Конспект уроку "Узагальнення з теми "Дієприкметник"

Про матеріал
Урок узагальнення знань у 7 класі з теми "Узагальнення і систематизація знань з теми "Дієприкметник"
Перегляд файлу

Відкритий урок  української мови

7 клас

 

Тема: Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Дієприкметник».     Морфологічний розбір дієприкметника.

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про дієприкметник, як                              особливу форму дієслова, сприяти зміцненню навичок визначення граматичних ознак дієприкметників з метою структурування вивченого матеріалу; розвинути творчі  вміння використання дієприкметників у власних висловлюваннях; виховувати повагу до народних звичаїв та свят.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми, мети та завдання уроку.

ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень з теми.

1.Бесіда

- Вивчення якої теми ми завершили?

- Які форми дієслова ви знаєте?

- Який розділ мовознавчої науки вивчає частини мови?

2. Робота з унаочненням – 1

«Мозковий штурм»

(розділи науки про мову.)

3. Робота з унаочненням – 2

- Виправте помилки.

(Про дієприкметник з помилками.)

IV. Мотивація навчальної діяльності.

1. Творче конструювання (письмово)

На дошці закріплені аркуші зі словами:

 

 

 

Не кажи – не вмію, а кажи – навчусь!

- Прокоментуйте прислів’я.

- Утворіть всі форми дієслова від слова навчусь (навчити, навчено, навчений, навчаючи).

V. Використання системи завдань і вправ на застосування вивчених правил з теми «Дієприкметник»

1. Пояснювальний диктант з ключем.

(Учні записують по 3 сполучення на дошці та пояснюють написання).

Невтихаюча буря, хатина не білена, ніким не помічена людина, неперевірена контрольна (частина мови?), невторований шлях, нев’януче почуття, не стомлене, а засмучене обличчя, не доведена учнями теорема, незнаючий учень, небачене диво.

 

 

 

 

Разом       Окремо

невтихаюча…                                         ………………………

неперевірена…           ……………………… 

невторований …   

                                                                 - З’ясуйте лексичне значення слова

нев’януче …      невторований

незнаючий…     

небачене…     

 Підкресліть четверту літеру у колонці РАЗОМ і дізнаєтесь ім’я жінки, яка мужньо захищала християнську віру.   (Тетяна)

 Коли відзначається день пам’яті мучениці Тетяни? (25 січня)

 

1. Слово вчителя.

 Послухайте легенду про мученицю Тетяну, запишіть у зошит із вказаного абзацу усі дієслова в колонку.

Вибірковий диктант

У день великомучениці Тетяни влаштовують студентські забави та гуляння, бо цю святу вважають покровителькою студентів і школярів, а також усіх, хто прагне вдосконалення. Мала вона великі здібності до наук та потяг до знань. Свята мучениця Тетяна народилася у знатній римській родині. Батько, таємний християнин, виховав доньку відданою Церкві та Богу.

Тоді було видане розпорядження про насильницьке навернення прихильників Христа в римську віру. Багатьох християн, із-поміж яких були і Тетяна з батьком, схопили та привели в храм Аполлона, де змушували принести жертву поганським богам.

За легендою, дівчина голосно заявила, що ніколи не зрадить своєї віри, а потім почала молитися. Раптом стався землетрус. Ідола рознесло на шматки, частина храму обвалилася і придавила жерців та багатьох язичників. А серед християн не було жодного пораненого. Біс, що жив у ідолі, зі страшним криком залишив руїни, і ті, хто вцілів, побачили тінь, яка пролетіла над містом.

Та навіть таке диво не зупинило мучителів. Дівчину піддали тортурам. Тетяна весь час молилася, і сталося ще одне диво. Мучителі побачили, що дівчину оточили четверо янголів і відводять від неї удари. її не переставали катувати, били, травили дикими звірами, кидали у полум'я. Янголи відводили удари та жар вогню, зцілювали каліцтва (з ран замість крові текло молоко). Вражені її стійкістю та побаченими дивами, кати відмовлялися виконувати накази, просили у святої прощення та ставали на її бік.

Ніщо не змогло зламати віри святої Тетяни. Тоді суд прирік мученицю на смерть. Згодом її долучили до лику святих.

За народним повір'ям, якщо на Тетянин день вигляне сонце — рано прилетять птахи із вирію, а якщо сніжно — дощитиме влітку.

Святу Тетяну вважають покровителькою студентів, але тільки в Росії. Традиція відзначати це свято виникла у XVIII сторіччі і пов'язана із заснуванням Московського університету. Наказ про його заснування граф Шувалов подав на підпис імператриці Єлизаветі 25 січня 1755 року.

Так свята мучениця Тетяна стала патронесою Московського університету та покровителькою студентства.

В Україні ж студентство святкувало 1 травня. Цього дня у Києві вчителі й учні Київської академії виїжджали за місто. Спеціально до цього дня кожен викладач поезії мав написати комедію або трагедію. Інші вчителі писали діалоги. 3абави тривали до ранку. Стверджують, що аж на Хрещатику можна було почути спів і дружний сміх молоді.

 

 

 

2. Словникова робота.

1) Що означає ім’я Тетяна – від грецького «татто» - засновниця, володарка міста.

2) Патронеса – 1. Жінка-покровителька благодійного товариства. 2. Заступниця благодійної установи.

 

3. Творча робота (письмово)

- Утворіть, де можливо, дієприкметники (можна використовувати префікси або відкидати).

Рознесло – рознесений, обвалилося – обвалений, придавила – придавлений, не було, жив – живучий, залишив – залишений,  вцілів – вцілілий, побачили – побачений, пролетіла – літаючий.

 

- Пригадайте, як творяться активні та пасивні дієприкметники? Можете скористатися помічником.  Проілюструйте сказане .

1 учень      2 учень

Рознесло – рознести+ен+ий    пролетіла – літають+юч+і

 

4. Робота з роздатковим матеріалом (усно).

                    Гра  «Редактор».

- Проаналізуйте подані речення. З’ясуйте причини допущених помилок .

а) Усі вітали  усміхаючогося переможця. (за зворотною дією на самого себе – переможець усміхнувся – пас. діеприкм. твор. від осн. інф + -ен, -єн = усміхатися – усміх+ен+ий).

 

б) Нашим очам відкрився ліс, прикрившийся снігом.

(акт. дієприкм. мин. часу  з суф -вш-, -ш- в українській мові не вживаються. Замість них використовуються описову форму: той, що прикрився     +   це пас. дієприкметник, твориться від осн. інф. +т = прикрити - прикритий)

 

- Розберіть ці прикметники за будовою. Як називається такий розбір? (морфемний).

 

5. Робота біля дошки

Кодований диктант

2 учні на зворотних частинах дошки записують (кодують) н -1, нн – 2.

1. Страшенний     7. Незлічений

2. Освітлений      8. Необдуманий

3. Нездійснений      9. Нездоланий

4. Підкреслений      10. Обмащений

5. Здоровенний      11. Бажаний

6. Зораний       12. Нескінченний

- Взаємоперевірка ( + перевіряючий зазначає своє прізвище)

211  121  211  112

 

- Зробити фонетичний запис слова обмащений [о б м а ш ч еин и й]

9 букв, 10 звуків, 4 склади.

 

6. Робота з підручником (повторити правила про відокремлення дієприкметникових зворотів).

 

7. Робота з роздатковим матеріалом.

- Із поданих сполучень слів складіть речення з відокремленими або невідокремленими дієприслівниковими зворотами про важливість вивчення шкільних предметів, змінивши неозначену форму дієслова на дієприкметник.

 

Знання (набувати) на фізиці…

Навички (здобувати) на математиці…

Цікава інформація (отримати) на уроках біології…

Твори (прочитати) на уроках української літератури…

Матеріал (засвоїти) на уроках мови…

 

2 учні складають речення біля дошки.

 Твори, прочитані на уроках української літератури, допоможуть нам глибше пізнати світ людських думок і почуттів.  Засвоєний на уроках мови матеріал допоможе правильно висловлювати свої думки та почуття.

 

- Користуючись помічником, зробіть морфологічний розбір дієприкметників.

 Прочитані – дієслово(дієприкметник), п.ф. – прочитаний, …………..

Засвоєний – дієслово (дієприкметник), п.ф. – засвоєний, ………….

 

VI. Підсумок уроку.

            1. «Мікрофон» (або рефлексія)

- Чи цікаво вам було на уроці?              - Що вас здивувало?

- Про що ви дізналися з уроку?             - Які орфограми та пунктограми ми повторили на уроці?

 

2. Слово вчителя про навчальні заклади (на дошці прикріплені фото найпрестижніших навчальних закладів України).

 

3. Оцінювання відповідей учнів.

 

VII. Домашнє завдання (диференційоване). 

 

      І гр. Скласти 5 зв’язних речення про школу (з дієприкметниками )

 ІІ гр.       Впр. 161 (тести), повторити  параграфи 14 – 16. 

 

 

 

 

 

У вільний час - асоціативний диктант

Оцінка – ………., школа – …………., мама – ………….., табель – …………..

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
1 жовтня
Переглядів
118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку