Конспект уроку української мови у 6 класі " Творення числівників. Числівники прості, складні і складені"

Про матеріал
Укок - подорож. Інтеграція з уроком історії, математики. Тема українського козацтва.
Перегляд файлу

Вчителька української мови і літератури Закревська І.Й.

Урок української мови у 6 класі.

Тема уроку: Творення числівників.

                       Числівники прості , складні і складені.

Мета:   дізнатися про творення числівників, про поділ їх на прості, складні і складені; уміти розрізняти їх; розвивати творче вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях; виховувати шанобливе ставлення до історії свого народу.

Тип уроку: урок – подорож.

Хід уроку.

І.Організаційний момент.

Слово вчителя.  Сьогодні ми з вами умовно відправимося у подорож в далеке минуле, в часи, коли по славетній запорізькій землі гуляли вільні козаки. Вони були сильні,спритні, кмітливі, а ще грамотні, освічені. Деякі з них знали кілька мов, більшість уміли читати і писати.

   Козаки, як відомо, любили позмагатися, показати свої вміння, майстерність, спритність і завзятість. Ви ж їхні нащадки. То ж продемонструйте свої знання, уміння, пам’ять, увагу. І заслужіть право носити звання « Нащадок козака».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя.  Ми вивчаємо частину мови….(Учні відповідають :             « числівник».                                                                                                                Тож перша зупинка нашої подорожі ( перевірка домашнього завдання)     « Розумні козачата».     Яка річка протікає через усю Україну?( учні відповідають Дніпро) Перед нами місточок, який приведе нас до другої зупинки, але в ньому не вистачає дощок. Щоб полагодити його , треба дати відповіді на питання, заповнивши порожні клітинки.

Вправа « Сліпа таблиця» ( на дошці таблиця з порожніми клітинками, учні піднімають руки і заповнюють ті  клітинки таблиці, на які питання знають відповіді . ( можна намалювати місточок без дощок, а діти на намальованих дошках записують відповіді і прикріплюють до порожніх місць ). 

 

 

Числівник

Яка частина мови( самост. чи службова) ?

 

 

На що вказує?

 

 

На які питання відповідає?

 

 

На які групи за значенням поділяються?

 

 

Як змінюються кількісні числівники?

 

 

Як змінюються порядкові числівники?

 

 

Яким членом речення може бути числівник?

 

 

 Вчитель перевіряє домашню письмову роботу.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Діти записують у зошити дату .

Слово вчителя. І ми сьогодні продовжуємо вивчати числівник, а саме… ( називає тему уроку, учні записують у зошити, учні говорять про свої сподівання та очікування; вчитель формує спільну мету уроку).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя. Друга зупинка нашої подорожі « Краща європейська армія»

   З теми уроку зрозуміло, що числівники за будовою є прості, складні і складені. І ми зараз це доведемо.

Завдання. Слухайте текст і виписуйте числівники у зошит.

     У першій половині  сімнадцятого століття запорізьке козацтво піднеслося до рівня кращих європейських армій. Особливо відзначалася військовою майстерністю піхота, яка героїчно билася з ворогом, використовуючи особливу тактику : шикувалися у три шеренги ( перша стріляла, друга подавала рушниці, а третя їх заряджала). Козаки були дуже майстерними воїнами, відрізнялися хитрістю, вправністю, уміли непомітно підкрадатися.  Основною зброєю козаків була шабля, алебарда і рушниця.

   Існують легенди про козаків-характерників, які нібито вміли проходити через стіни, чути і бачити на відстані триста-п'ятсот метрів, перетворюватися на тварин і ставати невидимими.

    Запорізька Січ була розформована в тисяча сімсот сімдесят п’ятому  році за наказом Катерини другої. А на острові Хортиця росте й досі величезний дуб, оспіваний у козацьких піснях і легендах. Цьому дереву уже сімсот років.

 

Слово вчителя. Назвіть виписані числівники.(учні називають).

А зараз за допомогою схеми ми дізнаємося,які ці числівники за значенням. ( робота зі схемою 1.)

Схема 1.

 

                                                         

 

 

 

 

 

 

Слово вчителя. А за будовою або розрядом числівники бувають…

( робота зі схемою)

 

Схема 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Отже, погрупуйте виписані з тексту числівники.( Учні виконують завдання, перевірка його. Розібрати три числівника різного виду за будовою).

Тепер ми знаємо, які числівники є за будовою і за значенням.

Наступна , третя зупинка « Будь уважним»

V. Закріплення нових знань.

Завдання. Робота на дошці. Виписати із запропонованого  тексту числівники і розділити їх на три колонки « Прості. Складні. Складені.» Спостерігати уважно  за правописом числівників.

  1. Козацькі човни мали довжину двадцять метрів,ширину – три-чотири, глибину – дві цілих п’ять десятих метри.
  2. На одному човні було двадцять-тридцять веслярів, п’ятдесят-сімдесят воїнів, чотири-п’ять легких гармат.
  3. Швидкість чайки – до п’ятнадцяти кілометрів за годину.
  4. Тридцять шість-сорок годин вистачало козакам, щоб від гирла Дніпра дістатися берегів Туреччини.
  5. Іноді у війську було до трьохсот чайок , але в один похід так багато чайок ніколи не  виходило.
  6. У найбільших морських походах за часів Сагайдачного в море виходило до п’ятдесяти чайок, а позаяк всяка чайка піднімала од чотирьох до шести десятків козаків.

 

  1. То у походах брали участь близько семи з половиною тисяч запорожців.

Фізкультхвилинка.      ( Вправи на розсуд вчителя чи учнів)


Ми розумні та кмітливі,

Ми веселі та щасливі.

Всі завзяті козачата,

Неньки рідної пташата.

України сини й доньки!

Ми потиснули долоньки.

Козаками мрієм стати.

Нумо дружно працювати!


 

Слово вчителя. Запорожці завжди шанували побратимство. Вони билися разом, рятували один одного. То ж перевіримо, чи правильно виконав завдання ваш «побратим».

   Наступна зупинка (4) « Побратим»      

Вчитель роздає учням картки-завдання.

Завдання. Ви одержали завдання, кожен його виконує , потім обмінюється із своїм «побратимом»-сусідом по парті; перевіряєте і обговоримо допущені помилки. (Завдання на вибір учителя на тему козацтва, можна потренуватися у розборі числівників за будовою).

Слово вчителя. Як нам відомо, числівник вказує на кількість предметів чи осіб,або порядок дії. То ж зустрічається  числівник постійно з іменником. А зараз послухайте цікаву інформацію від нашого українського мовознавця Івана Вихованця, яка називається « Друзі чи сусіди іменника?».

Це наша п’ята зупинка « Цікавинка від мовознавця».

Друзі чи сусіди іменника?

  Щасливий той, хто має вірного друга. Щасливий той, хто,не маючи друга, живе поруч доброго сусіда.

   Долю людини повторюють слова, витворені нею. Є слова щасливі на долю. Як і люди. Щасливцями,приміром, часто бувають іменники.

    Ви запиваєте або здивуєтесь: що іменники-та й щасливі? У чому ж виявляється це іменникове щастя? У нерозлучності з числівником.            Так-так, саме з числівником. Числівник завжди стоїть напоготові, щоб допомогти іменникам у вираженні кількості предметів. Будь-коли, у будь-яку погоду, іменники в разі потреби тільки подивляться у бік своїх побратимів або попрохають:  «Будь ласка..» і відразу ж з’являються   числівники. Вони надійні друзі.

     В українській мові запроваджено суворий порядок розтушування числівників та іменників. Це найближчі сусіди. Розташовані поруч. Числівник стоїть попереду, позаду - іменник. Тільки в цьому разі числівник виражає точну кількість.

    Хоча числівник звичайно стоїть попереду іменника, проте головним у такій парі слів є іменник. Від іменника отримує числівник граматичні значення.

    Отже, числівники несуть повну інформацію лише у поєднанні з іменником.

    У наступному завданні ви маєте проявити винахідливість і гострий розум, як це робили козаки.

   Шоста зупинка Гра «Знайди свій віз»

    Завдання.  У вози з надписом «прості» , «складні» і «складені» треба скласти відповідну провізію, все що треба козакам у поході. На столі мішки з надписами числівників, треба їх розкласти у відповідний  віз.

 

 

 

Изображение 255.jpg

 

 

Изображение 257.jpg

Изображение 258.jpg

 

Изображение 259.jpg

     (Клас ділиться на три команди,витягши зі скриньки фрагмент малюнка шаблі, булави і пістоля,( можна використати пазли) розкладені числівники, записати у три стовпчики у зошит.)

      Сьома зупинка «Козацькі розваги»

     Слово вчителя.   Як ви знаєте козаки любили співати, танцювати, жартувати. То ж згадайте жартівливі прислів’я чи приказки з уживанням числівників.

(Можна заспівати козацьку пісню, згадати традиції і закони козаків з історії України)

VІ. Підсумок уроку.

Слово вчителя. Склавши провізію у вози, закріпивши свої знання, трохи пожартувавши, ми закінчуємо свою подорож.

Але тільки на сьогодні. Бо про козаків можна говорити безкінечно: про їхні звичаї, традиції на січі і т.д. Ми знаємо, що роль козацтва в становленні України була така велика, що українців стали називати нацією козаків.

  • Так про що ви сьогодні на уроці дізналися?
  • Чи сподобалась вам подорож?

На наступному уроці ми продовжимо нашу подорож, вивчаючи числівник.

Оцінювання.( Самооцінювання) Вправа « Сходинки». Учні обирають свою сходинку.1. Знаю все.  2.Знаю частково .  3.Треба вивчити.

VІІ. Домашнє завдання.

Параграф …  , вправа ... ( пояснення дом. впр.)Творче завдання: підготувати повідомлення про запорізьких козаків-характерників.

 

docx
Додано
7 грудня 2021
Переглядів
1640
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку