Конспект уроку української мови для 4 класу на тему "Вживання дієслів в прямому і переносному значеннях" .

Про матеріал

Конспект уроку української мови для 4 класу на тему "Вживання дієслів в прямому і переносному значеннях" . Мета: поглиблювати знання учнів про вживання дієслів у прямому і переносному значенні; закріплювати матеріал про змінювання дієслів за часами та числами;вчити учнів пояснювати лексичні значення дієслів, використовувати дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу, добирати з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникати одноманітності у використанні дієслів із значенням руху, мовлення та ін.

Перегляд файлу

Українська мова (4 клас)                       Урок № 86

Тема. Вживання дієслів в прямому і переносному значеннях .

Мета: поглиблювати знання учнів про вживання дієслів у прямому і переносному значенні; закріплювати матеріал про змінювання дієслів за часами та числами; вчити учнів пояснювати лексичні значення дієслів, використовувати дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу, добирати з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникати одноманітності у використанні дієслів із значенням руху, мовлення та ін.; розвивати мовлення та мислення учнів, пізнавальну самостійність , збагачувати їх словниковий запас;виховувати бажання працювати самостійно, вдумливо, наполегливо, виховувати культуру мовлення.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фотопейзаж «Весна», ребуси, тлумачний словник, наочний матеріал, сигнальні картки.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

- Дзвінок запросив нас на урок української мови. Давайте промовимо девіз наших мовних уроків:

                      Рідну мову я вивчаю,

                      ЇЇ люблю, не забуваю.

                      Рідну мову буду знати,

                      Берегти і шанувати.

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання (вправа 309)

     2.  Каліграфічна хвилинка

3.  Словникова робота.

Вставити замість крапок пропущені букви.

Бач...те,  вч...те ,  сто...ш,  воз...мо,  iд...те,  чита...мо, раху...ш,  бiж...ш,  дума...те, посад...мо,  люб...те, сто...мо, пиш...мо, шепоч...ш, друж...ш, прибiж...мо, намалю...мо.

Колективна перевірка з коментуванням.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.

Розшифрувати і пояснити ребус. http://zagadki.org.ua/pictures/rebuses/word/ua/053_book.png

  • Навіщо нам потрібна книга?
  • Так, для того, щоб вчитися. І сьогодні ми продовжимо вчитися із однією з них.  Сьогодні ми будемо вчитися  розрізняти дієслова в прямому та переносному значеннях.
  • Як ви розумієте ці  словосполучення?

http://images.myshared.ru/17/1175972/slide_11.jpg

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.  Робота за підручником (вправи 310–312, с. 137–138)

А) Вправа 310.  Усно.

Прочитати уривок вірша, проаналізувати підкреслені дієслова із залежними від них словами, вияснити – в прямому чи переносному значенні вони вжиті.

Б) Вправа 311.

Прочитати,  дібрати заголовок, виписати з  тексту словосполучення з дієсловами, вжитими в переносному значенні. Списати останнє речення, підкреслити головні члени речення.

 http://95.46.98.226/data/_sf/38/3826.jpg

Однорідні члени в підкресленому реченні – присудки.

В) Фізкультхвилинка .

- Ми чудово працювали і настав час відпочинку. Я називатиму дієслова, а ви зображуйте те, що вони означають:

  • іти,
  • присідати,
  • тремтіти,
  • стрибати,
  • плескати в долоні,
  • крутитися,
  • літати,
  • посміхатись,
  • прислухатись,
  • танцювати,
  • сидіти.

Г) Вправа 312. Самостійна робота учнів після пояснення вчителем завдання.

Прочитайте дієслова. Утворіть словосполучення дієслів з іменниками, які подані в довідці.

http://95.46.98.226/data/_sf/38/3827.jpg

Синоніми (зі словника)

Виконати — здійснити, реалізувати, втілити (в життя), звершити.

Брати — хапати, схоплювати, цупити; (воду) набирати, черпати; (ягоди) збирати, рвати; (силою) здобувати, захоплювати, відбирати; (квитки) купувати; (на працю) наймати; (куди) забирати з собою; (платню) діставати, одержувати, стягати, побирати; (злодія) арештовувати, (бранців) полонити; (на облік) ставити; (у ліву, праву руку) повертати; (час) забиратати.

Д)   Відгадування ребуса.

http://images.myshared.ru/19/1230703/slide_18.jpg

У ребусі зашифровано слово кипіти.

- Що означає це слово?

- Як це дієслово вживається - прямому чи переносному значенні?

- Які фразеологізми із словом кипіти ви знаєте? (Кипить робота. Кипить від гніву.)

- Як ви розумієте ці фразеологізми? Запишіть фразеологізми в зошити.

Е) Опрацювання тексту, записаного на дошці.

Кипить подіями березень. Кожного дня природа підносить нам сюрпризи.

(Пояснюємо значення слова сюрприз ).

1-а гр. Поширити перше речення другорядними членами. Визначити граматичну основу обох речень.

2-а гр. Доповнити текст кількома реченнями. Допомога: фотопейзаж «Весна».

3-я гр. Доповнити текст кількома реченнями, передавши емоції ( позитивні чи негативні). Перевірка.

Є). Підбір дієслів до іменників.

-Відгадайте загадку:

Старий дід мости помостив.

Молода прийшла - мости рознесла.

                                  ( Мороз і весна)

Хлопчики записують слово мороз, а дівчатка - весна

і добирають до цих слів дієслова таким чином, щоб вони були вжиті в переносному значенні. Наприклад: мороз - тріщить, кусає, щипає, падає, малює тощо.

Весна - прийшла, прилетіла, прилинула, завітала, розбудила, уквітчала тощо.

Складання усно спонукальних речень про мороз і весну, використовуючи підібрані дієслова.

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.

1)Гра «Спіймай дієслово».

Діти, почувши дієслово – піднімають сигнальну картку.

2)   Гра «Я тобі – ти мені» (питання-відповідь)

  •  Що таке дієслово?
  •  З якою частиною мови найчастіше пов’язане дієслово?
  • Яким членом речення виступає дієслово?
  • Як розрізняти дієслова у прямому та переносному значеннях?
  • Що ви навчилися на уроці?
  • Які завдання хотіли б ще раз виконати?

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 313 (с. 138). 

Прочитати, розкриваючи дужки. Списати утворені словосполучення слів спочатку з дієсловами , ужитими у прямому значенні, потім – у переносному.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ковтун Юлия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 березня 2018
Переглядів
8952
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку