не гайте часу – беріться за роботу!
- Яка група вже готова? (Представник від кожної групи зачитує «кольоровий текст».)
VI. Підсумок уроку
1. Гра «Так чи ні».
- Наш урок закінчується. Але я вам пропоную зіграти в гру.
- Якщо ви почуєте правильне твердження, то плескайте у долоньки.
* При вимові дзвінких приголосних звуків чуємо голос і шум. (Так.)
* Дзвінкому [в] пара [ф]. (Ні)
* При вимові глухих чуємо тільки шум. (Так.)
* Голосних звуків більше, ніж приголосних. (Ні.)
* В українській мові в кінці слів і складів дзвінкі приголосні треба вимовляти дзвінко. (Так.)
* Приголосний [г] у словах оглушується перед наступним глухим. (Так.)
* В українській мові дзвінких приголосних менше, ніж глухих. (Ні.)
* Звуки [в], [м], [н], [л], [р], [й] є дзвінкими непарними. (Так.)
* Знання про звуки нам дуже потрібні. (Так.)
2. Заключна бесіда.
- Вам сподобався урок?
- Де ми сьогодні подорожували?
- Ви бачили красу нашої природи, її різнобарвні кольори.
Слова у мові всі чудові,
пісенні, ніжні, чарівні,
величні й світлі, кольорові,
музичні дуже і живі.
Зелений колір мають трави
і ліс, і листя – зелен – цвіт.
Рожеве – все, що нам цікаве,
а слово голубе – політ.
А небо, слово кольорове –
веселка там живе сама.
А ранок – слово веселкове.
Якого ж тільки там нема!
Ромашка слово біле – біле,
а чорний колір має ніч.
А сонце – слово загоріле,
червоний колір має піч.
А синій колір має річка.
І блискавичний має – мить.
І як же нам с тобою, друже,
Без красоти такої жить?
- Уявіть собі, що вся ця краса може зникнути? Чи сподобається вам жити в такому світі? (Слайди.) Все навкруги стане тьмяним й безбарвним.
- Як ви будете себе почувати?
- Від кого залежить краса навколишнього світу? Чому?
- Що ми повинні робити?(Ми повинні берегти природу, дбати про красу нашого довкілля.)
Любий друже!
Май в серці зерна доброти,
не скупися на красу,
добро і щирість.
Щоби менше в світі бід було
не скупись на ласку й милість.
Коли серденька тепло
подаруєш людям,
Знай, що поруч зникне зло,
світ щедрішим буде.
VII. Домашнє завдання
Задумайтесь над тим, що ми тут говорили,
І щоб ви в житті із совістю дружили
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти.
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави…
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігаймо і стежиночку в гаї.
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
Щоб гідно на планеті жити
Її природу треба нам любити
Нехай земля квітує всюди,
Природу збережімо, люди!
Будемо жити з тобою у згоді,
Моя рідна красуне – природо!
Все на землі, все треба берегти –
І птаха й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти –
Бо врешті, ти його частинка.
Друже мій, люби життя,
Люби людей, природу,
А кривду кинь у забуття,
Як камінь в тиху воду.
Слова у мові всі чудові,
Пісенні, ніжні, чарівні.
Величні й світлі, кольорові,
Музичні дуже і живі.
Зелений колір мають трави
І ліс, і листя — зелен-цвіт.
Рожеве — все, що нам цікаве,
А слово голубе — політ.
А небо, слово кольорове.
Веселка там живе сама.
А ранок — слово веселкове,
Якого ж цвіту там нема!
Ромашка слово біле-біле.
А чорний колір має ніч.
А сонце — слово загоріле,
Червоний колір має піч.
А синій колір має річка.
І блискавичний має — мить.
Без кольору лише — водичка,
Але без неї не прожить.
Мова - засіб встановлення добрих стосунків між людьми.
Прислів'я і приказки:
Мова — система звукових і графічних знаків, що виникла на певному рівні розвитку людства, розвивається і має соціальне призначення; правила мови нормалізують використання знаків та їх функціонування як засобів людського спілкування. Мова - це найважливіший засіб спілкування і пізнання.
Мо́влення — спілкування людей між собою за допомогою мови, а також створення та передача повідомлення по радіо чи телебаченню.
Фонетика (грец. phonetike «звуковий») — це звуковий склад мови. Звуки становлять матеріальну основу мови, її будівельний матеріал. Розділ мовознавства, який вивчає звуки мови, творення їх та зміни залежно від умов, також називається фонетикою.
Мова народу — це не тільки засіб спілкування між людьми однієї нації, це набагато більше. Це і рідний край, безмежні простори полів і лісів, глибоководні ріки, чарівні озера і теплі моря, родинні зв’язки, спільні уподобання і думи народу, мрії людей і сподівання, культура і своя задушевна пісня, якої ні в кого більше такої немає. Це спільна радість і спільне горе, схожі долі, це все те, що виливається у рідне слово, однаково доступне для всіх. Рідна мова… У ній душа народу, його сила і слабкість, його неповторність і єдність. Мова народу… Вона як дві краплини води схожа на характер людей, які нею розмовляють. А наша рідна українська мова лірична і неповторна, поетична і спокійна, лагідна і мелодійна, як і сам співочий народ — добрий, лагідний, миролюбний і працьовитий. Мова, яка довгі десятиліття утискалася, виганялася з рідного дому, вважалася непотрібною сильними світу цього, все ж вижила і набирає сили, адже вона — душа народу, а душу не можна вбити, доки живі люди. Понад усе на світі вороги нашого народу прагнули позбавити український народ його чарівної мови, так як добре знали, що коли нема мови — нема нації, нема народу. Та все ж вона, мов фенікс, піднялася, воскресла з попелу і руйнування, і заговорила, заспівала на повний голос. Хоч і сьогодні її ігнорують, ніби вона і не є державною. Людці без гордості, без нації, які сьогодні виконують чужу політичну волю, прикладають всі зусилля, щоб знову знищити її, заставити піти в тінь, відступитись від законного права бути головною мовою в Україні. Ні, не можна цього допустити! Звучи, моя мово у серці народу, звучи і співай на повний голос. Люди, будьте пильні, не допустіть наруги над найріднішим, сокровенним, над рідною мовою! Мово рідна моя, не мовчи!
Мово моя, ти для мене криниця, |