Вчителька української мови і літератури Закревська І.Й.
Урок української мови у 6 класі.
Тема уроку: Творення числівників.
Числівники прості , складні і складені.
Мета: дізнатися про творення числівників, про поділ їх на прості, складні і складені; уміти розрізняти їх; розвивати творче вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях; виховувати шанобливе ставлення до історії свого народу.
Тип уроку: урок – подорож.
Хід уроку.
І.Організаційний момент.
Слово вчителя. Сьогодні ми з вами умовно відправимося у подорож в далеке минуле, в часи, коли по славетній запорізькій землі гуляли вільні козаки. Вони були сильні,спритні, кмітливі, а ще грамотні, освічені. Деякі з них знали кілька мов, більшість уміли читати і писати.
Козаки, як відомо, любили позмагатися, показати свої вміння, майстерність, спритність і завзятість. Ви ж їхні нащадки. То ж продемонструйте свої знання, уміння, пам’ять, увагу. І заслужіть право носити звання « Нащадок козака».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя. Ми вивчаємо частину мови….(Учні відповідають : « числівник». Тож перша зупинка нашої подорожі ( перевірка домашнього завдання) « Розумні козачата». Яка річка протікає через усю Україну?( учні відповідають Дніпро) Перед нами місточок, який приведе нас до другої зупинки, але в ньому не вистачає дощок. Щоб полагодити його , треба дати відповіді на питання, заповнивши порожні клітинки.
Вправа « Сліпа таблиця» ( на дошці таблиця з порожніми клітинками, учні піднімають руки і заповнюють ті клітинки таблиці, на які питання знають відповіді . ( можна намалювати місточок без дощок, а діти на намальованих дошках записують відповіді і прикріплюють до порожніх місць ).
Числівник |
Яка частина мови( самост. чи службова) ? |
|
На що вказує? |
|
На які питання відповідає? |
|
На які групи за значенням поділяються? |
|
Як змінюються кількісні числівники? |
|
Як змінюються порядкові числівники? |
|
Яким членом речення може бути числівник? |
|
Вчитель перевіряє домашню письмову роботу.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Діти записують у зошити дату .
Слово вчителя. І ми сьогодні продовжуємо вивчати числівник, а саме… ( називає тему уроку, учні записують у зошити, учні говорять про свої сподівання та очікування; вчитель формує спільну мету уроку).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя. Друга зупинка нашої подорожі « Краща європейська армія»
З теми уроку зрозуміло, що числівники за будовою є прості, складні і складені. І ми зараз це доведемо.
Завдання. Слухайте текст і виписуйте числівники у зошит.
У першій половині сімнадцятого століття запорізьке козацтво піднеслося до рівня кращих європейських армій. Особливо відзначалася військовою майстерністю піхота, яка героїчно билася з ворогом, використовуючи особливу тактику : шикувалися у три шеренги ( перша стріляла, друга подавала рушниці, а третя їх заряджала). Козаки були дуже майстерними воїнами, відрізнялися хитрістю, вправністю, уміли непомітно підкрадатися. Основною зброєю козаків була шабля, алебарда і рушниця.
Існують легенди про козаків-характерників, які нібито вміли проходити через стіни, чути і бачити на відстані триста-п'ятсот метрів, перетворюватися на тварин і ставати невидимими.
Запорізька Січ була розформована в тисяча сімсот сімдесят п’ятому році за наказом Катерини другої. А на острові Хортиця росте й досі величезний дуб, оспіваний у козацьких піснях і легендах. Цьому дереву уже сімсот років.
Слово вчителя. Назвіть виписані числівники.(учні називають).
А зараз за допомогою схеми ми дізнаємося,які ці числівники за значенням. ( робота зі схемою 1.)
Схема 1.
Слово вчителя. А за будовою або розрядом числівники бувають…
( робота зі схемою)
Схема 2.
Отже, погрупуйте виписані з тексту числівники.( Учні виконують завдання, перевірка його. Розібрати три числівника різного виду за будовою).
Тепер ми знаємо, які числівники є за будовою і за значенням.
Наступна , третя зупинка « Будь уважним»
V. Закріплення нових знань.
Завдання. Робота на дошці. Виписати із запропонованого тексту числівники і розділити їх на три колонки « Прості. Складні. Складені.» Спостерігати уважно за правописом числівників.
Фізкультхвилинка. ( Вправи на розсуд вчителя чи учнів)
Ми розумні та кмітливі,
Ми веселі та щасливі.
Всі завзяті козачата,
Неньки рідної пташата.
України сини й доньки!
Ми потиснули долоньки.
Козаками мрієм стати.
Нумо дружно працювати!
Слово вчителя. Запорожці завжди шанували побратимство. Вони билися разом, рятували один одного. То ж перевіримо, чи правильно виконав завдання ваш «побратим».
Наступна зупинка (4) « Побратим»
Вчитель роздає учням картки-завдання.
Завдання. Ви одержали завдання, кожен його виконує , потім обмінюється із своїм «побратимом»-сусідом по парті; перевіряєте і обговоримо допущені помилки. (Завдання на вибір учителя на тему козацтва, можна потренуватися у розборі числівників за будовою).
Слово вчителя. Як нам відомо, числівник вказує на кількість предметів чи осіб,або порядок дії. То ж зустрічається числівник постійно з іменником. А зараз послухайте цікаву інформацію від нашого українського мовознавця Івана Вихованця, яка називається « Друзі чи сусіди іменника?».
Це наша п’ята зупинка « Цікавинка від мовознавця».
Друзі чи сусіди іменника?
Щасливий той, хто має вірного друга. Щасливий той, хто,не маючи друга, живе поруч доброго сусіда.
Долю людини повторюють слова, витворені нею. Є слова щасливі на долю. Як і люди. Щасливцями,приміром, часто бувають іменники.
Ви запиваєте або здивуєтесь: що іменники-та й щасливі? У чому ж виявляється це іменникове щастя? У нерозлучності з числівником. Так-так, саме з числівником. Числівник завжди стоїть напоготові, щоб допомогти іменникам у вираженні кількості предметів. Будь-коли, у будь-яку погоду, іменники в разі потреби тільки подивляться у бік своїх побратимів або попрохають: «Будь ласка..» і відразу ж з’являються числівники. Вони надійні друзі.
В українській мові запроваджено суворий порядок розтушування числівників та іменників. Це найближчі сусіди. Розташовані поруч. Числівник стоїть попереду, позаду - іменник. Тільки в цьому разі числівник виражає точну кількість.
Хоча числівник звичайно стоїть попереду іменника, проте головним у такій парі слів є іменник. Від іменника отримує числівник граматичні значення.
Отже, числівники несуть повну інформацію лише у поєднанні з іменником.
У наступному завданні ви маєте проявити винахідливість і гострий розум, як це робили козаки.
Шоста зупинка Гра «Знайди свій віз»
Завдання. У вози з надписом «прості» , «складні» і «складені» треба скласти відповідну провізію, все що треба козакам у поході. На столі мішки з надписами числівників, треба їх розкласти у відповідний віз.
(Клас ділиться на три команди,витягши зі скриньки фрагмент малюнка шаблі, булави і пістоля,( можна використати пазли) розкладені числівники, записати у три стовпчики у зошит.)
Сьома зупинка «Козацькі розваги»
Слово вчителя. Як ви знаєте козаки любили співати, танцювати, жартувати. То ж згадайте жартівливі прислів’я чи приказки з уживанням числівників.
(Можна заспівати козацьку пісню, згадати традиції і закони козаків з історії України)
VІ. Підсумок уроку.
Слово вчителя. Склавши провізію у вози, закріпивши свої знання, трохи пожартувавши, ми закінчуємо свою подорож.
Але тільки на сьогодні. Бо про козаків можна говорити безкінечно: про їхні звичаї, традиції на січі і т.д. Ми знаємо, що роль козацтва в становленні України була така велика, що українців стали називати нацією козаків.
На наступному уроці ми продовжимо нашу подорож, вивчаючи числівник.
Оцінювання.( Самооцінювання) Вправа « Сходинки». Учні обирають свою сходинку.1. Знаю все. 2.Знаю частково . 3.Треба вивчити.
VІІ. Домашнє завдання.
Параграф … , вправа ... ( пояснення дом. впр.)Творче завдання: підготувати повідомлення про запорізьких козаків-характерників.