Мандруємо чумацькими шляхами
Тема: Узагальнення і систематизація знань з теми «Прикметник»
Мета:
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Форма проведення: урок – мандрівка «Чумацькими шляхами».
Обладнання: інформаційні картки, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація «Чумацькими шляхами», картки самооцінки, ілюстрації, «кошик сподівань», червоно-зелені смужки.
Хід уроку
Чумацтво – це такий самий
вислів духа української раси,
як і хліборобство, як і козацтво.
Іван Рудченко
І. Установчо - мотиваційний етап.
1.Організаційний момент. Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці.
- Добрий день, діти. Скажіть, будь ласка, чи вам подобається чути приємні слова на свою адресу?
- Гарні є в житті моменти. Це, наприклад, компліменти. Зробити комплімент - це значить назвати людину приємним словом, похвалити за щось добре. Для того, щоб налаштуватись на роботу, давайте наш урок розпочнемо саме з компліментів.
- Ви у мене всі розумні, кмітливі, уважні, дотепні.
- А зараз запрошую вас до плідної співпраці.
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Асоціація.
Відгадаємо загадку.
Білосніжна, наче сніг,
Додаєм до страв усіх,
У борщах вона , в супах,
Разом з перцем на столах. (сіль)
СІЛЬ
↓↓↓↓↓
кристалічна біла солона кухонна кам’яна
- Яка частина мови допомогла створити асоціативний кущ? ( прикметник )
- А де ми можемо її придбати?
- Де брали сіль наші прадіди( хто постачав сіль нашим прадідам )?
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
СЛАЙД №1
СЛАЙД №2
- Епіграфом до уроку я обрала слова І.Рудченка: «Чумацтво - це такий самий вислів духа української раси, як і хліборобство, як і козацтво».
( Учні записують тему уроку в зошити )
1.Організація мандрівки.
- Чумаки подорожували на мажах, запряжених волами, тому ви розділилися на три мажі для зручної мандрівки. Звернемося до історичної довідки. СЛАЙД №3.
2. «Кошик сподівань».
- Чумаки в дорогу лаштували кошик з провіантом, а ми складемо до кошика наші сподівання ( учні записують на аркушах , що вони очікують від мандрівки, озвучують їх та кладуть до кошика ).
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- А перед довгою мандрівкою потрібно перевірити, чи готові ви до подорожі.
Інтерактивна вправа «Світлофор».
Прикметник – це службова частина мови? (Ні)
Прикметник означає дію або стан предмета? (Ні)
Прикметник відповідає на питання який? чий? (Так)
Прикметник у реченні виступає додатком? (Ні)
Чи згодні ви з тим, що прикметник має два ступені порівняння? (Так)
Прикметник має три розряди? (Так)
Прикметник вживається тільки в повній формі? (Ні)
Ступені порівняння прикметника в українській мові мають дві форми? (Так)
Прикметник не відмінюється за відмінками? (Ні)
Прикметник змінюється за родами і числами? (Так)
Прикметник має форму кличного відмінка? ( Ні)
Прикметник вказує на ознаку предмета? (Так)
ІV. Узагальнення й систематизація вивченого.
- Молодці! Впоралися зі завданням добре. Тож вирушаймо в дорогу!
1.Відредагувати текст, поширити прикметниками
СЛАЙД №4
Десь на обрії зходило…………….. сонце. Праворуч пречаївся …………ліс. Між дорогою та лісом бігла річичка. Ліворуч розкинулась ………..степ. Вгорі защибетав……………. жайворонок, сполоханий скрипом возів. Тягнется вперед дорога і здається немає їй ні кінця, ні краю.
СЛАЙД №5
Десь на обрії сходило …сонце. Праворуч причаївся… ліс. Між дорогою та лісом бігла річечка. Ліворуч розкинувся… степ. Угорі защебетав жайворонок, сполоханий скрипом возів. Тягнеться вперед дорога і, здається, немає їй ні кінця, ні краю.
- Підрахуйте кількість знайдених вами помилок і вставлених прикметників. Поставте собі бал від 1-12 у картку самооцінювання.
2. Складання діалогу «Що я знаю про чумаків?». Робота в парі.
3.Інтерактивна гра «Чомучка». Робота в групах
- Під час мандрівки чумаки часто перегукувалися між мажами. Пропоную вам перегукнутися між мажами, а предметом обговорення обрати прикметник. Перша група ставить запитання другій, друга – третій, третя – першій. Запитання повинні починатися зі слова «Чому...?»
4. Орфографічна переправа. Пояснювальний диктант
- Отак непомітно чумацька валка дісталася до Перекопу, але щоб потрапити до соляних озер необхідно подолати переправу.
СЛАЙД №6
(Ч,ч)умац…кий (Ш,ш)лях, кухон…а, гірко/солоний, торгівельно/візницький, азовс…ке узбережжя, паро/волові, (не)безпечний шлях, тягл…ві тварини, (не)похитний, (не)близький, а далекий, півден…ий напрямок, здорове…ний віл.
СЛАЙД №7
Чумацький Шлях, кухонна, гірко-солоний, торгівельно-візницький, азовське узбережжя, пароволові, небезпечний шлях, тяглові тварини, непохитний, не близький, а далекий, південний напрямок, здоровенний віл.
- Оцініть себе. Підрахуйте, скільки слів ви записали правильно, такий бал і поставте в картку самооцінювання.
5.Гра «Розсипанка». Робота в групах
- Чумаки, переправившись, навмисно просочили широкі домоткані сорочки та штани дьогтем «від чуми та від гадини». У кожного за спиною мушкет, на боці – шабля. Спека сушить і випалює трави. Над пагорбами виграють марева. Усе завмерло в спеці й задусі. Чути тільки скрип возів та тиху ходу рудих і сірих волів. Настав час вантажити крам.
СЛАЙД №8
Скласти речення, визначити рід, число, відмінок, синтаксичну роль прикметників.
Транспорту, чумацький, розвитком, залізничного, з, утратив, значення, промисел, своє.
Дорогу, чумаки, та, заздалегідь, небезпечну, далеку, готувалися, у.
Означає, чумак, у, перекладі, слово, тюркської, сильний, з, дужий.
СЛАЙД №9
ПЕРЕВІРКА ДІАЛОГУ!!!
СЛАЙД №10
- На одну мажу вантажили 60 пудів солі.
- Як ви гадаєте, у мажах ще лишилося місце?
6. Довантажуємо крам. Творчий диктант (самоперевірка)
- Кладемо на мажу:
- Далі нам потрібно розподілити крам по різним мажам :
Якісні Відносні Присвійні
Сильний чумак, козацький гопак, чумакове горе, воловий хвіст, довгий шлях, кам'яна сіль.
- Оцініть себе. Підрахуйте, скільки слів ви записали правильно, такий бал і поставте в картку самооцінювання.
СЛАЙД №11
Відповіді: 1. Дужчий. 2. Більш/менш близький. 3.Легший. 4. Найвищий. 5.Найбільш/найменш важкий. 6. Найнижчий.
сильний чумак |
козацький гопак |
чумакове горе |
довгий шлях |
кам'яна сіль |
воловий хвіст |
7.Чумацький куліш. Робота біля дошки
- Мажі завантажені, Перекопські ворота лишилися далеко позаду, настав час перепочити (розібрати підкреслені прикметники як частину мови)
СЛАЙД №12
Ночувати чумаки зупинилися рано. Вибрали мальовниче місце над лісом, вози поставили за стародавнім звичаєм чотирикутником по п’ять і десять возів у ряд з кожного боку, розклали багаття, поставили залізні триноги з підвішеним казанком і почали варити смачний куліш.
8.«Творча майстерня». Робота в групах
СЛАЙД №13
1-ша група – скласти сенкан на тему «Чумак». СЛАЙД №14
2-га група – скласти гронування до теми «Чумацтво»
3-тя група – відновити прислів’я. СЛАЙД №15
V. Рефлесія та оцінювання діяльності.
- А зранку благословиться на світ, і знову рушить чумацька валка в дорогу. Цоб! Цабе! Скриплять вози додому…
1.Інтерактивна вправа «Метод ПРЕС»
2. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
СЛАЙД №16
Оцінювання!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Діти, оцініть свою роботу в групі від 1-12 балів. Здайте картку самооцінювання. Додатково отримують оцінки ( за діалог, за роботу біля дошки, за активність на уроці).
СЛАЙД № 17
VІ. Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи, виконати вправу №428.