Сьогодні є особлива потреба у вмінні орієнтуватися в інформаційному просторі, знаходити, усвідомлювати і виокремлювати потрібну інформацію, застосовувати її на практиці. Формуванню саме таких уміннь сприяє технологія розвитку критичного мислення. Конспект уроку української мови у 7 класі по темі " Прислівник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"розроблений за технологією розвитку критичного мислення. Матеріал побудований на основі підручника "Українська мова, 7 клас» авторів О.В.Заболотного, В.В.Заболотного.
Конспект уроку української мови (7 клас)
із використанням технології критичного мислення
Тема уроку. Прислівник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета уроку: поглибити знання учнів про загальне значення прислівників, ознайомити із морфологічними ознаками, синтаксичною роллю; формувати вміння знаходити прислівники у тексті та визначати їх значення; розвивати логічне мислення; виховувати любов до «малої батьківщини».
Очікувані результати:
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань (підручник «Українська мова, 7 клас» автори О.В.Заболотний, В.В.Заболотний).
Методи, прийоми та форми роботи на уроці: бесіда; робота в групах; методи «Асоціативний кущ», «Дерево передбачень», метод маркування, «Коло думок», метод «Тонкі запитання»; створення ментальної карти;робота із текстом; сенкан.
Перебіг уроку
Організаційний момент
І. Виклик. Вступна частина уроку.
Актуалізація опорних знань
Бесіда
Метод «Асоціативний кущ»: створіть схематично асоціативний кущ по темі «Прислівник», пригадавши, що ви знаєте про цю частину мови із початкових класів.
Методичні зауваги. Із 4 класу учні знають про прислівник (Поняття про прислівник як частину мови (значення, питання, роль у реченні, зв’язок з дієсловами). Незмінюваність – основна граматична ознака прислівників. Прислівники, близькі і протилежні за значенням. Поширення речень (тексту) прислівниками. Побудова речень з однорідними членами, вираженими прислівниками. Спостереження за роллю прислівників у тексті. Вибір із поданих прислівників тих, які найбільше відповідають меті та типу висловлювання. Уживання прислівників під час побудови текстів.)
Орієнтовне виконання.
Метод «Дерево передбачень»
Як ви думаєте, що можете дізнатися сьогодні на уроці?
Орієнтовні відповіді учнів:
ІІ. Осмислення. Основна частина уроку.
Робота у групах.
Ознайомлення із теоретичним матеріалом за підручником (§32, с.120). завдання групам: ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника, застосовуючи метод маркування, виділити, «відоме», «невідоме», «цікаве», «хочу дізнатися більше».
Таблиця маркування
+ |
! |
- |
? |
Я це знав |
Це для мене абсолютно неочікуване |
Це нове або протирічить тому, що я знав |
Я хочу знати про це більше |
|
|
|
|
Створення ментальної карти «Прислівник»: групи створюють ментальну карту за теоретичним матеріалом підручника, презентують її.
Орієнтовна ментальна карта.
Методичні зауваги. Вимога до ментальної карти: записи ведуться друкованими літерами – так легше читати навіть здалеку. Карту можна виконати в зошиті або на окремому аркуші.
Метод «Коло думок» (вправа 325: поясніть, чому в першому реченні виділений прислівник означає ознаку дії, у другому – ознаку предмета, а в третьому – ознаку іншої ознаки).
Методичні зауваги до виконання вправи. Учні працюють у групах, виконують усі три завдання і презентують (пояснюють) своє виконання.
Ознайомлення із таблицею «Розряди прислівників за значенням» (с.121).
Метод «тонкі» запитання. Завдання: кожна група у зошиті записує 4 запитання, які потребують простої відповіді, до однокласників за таблицею.
Орієнтовна відповідь
Робота із текстом (вправа 329)
Орієнтовна відповідь
Тип мовлення тексту «Зимові барви» - опис із елементами розповіді.
Стиль мовлення – художній.
Прислівники у тексті: взимку,увечері, безперестанку, уночі, раптом, вранці, навколо,весело, зранку, напрочуд, непомітно, скраю, згодом.
ІІІ. Рефлексія. Остання частина уроку.
Орієнтовна відповідь:
Прислівник
Цікавий, незрозумілий
Манить, стимулює, вабить
Спонукає вивчати правила морфології
Частина мови