Урок "Розбір іменника як частини мови. Узагальнення й систематизація вивченого про іменник."

Про матеріал
Розробка уроку у 6 класі на тему "Розбір іменника як частини мови. Узагальнення й систематизація вивченого про іменник."
Перегляд файлу

Тема.    Розбір  іменника як частини мови. Узагальнення  й систематизація вивченого про іменник

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови; дати зразок розбору іменника ;розвивати логічне мислення, пам`ять, увагу, культуру усного і писемного мовлення; виховувати повагу до історичного минулого України.

Обладнання : Підручник, картки, презентація.

                                       ХІД УРОКУ

I. Емоційне  налаштування на урок

Учитель. Діти,давайте пригадаємо історію. У XVI-XVII ст. український народ мужньо боровся з іноземними поневолювачами. 

Було колись – в Україні

Ревіли гармати:

Було колись – запорожці

Вміли панувати.

Панували, добували

І славу і волю…

Для того, щоб попередити загарбницькі напади турків, козаки нерідко перепливали Чорне море на великих човнах (чайках). Отже, наші предки були сміливими мореплавцями.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя

Сьогодні на уроці пропоную вам, діти, здійснити морську  подорож  Мовознавчим  морем  на трьох кораблях ( «Знання», «Уміння», «Досвід»)завітаємо до чарівної країни Іменник. Під  час подорожі вдосконалимо вміння розбирати іменник як частину мови ,пригадаємо вивчене про іменник на попередніх уроках, правопис  іменників є не.

Поділ класу на команди.

ІІІ . Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

Учитель. Мета визначена. Маю надію, що наші екіпажі виявлять наполегливість, силу волі  в подоланні труднощів.

 Хто є найголовнішим на кораблі ?(Капітан).

Конкурс капітанів

Перепишіть речення, додавши пропущене, назвіть орфограми.

  1. Українс…кий  флот з…явився на початку XVI століт(тт )я і (в,у)же в1620 році досяг свого найвищого розвитку.
  2.  Несподівані   морс…кі  наскоки к…заків  на (Ц,ц)ареград отруювали жахом сер…ця  турец…ких  яничарів.
  3. Морс…кі  битви найчастіше  закінчувалися п…р…могою к…заків,адже ле…кі чайки були швидшими, ніж важкі  галери турків.

Завдання:

Капітанам  зробити  морфологічний розбір виділеного іменника.

Конкурс матросів

Учитель. Поки капітани виконують завдання ,перевіримо знання матросів.

Бесіда

- Яку частину мови називають іменником?

- Назвіть морфологічні ознаки іменника.

- Яку синтаксичну роль іменник виконує в реченні?

- Назвіть групи іменників за значенням.

- На які відміни поділяються іменники?

- На які групи поділяються іменники І-ІІ відміни?

Перевірка конкурсу капітанів.

Учитель. Командам пропонується утворити  чоловічі й жіночі  імена по батькові від іменників:

  1. Юрій, Лука, Микола
  2. Дмитро, Сава, Яків
  3. Петро, Ілля, Григорій

Уведіть звертання в речення.

1. (Тарас  Григорович ) ми уважно вивчаємо  ваші геніальні твори.

2. (Лариса Петрівна ) ви навчили нас пишатися тим, що ми українці.

3. ( Петро Конашевич Сагайдачний) ви уславили Батьківщину переможними морськими походами проти турків.

Конкурс радистів

Учитель. Скажіть,хто на кораблі підтримує  з`язок із землею?

(Радист)

Безперечно,  радист повинен бути грамотним.

Словниковий диктант

Міні- катер «Ластівка», пів – Європи , Одещина , козаччина , престол , взаємодопомога , життя ,

Розсудливість, привітання,  суперкнига, харків`янин , тривога.

Конкурс  штурманів

Учитель. Жоден екіпаж не зможе подолати морські простори  без штурмана. Це слово потрапило  до нашої мови з голландської (stuurman- буквально «стерновий»). Штурман прокладає  курс руху корабля . Прокладіть курс руху човна,не дайте йому розбитися об підводне каміння. Знайдіть  помилки в іменниках ,утворених додаванням  суфікса -ств-(о)

А  лісництво , землякство, козацтво

Б птаство, товаришство, марнотратство

В молодецтво , убогство, боягузтво

Конкурс коків

«Об`єднай інгредієнти» - скажи одним словом.

 

  1. Людина, що працює на кораблебудівному заводі(?)
  2. Той, хто плаває по морю.(?)
  3. Який корабель прокладає собі шлях у крижинах?

 

Завдання. Розкажіть  правила  написання іменників з не, використавши подані приклади.

1 . Негода, непосида, неук

2. Недруг, неправда, незалежність

3.Не друг, а ворог.

Учитель . Я впевнена ,що тільки грамотні ,уважні екіпажі зможуть подолати неосяжні простори Мовознавчого моря  і самостійно впоратися зі складним завданням.

Самостійна робота, поясніть вживання не з іменниками.

1.Згода дім будує, а (не)згода руйнує.

2. Знання( не)сонце  а  світить.

3. Правда і з дна моря виринає, а( не)правда потопає.

4. Питай (не) старого, а бувалого.

5. Слово (не) стріла, а глибше ранить.

6. (Не) правдою далеко зайдеш, та назад  не вернешся.

Гра «Хто більше»

Пригадайте фразеологізми зі словом вода.

(Як з гуски вода, водою не розіллєш, як у воду опущений, чимало води утекло, як вода в криниці,як риба уводі, як дві краплі води, рости як зводи…)

ІV .Рефлексія

Продовжте речення:

«Під час уроку мені було…»

«Я дізнався(лася)…»

«Я навчився( лася )…»

«Я зрозумів(ла)…»

V. Оцінювання

Визначення переможців.

VІ.  Домашнє  завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 лютого 2021
Переглядів
1611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку