Конспект уроку української мови для 4 класу на тему "Вживання дієслів в прямому і переносному значеннях" . Мета: поглиблювати знання учнів про вживання дієслів у прямому і переносному значенні; закріплювати матеріал про змінювання дієслів за часами та числами;вчити учнів пояснювати лексичні значення дієслів, використовувати дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу, добирати з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникати одноманітності у використанні дієслів із значенням руху, мовлення та ін.
Українська мова (4 клас) Урок № 86
Тема. Вживання дієслів в прямому і переносному значеннях .
Мета: поглиблювати знання учнів про вживання дієслів у прямому і переносному значенні; закріплювати матеріал про змінювання дієслів за часами та числами; вчити учнів пояснювати лексичні значення дієслів, використовувати дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу, добирати з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникати одноманітності у використанні дієслів із значенням руху, мовлення та ін.; розвивати мовлення та мислення учнів, пізнавальну самостійність , збагачувати їх словниковий запас;виховувати бажання працювати самостійно, вдумливо, наполегливо, виховувати культуру мовлення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фотопейзаж «Весна», ребуси, тлумачний словник, наочний матеріал, сигнальні картки.
Хід уроку
- Дзвінок запросив нас на урок української мови. Давайте промовимо девіз наших мовних уроків:
Рідну мову я вивчаю,
ЇЇ люблю, не забуваю.
Рідну мову буду знати,
Берегти і шанувати.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
2. Каліграфічна хвилинка
3. Словникова робота.
Вставити замість крапок пропущені букви.
Бач...те, вч...те , сто...ш, воз...мо, iд...те, чита...мо, раху...ш, бiж...ш, дума...те, посад...мо, люб...те, сто...мо, пиш...мо, шепоч...ш, друж...ш, прибiж...мо, намалю...мо.
Колективна перевірка з коментуванням.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.
Розшифрувати і пояснити ребус.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (вправи 310–312, с. 137–138)
А) Вправа 310. Усно.
Прочитати уривок вірша, проаналізувати підкреслені дієслова із залежними від них словами, вияснити – в прямому чи переносному значенні вони вжиті.
Б) Вправа 311.
Прочитати, дібрати заголовок, виписати з тексту словосполучення з дієсловами, вжитими в переносному значенні. Списати останнє речення, підкреслити головні члени речення.
Однорідні члени в підкресленому реченні – присудки.
В) Фізкультхвилинка .
- Ми чудово працювали і настав час відпочинку. Я називатиму дієслова, а ви зображуйте те, що вони означають:
Г) Вправа 312. Самостійна робота учнів після пояснення вчителем завдання.
Прочитайте дієслова. Утворіть словосполучення дієслів з іменниками, які подані в довідці.
Синоніми (зі словника)
Виконати — здійснити, реалізувати, втілити (в життя), звершити.
Брати — хапати, схоплювати, цупити; (воду) набирати, черпати; (ягоди) збирати, рвати; (силою) здобувати, захоплювати, відбирати; (квитки) купувати; (на працю) наймати; (куди) забирати з собою; (платню) діставати, одержувати, стягати, побирати; (злодія) арештовувати, (бранців) полонити; (на облік) ставити; (у ліву, праву руку) повертати; (час) забиратати.
Д) Відгадування ребуса.
У ребусі зашифровано слово кипіти.
- Що означає це слово?
- Як це дієслово вживається - прямому чи переносному значенні?
- Які фразеологізми із словом кипіти ви знаєте? (Кипить робота. Кипить від гніву.)
- Як ви розумієте ці фразеологізми? Запишіть фразеологізми в зошити.
Е) Опрацювання тексту, записаного на дошці.
Кипить подіями березень. Кожного дня природа підносить нам сюрпризи.
(Пояснюємо значення слова сюрприз ).
1-а гр. Поширити перше речення другорядними членами. Визначити граматичну основу обох речень.
2-а гр. Доповнити текст кількома реченнями. Допомога: фотопейзаж «Весна».
3-я гр. Доповнити текст кількома реченнями, передавши емоції ( позитивні чи негативні). Перевірка.
Є). Підбір дієслів до іменників.
-Відгадайте загадку:
Старий дід мости помостив.
Молода прийшла - мости рознесла.
( Мороз і весна)
Хлопчики записують слово мороз, а дівчатка - весна
і добирають до цих слів дієслова таким чином, щоб вони були вжиті в переносному значенні. Наприклад: мороз - тріщить, кусає, щипає, падає, малює тощо.
Весна - прийшла, прилетіла, прилинула, завітала, розбудила, уквітчала тощо.
Складання усно спонукальних речень про мороз і весну, використовуючи підібрані дієслова.
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.
1)Гра «Спіймай дієслово».
Діти, почувши дієслово – піднімають сигнальну картку.
2) Гра «Я тобі – ти мені» (питання-відповідь)
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 313 (с. 138).
Прочитати, розкриваючи дужки. Списати утворені словосполучення слів спочатку з дієсловами , ужитими у прямому значенні, потім – у переносному.